• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Antyszczur (10)

    Typowe banialuki i ogólniki, za które płacą wszyscy. A uśmiechnięty robi to i tak tylko po to, żeby na lokalnym poletku pokazać swoją zajadłość i przerost ambicji w walce z Gdańskiem. Jakie są tego skutki: obwodnica południowa, kolej metropolitalna, tunel pod Martwą Wisłą są, a w Gdyni nawet tunelu pod torami w Chyloni nie da się zrobić, nie mówiąc o opacie.

    • 102 31

    • O, to to!

      Dość już, Panie Prezydencie. Czas na zmiany. Powiem o najludniejszej dzielnicy, bo z Chyloni jestem i jej temat rozpoczął Antycszczur, chociaż wiem, że inne dzielnice mają wcale nie mniejsze problemy.
      Chylonia jest w opłakanym stanie. Nie mówiąc już o jej zaniedbaniu ciągnącym się od PRL, brak tu niezbędnych inwestycji takich jak tunel na Puckiej pod główną magistralą kolejową, pętla po drugiej stronie torów (wzgl. dworca) tak, by mogła obsługiwać i linię R i linie na Kępę, przystosowanie linii kolejowej nr 723 do obsługi pasażerów w ramach II etapu PKM. Ponadto wspomniany OPAT i ten cholerny Pl. Dworcowy z obleśnymi, płóciennymi straganami! Kiedy mosiężny orzeł w koronie wróci na (może już w końcu umytą) Pocztę?

      • 3 0

    • daj spokój Horała z tym tunelem

      • 1 2

    • Pogadaj sobie te swoje bzdury pisiorze

      • 3 5

    • (3)

      jezusssssssssssssssssssssssss,skąd w tobie tyle jadu ?
      Czy tak cię wychowali w szkole?Czy rodzice też się tak zachowują w domu?

      • 20 38

      • Prezydencka "niepartia" go tego uczyć codziennie, rękami wynajętej bandy bezmózgich osiołków opłacanych z jego podatków.

        • 11 3

      • antyantyszczur (1)

        On po prostu w pysk za często dostane i musi odreagować w internecie

        • 12 29

        • a Tobie juz się przełyk rozciągnął z tego wszystkiego

          • 13 3

    • bierz łopatkę i kop ten tunel. :)

      • 6 10

    • Budyń to ty???

      Zmieniłeś nick?

      • 10 20

    • 100 % racji antyszczurze !!!

      • 28 8

  • E tam (3)

    Zaraz włodarze gdańskie będą zazdrosne i zrobią wszystko żeby te inwestycje zblokować.

    • 86 56

    • Głupi jesteś i głupoty piszesz (1)

      Ludzie z Gdańska wspierają Gdynię, żeby się dobrze rozwijała, a nie dublowała inwestycje (np Lotnisko). Jako trójmiasto mamy się uzupełniać a nie konkurować. Władze się kłocą tylko wtedy kiedy Szczurkowi odbija z chorymi ambicjami, to tak jakby Gdańsk chciał być stolica Polski bo dobrze się rozwija.

      Jakieś chore myślenie mają niektórzy z Gdyni o ludziach z Gdańska.
      Może kiedyś w Gdyni zamieszkam...

      Należy pamiętać że Gdynia nie prześcignie w historii Gdańska tak jak Gdańsk nie prześcignie np Rzymu w historii bo to jest nie możliwe.
      Za to Gdynia może być liderem w Trójmieście w poszczególnych dziedzinach czemu bardzo kibicuje.

      Pozdrowienia dla wszystkich normalnych ludzi bez chorych przekonań!

      Powodzenia

      • 39 12

      • Pochopnie wcisnąłem kciuk w dół, wybacz.

        Zgadzam się z Tobą. Nie rozumiem podziałów.
        Jednak muszę wyprowadzić Cię z błędu: Drugie Lotnisko nie miało w założeniu tworzenia konkurencji, a być wspomagającym dla głównego portu lotniczego im. Lecha Wałęsy. Z resztą jak młody terminal może prowadzić polemikę z już oswojonym graczem? Decyzja KE była bezzasadna i nawet powiem, że chamska, bo to nasze pieniądze. Do tego obudzili się, gdy GA już stało...

        Nie można wsadzać wszystkich do jednego wora. Będą tacy "ksenofobowie" i będą tacy, którzy widzą potencjał w łączeniu sił. Piszesz o Szczurku, ale Wasz Prezydent również skłóca Trójmiasto. GOM to policzek.

        Marzy mi się, by Trójmiasto było metropolią jednolitą w strukturze miejskiej (obejmującą, oprócz centrum, 5 miast i innych gmin), uzupełniającą się w przemyśle i dbającą (a promującą) każde atrakcyjne turystycznie miejsce. Pewnie do tego kiedyś dojdziemy, lecz nie przy obecnych rządzących widzących tylko czubek własnego nosa. Mamy bajzel nawet z MZKZG ;)

        Ja widzę duży potencjał w wymienionej powyżej budowie OPAT-u. To dobra droga dla Portu gdyńskiego, która wraz z przedłużeniem do Janka Wiśniewskiego mogłaby odciążyć sypiącą się Trasę Kwiatkowskiego. Ta droga to także rozładowane korki tworzące się latem w Rumi i Redzie, i lepszy dojazd do Gdyni i Gdańska z Lęborka, Słupska, Koszalina i Szczecina. Trasa będzie dla Gdyni tym, czym dla Gdańska była Południowa Obwodnica.

        Również pozdrawiam, miłego dnia.

        • 2 3

    • infoboxa ci nie zablokowali, to i tego nie zablokują ;)

      ale tak

      • 28 12

  • najpierw oddano za półdarmo tereny wydarte morzu

    najpierw oddano za półdarmo deweloperom pod tzw Water Front tereny portowe wydarte morzu przez Wendę i Kwiatkowskiego by teraz za nasze podatki na nowo budować infrastrukturę

    • 12 0

  • Sr*tatata, jak zwykle pierdzielenie o niczym. (11)

    Jak można tworzyć w jednej aglomeracji dwa związki aglomeracyjne? No jak Panie Szczurku? To ma być aglomeracja? Śmiech na sali i zapatrzenie we własne ego.
    O OPAcie zapomnijcie, bo nie powstanie przez najbliższe 30 lat. Zajmijcie się lepiej infrastrukturą potrzebną mieszkańcom (remonty dróg, nowe drogi, baseny, itp.). Niedobrze się robi, jak się czyta kolejne dziwne pomysły lansowane przez te osoby.

    • 65 63

    • odezwał się wielki zarządca, specjalista od gospodarki przestrzennej i administracji regionalnej
      puknij się w czoło a najlepiej wypier** na syberię.
      jak nie masz pojęcia o czym gadasz to się nie odzywaj.

      • 0 1

    • (5)

      baseny - to chyba problem w Gdańsku nie w Gdyni :)

      • 6 15

      • baseny, to chyba jakas plaga (3)

        Naprawde tak ludziom brakuje basenow? Pytam szczerze. Nigdy nie pomyslalem "oj, jak mi brakuje basenu".

        Jestem czlowiekiem wysportowanym, ktory praktycznie codziennie uprawia sport. Jednak basenu jakos do zycia mi nigdy nie bylo potrzeba. Mowicie o basenie-basenie, czy o jakims aquaparku/innym parku rozrywki opartym o wode?

        • 19 8

        • a można uprawiać sport teoretycznie? (1)

          nie umiesz pływać - Twoja sprawa :)))

          • 0 0

          • Pływać to się pływa na pływalni,

            a basen masz w szpitalu "siostro basen proszę"

            Po co jest urząd wojewódzki? widocznie nic nie robi skoro Adamowicz mu zawiązał pod nosem GOM i jeszcze aby Gdynia do tego dokradała :)) Całe szczęście, ze ma mądrego prezydenta który chce włączyć w rozwój miasta i gminy, którym nie polityka w głowie tylko rozwój gospodarczy.

            • 0 4

        • baseny

          Społeczenstwo mamy co raz starsze to i baseny są potrzebne, no i siostry do ich podawania :)

          • 17 0

      • Baseny

        A tak z ciekawości... Ile basenów jest w Gdynii, a ile w Gdańsku?

        • 10 0

    • (3)

      1 z budyniem chyba sie nie da dogadac
      2 jako gdynianin nie chce tworzyc, co ma gdanski w nazwie

      • 6 9

      • rozumiem, ze zawrocicie wszystkie rzeki w Gdyni (1)

        aby przypadkiem nie zasilaly zatoki GDANSKIEJ.

        • 8 1

        • Zrobimy własną

          - Zatokę Gdyńską ;)

          • 7 0

      • nie dziwię Ci się

        i mimo, że jestem z Gdańska, to wiem, że nasze miasta powinny tworzyć Trojmiejski Obszar Metropolitaly a nie Gdański. Ktoś nawet na poziomie najbardziej ogólnych założen zapomniał, że mamy ambitnego sąsiada kolo siebie.

        • 2 4

  • Droga na Hel już jest - nadmiernie zakorkowana co weekend przed sezonem

    w czasie sezonu i po sezonie. Ile jeszcze miejsc do parkowania trzeba zbudować na Helu by zlikwidować sens przyjeżdżania na ten półwysep?
    Kto nadal myśli o budowie Drogi Czerwonej przez Gdańsk z przedłużeniem w postaci tunelu pod Sopotem?
    Infrastruktura owszem, ale nie tylko z myślą o zwiększaniu skali ruchu samochodów, które w dobrze zaprojektowanym mieście potrzebne są jak świni siodło.

    • 1 1

  • Nie jestem z Gdyni ale szkoda mi tego miasta

    Jeszcze pod koniec lat 90 patrzyłem na nie z podziwem. Dziś dla mnie to symbol zmarnowanego potencjału

    • 16 3

  • (3)

    Witam komentujących i czytających ten portal publicystyczny.
    Jestem ekspertem w tej dziedzinie.
    Uważam,rze rozbudowa jest konieczna aby do Polski mogło przypływać więcej statków z odpadami radioaktywnymi lub eternitem do utylizacji.
    Drodzy rodacy !
    Łączmy się z narodem i nie pozwólmy aby nam było gorzej! Rozbudujmy port i temu kto to zrobi wręczyć nagrodę Kwiatkowskiego.

    • 33 33

    • (2)

      mieszkańcy Bogatki i Wiślinki łączą się w bulu i nadzieji że pańska wizja się ziści. przyłączają się do nich również słoiki z pierścienia Śmierdzących Osiedli okalającego Szadółki. odpadami Trójmiasto stoi, nie pozwólmy by kto inny wyprzedził nas we wskaźniku umieralności na raka!

      • 1 3

      • Słaby z Ciebie troll

        Słoiki są w Warszawie. W Gdańsku trzeba coś bardziej oryginalnego wymysleć na nasze warunki i możliwości.

        • 2 0

      • Port Service

        wraz z b. wice wojewodą się kłania

        • 1 1

  • 2,2 mln PLN za cos co student może zrobić jako pracę magisterska ??!!!!!! (2)

    ???
    Widać "inwestowanie w papierologię" trwa w najlepsze niestety !!!

    Za rok-dwa zmiana sytuacji zewnętrze i znowu kolejna WSPANIAŁA INWESTYCJA w makulaturę będzie "potrzebna"
    A jak się "narobiom" że ho ho - zapewne same profesory i doktory habilitowane....
    Dobrze ze za znikam z tego kraju za kilka miesięcy bo bym nie wytrzymał dłużej czytając o "inwestycjach"

    • 14 3

    • Pewnie już nie jedna taka magisterka została napisana (1)

      • 5 0

      • Jak by dali 20 000 nagrody za najlepszą pracę na ten temat śmiem twierdzić, że wiele z nich byłoby lepszych

        od wyniku prac tych ekspertów za 2,6 mln zł

        • 3 0

  • kosakowo drżyjcie. Składy i terminal Gazu nadchodzi!!!!

    • 3 0

  • Proponuję założyć nowy terminal kontenerowy na Kamiennej Górze, kolejka jest już w budowie. A nawet niedaleko będzie pilnie postawiony pomnik Kuklińskiego.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane