• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile linii posiada trójmiejska SKM?

Krzysztof Koprowski
12 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe oznaczenie linii prezentowane jest przed nazwą docelową. Nowe oznaczenie linii prezentowane jest przed nazwą docelową.

Nie jedną czy dwie linie, ale aż 16 liczy trójmiejska SKM-ka. Kolejarze postanowili ponumerować wszystkie możliwe trasy pociągów, aby ułatwić pasażerom wybór optymalnego połączenia. Nowe oznaczenie ma się wkrótce pojawić także we wszystkich rozkładach jazdy.



Linie mają ułatwić pasażerom orientację, na jakiej trasie jedzie dany pociąg i jak bardzo będzie on zatłoczony. Linie mają ułatwić pasażerom orientację, na jakiej trasie jedzie dany pociąg i jak bardzo będzie on zatłoczony.

Co sądzisz o wprowadzeniu nazw dla relacji pociągów SKM?

Od kilku tygodni pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, obok nazwy przystanku docelowego umieszczanego na pojazdach, dostrzec mogą tajemnicze skróty, składające się z litery oraz cyfry.

Okazuje się, że nie jest to żaden szyfr wewnętrzny kolejarzy, ale oznaczenie linii, wprowadzone z myślą o wygodzie pasażera. Zdaniem SKM, linie mają ułatwić pasażerom wybór optymalnego połączenia. Chodzi o to, by pasażerowie unikali połączeń, które mogą być mocno obciążone, np. pociągów do lub ze Słupska.

- Oznaczenie linii pojawi się wkrótce we wszystkich rozkładach. Nie będzie więc trzeba zaglądać szczegółowo do spisu pociągów, by poznać całą trasę przejazdu o danej godzinie. Wcześniej posługiwaliśmy się numerami pociągów, ale po nich trudno było zorientować się, skąd pociąg jedzie i po jakiej trasie - wyjaśnia Sławomir Pijet z Szybkiej Kolei Miejskiej.

16 regularnie kursujących linii, bo tyle wprowadzono w oznaczeniu, ma być łatwych do zrozumienia ze względu na zastosowanie litery na początku, które mają kojarzyć się ze stacją początkową lub końcową.

Kolejarze uważają, że dwuznakowe oznaczenie to lepsza forma od prezentacji słownej relacji pociągu. Ta, ich zdaniem, zajęłaby cenne miejsce w wyświetlaczach oraz mogłaby wprowadzić niepotrzebne zamieszanie (pasażerowie mogliby mylić stację początkową z końcową).

I tak przykładowo, zgodnie ze spisem linii (prezentujemy je pod tekstem), połączenie Gdańsk Główny - Gdynia Główna zostało oznaczona jako G1, zaś z Gdańska Gł. do Gdyni Cisowej (i w odwrotnym kierunku) pojedziemy linią C2. Przygotowano też oznaczenia dla różnych wariantów tras np. Wejherowo - Luzino to L1, ale już Gdańsk Gł. - Luzino to L2.

Bez zmian pozostają informacje prezentowane w pociągach wyposażonych w wielowierszowe wyświetlacze zewnętrzne boczne. Tu nadal będzie pokazywany cały przebieg trasy ze wszystkimi przystankami pośrednimi.

Linie funkcjonujące w sieci SKM Trójmiasto:

G1: Gdańsk Gł. - Gdynia Gł. - Gdańsk Gł.
C1: Gdańsk Gł. - Gdynia Chylonia - Gdańsk Gł.
C2: Gdańsk Gł. - Gdynia Cisowa - Gdańsk Gł.
R1: Gdańsk Gł. - Rumia - Gdańsk Gł.
R2: Gdańsk Gł. - Reda - Gdańsk Gł.
W1: Gdańsk Gł. - Wejherowo - Gdańsk Gł.
L1: Wejherowo - Luzino - Wejherowo
L2: Gdańsk Gł. - Luzino - Gdańsk Gł.
L3: Gdańsk Gł. - Lębork - Gdańsk Gł.
L4: Wejherowo - Lębork - Wejherowo
S1: Gdańsk Gł. - Słupsk - Gdańsk Gł.
S2: Gdynia Gł. - Słupsk - Gdynia Gł.
S3: Lębork - Słupsk - Lębork
S5: Wejherowo - Słupsk - Wejherowo
T1: Tczew - Gdańsk Gł. - Tczew
P1: Pruszcz Gd. - Gdańsk Gł. - Pruszcz Gd.

Dodatkowo, jako F1 zostało oznaczone okazjonalnie uruchamiane połączenie Gdańsk Gł. - Gdańsk Stadion Expo

Miejsca

Opinie (141) 1 zablokowana

  • a ja poproszę o info na czole pociagu czy maszynista ma wąsy

    bo z wąsatymi nie jadę!

    • 8 0

  • Widać, że nie mają co robić

    to wymyślają takie idiotyzmy. Gdyby jeszcze te pociągi różnymi trasami jeździły, to moooże jeszcze by uszło. A tu we wszystkich relacjach poruszają się po tych samych torach, więc po co to? Nie wystarczy stacja docelowa na tabliczce/wyświetlaczu z przodu/tyłu, ew. po bokach (jeśli dany dyliżans jest wyposażony w takie udogodnienie: tabliczka/wyświetlacz boczny!)? Wspomniana przez innych w komentarzach przepaść pomiędzy peronem a pociągiem - to jest dopiero nierozwiązywalny u nas problem... Przytoczone "mind the gap" dla przyjezdnych jest pewnie niezłym szokiem, bo w londyńskim czy madryckim metrze "gap" to jest raptem kilka centymetrów odstępu na tej samej wysokości. ;)

    • 15 0

  • Pomijając już sens tego rozwiązania, to to co zaproponowało SKM jest nielogiczne i niespójne. Skoro na liniach C... czy R... numeracja rośnie z kolejnością stacji początkowej, końcowej bądź obydwu (licząc od Gdańska) to na innych liniach też tak powinno być, czyli np. dla linii L:
    L1: Gdańsk Gł. - Luzino - Gdańsk Gł.
    L2: Gdańsk Gł. - Lębork - Gdańsk Gł.
    L3: Wejherowo - Luzino - Wejherowo
    L4: Wejherowo - Lębork - Wejherowo

    Podobnie dla linii S., S3 to powinno być Wejherowo - Słupsk - Wejherowo a S4 to Lębork - Słupsk - Lępbork, bo teraz nie ma żadnej konsekwencji w nadawaniu tej numeracji.

    • 10 0

  • 1960 rok mamy

    literki są bardzo kosztowne na wyświetlaczach i na blachach.
    Jak by nie mogli rozbudować do GD-LU-GD np i wszyscy by wiedzieli gdzie to jedzie GD-GDY-GD szok lepiej Ć7 jadąca w piz$%^ a ty szukaj kartki z przypisami o co chodzi :D

    • 16 0

  • prawda

    Powiem krótko S... d*pAKA. Tyle to wszystko warte.

    • 4 0

  • zdjęcie - ale skansen, ale mam sentyment bo jak mialem 5 lat to nimi jeździłem i chyba się załapie na 50:)

    .

    • 9 0

  • A linia LO15 Gdynia Gł - kocborowo ? (1)

    • 7 1

    • czyli K1

      • 1 0

  • A co ze Sprinterami? Miały wrócić po remontach, a nadal nie ma... fajne połączenie, szybsze. Oby jak najszybciej wróciły.

    • 13 0

  • Brawo SKM! Widząc podjeżdżający pociąg ze Słupska wrócę na ławeczkę i poczekam na kolejny.

    • 14 1

  • Najlepiej

    jak w szczycie puszczają krótkie składy.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane