- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (126 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (702 opinie)
- 3 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (133 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (237 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
- 6 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
Jak działają lotniskowe wózki bagażowe
Każdy z nich może transportować do 32 kilogramów bagażu i jeździć z prędkością do pięciu metrów na sekundę. W kolejnym odcinku cyklu Niesamowite maszyny prezentujemy inteligentne wózki bagażowe w Porcie Lotniczym Gdańsk.
- Procedura w skrócie wygląda tak: przychodzi pasażer z bagażem i kładzie go na wadze, która podaje masę. Później kilka formalności i wydrukowana przewieszka przyklejana jest do torby czy walizki. Po czym skanuje się przewieszkę i w tym momencie system już wie, gdzie bagaż ma docelowo trafić - opowiada Andrzej Rogosz, koordynator Centrum Bezpieczeństwa i Dozoru Technicznego w Porcie Lotniczym Gdańsk.
Bagaż za pomocą przenośnika taśmowego trafia na wózek, a ten rozpędza się na prostej, pokonuje zakręt i znika z oczu widzów w bramie sortowni terminalu T2. Standardowo wózek o masie własnej 250 kg porusza się z prędkością dwóch metrów na sekundę. Jednak w razie potrzeby może dwu i pół krotnie przyspieszyć. Zasilany jest prądem elektrycznym.
- Pośrodku toru znajduje się pętla indukcyjna służąca do zasilania wózków. Z kolei po boku są kable, które umożliwiają transmisję wifi na całej długości toru. Wózki odczytują swoją pozycję na torze i wysyłają informacje do jednostki nadrzędnej, a ta decyduje, co mają robić - wyjaśnia Rogosz.
Koordynator obserwuje proces na monitorze komputera. Widać tu między innymi stanowiska odpraw, poruszające się wózki i to czy jadą załadowane. Maksymalna masa transportowanego bagażu, jaki mogą przewozić to 32 kilogramy. W razie potrzeby czuwający nad wózkami pracownik, może sprowadzić każdy z pojazdów do punktu serwisowego. W tym miejscu odbywają się między innymi naprawy wózków.
Dzięki odpowiedniemu zaprogramowaniu ich pracy, wózki transportują walizki i torby do wyznaczonych wcześniej zrzutni. Zanim jednak to nastąpi bagaż jest dokładnie sprawdzany.
- Ze względów bezpieczeństwa nie mogę ujawnić szczegółów - ucina pytania Rogosz.
Skontrolowane bagaże trafiają do zrzutni. Następnie walizki i torby przejmują pracownicy, którzy układają je na stalowych wózkach. Po czym konwój wyrusza z hali sortowni i jedzie ściśle wyznaczoną trasą w kierunku samolotu. Pracownicy wyładowują bagaże na przenośniki taśmowe, po czym układane są w ładowniach.
- Cały proces, od momentu rozpoczęcia odprawy danego bagażu do jego załadunku w samolocie trwa około 25 minut. Zautomatyzowany system transportu jest szybki, nie potrzebuje tak wielu osób do obsługi i pozwala unikać błędów związanych z zagubieniem bagażu czy tym, że trafi on do niewłaściwego samolotu - wylicza zalety Iwona Tomczyńska, zastępca kierownika Działu Analiz Ekonomicznych i Marketingu w PLG.
System wózków bagażowych działa od wiosny 2012 roku. Kosztował blisko 60 mln zł, a pieniądze na jego zakup i montaż wyłożyła Unia Europejska oraz Port Lotniczy Gdańsk. Jeśli pojawi się taka potrzeba, istnieje możliwość rozbudowania systemu i zwiększenia długości toru z 500 do 700 metrów.
Zobacz też w akcji szlifierkę torową, która pracowała na trasie PKM
Miejsca
Opinie (58) 6 zablokowanych
-
2015-09-21 00:26
To w takim razie dlaczego stoją takie kolejki do oddania bagażu do konkretnego samolotu? (1)
W dodatku nie ma żadnej informacji o tym, że osoby tylko z bagażem podręcznym nie muszą w nich stać. W Edynburgu, skąd właśnie wróciliśmy, bagaż można oddać dużo wcześniej, nie czekając na kolejkę do konkretnego samolotu. Pasażer sam skanuje swój boarding pass, waży bagaż i doczepia na nim zawieszkę wydaną przez automat. Potem oddaje bagaż obsłudze. Żadnych kolejek tam nie ma.
- 3 3
-
2015-09-23 12:21
bagaż podręczny
A od kiedy stoi się w kolejce do chekinow
z bagażem podreczbym proponuje Pani dokładnie czytać informacje przy zakupie biletów jak również warto czasami zapytać!- 0 0
-
2015-09-19 13:05
(2)
Chcę zostać bagażem! Ziuuuu!
- 28 1
-
2015-09-23 09:17
haha
uwierz mi, nie chcesz :D napieprzaja tymi bagażami od lotnisk az po statki ze wszystkie karteczki, kolka i inne takie odpadają migiem. naogladalem się trochę już tego i przeciętny pracownik za niska stawke ma to w ...
swoja droga i tak wymagają od nich szybkości a bagaży jest cala sterta zawsze wiec tak będzie i tak i tak- 0 0
-
2015-09-19 15:26
jest drobna różnica między tłumokiem a walizką
nie każdy tłumok trafia na lotnisko :)- 6 6
-
2015-09-19 12:21
Imponujace (4)
Wyglada to niesamowicie.
- 31 0
-
2015-09-21 13:12
Nooo...
Wózek o masie własnej 250kg jest w stanie przewieźć AŻ 32kg bagażu!
- 0 0
-
2015-09-19 14:41
(2)
Normalnie szok i niedowierzanie
- 4 5
-
2015-09-19 14:53
(1)
Niewiarygodne
- 7 3
-
2015-09-19 22:38
prawie jak
the x files
- 1 4
-
2015-09-20 00:09
tylko 44 wózki? tylko 32kg? (1)
wydawałoby mi się, że na tak dużą liczbę odprawianych pasażerów jednocześnie, to trochę mało
a jak ktoś lecąc wizzarem (można mieć max 32kg) ma nadbagaż (jest dopuszczalny za dodatkową opłatą) , to jak taka walizka jest transportowana?- 6 2
-
2015-09-21 11:01
ona
Taśmą ponad gabarytową.
- 3 0
-
2015-09-21 00:21
Fajnie by było gdyby jeszcze działały jak zakładano..
- 1 0
-
2015-09-19 15:51
Panie Jakubie! Co to ma znaczyć! (2)
Wczoraj oglądałem How Do They Do It S13E18 o takim systemie w Holandii, miałem z rana napisać do Trojmiasto.pl informację że fajny był by taki materiał o lotnisku w Gdańsku.
Odpalam Trojmiasto a artykuł i film już gotowe... No pełen szacunek ;)- 24 3
-
2015-09-20 20:32
pan Jakub też oglądał ten program i go natchnęło- czyli zgapił pomysł
;)
- 2 1
-
2015-09-19 22:39
Pan Jakub
czyta w myślach :)
- 1 1
-
2015-09-20 20:29
technologia
kosztowne ale przydatne
- 1 0
-
2015-09-20 18:06
Ale dziadostwo ...
Przerost formy nad treścią ;-(
- 1 2
-
2015-09-20 14:28
unia wyłożyła?!
Sami wyłożyliśmy, unia jest finansowana z naszych składek (przy czym dostajemy z powrotem mniej bo pomniejszone o koszty urzędnicze )
- 3 1
-
2015-09-19 15:01
nie ma na filmie ręcznej inspekcji bagażu (4)
i konfiskowania zbyt wartościowych rzeczy.
A, zapomniałem. Tam nie ma kamer.- 12 13
-
2015-09-20 04:09
A gdyby... (1)
A gdyby tak jeszcze obsługa podająca bagaż do samolotu, na płycie lotniska, tak ostrożniej trochę kładła walizy na taśmę, to by było miodzio. A tak to mi stelaż w plecaku połamali.
- 5 0
-
2015-09-20 11:15
reklamacja i już
zawsze w ciągu 7 dni możesz złożyć reklamację i po problemie
- 2 0
-
2015-09-19 21:10
Kontroli nie inspekcji
Kontroli poddawany tez jest bagaz rejestrowany w razie potrzeby i są tam kamery
- 3 1
-
2015-09-19 15:23
Inspekcji poddawany jest bagaż podręczny
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.