• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port inwestuje w logistykę

Kuba Łoginow
7 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Estakady Kwiatkowskiego położyła kres idei budowy nowych basenów portowych. W tej sytuacji zarząd portu zdecydował się rozwijać na północny-zachód od trasy "suchą" logistykę. Budowa Estakady Kwiatkowskiego położyła kres idei budowy nowych basenów portowych. W tej sytuacji zarząd portu zdecydował się rozwijać na północny-zachód od trasy "suchą" logistykę.

W Porcie Gdynia pojawi się nowa inwestycja - magazyn wysokiego składowania. Nowy obiekt ma służyć rozwojowi usług logistycznych, na których w portach morskich zarabia się najwięcej.



Magazyn wysokiego składowania ma być zbudowany przy ul. Kontenerowej 69 zobacz na mapie Gdyni (rejon Obłuża, za Estakadą Kwiatkowskiego). Zarząd Morskiego Portu Gdynia zawarł już umowę z wykonawcą - Towarzystwem Inwestycyjnym Construction, który w październiku zakończy prace projektowe, a w listopadzie przystąpi do budowy. Zakończenie całego przedsięwzięcia, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest na wrzesień 2010 r. Koszt inwestycji, ponad 11,5 mln zł, pokryty zostanie w całości ze środków własnych Portu.

Jak wynika z planów rozwojowych Portu Gdynia, cały obszar między Estakadą Kwiatkowskiego, ul. Pucką i Hutniczą jest przewidziany na rozwój usług logistycznych (budowę magazynów, placów składowych, składów celnych itp.).

Ten kierunek rozwoju jest niejako wymuszony sytuacją: co prawda przedwojenne plany przewidywały wykopanie w tym miejscu nowych kanałów i basenów portowych, ciągnących się aż za dzisiejszą Redę, lecz budowa estakady odcięła te tereny od wody. W tej sytuacji port miał dwie alternatywne możliwości: zabiegać o podniesienie fragmentu estakady tak, aby umożliwić ewentualny przepływ statków do nowych basenów (co byłoby niezwykle kosztowne) lub właśnie rozwijać "suchą" logistykę. Wybrano to drugie, tym bardziej, że porty z rozwiniętymi usługami logistycznymi przynoszą otoczeniu gospodarczemu nawet czterokrotnie większe korzyści niż porty wykonujące jedynie proste przeładunki.

Warto przypomnieć, że podobne do gdyńskiego przyportowe centrum logistyczne powstaje również w Gdańsku, w rejonie Stogów. Jednak w tej rywalizacji Gdynia stwarza na razie lepsze warunki, jeśli chodzi o dostępność komunikacyjną. Do gdańskiego Portu Północnego wciąż prowadzi tylko jeden tor kolejowy i kiepska droga, natomiast gdyńskie magazyny leżą w sąsiedztwie Trasy Kwiatkowskiego i niedawno zmodernizowanej bocznicy kolejowej.

Wciąż nierozwiązanym problemem obszaru powstającego centrum logistycznego jest zabagniony teren, co wymaga nawiezienia tu dużej ilości ziemi dla umocnienia gruntu. Problem ten można rozwiązać przez nawożenie tu urobku z pogłębiania torów wodnych i kanałów portowych, jednak wcześniej urobek musi zostać poddany odpowiednim badaniom.

Na potrzeby budowy magazynu wysokiego składowania i infrastruktury niezbędnej dla jego potrzeb przeznaczono teren o powierzchni około 14 tys. m kw. Magazyn o powierzchni użytkowej prawie 8 tys. m kw. i kubaturze 114 tys. m sześc. będzie jednokondygnacyjny, dwukomorowy, o konstrukcji żelbetowej. Budowany jest z przeznaczeniem dla użytkowników prowadzących działalność magazynową i dystrybucyjną, zwłaszcza towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach, z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych.

Miejsca

Opinie (46) 3 zablokowane

  • BRAWO (9)

    nareszcie rozsądna kolej rzeczy - najpierw logistyka, swoiste UKRWIENIE miejskiej tkanki, dopiero potem przemysłowy rozwój terenów. Jest kryzys, należy ten czas właśnie do tego wykorzystać, bo jak się skończy - to zacznie się bum, a bez dróg... to se neda (patrz Gdańsk, przyp.bomb.)

    BTW. Jechałem niedawno odnowioną ulicą Polską - bajka. Pamiętam jak były tam kocie łby, tam się nawet rowerem ciężko wtedy jechało. A teraz? Dwa pasma, w każdą stronę. GDYNIA TU SIĘ ŻYJE I JEŹDZI DWUPASMÓWKAMI. :)

    • 43 18

    • Jakie dwa pasma? (2)

      Pasma to mozesz wasc miec co najwyzej na wlosach przykrywajacych te rozgrzana glowke.Dwupasmowe drogi sa wszedzie nawet na gdanskiej Orunii ;)
      Chodzilo Ci zapewne o drogi DWUJEZDNIOWE klasy GP.Wiec zanim zaczniesz sie znow POdniecac to wez i POczytaj bo tylko wstyd robisz swojej Gdynii.

      • 3 1

      • Tego co jest na Gdańskiej Oruni, o ile rozchodzi się o Trakt św. Wojciecha to drogą nazwać nie można. Tam prawego pasa to trzymają się tylko kierowcy w samochodach terenowych bądź autobusów miejskich

        • 0 0

      • no co ty?

        PO nic do tego... raczej w gdańsku i w sopocie u bud.....nia

        • 1 0

    • Gdynia, tu się buduje magazyny wysokiego składowania (2)

      Gdynia, tu się jeździ po szerokich drogach, optymistycznie patrząc w przyszłość.
      Gdynia, tu się nei buduje tramwajów a nowoczesną, szybką, elektryczną i czystą kolej!
      Gdynia, tu się nie czeka na Słowackiego, dokończenie WZ, "nowe" tramwaje z Dortmundu i halę na granicy z Sopotem.
      Gdynia, tu się chodzi na znane festiwale, na znane zespoły, a nie na Katie Melua.
      Gdynia, tu się ogląda ambitne kino, organizuje się festiwale filmowe i ściąga gwiazdy kina.
      Gdynia, tu się ironizuje przy każdym komentarzu na trojmiasto.pl i nie odbiera wszystkiego serio :D
      Gdynia, tu się życzy wszystkim sąsiadom skończenia "wojenek" i wzięcia się razem do pracy, aby ulepszyć życie !

      • 13 5

      • Gdynia tu sie ma kompleksy !

        Gdynia tu sie opowiada bajki i sie w nie wierzy

        • 3 6

      • Brawo dla pana:D

        Komentarz miesiąca.

        • 1 0

    • znowu odstawiłeś leki??? Kompleks Gdańska powraca!!! (1)

      jak tam Maersk i inni przewoźnicykontenerów? chyba uciekli do Gdańska... z BCT i GCT zwalniją ludzi, stocznia we władaniu mew, Stena wycofała sie z budowy terminalu itd itd.
      Jak bedziesz miał coś do powiedzenia "NA TEMAT" to wtedy coś pisz bo żenujący jesteś i widzę ze wiecej gdynian ma podobne kompleksy. Niestety nigdy gdynia nie stanie sie stolicą metropolii Trójmiasta. Nioe ważne co wam szczur wmówi i co sobie wmówicie.
      ps. Kocie łby (asfalt sie wykruszył) masz na tzw. AL Solidarnosci głównej drogi do portu roro i BTDG oraz stoczni

      • 2 2

      • a co ma szczurek do stoczni

        gościu w sprawie stoczni to szczurkowi nic do tego... przecież to państwowe, dlatego napisz komentrarz na www.premier.gov.pl powodzenia

        • 1 0

    • jesli byłbyś choć trochę rozgarnięty widziałbyś ze ten remont został schrzaniony

      rondo Ofiar Grudnia juz teraz generuje korki spowalnia ruch z centrum i z/do portu. Nie ma żadnych bezkolizyjnych rozwiązań.
      I ten 3 znaki Stop na dl 60m na Rotterdamskiej, dziurawa Czechosłowacka.

      A wy sikacie w spodnie na głupie teksty.
      I tylko nie pozdrawiam Myślących bo nie wiesz co to jest rozsądek

      • 1 0

  • (1)

    Sama estakada na wysokości kanalu jest stalowa a nie betonowa jak cała reszta więc cos w tym jest, jednak większą przeszkodą w rozbudowie kanału jest raczej elektrociepłownia niż sama estakada.

    • 9 0

    • Jakby bardzo potrzebowali nowych basenów, to by je zbudowali,

      A Trasę Kwiatkowskiego można rozebrać i zrobić albo most zwodzony (ok 80m dł.), albo tunel o zagłębieniu dna około 18 metrów i 400m długości. Most pewnie jest tańszy, ale się psuje i odcinałby ruch drogowy łącznie przez kilka godzin dziennie. A dzięki wybudowaniu tunelu zyskaliby płynność ruchu, bezpieczeństwo statków i odzyskaliby około 10 tys metrów kwadratowych terenów spod trasy.

      • 2 0

  • Ani jedno nazwisko (1)

    nie oada w artykule. Z kim pan Kuba ustalał treść

    • 3 9

    • i co z tego,

      potraktuj to jako felieton...

      • 0 0

  • (3)

    swoją drogą dobrze, że jest ta estakada bo tak by nic nie było a z rozbudową obudzili się po ponad 70 latach, brawo szczurek

    • 5 7

    • (2)

      A to Szczurek rzadzi od 70 lat? Tak? Nie wiedzialem...

      A tak wlasciwie to co ma Szczurek do portu? Przeciez to nie jest wlasnosc miasta.

      • 4 2

      • Jasne.... a port nie jest w Gdyni (1)

        a Gdynia nie jest w Polsce ;) buhahahaha!

        • 1 2

        • porażająca logika

          mam mieszkanie, ale nie sprzątam i czekam na prezydenta albo ewentualnie premiera, bo w końcu mieszkanie jest w Polsce, więc chyba są za to odpowiedzialni, nieprawdaż?

          • 2 0

  • CUDNIE

    Pracuję w rejonie ulicy Polskiej i muszę powiedzieć że to klasa światowa. Brawo.

    • 13 0

  • Stogi

    Na Stogach znowu zniszczą lasy i plażę :(

    • 12 0

  • Ale stareee zdjęcie

    Nawet GCT jeszcze nie ma :D

    • 9 1

  • co tam estakada (6)

    to zadna przeszkoda, mozna bylo zaprojektowac podnoszona droge, co godz. lub dwie podniesc w gore tak jak zwodzony most i nie byloby problemow z przedluzeniem basenow, zreszta jak zauwazyliscie estakada wznosi sie do gory, a potem opada, glebokosc basenu mozna zrobic na okolo 10 m i tez byloby cudnie, ale nastawiali domkow wokol, jakby nie mozna bylo cofnac funkcji mieszkalnej za ul. Unruga w gore, glupota, ale na nia nie ma lekarstwa, Port Gdynski i tak ma znow alternatywe, przeciez moze kupic tereny postoczniowe i adaptowac baseny na wlasne potrzeby, ale wlodarze w Warszawie nie wyrazili zgody, pewnie znow kombinuja, aby postawic jakies glupie wieze biurowo-mieszkalne, tylko czy pomysleli skad tubylcy wezma kase na kupno tych apartamentow, jak nie beda mieli pracy
    bo flote polska zlikwidowali, stocznie z mapy Polski wymazali to i moze czas przyszedl na porty,
    wtedy Gdynia z morza i piasku, bedzie miala sam beton nie tylko na ulicach ale i w glowach rzadzacych

    • 19 8

    • Tak, na terenach postoczniowych postawią apartamenty, ktoś sie wykosztuje, kupi sobie mieszkanko i codziennie rano otwierając okna będa mu machali ludzie ze steny line.....mysl troche mysl, bo to nie boli.........

      • 1 5

    • fajna wypowiedź

      piątka za nią, pozdro:)

      • 1 2

    • kaszubka

      idź do lekarza, natychmiast!!

      • 0 5

    • Zejdx na ziemię lepiej

      takie projekty to nie w Gdyni przecież.

      • 0 3

    • tak, myślę, że postoczniowe baseny byłyby najlepsze do rozwoju portu.

      Tereny stoczni są mało atrakcyjne na apartamenty i biurowce z racji mało prestiżowej lokalizacji (daleko od śródmieścia). Ale kto powiedział Ci co będzie na terenach postoczniowych? kupi je ten, co będzie miał kasę, a port raczej ma, więc pewnie stanie do przetargu.

      • 2 1

    • Stocznie to same się zniszczyły.

      Ciekawe, że wszędzie w porcie na każdym kawałku wolnego placu buduje się statki lub ich elementy. Jaki z tego wniosek? To jednak się opłaca. Jednak jeśli stocznią zarządzają ludzie niekompetentni to musi upaść. Państwo (czyli my wszyscy) nie może wiecznie do dokładać.
      Port cały czas może się rozrastać. W kierunku morza należałoby patrzeć.

      • 0 0

  • drogi

    mam tylko nadzieje że Panowie wpadną na pomysł z rozluźnieniem ul. Hutniczej...

    teraz jest masakra,a jak to mocniej rozbudują to będzie nie przejezdna :)

    • 10 1

  • "Budowa Estakady Kwiatkowskiego położyła kres idei budowy nowych basenów portowych"

    zaraz, zaraz a nie można tak o odpowiednich dobranych parametrach technicznych z rozmieszczonymi na nich odpowiednimi węzłami transportowymi - Centrami Logistycznymi, powiązane z transportem lotniczym BD?
    A może tak rozszerzyć SoNorA? Następnie połączyć przeładunki z ładunkami śródlądowymi?

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane