• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie kupimy bilety na PKM? Może być problem z biletomatami

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów. Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów.

Czy 1 września, gdy ruszy Pomorska Kolej Metropolitalna, będzie można łatwo kupić na nią bilety? Na przystankach nie ma kas, a biletomaty musi ustawić przewoźnik, którego poznamy najwcześniej 25 maja. Eksperci twierdzą, że na urządzenie czeka się nawet kilka miesięcy.



Czy korzystanie z biletomatów jest dla ciebie wygodne?

Trudno dzisiaj sobie wyobrazić funkcjonowanie komunikacji miejskiej bez biletomatów, które wykorzystywane są w Gdańsku oraz przez SKM. Mimo początkowych problemów z obsługą, mieszkańcy polubili te urządzenia i chętnie kupują w nich bilety. Wielu ładuje w nich karty miejskie.

Nic więc dziwnego, że również projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewiduje ustawienie przy przystankach biletomatów. W sumie przewidziano ponad 20 miejsc na tego rodzaju urządzenia.

- Zgodnie z zamówieniem wykonawca linii PKM doprowadzi niezbędne media do miejsc, w których staną biletomaty. Ale to nie my będziemy je ustawiać, to zadanie jest w kompetencji przewoźnika - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, budującej Pomorską Kolej Metropolitalną.

To oznacza, że ustawienie biletomatów spadnie na przewoźnika, który wygra ogłoszony niedawno przetarg na przewozy nową linią kolejową.

Nieco ponad dwa miesiące na organizację przewozów

Termin składania ofert przewoźników upłynie 25 maja. Wtedy urzędnicy będą potrzebowali kilku dni na ocenę złożonych propozycji i dokonanie wyboru. Następnie, również na kilka dni, dokumenty przetargowe trafią do kontroli do Urzędu Zamówień Publicznych. Dopiero wtedy będzie można podpisać umowę na przewozy kolejowe z nowym przewoźnikiem.

Można szacować, że jeśli nie wpłynie żadne odwołanie od przetargu, umowa na przewozy zostanie zawarta między 10 a 15 czerwca. Wtedy nowy przewoźnik rozpocznie przygotowanie do organizacji przewozów, czyli m.in. zamówienia biletomatów.

Obecnie przewoźnicy kolejowi ustawiając biletomaty ogłaszają wcześniej przetarg na ich dostawę, montaż i uruchomienie, a także serwis. Tak przynajmniej robi SKM. Przewoźnicy mogą też miejsce oddać firmie, która otrzymuje prowizję od sprzedanych biletów.

Problem w tym, że urzędnicy unijni nie zgadzają się na prowadzenie działalności komercyjnej w ramach projektów, których budowę współfinansują, przez pięć lat od ich realizacji. Dlatego z takiego rozwiązania prawdopodobnie nie będzie można skorzystać.

Zobacz, jak pojedziemy po 1 września PKM-ką

Eksperci: 70 dni na ustawienie biletomatów to niewiele czasu

Zapytaliśmy producenta takich urządzeń, ile czasu potrzebuje na dostarczenie, montaż i uruchomienie biletomatów.

- Jeśli są gotowe wszystkie przyłącza, dwa i pół miesiąca powinno starczyć na montaż i uruchomienie. Jednak przewoźnik musi się zdecydować na biletomat w tzw. projekcie powtarzalnym. Każdy dodatkowy element, czy to w oprogramowaniu, czy elementach zewnętrznych automatu, wydłuża czas dostawy. A zaprojektowanie urządzenia od nowa wydłuża jego produkcję i montaż nawet do kilku miesięcy - mówi Arkadiusz Jałocha z firmy Proeltronic pod Warszawą, zajmującej się produkcją biletomatów.

Krótki czas na przygotowanie tego typu urządzenia może zwiększyć też ostateczny koszt ich dostawy. - Co prawda boom na biletomaty jest już za nami, ale firmy z branży, a jest ich niewiele, podchodzą z ostrożnością do zamówień z napiętym harmonogram, doceniając zamówienia długoterminowe. W napiętych projektach proponowane zwykle są dużo wyższe ceny - zastrzega Jałocha.

Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku. Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku.
Dlaczego tak ważne są biletomaty na przystankach PKM?

Warto zaznaczyć, że przystanki PKM powstały w nieco odosobnionych miejscach od dotychczasowej infrastruktury komunikacji miejskiej. Przystanki Brętowo, Niedźwiednik, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Rębiechowo nie są zlokalizowane w pobliżu jakichkolwiek punktów sprzedaży biletów - m.in. kiosków. To utrudnia zakup biletu na przejazd.

Taki przystanek Osowa w ogóle nie będzie miał biletomatu, bowiem będzie tam trwać przebudowa przystanku na potrzeby PKM. Prace mają zakończyć się w grudniu 2015 r.

Warto jednak podkreślić, że we wspomnianym przetargu na przewozy linią PKM zamawiający ujął, że w razie braku biletomatów na przystankach będzie można bilety zakupić u kierownika pociągu. Nie będzie to jednak ani komfortowe, ani nowoczesne.

Ceny biletów na PKM: z lotniska do Gdańska Głównego za 3 zł

Urząd Marszałkowski wraz z ogłoszeniem przetargu wyjawił też kwestie związane z taryfą przewozową. - Będziemy wozić pasażerów w obrębie Gdańska za 3 zł. Taryfa ma być podobna do tej w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Trojmiasto.pl Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wykonawca za zgodą urzędników może honorować bilety emitowane przez innych przewoźników transportu kolejowego, przewoźników drogowych, organizatorów transportu publicznego lub inne organy powołane przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego (np. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej).

Taryfa na SKM:
1-6 km - 3,00 zł,
7-12 km - 4,00 zł,
13-18 km - 5,20 zł,
19-24 km - 6,00 zł,
25-30 km - 7,10 zł,
31-40 km - 8,10 zł.

Miejsca

Opinie (129) ponad 10 zablokowanych

  • biletomat jest tylko dodatkowym narzedziem

    wedlug przepisow przewozowych tylko otwarta kasa lub konduktor gdy tej kasy nie ma musi sprzedac bilet. Wszystko.

    biletomaty moga sie zepsuc i nie ma tlumaczenia bo nie sa one ujete jako podstawowe zrodlo wnoszenia oplaty za przejazd.

    • 4 1

  • Kiedy jeden bilet na wsio? (2)

    • 15 2

    • jest wreszcie szansa na komunikacje bez biletow

      a po co komu bilety? rozdac kamienie zielone i gut

      • 1 0

    • nie "kiedy" tylko "gdzie"

      wszędzie tylko nie "tu", bo "tu" to za trudne - nasze matołki nie dadzą rady

      • 0 0

  • (1)

    Wszystko wybudowali a najprostsza rzecz bilety jak zwykle są problemem.
    Bangladesz...

    • 54 4

    • nie sa problemem - jest rozwiazanie

      proponuje zrezygnowac z biletow darmowa kolej pomorska to cos co moze sklonic do rezygnacji z samochodow na tej trasie. Kontrola i system biletowy to tylko ogromne dodatkowe koszty.

      • 3 0

  • proponuje zrezygnowac z biletow

    darmowa kolej pomorska to cos co moze sklonic do rezygnacji z samochodow na tej trasie.

    system biletowy to tylko ogromne dodatkowe koszty.

    • 4 0

  • PKM kończy się na przystanku Gdańsk Osowa?

    A co z gdyńską częścią PKM, całkowicie pominiętą w video i artykule?

    • 4 2

  • jak wyglądają przetargi wystarczy przeczytać jedno z ogłoszen (2)

    możliwość uzyskania zwrotu nadpłaty podatku VAT przez Gminę jest
    co najmniej niepewna. W związku z powyższym, nie było możliwe przeprowadzenie postępowania w innym
    trybie niż zamówienie z wolnej ręki z uwagi na brak możliwości zastosowania obiektywnych kryteriów oceny
    ofert w niniejszym postępowaniu

    powyższy tekst pochodzi z dzisiejszego ogłoszenia wójta w Gminie Cedry Wielkei / tak te cedry więc chyba są zainteresowani/

    a zamówienie na wydanie darmowych pieniędzy otzrymał oczywiscie Deloitt

    • 2 0

    • P ost Scriptum (1)

      ogłoszenie ukazało się dzisiaj i zamknięcie sprawy dzisiaj

      • 0 0

      • no super

        Gminne przekrety

        • 0 0

  • tylko w Trójmieście taki bajzel (1)

    Gdańsk jest najbardziej złodziejskim miastem jeśli chodzi o bilety. Czemu nie może być biletów krótkookresowych np. 2,3 dniowych czy 7 dniowych? To jest strzał szczególnie dla osób co są krótko ( TURYŚCI ) a dużo jest takich osób w każdym mieście. Kasowanie dobowego codziennie to rozbój w biały dzień. Wszędzie gdzie jadę jest takie coś jak bilet 48 czy 72 godzinny ( Poznań , Wrocław)
    Nie mówiąc już o automacie w pojazdach.

    • 10 0

    • zgadza sie

      Jesli chodzi o organizacje komunikacji publicznej jestesmy lata swietlne za Wawa, Krakowem,Wroclawiem, Poznaniem.....

      • 1 0

  • Miasto ma ciekawą politykę odnośnie "zrównoważonego transportu" (1)

    Miasto robi wszystko, aby ludzie, krótkie odcinki, tak 4 - 8 km w jedną stronę (8 - 16 km - w obie strony) pokonywali samochodem. Jeśli o mnie chodzi, to właśnie zacząłem jeździć po zimie na rowerze, ale jesienią i zimą będę poruszał się samochodem, bo tak jest nie tylko szybciej, ale i taniej. Gdyby w obrębie miasta (nie mówiąc już o 3miejście) wspólny bilet na ZTM, SKM i PKM był w cenie miesięcznego biletu ZTM, to pewnie korzystałbym ze zbiorowego transportu. Bilet metropolitalny jest, ale koszt jego zakupu jest na chwilę obecną tylko o 30% niższy, niż moje wydatki na paliwo. A ja samochodem pokunę zwykle kilkukilometrowe dystanse. A co do innych kosztów - serwis, OC - no cóż, za ubezpieczenie i tak muszę zapłacić, ale z drugiej strony zyskuję więcej czasu.

    • 22 0

    • no moze

      Nowy dyrektor Lisicki sie wykaze...

      • 0 2

  • Niech zainstalują małe automaty do sprzedaży W POCIĄGACH !!!! (2)

    będzie ich tylko 10 jak dobrze pamiętam i po sprawie !!!!!
    Podobnie jak teraz sprzedaje bilety w skm konduktor (z przenośnym małym terminalem z drukarką) w pierwszym przedziale to i w pkm może to robić plus po jednym automacie i gotowe.

    • 20 0

    • w WAWIE

      W pociagach kolei mazowieckich sa w wagonach biletomaty sprzedajace bilety.
      Bardzo dobrze to dziala.

      • 1 0

    • nie nie nie

      W SKM konduktor sprzedaje tylko tym niedobitkom, którzy nie kupili w kasie, ani w automacie, ani w telefonie, ani nie mają miesięcznego, ani innego.

      To nie jest podstawa biletowania w SKM, tylko najwyżej 5%. A ty chcesz na tym oprzeć działanie całej PKM. Będą problemy, konflikty, syf. To już lepiej systemowo oprzeć biletowanie na skycash, wspartym przez inne platformy, mobilet, callpay, mpay. Wtedy poza godzinami szczytu konduktor miał by szansę obsłużyć niedobitków.

      • 2 1

  • (3)

    Całą linię wybudowali bardzo sprawnie a wszystko polegnie oczywiście na biurokracji... Czemu tego cholernego przetargu nie można było zrobić w zeszłym roku? Byłoby dość czasu na organizację i dogranie wszystkich szczegółów...

    • 15 2

    • to nadmuchane problemy (1)

      wystarczy ze bedzie konduktor z terminalem do sprzedaży biletów jak w skm. moze być ich 2 nawet. Ja nie sądze że cała pkm bedzie miała docelowo nawet 1/4 ruchu takiego jak w skm wiec zadnych problemów z tym nie widzę.

      • 6 0

      • no niestety

        Np kolejka z Okecia do Warszawy wozi powietrze....

        • 0 0

    • ktoś musiałby wtedy włączyć rozum. A z tym krucho!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane