• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce zmienić złe nawyki rowerzystów

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień. Władze Gdyni chcą, by rowerzyści zjechali z chodników, zwłaszcza że pojawia się dla nich coraz więcej ułatwień.

Strażnicy miejscy będą przekonywać gdyńskich rowerzystów, aby jeździli ulicami, a nie chodnikami. Na początek jeżdżący chodnikami otrzymywać będą pouczenia, ale stopniowo ich miejsce zajmować mają mandaty. Wszystko przez to, że piesi - przez rowery i hulajnogi - czują się na chodnikach coraz mniej bezpieczni.



Czy reagujesz na rowerzystów na chodniku?

O podobnych akcjach w Gdyni słychać każdego lata. Ten sezon rowerowy jest jednak wyjątkowy, bo do cyklistów ze swoimi pojazdami dołączyły osoby korzystające z MEVO. Według danych z lipca, w Gdyni jest ponad 26 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu.

Według mieszkańców jednoślady można najczęściej spotkać na chodniku. Powód? Głównie strach przed jazdą po ulicy oraz brak dostatecznie rozwiniętej infrastruktury rowerowej.

Akcja #rowertopojazd



Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku. Stąd pomysł na kampanię pod nazwą #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie cyklistów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście


- Widok roweru na chodniku nikogo już nie dziwi, podobnie jak rower przejeżdżający po pasach dla pieszych. Jednak nie jest to sytuacja, którą powinniśmy akceptować. Dlatego rozpoczynamy działania mające zwrócić uwagę na ten problem - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Kluczowe będzie zachowanie strażników miejskich, którzy jako jednostka podlegają w strukturze urzędu bezpośrednio Wojciechowi Szczurkowi.


- Start kampanii nie oznacza, że do tej pory siedzieliśmy z założonymi rękoma. Od początku wakacji udzieliliśmy ponad 80 ostrzeżeń, pouczeń i mandatów karnych za jazdę niezgodną z przepisami. Teraz będziemy zwracać jeszcze baczniejszą uwagę na to, jak rowerzyści poruszają się po mieście - mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej straży miejskiej.

Ulotki, pouczenia na końcu mandaty



Rowerowe patrole straży miejskiej mają pouczać, wręczać ulotki, ale też karać mandatami.

- Naszą intencją nie jest prześladowanie rowerzystów. Chodzi wyłącznie o uporządkowanie zasad korzystania z przestrzeni wspólnej, jaką są chodniki. To miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami - opowiada Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.

Nie tylko rowerzyści, ale też kierowcy



Strażnicy mają skupić także uwagę na jeżdżących na hulajnogach, które według przepisów wciąż nie są traktowane jako pojazd (według prawa są... zabawką) oraz kierowcach zastawiających pasy i kontrapasy rowerowe w śródmieściu.

Pod "lupę" zostanie również wzięta gdyńska infrastruktura rowerowa. Patrole rowerowe mają współpracować z Zarządem Dróg i Zieleni, sugerując rozwiązania poprawiające jej stan i bezpieczeństwo.

Jazda po chodniku zdarza się nawet wtedy, gdy obok jest droga rowerowa

Miejsca

Opinie (896) ponad 20 zablokowanych

  • Łapać i karać (1)

    Obserwują rowerzystów w Gdyni wydaje mi się, że większość jadących chodnikiem obok ścieżki to jacyś gamonie nie mający wiedzy o przepisach ruchu drogowego lub tacy co sprowadzili się do miasta z wioski i nie są obeznani z dużym ruchem samochodowym. Do kompletu telefon w dłoni i duże słuchawki na uszach. Podobnie elektryczne hulajnogi na chodnikach, ale skoro policja i SM maja to w nosie to hulaj dusza, piekła nie ma.

    • 0 1

    • Zatrzymywać, karać i odbierać prawa jazdy i pojazdy

      Obserwując zachowania kierowców w Gdyni wydaje mi się, że większość jadących to jacyś gamonie nie mający wiedzy o przepisach ruchu drogowego lub tacy, co sprowadzili się do miasta z wioski i nie są obeznani z dużym ruchem samochodów, rowerów i pieszych. Do kompletu telefon w dłoni i problemy z korzystaniem z hamulca, ale skoro policja i SM mają to w nosie, to hulaj dusza piekła nie ma i mamy to co mamy: w kraju prawie 300 śmiertelnych potrąceń pieszych na przejściach przez jezdnię.

      • 0 0

  • Zostałam potrącona na chodniku w centrum. Gdyni (1)

    Niestety, też jestem ofiarą bezmyslnej rowerzystki, która wyjechała na chodniku bez ścieżki wprost na mnie zza zakrętu. Finał, rozbitą głowa, szycie, wstrząs mózgu, skrecony kręgosłup, potluczenia rąk i nóg. Gdzie jest straż miejska? Mandaty i jeszcze raz mandaty

    • 2 1

    • mam wrażenie, że po prostu ściemniasz i konfabulujesz

      Co by było, gdybyś została potrącona przez samochód? Przecież w Sopocie i Gdańsku było kilka przypadków wjazdu samochodu na chodnik na ludzi. NIe tylko na chodnik, ale nawet w strefie pieszej szalał mistrz kierownicy na czerwonej Hondzie. Twój przypadek na pewno zostałby skrupulatnie opisany na tym portalu, niekiedy skupiającym się stygmatyzowaniu rowerzystów.

      • 0 0

  • A co z kierujacymi autami ??? (2)

    Niestety ale przez brak umiejętności jazdy rowerzystów są oni przede wszystkim narażeni na wypadek z udziałem samochodu, zwłaszcza ze zdecydowana większość turystów oraz okazyjnych użytkowników Mevo ma głęboko w nosie kierujących pojazdami i łamie większość przepisów kodeksu drogowego a co za tym idzie naraża zmotoryzowanych na dodatkowe utrudnienia :/ według mnie powinniśmy zrobić więcej ścieżek rowerowych zamiast spychać rowerzystów na drogi zwłaszcza ze rowerzysta w spotkaniu z autem nie ma szans a nie doedukowany rowerzysta jest wręcz zagrożeniem dla aut, dla kierujących pojazdy, dla innych rowerzystów oraz dla pieszych :/

    • 1 2

    • Gruby - co ty bierzesz? momentami dobrze prawisz, ale nie pisz, że kierujący autami cierpią

      to ich pojazdy mogą ucierpieć od kolizji z rowerzystą, ale oni sami ? Oni mogą ucierpieć od zderzenia spowodowanego przez inne pojazdy, kierowane przez osoby mające za sobą zdany egzamin ze znajomości prawa o ruchu drogowym. Ilu kierowców ucierpialo od nieodpowiedzialnej jazdy rowerzystów po jezdni się pytam? Ucierpieć mogły tylko ich pojazdy. Odwróć pytanie i traktuj wreszcie rowerzystów (większość z nich ma prawo jazdy) jako pełnoprawnych użytkowników przestrzeni drogowej miasta.

      • 0 0

    • Heh

      Zapewniam że pieszy zwłaszcza dziecko w spotkaniu z rozpedzonym rowerzysta lub hulajnoga elektryczna też nie ma szans. Kierowca ma obowiązkowe OC a jak Cię potraci rowerzysta to może cię cmoknac w zadek. Ściągaj z powództwa cywilnego.

      • 0 0

  • a ja bede jezdził gdzie mi sie podoba

    • 0 1

  • do komendanta SM w Gdyni (4)

    Panie komendancie skoro rowery i hulajnogi chce pan przepędzić z chodników dla pieszych to, bardzo proszę wypędzić samochody parkujące na chodnikach. trzeba być konsekwentnym w działaniach ale i sprawiedliwym wobec innych. Rowerzyści sa sobie sami winni bo jeżdżą jak oszalali nie zwracając uwagi na pieszych i tu jestem za tym by rowerzyści zjechali z chodników ale pod warunkiem ze zapewni się należyte bezpieczeństwo na jezdniach. Sama farba nie wystarczy.

    • 65 11

    • Auta też maja w nosie

      Najpierw to trzeba ukarać kierowców parkujących na Świętojańskiej pod prąd. Po kilka aut dziennie, podwójna ciągła itd....może kilka blokad na koło????

      • 0 0

    • Komediant SM, to tam może sobie chcieć

      • 2 0

    • Jest tylko pewien drobiazg (1)

      Postój na chodniku jest dozwolony i jazda rowerem po chodniku też. Pod pewnymi warunkami. Dokładnie reguluje to prawo o ruchu drogowym. Tylko przepisy yrzeba znać

      • 6 1

      • To niech komendant zmoenia niech lobbuje

        • 1 1

  • Strach jechać ścieżka rowerową jak co kawałek na środku słupki postawione jak na Morskiej. (2)

    • 45 5

    • Morska i po temacie...

      O to dobre, 2 dni temu pokazali to cudo koło Lidla w Telexpersie. Szacun dla projektanta tylko kolorek ostrzegawczy mu nie wyszedł. A dzisiaj już wiszą flagi i żądanie dojazdu do posesji.

      • 0 0

    • Trzeba być ostatnia niedojdą żeby się władować na te słupki. Często przejeżdżam tamtędy i nie mam z nimi problemu. Nie wszyscy muszą jeździć na rowerach.

      • 2 3

  • Infrastruktura ścieżek (2)

    To proszę przyjrzeć się ścieżkom w Gdyni. Są tak wytyczone, że trudno się połapać. Kończą się nagle, nie wiadomo gdzie dakej jechać. Potem człowiek widzi kontynuację po przeciwnej stronie ulicy. Trzeba tę ulicę pokonać itd... większość rowerzystów korzysta ze ścieżek, ale przydałoby się je zrobić tak, żeby nie były utrudnieniem w poruszaniu sie po mieście.

    • 90 1

    • Bezsens

      A po co na siłę zrobiono jednokierunkowe ścieżki na wysokości KLIFU na al. Zwycięstwa? Jadę do Sopotu od strony morza, a tu nagle malutki znak zakaz wjazdu i musżę 2 razy kombinować na skrzyżowaniach przed Klifem i dalej koło stacji benzynowej. Komu to przeszkadzało??????

      • 0 0

    • Możesz jechać korzystając z zasady "kierunku jazdy"

      Art. 33 wcale nie zmusza cię do kluczenia z prawej na lewo. Jak kończy się infrastruktura po prawej, możesz kontynuować prawą stroną jezdni i jest to w pełni legalne, chyba że inne przepisy i znaki tego zabraniają np. zakaz jazdy rowerem.
      Bądź jednak przygotowany, że możesz być obiektem agresji w takiej sytuacji i zamordowany na drodze celowo przez kierowcę chcącego ci pokazać, że mu się wydawało, że po lewej jesteś zobowiązany jechać i że miał pełne prawo cię w ten sposób potraktować, gdyż mógł się w tej sytuacji nie spodziewać rowerzysty, co jest akurat największą bzdurą na którą powołują się kierowcy i adwokaciny motomorderców.

      • 3 0

  • (15)

    'Władze miasta zapewniają, że dróg rowerowych będzie przybywać, a strażnicy miejscy wskazują, że nawet brak infrastruktury nie usprawiedliwia jazdy po chodniku' - a potem bedzie lament, ze wypadki na drodze, bo ktos potracił rowerzyste. chyba tylko kamikadze jechalby po ulicy rowerem w niektorych czesciach miasta. ostatnio pan na mevo jechał ulicą śląską w kierunku morskiej. tempo dosć rekreacyjne, pomysł był średnio rozsądny, zwłaszcza że od dłuższego czasu jest tam zwężenie.

    • 107 16

    • Riwerzyści są niereformowalni (1)

      i będą i tak jeździć nie przestrzegając zasad

      • 5 10

      • Inni też

        Tak jak ścigający się głośnymi samochodami i motocyklami na Al Zwycięstwa i nie tylko. A policja nic, a wystarczy zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować na badania techniczne.

        • 0 0

    • Widzisz, pan na Mevo na Śląskiej jechał zgodnie z przepisami (7)

      i tego chce 'nauczyć' nas Gdynia... mimo że zagraża to twojemu zdrowiu i życiu, masz jechać zatłoczoną ulicą, na centymetry mijać się z autami, mimo ze kierowcy spychają człowieka na rowerze na bok, bo to przecież odpad i arogant... co on robi na rowerze na jego jezdni...

      • 22 2

      • (4)

        no akurat na tej śląskiej to miałbyś ścieżkę prowadzoną po schodach ze względu na duże różnice wysokości terenu pomiędzy okolicą Nowogrodzkiej i miejscem gdzie Śląska przechodzi w Morską na wysokości dworca głównego tam nigdy nie powstanie nic dla rowerzystów a jezdnią jedzie się całkiem dobrze i szybko ze wzgórza św maksymiliana dużo szybciej niż trolejbusami czy autobusami przez władysława IV czy warszawską

        • 1 0

        • wystarczyła by pochylnia (3)

          kiedyś wjeżdżałem ściezkami dla wózków.
          Jak były nieco szersze...

          • 1 1

          • (2)

            a po co mi pochylnie?Tracenie czasu itp bzdury?

            • 1 0

            • mam słabe zęby i plomby mi wypadają (1)

              No i felgi musiałbym zmienić, aby podjechać...

              • 1 1

              • Lecz się

                Idź do dentysty.

                • 0 0

      • Więcej policjantów i SM na rowerach. (1)

        Najlepiej nieoznakowanych. Może by to ukróciło trochę zachowania na drodze...

        • 6 0

        • Agresja drogowa wobec rowerzystów jest olewana właśnie przez policję, temat znam z autopsji.

          Byłby to sposób, ale żaden kierowca nie zaatakuje rowerzysty z napisem policja na koszulce, a muszą mieć.

          • 5 0

    • (2)

      akurat to zwężenie powinno dopingować do wolniejszej jazdy ale wiem św przepustowość kierowczyki nie moga jechać 50 na ograniczeniu do 50 bo to jest ujma na honorze. Pan na mevo jechał bardzo dobrze i powiem ci więcej mógł sobie na tym mevo jechać jezdnią morskiej aż na grabówek bo nigdzie kochane urzędasy nie pomyślały o teleporcie na znajdującą się w większości po lewej malowaną kreską na chodniku pseudo ścieżkę

      • 6 2

      • Och...

        Jak ci rowerzyści lubią wkurzać wszystkich dookoła. Chyba najbardziej roszczeniowa grupa społeczna

        • 1 3

      • Dokładnie. Mógłby tak jechać aż do Biedronki na Grabówku.

        • 2 1

    • (1)

      Obowiązek przestrzegania przepisów dotyczy wszystkich. Zwłaszcza kierowców.
      Wystarczy jezdzić zgodnie z przepisami to wypadków nie będzie. Proste

      • 9 9

      • Jak to? Kierowca ma przestrzegać jakiś przepisów?

        Może jeszcze sprawdzać, czy się nie zmieniły, odkąd zdobył uprawnienia?

        Nie po to płacą podatki w mandatach i OC, żeby nie móc jeździć i parkować jak chcą...

        • 14 2

  • (22)

    Tak to jest kiedy drogi rowerowe "budowane" są przy pomocy farby oraz biegną pod prąd stwarzając niebezpieczeństwo. Co z tego, że rower będzie miał pierwszeństwo a rowerzysta rację skoro w kolizji z samochodem nie ma szans?

    • 403 41

    • (9)

      Przyglupie niebezpieczne to sa sciezki rowerowe, na kontrpasach nie bylo nigdy wypadku

      • 18 25

      • Jeżdżę do pracy kontrapasem (1)

        Średnio 1-2 razy w miesiącu ktoś aktywnie próbuje mnie zabić i muszę wskakiwać na chodnik.

        Bo jak jednokierunkowa w strefie 30, to można 70 wystrzelić zza zakrętu przy lewej krawędzi...

        • 28 2

        • Kontrapas to głupota

          Spróbuj jechać 70 tką na Starowiejskiej lub 3 Maja. Pomyśl i nie wymyślaj problemów.

          • 1 0

      • Rty (5)

        a co to sa ścieżki rowerowe? pomysl zanim kogos nazwiesz "przygłupem"

        • 9 11

        • To jest to z czego nie korzystasz (3)

          Jak się tłuczesz swoim składakiem po chodniku

          • 6 11

          • (2)

            ścieżkę rowerową to masz w lesie... to o czym tu się pisze to "DROGA dla rowerów", jeszcze raz żeby się Wam utrwaliło - DROGA, ewentualnie pas ruchu dla rowerów

            • 7 3

            • Czyli ścieżka rowerowa

              Nie podniecaj się tak

              • 3 0

            • A ty jeździsz do roboty "kolejką" czy "elektrycznym zespołem trakcyjnym"? Słyszałeś o czymś takim jak język potoczny? Nie bądź nadgorliwy, bo to gorsze

              • 7 0

        • to różowy pasek na chodniku

          • 6 1

      • tak tak

        • 2 0

    • To jest chore

      Malowanie kontrapasów dla rowerów na ulicach jednokierunkowych w centrum Gdyni to chory i najgłupszy pomysł realizowany zapewne pod egidą "oficera rowerowego miasta" (o takiej funkcji słyszałem).

      • 1 1

    • Racja

      Jazda pod prad dla rowerow to chorszy z chorszych pomyslow

      • 2 2

    • (1)

      a ja nie mam zielonego pojęcia jak jeździć, np na 3 Maja w Gdyni jest wymalowana ścieżka, ale ja rzadko jadę w stronę 10 lutego, częściej w stronę Władka IV, i jak mam jechać panie strażniku miejski? Pytam serio, bo nie wiem? Po ulicy? Po chodniku? Po ścieżce rowerowej która prowadzi w drugą stronę?
      Albo co ma zrobić rowerzysta, który wjeżdża na drogę rowerową na ulicy Dworcowej, potem wjeżdża na 10 lutego i droga nagle się kończy? Ma przeskoczyć nad samochodami, żeby jechać po ulicy?
      Najpierw uporządkujcie infrastrukturę, a potem wlepiajcie upomnienia.

      • 10 3

      • ty serio? w stronę Władka jedziesz normalnie jak samochody

        co do dworcowej też masz prawo jechać po jezdni.

        • 5 0

    • nie tylko farba, take słupki na środku

      • 1 0

    • Wystarczy znajomość przepisów (2)

      No, może jeszcze ich przestrzeganie. Kultura jazdy kierowców jest coraz niższa, zwłaszcza w Śródmieściu

      • 19 4

      • znajomość przepisów

        na pewno wskrzesi mnie zza grobu, jak jakiś i**ota kierowca mnie przejedzie.

        • 9 1

      • ale coraz więcej jest wśród nich szeryfów z urojeniami psychicznymi

        i własnymi zasadami ruchu dla rowerzystów.

        • 12 3

    • ruch rowerów pod prąd po kontrapasie lub w ramach kontraruchu w strefie 30

      jest zupełnie bezpieczny: jest bardziej bezpieczny niż jazda po jezdni "z prądem" gdy kierowcy jeżdżą w stylu: wyprzedzę wszystko co się rusza by zdążyć zatrzymać się na czerwonym świetle jako pierwszy.

      • 10 1

    • to się nam spec wypowiedział... (1)

      wystawiłbyś nos poza swoje sioło to byś nie opowiadał bujd o farbie. Kontrapasy działają na całym zachodzie. Nie one są problemem.

      • 8 4

      • U nas kontrapasy są parkingami...

        • 10 2

    • Nie znasz się. Akurat to najbezpieczniejsze i najwygodniejsze rozwiązanie na infrastrukturę rowerową

      • 7 2

  • ścieżki rowerowe

    to chciałbym żeby były mandaty za chodzenie po ścieszkach rowerowych bo rowery nie mogą po chodniku to czemu cywil może po ścieżce ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane