• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rezerwuje miejsce dla PKM Wzgórze

Patryk Szczerba
29 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.

Zapisy nowego planu miejscowego mają umożliwić w przyszłości realizację przystanku PKM Wzgórze w okolicy węzła Franciszki CegielskiejMapka w Gdyni i uporządkować zaniedbany obecnie teren. Nowy plan zmieni również przeznaczenie okolic Stadionu Miejskiego, skąd zniknie parking, a pojawi się obiekt sportowy.



Decyzję o przystąpieniu do zmian przy stacji SKM Wzgórze i Stadionie Miejskim podjęli na ostatniej sesji radni miasta Gdyni.

W obecnie obowiązującym obszar na Wzgórzu św. Maksymiliana jest przeznaczony pod zabudowę usługową/tereny urządzeń komunikacji samochodowej - parking wielopoziomowy oraz obiekty węzła transportu publicznego w sąsiedztwie przystanku.

Przystanek i nowe wytyczne dla terenu



W najbliższych latach PKP PLK zmodernizuje linię Gdynia - Kościerzyna, chcąc wybudować nowy perony m.in. na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni, gdzie będą mogły się zatrzymywać składy PKM. Perony powstaną, bo pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana a Osową będzie trzeci tor dla pociągów dalekobieżnych. Potrzebne są więc zmiany w zagospodarowaniu terenu, tak aby zarezerwować miejsce na kolejową infrastrukturę.

- Projekt otwiera drogę do inwestycji na linii 201. W jej ramach powinny powstać nowe perony umożliwiające obsługę ruchu w kierunku kaszubskim i portu lotniczego. Wydaje się, że będzie to ostatni element domykający pierwszy etap rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanki PKM Stadion i PKM Karwiny zostały zrealizowane - zachęcał do poparcia projektu uchwały o przystąpieniu do plac planistycznych Marcin Wołek, radny Samorządności.
Na razie nie wiadomo, co zostanie zaplanowane w okolicy - oprócz rezerwy dla stacji PKM Wzgórze. Co ważne, obecna struktura własności terenu to istny węzeł gordyjski. Przez te komplikacje PKP nie była w stanie rozebrać kas, bo przewoźnik nie dostarczył zgody pozostałych właścicieli terenu, a Gdynia nigdy nie zainwestowała w to miejsce, czego przykładem są ciemności na drodze pomiędzy kładką nad al. Piłsudskiego i stacją SKM.

O zagospodarowanie terenu zaapelował Paweł Stolarczyk, radny PiS.

- Północna część terenu jest bardzo zaniedbana, to niestety niechlubna wizytówka dla naszego miasta. Mam nadzieję, że prace nad planem i przyszłe inwestycje zmienią ten obszar - mówił.
- Miejscowy plan, który uchwalimy, będzie przewidywał pewne kierunki, w jakich może się rozwijać obszar. Natomiast nie jesteśmy w stanie zapewnić, że tereny prywatne, które się tam znajdują, zostaną ukształtowane zgodnie z planem w sposób natychmiastowy. Możemy tylko liczyć, że właściciele dostosują się do planu i będą prowadzili tam odpowiednie inwestycje - odpowiadała Marika Domozych, radna Samorządności referująca projekt uchwały.

Nowy budynek zamiast parkingu przy stadionie



Zmiany nastąpią także niedaleko stacji SKM Wzgórze przy Stadionie Miejskim. Zamiast znajdującego się tam parkingu i zamieszkanych do niedawna zabudowań ma powstać obiekt sportowy. Z wnioskiem o zmianę planu zgłosiło się Gdyńskie Centrum Sportowe zamierzające realizować tam obiekt sportowy.

- W zakresie struktury przestrzennej, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego określa obszar objęty planem jako strefę śródmiejską, natomiast w zakresie struktury funkcjonalnej - kierunków zmian w przeznaczeniu terenów studium przewiduje tereny usług (z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2 tys. mkw.) - można przeczytać w uzasadnieniu uchwały.

Miejsca

Opinie (123) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Bez śmiałego postawienia na rozwój połączeń kolejowych do dzielnic Gdynia Zachód, Oksywia i Obłuża (9)

    Gdynia nigdy nie rozwiąże swoich problemów komunikacyjnych, bez względu na setki milionów topione w rozbudowę układu drogowego. Kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa osób chcących docierać do stacji kolei lokalnej i regionalnej pieszo i rowerem, między innymi przez uwolnienie okolic tych stacji od jeżdżących i parkujących samochodów.

    • 113 29

    • Dodajcie sami wszystkie komentarze

      • 3 12

    • (4)

      Jak w końcu bedzie cie stać i kupisz samochód zrozumiesz jakie bzdury wypisujesz

      • 6 27

      • Jak w końcu dojrzejesz to zrozumiesz dlaczego zbiorkom jest logicznym rozwojem metropolii.

        • 20 7

      • Na kupno samochodu stać każdego

        Z Twojej wypowiedzi wynika, że nie stać Cię na jego utrzymanie (konkretnie na opłaty za parkowanie w śródmieściu Gdyni)

        • 18 2

      • ten nadal myśli, że auto to taki synonim luksusu ;) (1)

        • 8 1

        • haha, ilu takich drogowych szpanerow jeszcze jest to miazga, ze oni sie nie widza w lustrze

          a wystarczylo by zmniejszyc ego

          • 1 1

    • "setki milionów topione w rozbudowę układu drogowego" (2)

      To na pewno nie w Gdyni...
      Ani topienia, ani rozbudowy...

      A jednostronoości opinii i widzenia problemu raczej nie służy skuteczności. Szczególnie próby forsowania rozwiązań "po łatwości" i "po taniości". Możliwe "na szybko" warianty komunikacji kolejowej przez Chylonię, lub jeszcze lepiej, przez Rumię raczej nie mają szans na zaspokoljenie potrzeb i sprostania oczekiwaniom.

      Prawda o Gdyni jest jest prosta i bolesna.
      Brak dochodów powoduje, że można zapomnieć o modernizaji i rozwoju.
      Tak to się kończy, gdy wybiera sie ideologię a nie organiczną pracę.

      • 2 8

      • Gdynia nie topi kasy w układ drogowy? (1)

        To gdzie wybudowano Drogę Gdyńską? Albo węzeł Wzgórze? Chwarznieńską? Zaraz Gdynia utopi kolejne kilkanaście milionów złotych w parking podziemny pod Parkiem Centralnym.

        • 1 4

        • "topienie" to ładowanie środków w utopie

          nomen, omen...
          Niestety, na terenie Gdyni można zaboserwować kilka tego typu działań, gdzie przekonane o wlasnej nieomylności grupy przepalają kasę...
          Akurat wymienione miejsca są realizacją pożądanych i przemyślanych pomysłów z bardzo dawnych czasów. Zrealizowanych wyrywkowo, częściowo i ze "zgniłymi" kompromisami. Nikt, kto ma wpływ na rozwój miasta od 40 lat nie bral w opracowaniu tych rozwiązań, Po prostu, wyciągnięto plany z szuflady... Miejscami podretuszowano a miejscami. po prostu, zabrakło kasy.
          Park(ing) Centralny to emanacja zupełnie innego problemu, który drąży to miasto. Zupełnie nie dotyczy on systemu komunikacyjnego.
          A ten jest nieadekwatny do potrzeb, bo pochodzi praktycznie sprzed prawie 100 lat. Jedynie epoka Gierka nieco go uzupełniła i unowocześniła.
          Wszystko.

          • 1 0

  • Krok we właściwym kierunku. (4)

    PKM ma sporo sensu, trzeba tylko dopracować i zoptymalizować infrastrukturę, wraz z siatką połączeń. Obecnie PKM-ki kursują zbyt rzadko,a przystanki są niewłaściwie rozmieszczone.

    PKM mogłaby skutecznie odciążyć część ruchu z Karwin i Dąbrowy do Dolnego Tarasu Gdyni.

    Do tego węzły przesiadkowe na obrzeżach miasta dla mieszkających jeszcze bardziej na zachód. Tak by docelowo maksymalnie ograniczyć ruch prywatnych samochodów w Śródmieściu Gdyni.

    • 67 16

    • Uzupełniając poprzednią wypowiedź. Węzeł Cegielskiej potrzebuje przebudowy. (3)

      Te przejścia podziemne, nieefektywne skrzyżowania... Warto byłoby to przebudować tak by zajmował mniej miejsca. A ruch pieszy był skupiony na powierzchni z przejściami naziemnymi.

      Jest bardzo przeskalowany i tylko zachęca do wjeżdzania samochodem do centrum Gdyni. Powinien być bardziej nastawiony na komunikację zbiorową.

      Docelowo, po powstaniu Drogi Czerwonej, Obwodnicy Metropolitarnej, czy Trasy Kaszubskiej, będzie też należało przebudować Śląska tak by przestała być przelotówką, a stała się ulicą miejska z uspokojonym ruchem.

      Podobnie z Władysława IV, zmniejszenie szerokości, więcej przejść dla pieszych...

      • 16 18

      • żadnych naziemnych (1)

        będą ginąć ludzie

        • 6 11

        • To nie zabijajcie

          • 14 5

      • "baranka" proponuję

        przy ścianie.

        • 2 7

  • Wszystko zaorać najlepiej.........

    • 14 19

  • Opinia wyróżniona

    Odległość pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana a stacją Gdynia stadion wynosi 1300 metrów, (14)

    Jakieś 200 metrów więcej mamy do dworca Gdynia Główna. Mam spore wątpliwości, czy jest to niezbędna inwestycja.

    • 105 90

    • Rozwieję te wątpliwości (6)

      Jeśli połączysz linie kolejowe PKM i SKM w tym miejscu, to brak wspólnego przystanku byłby niezrozumiały całkowicie. Więc zgoda co do odległości, ale one nie są tutaj najważniejsze.

      • 39 4

      • Za chwile okaże się iż to nie SKM ale szybki tramwaj.

        • 9 15

      • oby niejako przy okazji coś zrobili z tym brzydkim przystankiem SKM Wzgórze bo oczy bolą (4)

        jak się na te budynki

        • 18 0

        • SKM czy PKM (2)

          Wyremontowali peron Redłowo, schody nadal niezadaszone i za wąskie, a winda nie działa - bez sensu. Już Janowo wygląda 100 razy lepiej.

          • 11 3

          • Bo urzędnicy działają wbrew zdrowemu rozsądkowi i pilnym potrzebą (1)

            Sam przystanek SKM w Gdyni Redłowie będzie coraz dynamiczniej się rozwijał bo w okolicy powstaje wiele dużych inwestycji. Dlatego UM powinien tę szansę jak najlepiej wykorzystać, żeby stał się jej centralnym punktem. Następnym będzie "Wzgórze", "Śródmieście",... Wystarczy zabudować terenami wystawowymi PPNT na działce powietrznej nad torami i dodatkowo przesunąć o kilkaset metrów i postawić tam dodatkowe schody, wykorzystując do tego końcową część peronu. PPNT za parę lat będzie się dusił w ciasnocie, a to pozwoliłoby za ew. pieniądze unijne go rozbudować i także w jakiś części stworzyć węzeł przesiadkowy PKM-Stadion - SKM - Redłowo.
            Musimy być świadomi, że w tym miejscu biurowce się rozrastają i ich położenie, jak i rozmieszczenie wejść, często nie odpowiada już zmianom jakie zaszły i będą zachodzić w ich otoczeniu. Gdynia chcąc być miastem skrojonym na miarę powinna jak najszybciej uwzględnić Właśnie dostępność peronów ich logistyka i rozkład jest dziś kluczowa w walce o pasażerów.
            Musimy projektować tak, aby mieszkańcy nie byli skazywani na SKM/PKM transport publiczny, a sami z największą chęcią go wybierali, bo posiadanie samochodu będzie anty trendy. Dzis planiści dokładnie badają rozmieszczone wejścia, z której strony i jak najkrótsza jest droga wyjścia z tunelu i przystanku. Czasy się jednak zmieniły i transport publiczny oraz jego infrastruktura postojowa musi konkurować z prywatnymi samochodami . Ważne, aby o podróżnych walczyć jakością czasem i komfortem, a jest i będzie coraz trudniej jesli będziemy jako miasto podchodzili do tego nonszalancko. Społeczeństwo jest coraz bogatsze i wygodniejsze, a do tego ciągle zapatrzone w auta, o czym świadczą także na tym forum częste potyczki lobby samochodziarzy, które najchętniej zastawiłoby całą Gdynię.
            Więc, aby skłonić jak najwięcej mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, musicie być kreatywnymi innowatorami w przyjaźniejszej i wygodniejszej, łatwo dostępnych połączeniach.

            • 3 6

            • Potrzebą cielesną!

              • 0 0

        • Oczy bolą, jak się na ten bełkot....

          • 0 0

    • to sa idealne odległości dla kolei miejskiej

      znacznie gorszym pomysłem jest "bajanie" o Śródmieściu.
      Jest węzeł komunikacji miejskiej, jest miejsce na parking. To ma sens.
      Będzie można jeździć szukać pracy poza Gdynią

      • 21 6

    • Co z tego? SKM Stadion obsługuje Łużycką i obiekty sportowe, a Wzgórze obsługiwałyby obiekty bliżej centrum. Mimo wszystko jest

      • 23 1

    • to sobie możesz chodzić ;)

      ja tam wolę podjechać.
      Kierunek Witomino, czy Chwarzno nie ma obecnie dobrego połączenia z PKM, a przystanek na Wzgórzu ten problem rozwiąże.

      • 15 3

    • owszem jest sensowna

      linia PKM to nie SKM - żeby przesiąść się trzeba albo dojechać do Gdyni Głównej albo przejść spod Stadionu (PKM) aż do Redowa (SKM) lub do wzgórza - chcesz to chodź, ale nikt kto ma się przesiąść tego nie będzie robił, bo to nie pora na spacer

      • 21 1

    • Bo przystanek stadion został źle umiejscowiony.

      Powinien być na wysokości ul. Stryjskiej - tak samo blisko do stadionu i biur na Łużyckiej. Blisko do SKM Redłowo na przesiadkę i do pętli autobusowej tam. Autobus z Witomina nie musi kluczyć wąskimi uliczkami żeby dojechać pod peron PKM.
      A do Wzgórza odległość pozwalająca się rozpędzić - jakieś 500 metrów więcej. No ale jakiś mądrala z inicjatywy Jaspers czy innego ciała doradczego od wyciągania pieniędzy z UE wymyślił coś do czego trzeba teraz wszystko na siłę dopasowywać..

      • 5 2

    • To popylaj te 1300m

      z PKM na SKM z walizami, wózkiem i dwoma bombelkami, to się dowiesz, ile to jest 1300m. Ewentualnie możesz spróbować swoich sił na wózku albo o kulach. Pamiętaj, nie każdy podróżny jest młody, zdrowy i bez bagażu.

      • 6 1

    • 1,3 km to mało w metropolii? odległości w metrze w berlinie sobie zobacz

      • 2 0

  • Plany (3)

    No tak to będzie przystanek między Gdynia Wz. Św. Maksymiliana a Gdynia Redłowo. Jak kolejka czasem stoi przed peronem na wjazd to pasażerowie już pośrodku mogą sobie wysiąść komedia. Gdynia niech najpierw rozpocznie i skończy porządnie dojazdy na dzielnice Obłuże, Pogorze, Obłuże i inne w tym kierunku tam powrót do domu z pracy przez Prozaku leku na nerwy ani rusz. Potem włodarze miasta jak będą planować następne projekty to niech sobie wezmą lekarstwo na pozytywne myślenie. U nas nie skończone jedno porządne a pod strzechą następne pomysły.

    • 62 16

    • Jednak więcej ludzi przewija się przez Wzgórze i Redłowo - dlatego mają priorytet

      • 10 0

    • O intensywnej rozbudowie dróg zapomnij

      W każdej polskiej metropolii. U tak obudziliśmy się 2dekady po zakończeniu XX wieku, przynajmniej drugie tyle po krajach bardziej zaawansowanych

      • 5 1

    • Dojazdy do Pogórza i Obłuża ulegną polepszeniu jak jakaś menda z UM wybuduje się w tych rejonach.

      Wtedy inwestycje drogowe ruszą jak rakieta.

      • 5 6

  • Obserwator (4)

    Tak, Gdynia inwestuje - można tak powiedzieć. Ale prawda jest taka, że to pudrowanie obecnej rzeczywistości. Tu 200 m ulicy wyremontujemy tu 150 m , tam odcinek ścieżki rowerowej, a tu zużyjemy 300 litrów farby. A gdzie parkingi, i inwestycje na szeroka skalę np. wiadukt, czy tunel podziemny na Puckiej, ( patrz przykład Rumii czy Wejherowa ) - tylko trzeba chcieć. Najwiecej zaniedbań jednak jest w północnych dzielnicach Gdyni, ale mieszkańcom widać to nie przeszkadza (widać to po głosowaniach).

    • 79 23

    • Słaby z ciebie obserwator (2)

      A na dodatek nie masz kompletnie żadnego pomysłu jak rozwiązać problemy komunikacyjne w mieście. Przede wszystkim problem nie leży w tym kto zasiada w samorządzie.

      • 9 7

      • jak kto kto, przyjaciele prezydenta, wiec nigdy z krytyka nie wyjda bo straca fuchę.

        opozycja praktycznie nie istnieje, bo emeryci są kupowani co wybory wycieczkami sponsorowanymi przez z miejskich czyli mieszkańców pieniędzy przez podległych prezydentowi urzędników.
        I tak to się kreci od lat, a znajomi ciągle doją miasto na makietach i innych PRowych bzdurach.

        • 10 5

      • czy to on ma mieć pomysły

        czy wynajęty zarząd miasta?
        Tylko wychodzi na to, że z realizacją celu "najęcia" to raczej slabo...

        • 2 0

    • jak widac też tutaj wszyscy na wszystkim sie znaja i maja złote mysli, nikt nic nie chwali tylko krytykuje i maedrkuje - tak wybitni eksperci winni zarządzac tymi zmianami, na pewno od razu wszystko ruszy z kopyta.

      • 0 0

  • Oby tym obiektem sportowym miało być lodowisko. (5)

    Chociaż takie jak ma np. malutkie Giżycko.
    Giżycko - 29 tys. ludności
    Gdynia - 245 tys. ludności
    Zanim ktoś napisze że Gdyni nie stać, to niech odpowie od razu jakim cudem stać było Giżycko.

    • 65 8

    • bo Gizycko nie musi utrzymywac tylu urzedników i znajomych co doja miasto jak tylko sie da. (1)

      Gdynia jest tak zadłużona, że jeszcze trochę i Bedzie do likwidacji bo będzie niewypłacalna całkowicie.

      • 23 5

      • No ale w Gizycku są mrozy i sniegi a w Gdyni tylko słońce i słońce......

        • 1 0

    • Bo Giżycko ma lodowisko dla całej okolicy a Gdynia ma lodowisko w Gdańsku

      • 8 3

    • Mam nadzieję że w końcu pływalnia 50m

      • 8 0

    • Miejscowy

      NGI.... wracaj do siebie i nie marudź.

      • 1 6

  • i dobrze (3)

    od poczatku powinien tam powstac wezel integracyjny pkm/skm/zkm

    • 41 7

    • (1)

      Jak będziesz budował wspólne węzły dla skm, pkm i pkp co 200 metrów to ludzie zamiast z pociągów będą korzystali z aut bo będzie szybciej i wygodniej. Jeśli już teraz puszczają PKM z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz co wydłuża czas podróży to czemu nie mogą zostawić węzła przesiadkowego w Gdyni Głównej?

      • 0 11

      • Nareszcie zlikwidują niepotrzebny

        Parking a ja będe bjegał na hali.

        • 1 0

    • od razu kiedy budowali przystanek wzgorze... chyba jeszce wtedy nie wiedzieli o pkm...

      • 0 0

  • Nie pkp plk wybuduje wreszcie drugi tor do Szczecina, bo ten który zbudował Hitler już nie wystarcza. (2)

    A Gdynia, jak to Gdynia, rezerwuje "coś" a jak nie wypali to będzie że Oni nie My, My przecież zarezerwowaliśmy. Tak jak na Puckiej. PKP buduje a Gdynia... wyraża zgodę. Śmiech

    • 44 15

    • Ty jesteś z tych, którzy oczekują, że sąsiad Ci wyremontuje mieszkanie za swoje?

      Jak teren jest PKP, to finansuje PKP. Jak za kolej regionalną odpowiada Marszałek, to finansuje Urząd Marszałkowski. Miasto odpowiada w pierwszym przypadku za dojazdy (które są droższe od samego tunelu), a w drugim za rezerwy terenowe wokół właściwej inwestycji.

      • 6 4

    • takich znawców zachęcam do zapoznania się z piodstawami runkcjonowania świata wogole, czym jest plan miwejscowy, studium, i kto odpowiada za realizacje, czym jest miasto, czym skarb panstwa czym wlasnosc prywatna, co kto gdzie buduje, kto pozwala itd... z zalem czyta sie takie głupie teksty

      • 0 1

  • tylko dlaczego rezerwowany jest teren

    po przeciwnej stronie torowiska niż hipotetyczna stacja i jej perony na linii 201?

    Ogólnie, "węzeł Cegielskiej" i Kielecka są zbytnio "przytulone" torów i niewiele tam sią da zdziałać. Cóż, efekt "bieda - oszczędnosci", braku przewidywania a i każdy metra zaklepał deweloper. Zaczęło sie pd "Gdynia Hill", potem likwidacja 32, hotelu i dalej "betonowe Klondike". Miało być szybko i z sukcesem...
    Jak przyjdzie do do faktycznych działań przy 201, to się pewnie okaże, że "się nie da". Poza tym, 201 jest już projektowana/realizowana i chyba wiadomo, co PLK w tym miejscu planuje zrobić...?!

    Ogólnie to bardzo sensowne położenie przystanku tylko czy ma szanse realizacji?

    • 25 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane