Fakty i opinie

Jasny i czysty tunel przy dworcu w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Historia wieży Dworca Głównego PKP w Gdańsku


Kolejny etap przebudowy stacji Gdańsk Główny za nami. Podróżni mogą już korzystać z odnowionego przejścia podziemnego między dworcem PKS a Podwalem Grodzkim. Tunel zyskał nową posadzkę, okładzinę ścian i sufitu oraz nowe oświetlenie i gabloty z rozkładami. Wcześniej powstały też schody ruchome i windy prowadzące na perony dalekobieżne, ale po pierwszym uruchomieniu są chwilowo nieczynne. Wciąż trwają prace wykończeniowe, brakuje systemu informacji pasażerskiej oraz kasy i biletomatów SKM.



Jak ci się podoba odnowiony tunel przy dworcu?

prezentuje się bardzo ładnie 31%
jest jasny i czysty, ale obawiam się, że taki stan rzeczy długo się nie utrzyma 42%
wymaga jeszcze trochę pracy, ale jest dużo lepiej niż było 21%
nie zwracam na to uwagi, tunel jak każdy inny 6%
zakończona Łącznie głosów: 2107
Od kilku dni pasażerowie mogą korzystać z odnowionego tunelu między dworcem PKS a Podwalem Grodzkim, który prowadzi zarówno na perony dalekobieżne (1 i 2) oraz perony SKM (3, 4, 5). W ostatnich tygodniach poruszanie się w tym miejscu było mocno utrudnione, ale przebudowa tunelu powoli dobiega końca.

- Przejście podziemne jest bardziej estetyczne i funkcjonalne. Odnowiono schody na cztery perony (nr 1, 2, 4 i 5) oraz schody na ul. Podwale Grodzkie - mówi Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Wymieniona została posadzka, która ma ścieżki naprowadzające dla osób niedowidzących. Są nowe okładziny ścian i sufitu, a jasne, energooszczędne oświetlenie ułatwia drogę.

Windy i ruchome schody czekają na pozwolenie



I rzeczywiście. Estetyka ciemnego i brudnego dotąd tunelu diametralnie się zmieniła. Nowe przejście ma być też bardziej funkcjonalne i przyjazne pasażerom - także z ograniczeniami ruchowymi oraz bezpieczniejsze. Na razie jednak trzeba na to poczekać, bo zarówno schody ruchome na perony, jak i nowe windy są nieczynne i czekają na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

- Dwie windy oraz dwie pary schodów ruchomych na perony nr 1 i 2 zostaną udostępnione po uzyskaniu wymaganych pozwoleń. Od grudnia, osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mają już dogodny dostęp na perony dzięki windom oraz schodom ruchomym w sąsiednim przejściu podziemnym, prowadzącym do budynku dworca kolejowego - tłumaczy Przemysław Zieliński.
Poza windami i ruchomymi schodami podróżni muszą poczekać też na system informacji pasażerskiej. Ze ścian wystają na razie same kable, brakuje informacji o odjeżdżających pociągach, nie ma też biletomatów SKM, które zostały przeniesione na peron nr 3. W remoncie są nadal kasy biletowe SKM. Na otwarcie czekają też schody prowadzące z tunelu na Podwale Grodzkie (na tyłach KFC).

16 wyświetlaczy z informacją pasażerską



- Przygotowywany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej. PLK zamierzają uruchomić w marcu na peronach nr 1 i 2 dwustronne wyświetlacze oraz zegary. Na peronach staną też infokioski. Dodatkowo 16 wyświetlaczy będzie przy wyjściach z przejść podziemnych. Na ekranach będą podane przyjazdy i odjazdy pociągów. System informacji pasażerskiej będzie zintegrowany z nowym nagłośnieniem - komunikaty głosowe i wizualne będą podawane jednocześnie - wyjaśnia Zieliński.
Warty ponad 62 mln zł remont tunelu jest elementem modernizacji peronów dalekobieżnych, który realizowany jest na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Od kilku miesięcy pasażerowie korzystają już ze zmodernizowanych peronów 1 i 2, które po remoncie zostały podwyższone i umożliwiają wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów.

- Zabytkowy charakter stacji utrzymano dzięki nowym, lecz stylizowanym na historyczne lampom i ławkom. Odnowione zostały również wiaty. Nowe gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie gwarantują podróżnym dobrą orientację na stacji. Dla osób niewidomych i niedowidzących wzdłuż krawędzi peronów oraz w przejściach podziemnych zamontowano ścieżki naprowadzające z wypukłymi elementami - przypomina rzecznik spółki.
Niektóre elementy wykończenia przed ostatecznym odbiorem wymagać będą jednak poprawek. Wiele do życzenia pozostawia m.in. estetyka wykonania drewnianych balustrad przy schodach prowadzących na perony.

Remont budynku dworca do końca 2021



Równolegle odbywa się też remont samego gmachu dworca Gdańsk Główny. Tam prace trwać będą do końca 2021 roku. Wiosną pasażerowie będą musieli przenieść się do tymczasowego dworca z kontenerów.

Opinie (253) 7 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.