• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • Sprawa jest prosta... (1)

    ...PKA nie pozwoli żeby wygrał ktoś inny niż Solaris, a PKM nie dopuści nikogo innego niż MANa.

    • 13 1

    • Ot gdyńskie spółki, spółeczki, układziki. Tak to jest, gdy od kilkudziesięciu lat rządzi ta sama partia.

      • 2 2

  • mieszkaniec (4)

    Acha ta gdynia,szklane domy,info boxy i szkoly filmowe,teraz kosmiczne autobusy,a ze zwyklymi dziurami e jezdniach nie moga dac sobie rady,zmienic nawierzchnie chocby na 10 lutego,zawieszenie mozna urwac

    • 18 8

    • (2)

      Analfabetyzm się szerzy. Nie doczytałeś, że mowa jest autobusach zakupionych ze środków funduszu środowiska. Gdyni się to po prostu opłaca.

      • 8 4

      • szofer musi tylko znać drogi i znaki drogowe (1)

        dla niego samochód elektryczny to kosmos, pewnie ma w Gdańsku lub gdzies na Kaszubach jakiegoś starego golfa, a może coś na holcgaz

        • 0 2

        • Kurcze jak zgadles ze mam golfa?

          • 0 0

    • Ciekawe, ile kosztują naprawy taboru spowodowane jazdą po gdyńskich dziurach...

      • 1 0

  • "z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można usłysześ...."

    usta Stasiaka powinny milczeć

    • 13 2

  • zz

    Aaaa kiedy podwyzki dla kierowcow no kiedy?na wszystko sa pieniadze tylko na to nie ma,zielonowyspowe PeOwskie szambo

    • 11 7

  • "Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom"

    To dobrze, że Gdynia dla swoich pasażerów, ale także mieszkańców, którzy chcą żyć w ekologicznym miejscu, stawia wysoko poprzeczkę.

    Jeśli niema takich na rynku Gdynia powinna je stworzyć Elektro-trolejbuso-gazowy pojazd superekoo

    • 8 5

  • Jaki haczyk?

    Dla kogo ten haczyk? Generalnie ten artykuł nie nadaje sie do niczego - zakłamuje rzeczywistość. Postawienie

    • 9 0

  • na rogatkach Gdyni stworzyć parkingi (1)

    i nie wpuszczać szrotów do miasta! Tylko spełniające wysokie normy eko .

    • 12 3

    • I okaże się że nie wjedziesz

      do portu.

      • 1 0

  • Gdynia stawia na ekologie i super! (1)

    Wieczne marudy Janusz z Grazyna beda zawsze psioczyc.

    • 8 5

    • Będziemy się cieszyć, jak te pojazdy zobaczymy na drogach. Ale fakt faktem - w końcu jakieś pozytywne, sensowne wieści z Gdyni.

      • 1 0

  • jak się uda - a jak się nie uda, to g*wno dostaniemy

    i to jest zastanawiające - dlaczego Częstochowa potrafi, a Gdynia nie...?

    dociskajcie, bo znowu darmowa kasa przejdzie nam koło nosa

    • 6 1

  • a cały SYSTEM komunikacji? PKM od dziś jeździ ale NIE do Gdyni (3)

    jak na razie to KADŁUBEK i nie wiadomo dlaczego już ma nazwę PKM (pomorska), skoro jak na razie to TYLKO gdańska kolej

    skandaliczny nadzór - bo przez lata nie uzgodniono harmonogramu prac z PLK i zamiast linii, która miała łączyć obszar metropolitarny, jest coś w rodzaju drogiego tramwaju z Gdańska (i to nawet nie z 'centrum') na lotnisko

    GDYNIA nie jest połączona, inne miasta na Kaszubach także i nie wiadomo KIEDY PKM będzie jeździć tak jak to zaplanowano i NA CO DAŁA FORSĘ UNIA

    do końca management oszukiwał, bo jeszcze 2 tygodnie temu pokazywano rozkład, według którego Gdynia i Gdańsk miały być obsługiwane nawet częściej niż zakładano rok temu - a tu WIELKA KUPA

    inna sprawą jest skandalicznie zaplanowana linia na terenie Gdyni, bo będą tam jedynie 2 przystanki, które połączą dzielnice z centrum - a to oznacza, że PKM NIE BĘDZIE odciążać tradycyjnej komunikacji

    pomijam wpisy tych, którzy donoszą, że bilet metropolitarny NIE jest respektowany w PKM

    i teraz pytanie - czy ktoś nad tym całym komunikacyjnym bajzlem panuje?

    poza tym Trójmiasto powinno dogadywać się WSPÓLNIE w sprawach zakupów środków transportu, bo byłoby to TAŃSZE

    • 12 3

    • To Gdynia wyszła z propozycją PKM, która zgodnie z koncepcja dr Wołka (2)

      miała połączyć dwa lotniska i stworzyć prawdziwą oś rozwojową. Tak psioczyli tak manewrowali, że Gdynię całkowicie z PKM-ki wykluczyli? Czy ktoś w czasie otwarcia lini wspomniał o gdyńskim radnym ? Przebierańcy (tym razem Struk robił za dróżnika, wcześniej ciągnął samoloty po Rębiechowie, iiini także w tym cyrku występowali) a z Gdyni zrobili sobie podśmiechujki

      • 3 1

      • (1)

        I bardzo dobrze bo w Gdyni rządzą sami durnie z samorządności!

        • 1 4

        • rozwiń to,

          bo mi nic nie jest wiadomo ?

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane