• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zostać kierowcą komunikacji miejskiej?

Krzysztof Koprowski
6 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Oprócz uzyskania uprawnień do prowadzenia tramwajów, motorniczowie są dodatkowo szkoleni do kierowania konkretnymi modelami pojazdów. Oprócz uzyskania uprawnień do prowadzenia tramwajów, motorniczowie są dodatkowo szkoleni do kierowania konkretnymi modelami pojazdów.

Kierowanie pociągiem, tramwajem, autobusem lub trolejbusem to z pewnością marzenie niejednego dziecka. Z biegiem lat można je zrealizować, odbywając odpowiednie kursy i otrzymując stosowne uprawnienia. Sprawdziliśmy jak wygląda to w Trójmieście.



Autobusy

Zdecydowanie najłatwiej zostać kierowcą autobusu. Tu zasadniczo wystarczy zdobyć uprawienia na prowadzenie tego typu pojazdów, czyli prawo jazdy kategorii D. Przygotowania do egzaminów na tę kategorię prowadzone są zarówno przez prywatne szkoły, jak i samych przewoźników.

Zobacz szkoły nauki jazdy w Trójmieście

W przypadku gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej realizowane są kursy wyłącznie na potrzeby zatrudnienia nowych kierowców (obecnie ZKM nie prowadzi rekrutacji).

Kandydaci powinni posiadać prawo jazdy kat. B oraz dobrą sprawność psychofizyczną z orzeczeniem psychologicznym i lekarskim o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem. Od kandydatów wymaga się niekaralności, ukończenia co najmniej 21 lat oraz wykształcenia najlepiej minimum średniego.

- Uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu kierowcy autobusowego wymaga ukończenia dwóch kursów - kursu na kat. D oraz kwalifikacji wstępnej. Koszt obu szkoleń wynosi od 6 do 7,5 tys. zł w zależności od posiadanej już kategorii prawa jazdy - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Trolejbusy

Mając prawo jazdy kategorii D, można również aplikować na stanowisko kierowcy trolejbusu, przy czym obecnie jedyny przewoźnik tego typu na Pomorzu, tj. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, nie rekrutuje nowych osób.

- Zasady i wymagania są praktycznie identyczne jak na kierowcę autobusu. Dodatkowo nowy pracownik przechodzi wewnętrzne szkolenie z zakresu obsługi trolejbusów oraz zachowania na trasie. Oczywiście uczymy również zasad komunikacji z pasażerami. Jeżeli ktoś miał już jakieś doświadczenie w kierowaniu pojazdami tej kategorii, to takie szkolenie trwa kilka dni, po czym nowy pracownik wraz z doświadczonym kierowcą-instruktorem wyruszają na regularną trasę z pasażerami - mówi Dariusz Walter, kierownik Wydziału Ruchu PKT Gdynia.

Kierowca trolejbusu liczyć może na wynagrodzenie na poziomie 14,40 zł za godzinę. Dodatkowy dochód stanowi prowizja od sprzedaży biletów, ale są to bardzo niewielkie kwoty, uzupełniające podstawowe wynagrodzenie.

Tramwaje

W Trójmieście można również szukać pracy w transporcie szynowym - jako motorniczy tramwaju lub maszynista pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej. Na to pierwsze stanowisko wprawdzie nie prowadzi się rekrutacji, ale rozwój sieci tramwajowej sprawia, że w perspektywie kilku lat niewykluczone będzie zapotrzebowanie na nowych pracowników w tym zawodzie.

Potencjalny motorniczy w ZKM Gdańsk musi zasadniczo spełniać identyczne kryteria, jak kandydat na kierowcę autobusu. Wymagany jest zatem wiek 21 lat, niekaralność, orzeczenia lekarskie oraz prawo jazdy kategorii B. Mile widziane jest też wykształcenie techniczne - elektryk, elektronik, informatyk itp.

Koszt kursu na motorniczego, który uprawnia do podjęcia pracy także u innych przewoźników w kraju (po przejściu dodatkowych wewnętrznych kursów) to wydatek ok. 5 tys. zł.

- Zatrudnianie osoby po uzyskaniu uprawnień do kierowania tramwajem, przechodzą szkolenia stanowiskowe - teoretyczne oraz praktyczne w zakresie nabytych umiejętności. Szkolenia praktycznie prowadzane są na pojazdach typu 105N oraz N8C [tzw. Dortmundach - dop. red.]. i odbywają się w obecności mentora - motorniczego z wieloletnim doświadczeniem. Po około rocznym okresie zatrudnienia, motorniczowie przechodzą szkolenia w zakresie obsługi pozostałych typów pojazdów - dodaje Mongird.

Ile wynoszą zarobki u największego gdańskiego przewoźnika? Tu ZKM Gdańsk milczy, ale nieoficjalne mówi się o dużej rozpiętości - między 2 a 3 tys. zł, co zależy głównie od liczby przepracowanych godzin, jak i pory dnia (na liniach nocnych lub dziennych). Do tego dochodzą niewielkie prowizje ze sprzedaży biletów.

ZKM Gdańsk jest gotów (o ile będzie prowadzony nabór nowych pracowników) również podjąć współpracę z bezrobotnymi kandydatami, którzy zostaną pozytywnie zweryfikowani w ramach szkoleń sfinansowanych przez urząd pracy.

Pociągi SKM

Z Powiatowym Urzędem Pracy współpracę podjęła natomiast niedawno trójmiejska Szybka Kolej Miejska. Projekt "Pociąg do kariery" jest adresowany do osób zarejestrowanych w gdańskim PUP i będzie realizowany w dwóch etapach.

W pierwszym etapie kandydaci przejdą szkolenia w wymiarze ok. 300 godzin, a następnie zostaną skierowani na trzymiesięczny płatny staż w zawodzie, w trakcie którego będą mogli poznać realia pracy maszynisty.

- Podjęcie współpracy z PUP w Gdańsku jest korzystne dla obu stron - osoby bezrobotne mają szansę na uzyskanie stabilnego zatrudnienia i dobrych zarobków, zaś SKM zaoszczędzi środki finansowe z tytułu pokrycia przez Urząd kosztu szkolenia kandydatów na licencję maszynisty. Taka forma pozyskania nowych pracowników wynika z faktu, że na rynku pracy w zasadzie nie ma osób posiadających kwalifikacje maszynisty - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Pomijając kwestię zarobków i warunków zatrudnienia, najchętniej widział(a)bym siebie jako:

SKM-ka gwarantuje zatrudnienie osobom bezrobotnym (projekt PUP-SKM adresowany jest maks. do 20 osób), które nabędą licencję maszynisty. Oprócz wymaganej wiedzy, kandydaci muszą szczycić się bardzo dobrym stanem zdrowia, zwłaszcza w zakresie wzroku i słuchu.

Kandydat powinien też mieć ukończone 20 lat oraz nie być karanym za przestępstwa umyślne. Trójmiejska kolej preferuje osoby z wykształceniem średnim lub zawodowym w specjalności elektrycznej, elektrotechnicznej, elektronicznej lub mechanicznej.

Gdyby ktoś jednak chciał we własnym zakresie zrobić kurs na maszynistę, powinien zarezerwować w swoim budżecie kwotę ok. 6 tys. zł oraz 298 godzin na szkolenia.

- Wynagrodzenie dla początkującego maszynisty, bezpośrednio po uzyskaniu uprawnień do samodzielnego wykonywania zawodu, wynosi ok. 3,8 tys. zł brutto. Średnia miesięczna pensja maszynisty ze stosunkowo krótkim stażem pracy (do siedmiu lat) to ok. 4,5 tys. zł brutto. Przeciętne zarobki na tym stanowisku, biorąc pod uwagę cały zespół, kształtują się na poziomie ok. 5,3 tys. zł brutto w skali miesiąca - wylicza Barbara Brzezińska, naczelnik Wydziału Kadr i Organizacji SKM.

Maksymalna miesięczna norma czasu pracy maszynisty SKM do 170 godzin. Praca powyżej 170 godzin stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.

Ciekawostką kadrową trójmiejskiej spółki kolejowej jest fakt, że w zawodzie maszynisty nie pracują obecnie żadne kobiety, zaś w przeszłości były trzy przedstawicielki płci pięknej, kierujące pociągami.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Zmagania kierowców w walce o tytuł Puchar Prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej 2013 r.


Przeczytaj, jak przebiegał ogólnopolski konkurs na najlepszego kierowcę komunikacji miejskiej

Miejsca

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • od 2 do 3tys.? (3)

    Niech podadza ile w biurach zarabiają, i za co? Pełno bab siedzi niepotrzebnych nikomu. To jest mafia rodzinna i tyle

    • 51 4

    • a co zal ci (1)

      Były pracownik ZKM Gdansk- podpadłeś za wódę i teraz masz zal do wszystkich tylko nie do siebie

      • 0 8

      • Nie,sam się zwolnilem bo z debilami nie będę pracowal. Prezes kryje zięcia który jest kierownikiem zajezdni autobusowej na Hallera, czemu go kryje bo to jego zięć. Ludzie to jest jedna wielka mafia rodzinna

        • 4 0

    • Np urzad miasta Gdynia

      Kiedy widze te pancie...krew mnie zalewa...nosem kreci jedna z druga,ze musi druczek wydac albo udzielic laskawie informacji.....do jasnej chol...y to chyba do niej nalezy !,, czy tylko spijanie kawci?

      • 1 0

  • tylko spawacz

    kurs i praca;]

    • 7 3

  • Różnica miedzy kierowcą a kasjerem (2)

    Nie porównujcie pracy kierowcy komunikacji miejskiej do pracy na kasie w biedronce,bo mi sie wydaje ze praca kierowcy jest bardziej odpowiedzialna ze wzgledu na sytuacje na drodze i bezpieczenstwo pasazerow,bo w razie,, czego,,to kierowca jest karany za spowodowanie katastrofy min.jak pojazd jest przeladowany,co sie zdarza często,ale przeciez nikt nie liczy ludzi ilu weszlo do srodka....

    • 22 1

    • (1)

      ciekawe jak Ci wyjdzie porównanie odpowiedzialności pracy kierowcy i np. kardiochirurga albo neurochirurga...

      • 0 3

      • Bardzo proste

        Lekarz na stole operacyjnym ma jednego pacjenta, a kierowca w autobusie nawet ze 170 osób. Jednemu i drugiemu może coś nie wyjśc

        • 10 0

  • SUPER (1)

    Ukończone 21 lat a górna granica? Mam ukonczone 80 lat prawo jazdy kat." C" 50lat czy są przeszkody.Trochę ze wzrokiem nie tak ale odróżniam zielone od czerwonego co patrząc na ulicy duzo młodzieży tego nie rozróżnia.

    • 12 4

    • Ojej, niech pan zostanie w domu, możesz pokierować wózkiem z prawnuczkiem

      a co do świateł...hmmm

      przed maską nader często przebiegają panie w wieku dobrze po 70-tce, szczególnie gdy po drugiej stronie ulicy jest przychodnia lub kościół

      • 4 0

  • Pociagiem sie nie kieruje, bo nie ma kierownicy.

    Pociag sie prowadzi :)

    • 17 0

  • (6)

    Najważniejsze, żeby wśród kandydatów na motorniczych wyeliminować chamstwo.Żeby ich nauczyć , że pasażer jak klient, zasługuje na szacunek. Przykład: 5 maja godz. 10.31 z pętli na Przeróbce, po postoju, na przystanek początkowy podjeżdża tramwaj nr 9. Stojący na przystanku linii 3 i 8, w większości emeryci, starają się dobiec przed odjazdem te ok 50 m. Jako ostatnia usiłuje dobiec starsza kobieta.Gdy dociera do drzwi motorniczy nr 3130 przed jej nosem zamyka drzwi i rusza, kobieta w ostatniej chwili cofa ręce.Tramwaj ma monitoring, więc wszystko można sprawdzić.

    • 7 25

    • (1)

      Pasażer dobiegający jest pasażerem następnego tramwaju.

      • 22 2

      • Dokladnie

        • 7 0

    • (1)

      ja jadę do pracy i nie bede czekał na babcie co ma ful czasu ma rozkład niech sprawdzi o której jedzie tramwaj a nie biega jak oszołomiona po przestankach i tyle skm jak rusza o czasie odjazdu to nikt nie plącze jak ty mój czas jest dla mnie ważny a jak ty jesteś taki uczynny to zamów taksówkę i zawieź ich tam gdzie chcą

      • 16 2

      • ZKM jeździ często za wcześnie , albo jest spóźniony

        • 1 11

    • panie aleksander

      panie zniesmaczony. 10.31 to czas odjazdu tramwaju z przystanku po pierwsze, po drugie jak uwazasz ze lepiej bys sie zachowal to na wita stwosza jest osrodek szkolenia kierowcow i motorniczych , zloz odpowiednie dokumenty a jak cie przyjma na kurs i go zdasz to pokaz jak ty bys to zrobil, a po trzecie jak zauwazyles te przystanki sa w nieduzej odleglosci od siebie i aby znac rozklad nie trzeba byc mega wirtuozem wiec nie zrzucaj winy za zaistniala sytuacje na motorniczego.

      • 12 2

    • jakby motorniczy miał czekać na wszystkie starsze babcie i dziadków to pokonanie trasy zajmowało by nie 40 min tylko 400 minut !

      tramwaj to nie taxi , Ty czekasz na tramwaj nie tramwaj na Ciebie . proste?

      • 1 0

  • Michała Tuska zapytajcie (2)

    Jak cwaniaczek za frico zrobił Prawo Jazdy.

    • 15 8

    • to cwaniactwo czy oszustwo ?

      • 1 0

    • Niby jak zrobił te prawko za free ?

      Będzie też robił kursy na bdg jak chętnych zabraknie na 12 lub 14 godzinna zmianę w nocy?

      • 0 0

  • ZKM

    praca w ZKM to pomyka pesia to tragedia a odpowiedzialność kosmiczna SKM podaje jakie jest wynagrodzenie a ZKM nie bo nikt nie będzie chciał pracować

    • 17 1

  • a ja lubie jezdzic trajtkami i podoba mi sie pan z nr 3194,mily,uprzejmy i niezle z niego ciacho:)

    • 7 2

  • tylko D na autobus w komunikacji miejskiej? (2)

    "Zdecydowanie najłatwiej zostać kierowcą autobusu. Tu zasadniczo wystarczy zdobyć uprawienia na prowadzenie tego typu pojazdów, czyli prawo jazdy kategorii D."

    ..to już nie są wymagane uprawnienia do przewozu osób????

    • 12 3

    • teraz to świadectwo kwalifikacji

      • 2 0

    • Są wymagane nadal i kosztują nie mało...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane