• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: opóźnione zmiany na Abrahama

Patryk Szczerba
15 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
Jeśli inwestycja powstępowałaby zgodnie z planem, ul. Abrahama powinna być terenem budowy. Jeśli inwestycja powstępowałaby zgodnie z planem, ul. Abrahama powinna być terenem budowy.

Prace polegające na modernizacji 100-metrowego odcinka ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni pomiędzy ulicami 10 Lutego i Batorego w Gdyni ruszą najwcześniej w wakacje. - Wtedy, gdy miejsce mogłoby najlepiej pokazać swój potencjał, będzie terenem budowy - mówią inicjatorzy zmian. Urzędnicy poślizg tłumaczą komplikacjami podczas projektowania.



Jak reagujesz na informacje o opóźnionych miejskich inwestycjach?

Pomysł zmian na ul. Abrahama wyszedł od społeczników z Miast Wspólnego. W 2016 roku zgłosili w budżecie obywatelskim pomysł nowej aranżacji na odcinku pomiędzy 10 Lutego i Batorego, proponując stworzenie strefy przyjaznej pieszym z kilkoma miejscami parkingowymi i dopuszczeniem ograniczonego ruchu kołowego. Nowatorski jak na Gdynię projekt zwyciężył, czego konsekwencją stało się przejście do realizacji inwestycji.

Kłopoty już przy projekcie

Początkowo wydawało się, że już w kolejnym roku okolica zmieni się zgodnie z wolą głosujących. Pod koniec 2016 roku wysłuchano propozycji studentów na nową aranżację, w lutym rozstrzygnięto konkurs na koncepcję architektoniczną. Rangę wydarzenia miała podkreślać obecność prezydenta Wojciecha Szczurka i jego najbliższych współpracowników.

- Będziemy szukać kolejnych takich miejsc - zapowiadał prezydent Gdyni.
Problemy pojawiły się na etapie wyboru projektanta. Udało się to za drugim podejściem. Zwyciężyło konsorcjum firm NANU Pracowania Architektoniczna Maciej Nagórski oraz a2p2 architecture&planning Monika Arczyńska. Za wykonaną pracę mieli otrzymać od miasta 78,6 tys. zł.

Na razie mieszkańcy muszą zadowolić się makietą przygotowaną przez architektów. Na razie mieszkańcy muszą zadowolić się makietą przygotowaną przez architektów.
Gdy w maju informowaliśmy, że inwestycja notuje pierwsze opóźnienia, ze strony magistratu płynęły zapewnienia, że budowa może ruszyć jeszcze w tym roku.

W czerwcu spróbowano uspokoić mieszkańców rozmową z projektantami, którzy opowiadali, jak chcą zmienić Abrahama. Na ulicy ma pozostać sześć miejsc parkingowych, pojawią się trawniki i ławki. Znikną za to obumierające klony, zastąpione przez inny gatunek drzew. Miejsca dla pieszych i samochodów będą rozróżnione kolorystycznie.

Czytaj też: Przetarg na przebudowę Chwarznieńskiej do końca roku

Gotowa dokumentacja powinna trafić do magistratu w październiku, ale termin został przesunięty o niecały miesiąc na 7 listopada.

Tyle, że nadal jej nie ma, bo architekci dostali jeszcze więcej czasu od miasta - tym razem do końca lutego.

- Termin został przesunięty z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych branż, tj. przebudowy wodociągu oraz przebudowy kanalizacji deszczowej. Część dotycząca przebudowy wodociągu będzie finansowana ze środków PEWiK - wyjaśnia Bogusław Moniuszko z Zarządu Dróg i Zieleni.
Przebudowywany odcinek ma 100 metrów, ale inwestycja miała być początkiem podobnych zmian w mieście. Przebudowywany odcinek ma 100 metrów, ale inwestycja miała być początkiem podobnych zmian w mieście.
To oznacza, że prace przy przebudowie Abrahama rozpoczną się najwcześniej w wakacje. O ile uda się wiosną wybrać bezproblemowo wykonawcę. Według zapewnień urzędu, prace potrwają przez około 3-4 miesiące.

Nowym wyglądem ul. Abrahama będzie można się zatem cieszyć najwcześniej w okolicach końcówki 2018 roku.

Czytaj również: Nowe lodowisko w Gdyni z poślizgiem

Rozczarowania takim obrotem sprawy nie kryją członkowie stowarzyszenia Miasto Wspólne.

- Rozumiemy 2-3 miesięczne opóźnienie, ale półroczne oznacza, że w sezonie, gdy to miejsce mogłoby najlepiej pokazać swój potencjał, będzie terenem budowy - mówi Łukasz Piesiewicz.
Jednocześnie deklaruje dalszą otwartość na współpracę z miastem w zakresie podobnych zmian w innych miejscach.

- Nadal liczymy, że - tak jak zapewniał prezydent Wojciech Szczurek, woonerf będzie początkiem szerszych zmian. Szczególnie jeśli chodzi o Starowiejską, gdzie mają się odbyć trzecie już konsultacje dotyczące modernizacji ulicy - dodaje.

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • (4)

    "Prace polegające na modernizacji 100-metrowego odcinka ul. Abrahama pomiędzy ulicami 10 Lutego i Batorego w Gdyni"

    Proponuję najpierw sprawdzić, jaka odległosć dzieli ulice Abrahama i Batorego i dodać, że chodzi o CH Batory. Bo z treści to nie wynika.

    • 5 3

    • Czy aby na pewno? (1)

      100-metrowy odcinek ulicy Abrahama pomiędzy ulicą 10 Lutego i ulicą (!) Batorego. MI to wynika.

      • 1 3

      • Mnie, nie mi, analfabeto.

        • 1 0

    • Batorego nie kończy się przy Władysława IV (1)

      Najpierw spójrz na mapę a potem się wymądrzaj.

      • 1 3

      • No własnie, spójrz na mapę kmiocie i zobacz, dokąd prowadzi 100 m odcinek. DO CH Batory.

        • 4 2

  • To jest Gdynia

    Tu NIEDASIE

    • 18 3

  • (3)

    Jak dla mnie bomba, że się opóźnia bo jest szansa rezygnacji z tego chybionego pomysłu. Ten odcinek jest ważny dla komunikacji śródmieścia, zresztą pomyślcie gdzie staną auta właścicieli biur, mieszkań które znajdują się w tym miejscu. I zaś jeszcze bardziej będzie ciasno o miejsce parkingowe.
    Zresztą po co tam deptak jak tam ciągle jest cień, może latem przez 1-2 godziny dochodzi słońce.
    Bezsens

    • 33 12

    • (1)

      Lobby frustratów których nie stac na samochód, jest na tym portalu tak silne, że nie przebijesz się z żadnym argumentem.

      • 8 9

      • problem jest taki

        ze teraz kazdego kmiotka stac na samochod, ba kazdy kmiotek ma za punkt honoru posiadac samochod i jezdzic nim zawsze i parkowac jak najblizej drzwi. Jak chociazby pod biedronka ktora sie tam znajduje, sama kwintystencja polczakowatosci

        • 7 6

    • Auta staną na pobliskim parkingu przy ulicy Batorego lub pod CH Batory. A właściciele mieszkań mogą zaparkować na swoich podwórkach. Nie ma za co.

      • 1 4

  • Zatem nawet po „fajki” trza bedzie do Riwiery jechac.

    Jakis nowy przyjazny kanto tez bedzie trzeba sobie wypatrzec. Ooooo baranki, Kwiatkowski z Wendą w grobach sie przewracają. Byleby „pensje” od MTM byly coraz wyzsze.

    • 18 3

  • zabrakło

    na farbę

    • 10 1

  • Gdynia- miasto słupków, klombów, progów zwalniających, donic, ławeczek, stojaków rowerowych i dróg rowerowych pod prąd. (8)

    Rzygać się chce! Brak parkingów i zwężanie jezdni. Całe miasto stoi w korkach! Wysepki utrudniające poruszanie, Tristar, światła co 20m, skrzyżowania równorzędne w centrum miasta jak pod marketami. Dziurawa nawierzchnia jak w Albanii remontowana białą farbą.

    • 36 14

    • to akurat pozytywne rzeczy (6)

      niestety, spowodowane jest tym, ze wiekszosc posiadaczy samochodow, to kmioty, ktore ciagle lamaly przepisy i niszczyly wlasnosc publiczna, ktora sa chodniki. Jakby jeszcze lawety jezdzily czesciej

      • 8 10

      • (5)

        Dziwi mnie, że jest jeszcze tak wiele osób, które nie mogą sobie pozwolić na posiadanie samochodu. To przyrzad jak każdy inny i powinien być w każdej rodzinie chociaż jeden. Tak jak odkurzacz czy pralka. Ubogie, zawistne polskie społeczeństwo przemieszczające się piechotą albo na rowerkach potrafi tylko pisać zgryźliwe komentarze do posiadaczy samochodów, bo zakup auta jest poza ich zasięgiem. Dorabiają do tego ideologię o smogu itp, jaki to rower jest ekologiczny, ekonomiczny itd. Jeśli chodzi o parkowanie to nikt nie rozjeżdżałby trawników i chodników gdyby były normalne miejsca parkingowe w dostatecznej ilości. Każdy woli chyba zaparkować na miejscu utwardzonym niż wysiadać w błoto po kostki. Jak miasto likwiduje miejsca parkingowe problem zastawionych chodników, bram, dróg rowerowych będzie narastał.

        • 7 8

        • alez kazdego dzis stac na samochod (3)

          mniej stac tez na kupno krowy, to nie znaczy ze zadam pastwiska w srodku miasta dla siebie. Jesli dla ciebie smog jest ideologia, to znaczy ze jestes zwyklym chlopkiem o chlopskim rozumie, bez szkoly, wyszkalcenia, ktory mili interes spoleczenstwa ze swoimi ograniczonymi potrzebami

          • 7 6

          • (2)

            Argument o krowie z d*py wzięty. Akurat w mieście jest ustawowy zakaz hodowania takich zwierząt. O zakazie posiadania samochodów natomiast nic mi nie wiadomo. Dlaczego więc ktoś miałby ograniczać moje prawa? Zapamiętaj, że w Gdyni smogu nie ma i nigdy nie będzie, bo pi**zi tu codziennie z każdej strony świata i każdy najmniejszy dymek jest natychmiast rozwiewany.

            • 4 7

            • Pan kierowca ma rację.

              • 5 1

            • a to czemu mozna zakazac posiadac krowy a samochodu nie?

              Gdzie moja wolnosc do swiezego mleka co dzien rano?

              Znow argumenty na chlopski rozum: skoro wieje, to nie ma zanieczyszczen, Kompletna bzdura, jest ich masa, caly rok

              • 3 4

        • "Panie" kierowco

          "Pana" samochód jest pewnie mniej wart od mojego roweru.

          • 3 4

    • "Panie" kierowco

      Korki to mamy w mieście przez zbyt dużą ilość samochodów wjeżdżających do centrum. W mieście pierwszeństwo powinni mieć piesi, niestety wszędzie światła są tak ustawione, że trzeba na przejściach długo czekać. Nie podoba się "panu" jak się jeździ po mieście? To nie pchaj się tu samochodem. Czasy kierowców "panów" ulic już minęły. Jaki masz "pan" problem ze skrzyżowaniami równorzędnymi? Nie wiesz kto ma pierwszeństwo? Słupki, donice itp. niestety trzeba stawiać, bo "pan" i inni kierowcy ignorują znaki zabraniające parkowania. Wszędzie postawiacie samochody i trudno przejść przez miasto.

      • 3 4

  • Miasto Wspólne niech uczciwie w wyborach wystartuje

    Jak takie dobre pomysły macie na każdą okazję, to dajcie się ocenić. Zakładam, że gdynianie wybiorą w 60% partię prezydenta Szczurka a nie was.

    • 13 8

  • Każdy projekt społeczny jest ble dla Wojciecha S.

    Jak ktokolwiek poza Samorządnością cokolwiek wymyśli, to są problemy. A jak coś wymyśli Miasto Wspólne, to już można mieć pewność, że ekipa Wojciecha S. będzie to sabotować na każdym możliwym odcinku...

    • 8 3

  • Hahahaha 100 metrowy odcinek a znowu opóźnienia i komplikacje :D

    • 7 0

  • Uwag kilka ... (2)

    1. Może zacząć od rozbudowy i usprawnienia PKM? Może wybudować parkingi na obrzeżach? A dopiero wówczas zachęcić do pozostawiania aut poza centrum? U nas jak zawsze od d. strony.

    2. Nie zapominajmy, że gdyńskie centrum ma swoją specyfikę. Znajduje sie tu UM, ZUS, komenda policji, komisariat, straż pożarna, urząd miasta w kilku budynkach, targowisko miejskie, sąd i szpital również bez swojego parkingu. Z tego powodów do centrum zjeżdżają nie tylko turyści i spacerowicze ale głównie osoby ze sprawami do załatwienia. Trzeba to uwzględnić albo przenieść te instytucje w inne miejsca. Rozbudują za to międzytorze i okolice Waszyngtona po czym będzie zdxiwienie, że samochodów przybyło.

    • 25 1

    • To jest 100 metrów ulicy. Myślę, że do przeżycia. (1)

      • 2 3

      • Czy 100 czy 10 nie ma znaczenia.

        Jeśli zablokujesz jakiś przejazd to tłoczniej zrobi się w innych miejscach. Większe korki będą przy najbliższych skrzyżowaniach.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane