• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port inwestuje w logistykę

Kuba Łoginow
7 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Estakady Kwiatkowskiego położyła kres idei budowy nowych basenów portowych. W tej sytuacji zarząd portu zdecydował się rozwijać na północny-zachód od trasy "suchą" logistykę. Budowa Estakady Kwiatkowskiego położyła kres idei budowy nowych basenów portowych. W tej sytuacji zarząd portu zdecydował się rozwijać na północny-zachód od trasy "suchą" logistykę.

W Porcie Gdynia pojawi się nowa inwestycja - magazyn wysokiego składowania. Nowy obiekt ma służyć rozwojowi usług logistycznych, na których w portach morskich zarabia się najwięcej.



Magazyn wysokiego składowania ma być zbudowany przy ul. Kontenerowej 69 zobacz na mapie Gdyni (rejon Obłuża, za Estakadą Kwiatkowskiego). Zarząd Morskiego Portu Gdynia zawarł już umowę z wykonawcą - Towarzystwem Inwestycyjnym Construction, który w październiku zakończy prace projektowe, a w listopadzie przystąpi do budowy. Zakończenie całego przedsięwzięcia, wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, planowane jest na wrzesień 2010 r. Koszt inwestycji, ponad 11,5 mln zł, pokryty zostanie w całości ze środków własnych Portu.

Jak wynika z planów rozwojowych Portu Gdynia, cały obszar między Estakadą Kwiatkowskiego, ul. Pucką i Hutniczą jest przewidziany na rozwój usług logistycznych (budowę magazynów, placów składowych, składów celnych itp.).

Ten kierunek rozwoju jest niejako wymuszony sytuacją: co prawda przedwojenne plany przewidywały wykopanie w tym miejscu nowych kanałów i basenów portowych, ciągnących się aż za dzisiejszą Redę, lecz budowa estakady odcięła te tereny od wody. W tej sytuacji port miał dwie alternatywne możliwości: zabiegać o podniesienie fragmentu estakady tak, aby umożliwić ewentualny przepływ statków do nowych basenów (co byłoby niezwykle kosztowne) lub właśnie rozwijać "suchą" logistykę. Wybrano to drugie, tym bardziej, że porty z rozwiniętymi usługami logistycznymi przynoszą otoczeniu gospodarczemu nawet czterokrotnie większe korzyści niż porty wykonujące jedynie proste przeładunki.

Warto przypomnieć, że podobne do gdyńskiego przyportowe centrum logistyczne powstaje również w Gdańsku, w rejonie Stogów. Jednak w tej rywalizacji Gdynia stwarza na razie lepsze warunki, jeśli chodzi o dostępność komunikacyjną. Do gdańskiego Portu Północnego wciąż prowadzi tylko jeden tor kolejowy i kiepska droga, natomiast gdyńskie magazyny leżą w sąsiedztwie Trasy Kwiatkowskiego i niedawno zmodernizowanej bocznicy kolejowej.

Wciąż nierozwiązanym problemem obszaru powstającego centrum logistycznego jest zabagniony teren, co wymaga nawiezienia tu dużej ilości ziemi dla umocnienia gruntu. Problem ten można rozwiązać przez nawożenie tu urobku z pogłębiania torów wodnych i kanałów portowych, jednak wcześniej urobek musi zostać poddany odpowiednim badaniom.

Na potrzeby budowy magazynu wysokiego składowania i infrastruktury niezbędnej dla jego potrzeb przeznaczono teren o powierzchni około 14 tys. m kw. Magazyn o powierzchni użytkowej prawie 8 tys. m kw. i kubaturze 114 tys. m sześc. będzie jednokondygnacyjny, dwukomorowy, o konstrukcji żelbetowej. Budowany jest z przeznaczeniem dla użytkowników prowadzących działalność magazynową i dystrybucyjną, zwłaszcza towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach, z wyłączeniem ładunków niebezpiecznych.

Miejsca

Opinie (46) 3 zablokowane

  • Ta inwestycja była zaplanowana jeszcze w strategii na lata 2007-2013

    i klepną ją poprzedni Prezes Przemysław Marchlewicz

    • 4 2

  • kolejny raz pan Łoginow (1)

    nie wie co pisze, jak magazyn wysokiego składowania może być "jednokondygnacyjny, dwukomorowy, o konstrukcji żelbetowej". Najbardziej interesuje mnie to słowo "jednokondygnacyjny" chociaż dla specjalistów z branży pozostałe dwa słowa także brzmią cudacznie.
    Wiem co piszę bo kilka magazynów wysokiego składowania w zyciu zaprojektowałem.

    • 1 0

    • być może

      pan Łoginow miał na myśli budynek magazynowy ???

      • 0 0

  • A co z terminalem pasazerkim? (1)

    • 1 0

    • będzie

      ale dopiero koło 2013 roku bedzie gotowy. Budowa nowego terminalu była uzależniona od wprowadzenia na Bałtyk dużych promów, ale zrozumiałe, że zrezygnowaliprzez kryzys. Inwestycja jest odłożona w czasie ale bedzie realizowana.
      Na razie projektowana jest modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej do tej części portu, gdzie powstanie terminal pasażerski

      • 0 0

  • Kwiatkowskiego rozłożyła Port Gdynia na łopatki.

    Ehh ta Gdynia i jej beznadziejne planowanie... ;)

    • 5 4

  • po co przedłużać port skoro sa ogromne tereny po stoczni? (1)

    wszystkie większe porty w UE rozrosły się na terenach zamykanych stoczni - tak też powinno stać się w Gdyni. cała południowa cześć portu jest do zagospodarowania

    • 7 0

    • Tereny postoczniowe są w tak fatalnym stanie, że tam się nic nie wybuduje. Nabrzeża właściwie powinny być zburzone i zbudowane od nowa dlatego stoczni nikt nie chce kupić

      • 0 0

  • Estakada

    Co z tego ze jest estakada jak tak naprawde zaladownae cieżarówki nie moga po nie jezdzis bo to jest droga lokalna a anie krajowa i nacisk na oś jest tylko 8t a nie 11,5t

    • 1 2

  • Zarzad Morskiego Portu Gdynia widze postarał sie i dal aktualna fotke ...

    ...

    • 2 0

  • Niech port nie tłumaczy się Trasą Kwiatkowskiego bo

    bo ten zabytek socrealizmu i tak sam rozleci się za 30 lat, to widać już po dzisiejszym stanie Estakady. Gdyby budowa nowych basenów portowych naprawdę była opłacalna to Estakada zostałaby rozebrana lub przebudowana. I najważniejsze, Port będzie mógł kupić ziemię po Stoczni Gdynia i tam prowadzić przeładunki.

    • 6 0

  • stare zdjecie :) na BCT jest pełno kontenerów, a GCT jeszcze nie istnieje ;]

    • 3 0

  • czemu taka dziwna nazwa - 'wysokiego składowania'?? (1)

    skoro magazyn ma być jednokondygnacyjny?

    • 2 0

    • bo

      magazyn jest wysoki i się wysoko na regałach towar składuje, a nie leży na paletach na ziemi....

      na wyspach nie byli?:)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane