• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozbudowa węzła Chwarzno budzi emocje

Michał Sielski
12 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy. Przebudowa Węzła Chwarzno ma ułatwić wjazd i zjazd z obwodnicy. Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu związanego z efektami rozbudowy.

Węzeł Chwarzno zobacz na mapie Gdyni na obwodnicy ma zostać przebudowany. Planiści chcą dobudować pasy wjazdowe, by powstał węzeł typu "harfa". Choć dzięki nowym planom ocaleje wiele drzew, to ta wizja wzbudziła duże emocje podczas środowej dyskusji z  mieszkańcami.



Bierzesz udział w dyskusjach publicznych o zmianach w swoim mieście?

Węzeł Chwarzno miał być pierwotnie w kształcie koniczyny, ale zanim go rozbudowano, plany się zmieniły. Zmiana klasy technicznej nowego przebiegu ul. Chwarznieńskiej, z głównej na zbiorczą, uzasadnia - według miejskich planistów - zastosowanie węzła typu "harfa", co pozwala na znaczne ograniczenie powierzchni terenu rezerwowanego dotąd pod komunikację.

- Kiedyś planowana Nowa Chwarznieńska miała być drogą główną, miała tu wpadać Trasa Kaszubska. Trasa Kaszubska nie będzie jednak tędy przebiegała, więc można "uwolnić" sporą część terenów wcześniej zarezerwowanych na drogę - podkreśla Alicja Kowalska, planista z Biura Planowania Przestrzennego gdyńskiego magistratu.
Dzięki zmianom ocaleją też setki drzew Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które musiałyby być wycięte, gdyby Trasa Kaszubska zaczynała się właśnie tutaj. Zamiast tego powstanie tzw. węzeł zbiorczy, czyli połączenie obecnego skrzyżowania z wjazdem w Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Z Chwarzna na Trasę Kwiatkowskiego będzie można wjechać osobną jezdnią, równoległą do obwodnicy. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w Matarni zobacz na mapie Gdyni.

Projekt planu przewiduje więc weryfikację zamierzeń, w szczególności w zakresie rozwiązań dotyczących węzła drogowego i jego bezpośredniego sąsiedztwa, ale ustala też zasady zabudowy i zagospodarowania na terenach dotąd nieobjętych planem. Chodzi o tereny zabudowy mieszkaniowej, głównie jednorodzinnej, położonej pomiędzy Obwodnicą Trójmiasta a ul. Apollina. zobacz na mapie Gdyni

Hałas i kłopoty z komunikacją

Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania. Granice terenu objęte nowym planem zagospodarowania.
Po rozbudowie węzła, po "starej" ul. Chwarznieńskiej mają już nie kursować autobusy. Nie wszystkim mieszkańcom się to podoba.

- Będzie znacznie dalej, więc autobusy powinny kursować po starej trasie, zwłaszcza że droga zostaje i będzie drogą lokalną - mówiła jedna z mieszkanek Chwarzna podczas środowej dyskusji publicznej nad zmianami w planie.
Planiści przekonują jednak, że w przyszłości może się to zmienić, a rozmowy na ten temat wciąż trwają. W tym temacie kluczowa będzie jednak ocena ZKM w Gdyni, który na razie skłania się do wyznaczenia przystanków przy nowej ul. Chwarznieńskiej.

Spotkanie z mieszkańcami, których podczas dyskusji było kilkudziesięciu, miało burzliwy przebieg. Spore wątpliwości wzbudził m.in. poziom hałasu, jaki będzie generowany przez nową drogę.

- Mamy już oficjalnie stwierdzone 60-krotne przekroczenia norm hałasu. Ciągłe, a nie jednostkowe. Piszemy o tym do miasta od 20 lat, mamy jeszcze nawet pisma od prezydent Cegielskiej! Ale od tego czasu nic nie robi się z tym, by z hałasem walczyć, a w planie mamy po trzy jezdnie w jedną stronę i będzie tylko gorzej. Już teraz hałas jest ogromny - zauważa Leszek Cygan, mieszkaniec ul. Afrodyty.
Gdyńscy urzędnicy zrzucają odpowiedzialność za przekroczenie norm hałasu na Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad, która administruje obwodnicą. Ale mieszkańcy mają pretensje do miejskich urzędników, że chcą budować kolejne drogi, które utrudnią im życie, a pomogą tylko tym, którzy przez dzielnicę przejeżdżają tranzytem.

Do 24 października projekt planu jest wyłożony w Infoboksie zobacz na mapie Gdyni. Do 7 listopada do prezydenta Gdyni można zgłaszać ogólne i szczegółowe uwagi do zapisów.

Opinie (122)

  • Zbliżają się wybory

    więc trzeba ciemnemu ludowi rzucić parę projektów i wizualizacji by myślał , że w władza o nich myśli. W Gdyni zastój i stagnacja zaścianek Trójmiasta. Tylko PR się liczy.

    • 41 1

  • mam nadzieje ze bedzie polaczenie z miedzynarodowym lotniskiem Gdynia.

    Podoba mi sie rozwoj naszego miasta.

    • 32 1

  • To jest chore (3)

    Ludzie, to jest jakaś parodia.
    Rządzący są ŚLEPI i GŁUSI.
    Przecież od lat wszyscy piszą o dziurawych drogach
    przejeździe na Puckiej
    krokach na Kwiatkowskiego .
    Można wyliczać w nieskończoność.
    Wydają kasę na pomniki,
    Ulice pomalowane, rowery jeżdżą pod prąd.
    O co tu chodzi?!!!!!!
    Mośki siedzą w Urzędzie, i nic nie robią żeby nam łatwiej się żyło.
    Pozdrawiam Gdynian

    • 47 3

    • dlatego mam już dość tej władzy!!! zagłosuje na każdego byle nie na tą ekipę..

      trzeba wstrząsnąć tą ekipą bo bata społecznego dawno nie widziała nad swoimi stanowiskami !!!
      płacimy im pensję a oni nasze podatki wydają na głupoty .. szkoła filmowa(dla paru uczniów), lotnisko które nie działa, info box który stoi pusty, kolejka górska gdzie trzeba było zatrudnić paru ludzi do jej obsługi i ochronę , fontanna multimedialna central park...muzeum emigracji które ma znikomą liczę zwiedzających o innych głupotach nie wspomnę !!!

      • 14 0

    • Na 3 maja wymazują drogę rowerowa na ulicy i przenoszą ja na chodnik (1)

      Dziś widzieliśmy.

      • 6 2

      • Na "zimę: to wszystkie pseudo drogi rowerowe bym "zawiesił" i wyłączył z eksploatacji do maja 2018

        • 6 0

  • nie ma sensu cała ta przebudowa

    wyrzucanie pieniędzy publicznych w błoto jak już nie raz robiła Gdynia

    • 18 6

  • Przede wszystkim skandaliczna jest zmiana klasy technicznej ul. Chwarznieńskiej na niższą. To jest GŁÓWNA droga a nie zbiorcza. Po ciągle trwającej rozbudowie zabudowy ta ulica i tak już ledwo mieści przejezdnych. Dodatkowo propozycja zmiany trasy autobusów też jest niezrozumiała. Nie wiem co za idioci pracują w tym urzędzie miejskim ale na pewno nie są to osoby, które służą miastu i JEGO MIESZKAŃCOM, którzy de facto finansują im pensje.

    • 42 0

  • (1)

    Skąd to poparcie dla nicnierobiącego Szczurka?

    • 30 5

    • Z nieustannej PRopagandy sukcesu. Sukcesu, którego nie ma

      • 7 0

  • Witomino

    Przejazd Chwarznieska przez Witomino to jest ważna rzecz, a nie jakieś konieczny czy hulajnogi

    • 34 1

  • węzęł Chwarzno (1)

    I znów Polacy -zrobić i owszem tylko z dala od moich włości.Potem narzekania ,że korki i nic się nie robi.Jaki ten Polak jest tępy.W Polsce z takimi ludźmi nic nie da się zrobić.

    • 8 16

    • Bo jak tępy Polak myśli ze ta inwestycja sprawi ze będzie śmigał jak po niemieckiej autostradzie to szkoda słów. Mieszkam na chwarznie od urodzenia i codziennie dojeżdżam do pracy obwodnicą i wiem jedno ze sama przebudowa węzła nic nie da skoro chwarznieńska się blokuje a nie węzeł. Niech dokończę inwestycje głównej drogi poszerzą o dodatkowe pasy na wiczlińska.

      • 7 5

  • Obwodnica Witomina (3)

    Planiści rezygnują z węzła bezkolizyjnego by pozostawić sytuację taką jaka jest obecnie czyli ze światłami. To wizja bez przyszłości. Definitywnie zamyka się drogę do ewentualnej przyszłej rozbudowy. A co z obwodnicą Witomina? Droga do obwodowej to koszmar dla ciągle zakorkowanej Kieleckiej, Małokackiej i Witomińskiej. W Gdyni w ciągu ostatnich kilku lat jest kompletny brak inwestycji drogowych. Przy zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego na Unruga i płk Dąbka to koszmar. O dziurawych drogach to już nudno w koło mówić. Centrum miasta - Plac Konstytucji droga za chwilę będzie nieprzejezdna. Ulica Wiśniewskiego, fragmenty AL. Zwycięstwa, ul. Energetyków itd., itd...Można wymieniać i wymieniać. W Gdyni tylko maluje się czerwoną farbą drogi dla rowerów. To są "priorytetowe inwestycje w Gdyni. W przyszłym roku wybory - czas na zmiany. W Gdańsku co chwilę się słyszy: nowa droga tu, nowe mosty tam i przetargi na kolejne nowe drogi. A w Gdyni tylko się planuje.

    • 44 3

    • (1)

      Według mnie priorytetem powinny być korki na witominie, uważam że to obecnie najbardziej zakorkowany rejon w Gdyni

      • 8 3

      • Tylko kto te korki na Witominie powoduje? Na pewno nie mieszkańcy. W okolicy obwodnicy na chwarznie powinien być duży parking gdzie swołocz powinna zostawić grata i przesiąść się na zbiorkom. A nie pchać się na zakorkowane centrum bo muszę. Zbiorkom powinien mieć 50% udział w przewozach pasażerskich a reszta to piesi, rowery i samochody.
        Ale po co obwodnica Witomina? Co to da? Na Obłużu jest potrzebna nowa droga ale nie na Witominie.
        Pamiętajmy, że każdą nową drogę trzeba utrzymać.

        • 7 3

    • Co do dróg rowerowych - wlasnie jedna z ul 3 maja likwidują

      Co za mośki...

      • 5 1

  • "Mieszkańcy obawiają się jednak hałasu, związanego z efektami rozbudowy."

    to jest najlepsze.
    To niech się na wieś wyprowadzą, jak się budowali to obwodnica już stała. A może tak ma być do końca świata bo mieszkańcy boją się hałasu?
    Idziemy z duchem czasu, XXIw

    Na Matarni też zrobili podobną przebudowę i jakoś szybko im poszło.

    • 21 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane