• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach

Patryk Szczerba
27 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo. Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo.

Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.



Czy używasz klimatyzacji?

W zeszłym tygodniu na ulice Gdyni wyjechało 55 nowych autobusów firmy MAN Truck & Bus Polska wartych 76 mln zł. Wszystkie autobusy posiadają silniki diesla i spełniają unijne normy spalania EURO 6D. Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w gniazda USB i klimatyzowane.

Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.

- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.

Klimatyzacja sterowana komputerowo



Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.

- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski. Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.

Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.

Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg



Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.

Rozkład ZKM Gdynia


Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.

- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.

- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.

Miejsca

Opinie (187) 6 zablokowanych

  • Starostwo do domu starców jeśli coś nie pasuje a nie do komunikacji miejskiej (3)

    • 9 7

    • (2)

      Życze ci żeby ciebie przewiało i sparalirzowało przy otwartym oknie w autobusie. I byś przesto leczył do końca życia.

      • 1 2

      • idź następną książkę spalić w piecu (1)

        ośle

        • 1 1

        • Dośc łatwo miec zmeczone i przepocone mieśnie i byc chorym troche. A to starczy żeby ci sparalizowac miesnie i bedziesz się leczył

          • 1 0

  • Wstrząsające są te problemy niektórych ludzi związane z komunikacją miejską. Psychoanalityk wskazany.

    • 3 1

  • ostatnio jechałam (2)

    w takim capie.
    chyba komputer się pomyslił ...

    • 5 6

    • A sam jak pachniałeś po całym dniu pracy

      • 0 0

    • komputer nie umyje współpasażerów

      tak samo jak automatyka budynkowa nie umyje współpracowników czy interesantów

      • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Pasażerom nie dogodzisz a kierowcy prawie zawsze się obrywa! (4)

    • 161 14

    • Wystarczyłoby

      By zainteresowali się trochę motoryzacją zamiast pisać pierdoły do mediów.

      • 6 0

    • Ty komputer !!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • Nieprawda - zimą grzeją na maxa, latem nie włączają klimy - tyle w temacie (1)

      • 5 27

      • Latem klima wieje jak głupia

        już wolę otwarte okno i przewiew

        • 5 8

  • (1)

    Elektrycy do dzieła to na pewno idzie ominąć jakąś zworka czy co i komputer sobie będzie mógł sterować ale nie klimą.

    • 0 3

    • może być też hydraulik

      jakiś zawór czy coś, albo mechanik może potraktować klimę młotkiem. Za łatwe by było, żeby programista się dobrał do kodu, ale można by porosić dyrektora ZKM o wydanie polecenia autobusom. Wszystkie ręce na pokład, zwyciężymy klimę.

      • 0 0

  • (3)

    Czyli kierowca nie może regulować zadanej temperatury w pojeździe. Bez sensu

    • 19 57

    • właśnie że super.

      Nie wykluczone ze kierowca ma osobną strefę i dla siebie moze zmienić. A tak na zewnątrz -10 kierowca lubi cieplo ustawi +25 a ludzie w kurtkach sie smażą a +10 spokojnie by wystarczyło. Latem odwrotnie. Na zewnątrz +35 a klima ustawiona na 16 gdzie 22 24 tez było by ok i komfortowo. Od samej temp wazniejsza wymiana powietrza.

      • 7 0

    • kierowca też nie może ustawić zapłonu w silniku

      też bez sensu

      • 7 1

    • Tak,

      nie może zmienić temp w pojeździe.

      • 11 0

  • Jak jest sterowana komputerem tak jak oswietlenie ulic to bedzie goraco. (1)

    • 8 6

    • znowu wszystkie wpisy twoje pracowniku?

      • 0 1

  • (1)

    Ludzie jak zwykle robia aferę z niczego

    • 22 6

    • to nie ludzie

      to fikcyjny, tajemniczy, anonimowy pracownik trójmiasto płodzi te brednie

      • 0 2

  • To się nazywa klimatronik i jest stosowany w autach osobowych (1)

    Od lat 80-tych...

    • 9 0

    • oni znają tylko kombajny z pgr

      z lat 60

      • 3 0

  • (1)

    Ludzie widać by nadal woleli dymiace Ikarusy

    • 6 0

    • dokładnie, jak nie dymi i nie hałasuje to zaraz narzędzie szatana

      i kamieniami będą rzucać

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane