- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (174 opinie)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (120 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (50 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach
Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.
Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.
- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.
Klimatyzacja sterowana komputerowo
Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.
- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.
Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.
Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg
Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.
Rozkład ZKM Gdynia
Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.
- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.
- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.
Miejsca
Opinie (187) 6 zablokowanych
-
2019-10-27 20:20
Starostwo do domu starców jeśli coś nie pasuje a nie do komunikacji miejskiej (3)
- 9 7
-
2019-10-27 21:13
(2)
Życze ci żeby ciebie przewiało i sparalirzowało przy otwartym oknie w autobusie. I byś przesto leczył do końca życia.
- 1 2
-
2019-10-28 00:55
idź następną książkę spalić w piecu (1)
ośle
- 1 1
-
2019-10-28 06:26
Dośc łatwo miec zmeczone i przepocone mieśnie i byc chorym troche. A to starczy żeby ci sparalizowac miesnie i bedziesz się leczył
- 1 0
-
2019-10-28 06:23
Wstrząsające są te problemy niektórych ludzi związane z komunikacją miejską. Psychoanalityk wskazany.
- 3 1
-
2019-10-27 19:21
ostatnio jechałam (2)
w takim capie.
chyba komputer się pomyslił ...- 5 6
-
2019-10-28 06:07
A sam jak pachniałeś po całym dniu pracy
- 0 0
-
2019-10-27 22:23
komputer nie umyje współpasażerów
tak samo jak automatyka budynkowa nie umyje współpracowników czy interesantów
- 5 0
-
2019-10-27 18:09
Opinia wyróżniona
Pasażerom nie dogodzisz a kierowcy prawie zawsze się obrywa! (4)
- 161 14
-
2019-10-28 05:45
Wystarczyłoby
By zainteresowali się trochę motoryzacją zamiast pisać pierdoły do mediów.
- 6 0
-
2019-10-28 00:43
Ty komputer !!!!!!!!!!!
- 2 0
-
2019-10-27 19:51
Nieprawda - zimą grzeją na maxa, latem nie włączają klimy - tyle w temacie (1)
- 5 27
-
2019-10-27 22:53
Latem klima wieje jak głupia
już wolę otwarte okno i przewiew
- 5 8
-
2019-10-28 04:15
(1)
Elektrycy do dzieła to na pewno idzie ominąć jakąś zworka czy co i komputer sobie będzie mógł sterować ale nie klimą.
- 0 3
-
2019-10-28 05:33
może być też hydraulik
jakiś zawór czy coś, albo mechanik może potraktować klimę młotkiem. Za łatwe by było, żeby programista się dobrał do kodu, ale można by porosić dyrektora ZKM o wydanie polecenia autobusom. Wszystkie ręce na pokład, zwyciężymy klimę.
- 0 0
-
2019-10-27 18:06
(3)
Czyli kierowca nie może regulować zadanej temperatury w pojeździe. Bez sensu
- 19 57
-
2019-10-28 01:13
właśnie że super.
Nie wykluczone ze kierowca ma osobną strefę i dla siebie moze zmienić. A tak na zewnątrz -10 kierowca lubi cieplo ustawi +25 a ludzie w kurtkach sie smażą a +10 spokojnie by wystarczyło. Latem odwrotnie. Na zewnątrz +35 a klima ustawiona na 16 gdzie 22 24 tez było by ok i komfortowo. Od samej temp wazniejsza wymiana powietrza.
- 7 0
-
2019-10-28 01:00
kierowca też nie może ustawić zapłonu w silniku
też bez sensu
- 7 1
-
2019-10-27 19:17
Tak,
nie może zmienić temp w pojeździe.
- 11 0
-
2019-10-27 18:26
Jak jest sterowana komputerem tak jak oswietlenie ulic to bedzie goraco. (1)
- 8 6
-
2019-10-28 01:04
znowu wszystkie wpisy twoje pracowniku?
- 0 1
-
2019-10-27 18:23
(1)
Ludzie jak zwykle robia aferę z niczego
- 22 6
-
2019-10-28 01:03
to nie ludzie
to fikcyjny, tajemniczy, anonimowy pracownik trójmiasto płodzi te brednie
- 0 2
-
2019-10-27 21:00
To się nazywa klimatronik i jest stosowany w autach osobowych (1)
Od lat 80-tych...
- 9 0
-
2019-10-28 00:57
oni znają tylko kombajny z pgr
z lat 60
- 3 0
-
2019-10-27 20:38
(1)
Ludzie widać by nadal woleli dymiace Ikarusy
- 6 0
-
2019-10-28 00:56
dokładnie, jak nie dymi i nie hałasuje to zaraz narzędzie szatana
i kamieniami będą rzucać
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.