• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska niebawem drugi Bulwar Nadmorski

Patryk Szczerba
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remont za 1,5 mln zł zbliży dwie części Oksywia

Budowa falochronu powinna zakończyć się w październiku. Jeszcze przed końcem roku miejsce może zostać udostępnione spacerowiczom.


Prawdopodobnie w grudniu zostanie oddana do użytku droga techniczna będąca częścią inwestycji, która ma zabezpieczyć brzeg morski na Oksywiu zobacz na mapie Gdyni. Zgodnie z zapowiedziami będzie można po niej spacerować, a miasto zyska drugi bulwar.



Czy drugi bulwar może stać się gdyńską atrakcją turystyczną?

Prace przy umacnianiu brzegu morskiego na Oksywiu trwają od początku roku. Podstawowym zadaniem jest budowa betonowej opaski wokół brzegu nie tylko w Gdyni. Zabezpieczenie obejmie blisko 6 km brzegu w następujących lokalizacjach: Ostrowo i Rozewie (gmina Władysławowo), cypel Helu, odcinek Westerplatte oraz odcinek Oksywie. Prace pochłoną 68,7 mln zł, z czego ponad 58 mln zł dokłada Unia Europejska. W Gdyni jest na finiszu ich ostatni etap, który kosztuje 19 mln zł.

Co powstaje?

Przypomnijmy, że na długości 1,7 km (z przerwą na miejsce dla łodzi rybackich) powstał już żelbetowy mur oporowy o wysokości 80 cm i kamienny narzut od strony wody. Do końca września powinna być nawierzchnia ciągu komunikacyjnego o szerokości 3 metrów. Położona 150 metrów od ul. Osada Rybacka zobacz na mapie Gdyni droga będzie sięgała niemal do wysokości torpedowni zobacz na mapie Gdyni, gdzie siedzibę ma elitarna jednostka komandosów morskich - Formoza. Obecnie trwa układanie kostki, po której będzie można już niedługo swobodnie spacerować. Problemem może okazać się dojście do miejsca nazywanego już w Gdyni drugim bulwarem.

Zobacz też: Remont przystani na Oksywiu oddala się

Obecnie jedyna możliwość to przejście do końca ul. Osada Rybacka zobacz na mapie Gdyni i zejście na plażę schodami. Sęk w tym, że są strome, a poza tym wizja osób przechodzących w okolicach domów nie podoba się mieszkańcom.

Jak zorganizować dojście?

Przedstawiciele Urzędu Morskiego o tym, by ułatwić mieszkańcom dojście nie myślą, zastrzegając, że oficjalnie to przede wszystkim falochron, a nie atrakcja turystyczna.

- Naszą rolą jest tylko zabezpieczenie morskich brzegów. Inwestycje, które mogłyby uprzyjemnić spędzającym tam czas ewentualnym spacerowiczom leżą już w gestii władz miasta - mówi Roman Kołodziejski, inspektor z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Urzędnicy zapowiadają jednak, że miejsce uda się zaadaptować na potrzeby mieszkańców i turystów. Na bulwarze staną w przyszłym roku ławki i śmietniki. W najbliższej przyszłości nie ma co liczyć natomiast na oświetlenie, ale być może uda się rozwiązać problem trudnego dojścia do nowego bulwaru w Gdyni.

Byłoby możliwe dzięki pozostawieniu przejazdu prowadzącego od ul. Muchowskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie tą trasą porusza się firma wykonująca prace. Jest to możliwe dzięki uzgodnieniom z Portem Wojennym, po terenie którego przebiega trasa. Po zakończeniu prac przejazd prowadzący od ul. Muchowskiego może jednak zostać ponownie zamknięty. To oznacza kłopot z dojazdem m.in. dla służb technicznych.

Jak zapewniają urzędnicy, rozmowy miasta z wojskiem w sprawie pozostawienia przejazdu trwają. Niewykluczone, że uda się udostępnić jeszcze inne leśne przejście, ale konkretne decyzje jeszcze nie zapadły.

Falochron nie wystarczy

Przypomnijmy, że klif na Oksywiu jest mniejszy od znajdującego się w Orłowie i Redłowie, ale miejscami sięga nawet 40 metrów. Wiadomo już, że skarpa należąca do klifu, choć zabezpieczona niebawem przed falami morskimi, będzie musiała dodatkowo zostać chroniona przed wodą deszczową na górze.

Czytaj też: Rybacy z Oksywia czekają na prąd

Na razie całość nie wyszła poza plany, ale przedstawiciele Urzędu Morskiego zapewniają, że w najbliższych latach sprawa musi zostać rozwiązana. Wiedzą o tym także urzędnicy, do których zwracają się mieszkańcy zirytowani brakiem kanalizacji deszczowej, kłopotami z przyłączami z posesji do wodociągów kanalizacji sanitarnej oraz coraz gorszym stanem płyt yomb.

- Do momentu, gdy nie będziemy mieli pewności, że jest bezpiecznie, poważniejsze inwestycje w infrastrukturę nie będą możliwe. Badania pokazały, że naruszenie stabilności skarpy nawet przez niewielkie prace drogowe może spowodować nieodwracalne skutki - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.

Opinie (151) 7 zablokowanych

  • Lepszą opcją by było...

    Zabezpieczyć nabrzeże i przeciągnąć bulwar do Orłowa przy tym powiększając plażę. :)

    • 3 2

  • mewy

    zrobia swoje , bedzie jedno guano ale co z tego?

    • 1 3

  • Formoza? (4)

    Formoza nie stacjonuje w torpedowni.

    • 0 8

    • a gdzie stacjonuje ? (2)

      jeśli nie w tym miejscu?

      • 1 0

      • pod ziemią (1)

        w złotym pociągu stacjonują od lat

        • 7 0

        • Haha dobre buahaha mega ahahha 😊😆

          • 2 1

    • pewnie nie wiesz ale po

      prostu są dwie "torpedownie".

      • 6 1

  • Kostka Bauma nadal w modzie ... (6)

    Nie wiem co to za przyjemność chodzić po takiej nawierzchni ? Wolałbym nawierzchnię taką jaka jest na już istniejącym Bulwarze Nadmorskim. Taka nawierzchnia betonowa jest znacznie bardziej estetyczna. Jak miasto koniecznie chce iść w kierunku kostki, to niech da jakiś elegancki bruk. Prawie 2 kilometrowy odcinek można bardziej uatrakcyjnić inną nawierzchnią, niż kostka Bauma.

    • 86 15

    • wylany lity beton zbyt drogi...a po kilkunastu latach powierzchnia do wymiany (3)

      kostka tańsza. To przede wszystkim budowla hydrotechniczna a nie spacerniak

      • 10 8

      • No patrz pan, (2)

        a taki bulwar istnieje od lat sześćdziesiątych. Nawet występuje w jednym z Klossów pełniąc rolę jakiejś drogi we Francji:-)

        • 11 1

        • istnieć istnieje ale remont jego nawierzchni to skucie całej i wylanie nowej (1)

          wyobrażasz sobie jaki to koszt???

          • 3 4

          • Bulwar działa od piećdziesięciu lat.

            Ktoś tam coś skuwał, bo nie przypominam sobie?

            • 12 1

    • Po bruku to dopiero się źle chodzi (i jeździ).

      • 7 0

    • Producent kostki

      na pewno odczuje przyjemność.

      • 26 0

  • A co z bulwarem do orłowa (2)

    kiedyś miał być

    • 5 7

    • (1)

      no dokladnie. dlaczego plaza w redlowie nie jest jeszcze zabetonowana? dlaczego nie ma podjazdow dla niepelnosprawych na klif? i wind. i kolejki? dlaczego nie ma drogi rowerowej laczacej bulwar z orlowem zamiast tej plazy. ludzie grzezna w piasku, nie mozna wozkiem z dzieckiem przejechac. o dzieciach byscie pomysleli i o matkach.
      polanke redlowska tez moznaby przy okazji betonem przejecheac bo niema tam juz gdzie zaparkowac!!!

      • 8 3

      • Bo to Natura 2000 - tam zrobienie głupiej ścieżki rowerowej wysypanej żwirem to uzgodnienia 10 urzedów

        • 0 2

  • (2)

    I powstaje kolejny betonowy element, droga, bedacy kolejnym juz dowodem na stygmatyzowanie osob popierajacych alternatywne srodki transportu.

    • 26 46

    • (1)

      Jasne, po klifie sobie tam autem będą ludzie zjeżdżać. Zastanów się najpierw o którym miejscu jest mowa a dopiero potem się wypowiadaj.

      • 10 1

      • to złodziej nicków w akcji

        podejrzewam MT z SSC - wczoraj się dowiedział, że nie będzie NP i pluje się, gdzie tylko może.

        • 3 0

  • Wreszcie.

    Wreszcie ktoś tym syfem się zajął. Pozostałości po jednostkach wojskowych - złom, gruz, nie czyszczone plaże.
    Pełno szkła i odpadków po miejscowych menelach, którzy robiąc ogniska nie są w stanie nawet po sobie posprzątać. No i skraj lasu i plaży to jeden wielki wychodek.
    Do morza strach wejść. Naprawdę nie ma po czym płakać.

    • 33 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane