Fakty i opinie

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Najnowszy artukuł na ten temat Nie zmierzą temperatury w tramwajach
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". fot. czytelnik trojmiasto.pl

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. fot. czytelnik trojmiasto.pl
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • Z pamiętnika pasażera ZKM (4)

    Miałem okazję wielokrotnie przekonać się w jakim stanie są tramwaje i autobusy ZKM. Wymienię kilka przypadków, których byłem uczestnikiem:
    - Pożar tramwaju linii numer 8. Smród, dym i prosty, rzeczowy komunikat przekazany przez motorniczego: proszę opuścić pojazd - pierwszy wóz się pali.
    - Awaria zawieszenia w autobusie. W pewnym momencie słychać było huk, a tył autobusu złapał spory przechył w prawo. Autobus jechał dalej, choć ja wysiadłem na kolejnym przystanku. Tył niemal dotykał ziemi!
    - Awaria hamulców tramwaju. Rezultat? Zatrzymaliśmy się 20 metrów za przystankiem. To, że na przystanku większość tramwajów delikatnie się toczy wszyscy chyba wiedzą.
    - Awaria drzwi w autobusie. To się akurat zdarza kilka razy w tygodniu. Albo drzwi są zamykane na stałe (blokowane), albo zamykają się za n-tym razem. Opcji z wyłączaniem silnika na każdym przystanku ostatnio nie doświadczyłem, ale jeszcze parę miesięcy temu było to bardzo częste.
    - Awaria drzwi w tramwaju. Raz zostałem - bez ostrzeżenia - przytrzaśnięty przez drzwi. Zamknęły się bez ostrzeżenia. Tramwaj z niesprawnymi drzwiami widuję średnio 3-4 razy w tygodniu. Czasem jeździ się nawet tramwajem z częściowo otwartymi drzwiami.
    - Awaria skrzyni biegów w autobusie. Praktycznie wszystkie autobusy mają automaty. Zdarza się jednak, że skrzynia taka nie działa zbyt płynnie. Każda zmiana wiąże się z dość ostrym szarpnięciem. Trzeba zachować czujność, żeby się nie uderzyć.
    Z transportu miejskiego korzystam niezbyt często. Średnio nie wyjdzie tego nawet 30-40 minut dziennie. Przypuszczam, że ludzie jeżdżący więcej doświadczyli innych "ciekawych" awarii.

    Kierowców i motorniczych kreuje się ostatnio na ofiary. Biedni ludzie, że muszą jeździć takim złomem. Co racja, to racja, ale jak określić kierowców, którzy nagminnie łamią przepisy ruchu drogowego? Głównie chodzi o przekraczanie dozwolonej prędkości czy rozmowy podczas prowadzenia pojazdu.

    • 29 2

    • Do Lucjana

      Czy ciebie biedny naparstku czlowieka,przypadkiem mamusia nie molestowała?
      Ile razy knucie zapłaciłeś za bilet,a ile razy jechałeś bez biletu?

      • 1 0

    • awarie zawieszenia się zdarzają nie robiłbym z tego dramatu poszła poduszka zawieszenia i tyle stąd ten przechył w Gdyni też tak jest i czasem kierowcy jadą tak nawet kilka kółek aż do momentu kiedy autobus bądź trolejbus nie zacznie szorować dupą o jezdnię wtedy dopiero proszą o podmianę.Takie mamy drogi to akurat nie jest wina mechaników w zajezdni.Zmiana biegów często odbywa się w taki sposób z powodu nieumiejętnego posługiwania się gazem

      • 0 3

    • lucjan=milosnik (1)

      lucjan, milosniku, nie przesadzaj, wymyslasz !

      • 0 7

      • he he

        Zdzisiek = pracownik ZKM, proste! zobaczymy czy po godzinie 15:00 też będziesz co chwile odpisywać :D

        • 5 1

  • Co za syf (1)

    Aż strach jeździć tą naszą komunikacją miejską...nie ma już żadnego bezpiecznego środka miejskiego, masakra jakaś!!!!

    • 14 1

    • to

      To czemu ku..o jeździsz?

      • 1 0

  • naprawili ?

    ALE FARMERAMA

    • 0 0

  • ZKM

    Czy pojazdy ZKM są sprawne ?

    • 1 0

  • BOMBA

    NAPRAWILI CZY NIE ?

    • 1 0

  • Drodzy mieszkańcy Gdańska (2)

    Problem ZKM jest wyssany z palca - to co piszą dziennikarze jest nie prawdą.
    Musicie nam uwierzyć na słowo że panujemy nad wszystkim.
    W wyborach samorządowych przekonacie się że miałem racje.

    • 3 15

    • Miałeś racje ,że g robią!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

    • Drodzy mieszkańcy Gdańska

      buuuuuhahahahahahaaha ale jaja. "Musicie nam uwierzyć na słowo że panujemy nad wszystkim." Wierzymy!!!!! i wierzyc bedziemy !!!!! a w wyborach pokazemy że panujemy (mieszkańcy) nad wszystkim. Dlatego przegracie!!!!!!!! Musicie nam uwierzyc na słowo Wy Samorządowcy.

      • 0 1

  • praca kierowcy i motorniczego w ZTM jest okropna nie dość ze jest niesprawny tabor musisz prowadzić te ruiny przez 10 godz dziennie bo planiści ukladaja tak rozkład jazdy zeby im pasowalo a nie kierowcom niech pada na ryja jezdzoc od godz 03.58 do godz 13.58 . ale zarzad to nie interesuje liczy sie tylko kasa kto ma rodzinne powiadania to o wyplate sie nie boi gorzej jest z tymi co te pieniądze zarabiaja ci dostaja resztki

    • 1 0

  • Tak tak

    Nic nowego
    Jak u nas na warsztacie licza sie wlasne interesy to nigdy nie bedzie dobrze Zalatwia sie tylko prywaty Zrobcie kontrole jak przyjezdzaja do niektorych mikolaje i macie gosci Dzis nie liczy sie praca tylko wlasny interes W pracy trzeba umiec sie ustawic im wieksza sie ma morde tym wiecej sie zyskuje Fachowcow sie nie docenia bo musi Pan i wladca pilnowac swojego tyleczka /stoleczka/

    • 1 0

  • (1)

    NA MAGAZYNIE JEST PEŁNO CZĘŚCI ALE CZEMU MECHANICY Z NICH NIE KORZYSTAJĄ ? NIKT TEGO NIE WIE !!

    • 1 0

    • tak, jest pełno... do Ikarusów he he

      • 0 0

  • Ktoś powinien za to beknąć! (2)

    To jest narażanie osób na utratę życia lub zdrowia. A to podchodzi pod konkretne paragrafy.

    • 6 2

    • ciekawe kto głosuje na "nie zgadzam się z opinią" to jasne ze te szczury z ZKM

      • 0 0

    • Odpowiedzialni za taki stan rzeczy pewnie się tylko z nas śmieją.

      Najwyższy czas zrobić z tym porządek! Niedługo wybory...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.