• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: co z przebudową ul. Chwarznieńskiej?

Patryk Szczerba
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie. Przebudowa ul. Chwarznieńśkiej w Gdyni oddala się w czasie.

Przebudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni połączona z remontem ul. Hodowlanej i budową zbiornika retencyjnego na Witominie odwleka się w czasie. Nie ma wciąż zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Wiadomo za to, że w trakcie remontu, na odcinku leśnym pojawi się kontrapas dla autobusów.



Czy przebudowa ul. Chwarznieńskiej pomoże w rozładowaniu korków?

Sytuacja kierowców na Chwarznieńskiej pogarsza się z tygodnia na tydzień, wraz z oddawaniem do użytku kolejnych mieszkań na Chwarznie i Wiczlinie. Kierujący zaciskają zęby, stoją w korkach, także dlatego, że władze miasta obiecują, że mają plan, by rozładować zatory.

Od 2015 roku plany i projekty przebudowy Chwarznieńskiej



Trzy lata temu rozpoczęto poszukiwanie projektanta. Umowę podpisano z Biurem Projektów i Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór inwestorski Gdynia ma do zapłacenia 1,2 mln zł. Według zobowiązań z oferty, wykonanie dokumentacji miało trwać 78 tygodni, czyli półtora roku. To oznaczało, że powinna być gotowa pod koniec 2016 roku.

Trudniejsze, niż zakładano okazało się jednak odprowadzenie wód opadowych do zbiornika retencyjnego - przez kolizję z obecną infrastrukturą - i termin został przesunięty na następny rok. Mijały miesiące, aż we wrześniu 2017 roku na stronie miasta pojawiła się informacja, że dokumentacja jest gotowa. Teoretycznie przetarg powinien być ogłoszony w najbliższym czasie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę ul. Chwarznieńskiej

Niestety, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa przekazał nam, że gotowego projektu nie ma, więc nie ma o czym rozmawiać. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w oficjalnej odpowiedzi na pytanie o status zlecenia poinformowało z kolei, że gotowa dokumentacja trafiła do gdyńskiego magistratu. Pracownicy dodawali, że problemem może być brak zgody na realizację inwestycji w ramach ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tzw. ZRID). Skutkuje to brakiem pozwolenia na budowę i wstrzymaniem dalszych kroków magistratu. Władze Gdyni zapewniały, że przetarg zostanie na pewno ogłoszony - najszybciej jak to możliwe. Niektórzy radni Samorządności zdążyli już nawet oficjalnie wskazywać daty przekazane przez urzędników.

- Wg urzędników, planowany termin ogłoszenia przetargu to przełom października/listopada tego roku, jeżeli ostatnie uzgodnienia zostaną przeprowadzone bez niespodziewanych przeszkód - pisał na swojej stronie internetowej Paweł Brutel, radny Samorządności z Witomina.
Okazało się, że to tylko płonne zapowiedzi. W lutym wojewoda pomorski uchylił zaskarżoną decyzję prezydenta miasta Gdyni o rozbudowie Chwarznieńskiej, przekazując ją do ponownego rozpatrzenia, więc wszczęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji. Wtedy stało się jasne, że Gdynia ma problem z inwestycją przez protesty mieszkańców.

Będzie kontrapas dla autobusów



- Zakładaliśmy, że przetarg ogłosimy w kwietniu. Uchylenie decyzji wymusiło stworzenie projektów zastępczych, by zaspokoić potrzeby stron i konieczność ponownego wniosku dotyczącego realizacji inwestycji drogowej, co wydłuża całość. Nie ma pewności, że nie będzie kolejnych protestów. Robimy tę inwestycję dla gdynian, więc pozostaje czekać - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W związku z perturbacjami, inwestycja może się zakończyć nawet dopiero w 2021 roku. Taka informacja z kolei pojawiła się wraz przetargiem na opracowanie dokumentacji projektowej dla wyznaczenia kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

Według pomysłu włodarzy autobusy jadące w kierunku centrum będą miały podczas remontu do dyspozycji jeden z pasów przeciwległej jezdni. Koszt dokumentacji projektowej to blisko 50 tysięcy złotych. Takie rozwiązanie zostanie prawdopodobnie na stałe.

By to zrobić, potrzebne będą oznaczenia na jezdni, znaki zmiennej treści, dodatkowa sygnalizacja, która zostanie zsynchronizowana z istniejącą. Rozwiązania mają być powiązane z Tristarem, a całość ulżyć pasażerom komunikacji, którzy rano i bez remontu spóźniają się, bo autobusy stoją w korku.

- Dokumentacja projektowa będzie stanowić podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania oraz rozliczenia wszystkich robót - informują urzędnicy z ZDiZ w Gdyni.

Co po rozbudowie Chwarznieńskiej?



Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy. Podczas przebudowy, dzięki kontrapasowi w kierunku centrum, uprzywilejowane będą autobusy.
Przypomnijmy: według wstępnych koncepcji kierowcy jadący od strony Rolniczej zyskają lewoskręt w kierunku ul. Hodowlanej. Z naprzeciwka łatwiej będzie wjechać w ul. Uczniowską i Widną. Pojawi się buspas, poszerzone zostaną też zatoczki autobusowe i drogi rowerowe.

Oprócz poszerzenia ul. Chwarznieńskiej, w zakres opracowania wchodzi również przebudowa ul. Hodowlanej, która zyska nową kanalizację deszczową. Prace przy jej budowie zakończą się odtworzeniem nawierzchni, a tym samym polepszeniem stanu mocno nierównej dziś drogi. Woda opady mają trafiać do zbiornika retencyjnego, który powstanie na terenie ogródków działkowych przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Szacowany koszt może sięgnąć 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (308) ponad 20 zablokowanych

  • Tylko obwodnica Witomina (2)

    Wszyscy wiedzą, że remont Chwarznieńskiej nic nie da. Mówmy o remoncie, a nie wielkiej inwestycji pod nazwą" przebudowa". Wąska Chwarznieńska, która przyjmuje ruch pojazdów z Kieleckiej, Witomińskie i Małokackiej jest wąskim gardłem. Tylko obwodnica Witomina jest zmienić cokolwiek. Wiczlino rozbudowuje się na potęgę, a włodarze bawią się 5 lat w projektowanie Chwarznieńskiej o buspas. Kompletny brak wizji dla tej części miasta. Gdańsk prześcignął Gdynię w budowie i remontach dróg o lata świetlne. Czas na podsumowanie obecnej władzy w Gdyni przy urnach wyborczych.

    • 93 6

    • nie tak dawno temu był tu wywiad ze Stepa i powiedział, że nie będzie nowych dróg w tym rejonie.

      Remont i buspas.

      • 25 0

    • oczywiscie ze trzeba odeslac cala ta szczurkowa mafie na smietnik historii a moze tez w przyszlosci

      beda ogladali swiat w kratke.

      • 13 8

  • To jakiś koszmar taka opieszałość miasta

    Miasto zawaliło tak samo jak Sienkiewicza, już dawno mogła być zrobiona ale urzędasy mają czas i wysyłają z biurka na biurko pisemka. Chwarznieńska to porażka korki w godz. szczytu to masakra a mieszkańców zachodnich dzielnic przybywa.

    • 59 7

  • Ścieżki rowerowe (6)

    I zaraz posypią się gromy rowerzystów, ale na litość boską : ROWERZYŚCI zacznijcie z tych rozbuchanych w całej Gdyni ścieżek rowerowych korzystać, bo wszędzie WAS widać jak jeździcie ale po ścieżkach o które tak walczycie.
    Potraficie blokować drogę i to w bardzo złośliwy sposób!!! Sama jeżdżę również rowerem, ale zdarza się i auto, ale ja korzystam ze ścieżki

    • 49 10

    • Po to jadłem przez rok chleb smarowany nożem aby kupić rower na wypasie i się lansować na ulicy. Kto ma mnie w lesie podziwiać? Dziki?

      • 13 7

    • przejedz się po tych fragmentach ścieżek.

      Jeździ się tragicznie i szczur wprowadza niebezpieczne rozwiązania malując coś na dziurawym asfalcie.

      • 14 5

    • Przecież te "ścieżki", to bzdura jest kompletna.

      Przecież każdy rozsądny człowiek wie, że te rozwiązania nie służą rozwojowi komunikacji rowerowej. Chodzi o drenowanie pieniędzy przy udziale propagandy o miastach przyjaznych rowerzystom.
      Co jest niby przyjazne? Że mam jechać 3x dłużej na rowerze pomiędzy pieszymi, rolkarzami i z jednej strony jezdni na drugą?

      • 11 3

    • Słusznie prawisz. Odkąd są ścieżki to widzę je puste. (2)

      Ścieżka z centrum na Chwarzno, które jest 152 npm to pomysł godny "mądrej" głowy.

      • 8 6

      • Moze kolejka jak na Kamienna Gore (1)

        • 13 0

        • Chodzi o to, zeby ta rowrowa mafie wywalić z ulic i chodników na te durne ścieżki. I tam macie jeździć, sie lansować i nie utrudniać zycia innym..

          • 14 0

  • Może będzie coś na 2021 czy 2023 w Gdyni to się myśli o przyszłości! (2)

    Urzędasom wypłaty bym zatrzymał do 2021 jak nie pomyśleli wcześniej, albo wywalił z pracy darmozjadów. Przecież plan zagospodarowania był 4 lata temu i oni go zatwierdzali.
    Panie Szczurek - wstydu to pan już nie ma.

    • 55 5

    • Nie ma kasy na inwestycje, poszla na pomniki i rozrywkę:)!

      • 9 3

    • Dlugo myslalem i wymyslilem

      Niestety, trzeba zmienic ekipe rzadzaca, Nie ma innego wyjscia. Tu trzeba rozmachu, a nie malowania buspasu. Potrzeba drogi przez las omijajacej Witomino. I niech nastepny mie mowi, ze sie nie da.

      • 9 0

  • dla Gdyni ważniejsze są biegi uliczne, wyścigi rowerowe i triatlon (2)

    No i oczywiście inwestycje w nowe parkometry
    Turyści omijajcie to zakorkowane miasto!

    • 70 5

    • zapomniałeś o pomnikach. (1)

      • 15 0

      • zapomiałeś o show lotniczym i Openerze

        • 13 1

  • (4)

    Przebudowa Chwarznieńskiej możliwa jest tylko poprzez jej natychmiastowe poszerzenie. Buspasy, kontrapasy, ścieżki rowerowe i lewoskręty z wysepkami tylko wprowadzą dodatkowy bałagan i chaos na tej ulicy. I co to zmieni skoro koło Witawy wszyscy się zjadą na światłach i kolejki nadal będą do Witomińskiej/Kieleckiej z jednej strony i do stadionu Arki z drugiej?

    • 51 5

    • Tylko obwodnica Witomina ma sens!

      • 17 1

    • Stadion Bałtyku (2)

      Arki to byl na Ejsmonda!!!

      • 8 5

      • Stadion Miejski

        to nigdy nie była własność Bałtyku, będąc kibicem tego małego klubu powinieneś znać prawdę...

        • 10 0

      • Stadion Baltyku? A co to takiego. Mowisz o tym grajdole ktorego nie ma?

        • 0 8

  • to o likwidację tych ogródków działkowych ludziom chodzi

    jak mają do wyboru być może mniejsze korki ale utratę ukochanego ogródka, to w du.*ie mają tę inwestycję i protestują do upadłego!

    • 33 7

  • Idź szczurzy blaznie razem ze stempa na areczke lepiej

    Tam wasze miejsce razem z tymi patolami

    • 45 11

  • tylko radykalna postawa mieszkancow np.chodzenie w kolko po skrzyzowaniu przy Witawie conajmniej przez miesiac i calkowite zablokowanie tego przejazdu przez caly dzien i moze cos zmienic

    • 42 8

  • (3)

    Jestem gdynianinem od urodzenia.Swietojanska z lat piecdziesiatych (kocie lby)byla w lepszym stanie niz obecna Hodowlana i Chwarznienska SKANDAL

    • 56 6

    • (1)

      Na chwarznienskiej w kierunku obwodnicy można wylecieć na chwilę w powietrze jakby mieć lżejszy samochód, jest tam taka mulda

      • 12 0

      • masz na mysli tę hopkę na wysokośći przystanku sosnowa?

        • 9 0

    • Ty się z głupim przez ścianę macełeś ?

      Na Świętojańskiej była od nowości, czyli od przedwojny, kostka brukowa, a nie kocie łby. Taka nawierzchnia była też na Czerwonych Kosynierów, Chylońskiej i na całej długości głównej ulicy od dworca w Gdańsku do Placu Kaszubskiego w Gdyni. Na Czerwonych Kosynierów i Chylońskiej była kostka granitowa i bazaltowa. Kocie łby były na Bema, ale między Kilińskiego a I Armii W.P. a dalej do Czołgistów była kostka granitowa. Jeżeli nie rozróżniasz kocich łbów od kostki, to się nie wypowiadaj. Zabrano chwałę gdyńskim kosynierom w Gdyni, a w innych miastach są nazwy GDYŃSKICH KOSYNIERÓW.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane