• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedna aglomeracja - trzy rodzaje ulg na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin... W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin...

Gdańsk i Gdynia, mimo że zrzeszone w jednym związku metropolitalnym, prowadzą zupełnie inną politykę zniżek dla pasażerów. Jeszcze bardziej skomplikowane przepisy obowiązują w SKM. Tracą pasażerowie, bo dostają mandaty za nieświadome łamanie przepisów.



Najważniejsza różnica, której ofiarami stają się nieświadomi niczego pasażerowie, dotyczy ulgi dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W Gdańsku mogą oni kupić bilet w niższej cenie do momentu, w którym ukończyli 24 lata, zaś w Gdyni do 31 grudnia roku, w którym osiągają wiek 24 lat. Ta z pozoru drobna różnica skutkuje mandatami dla tych, którzy na ogół korzystają z komunikacji miejskiej w Gdyni.

- Zaraz po wejściu do pojazdu na przystanku Brama Wyżynna skasowałem bilet ulgowy. Jestem uczniem szkoły policealnej i posiadam ważną legitymację uczniowską. Chwilę po tym, jak ruszył autobus, kontrolerzy zażądali biletu. Wręczyłem im legitymację szkolną, po czym usłyszałem, że będzie wystawiony mandat, gdyż ukończyłem 24 lata. Nie byłbym mocno zdziwiony, gdyby nie fakt, że 24 lata skończyłem w marcu i od tego czasu sprawdzano mi legitymację kilkudziesięciokrotnie - opisuje swoją niemiłą przygodę czytelnik Trojmiasto.pl, który najczęściej jeździ autobusami i trolejbusami w Gdyni.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przyznaje jednak, że jest to odosobniony przypadek - Takich sytuacji w ostatnim okresie nie odnotowaliśmy, mimo że faktycznie istnieje różnica w zapisach między ZTM Gdańsk a ZKM Gdynia w tym zakresie. Dążymy do ujednolicenia przepisów taryfowych w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, tak by uniknąć niepotrzebnego zamieszania w ulgach dla pasażerów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Podobną dobrą wolę integracji przepisów wykazuje również gdyński organizator komunikacji miejskiej. - Gdynia konsekwentnie dąży do ujednolicenia ulg i zwolnień z opłat za usługi gdyńskiej komunikacji miejskiej w skali całej metropolii. Przy ostatniej zmianie taryfy wprowadziliśmy szereg poprawek w przepisach taryfowych, nawiązujących do rozwiązań funkcjonujących w Gdańsku i Wejherowie - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Sęk w tym, że dobre chęci nijak się mają do czynów. Podczas ostatniej, czerwcowej podwyżki cen biletów, wprowadzono kolejne różnice w przepisach. I tak od 1 czerwca bilet ulgowy w Gdańsku kupią emeryci, którzy ukończyli 55 (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni). W Gdyni natomiast ten przywilej wciąż nie posiada ograniczeń wiekowych - wystarczy posiadać legitymacje emeryta.

Czy wiesz jakie ulgi przysługują ci przy przejazdach komunikacją miejską w Trójmieście?

Zdaniem ZTM Gdańsk decyzja o wprowadzeniu takiego zapisu zależała od radnych miasta, a nie od organizatora przewozów. Ze strony Gdyni natomiast można usłyszeć, iż wprowadzenie tej zmiany bez konsultacji z MZKZG sprawia, że dopiero teraz trwają dyskusje dotyczące tego zapisu i ewentualnego porozumienia między gminami.

Jednak gdańskie i gdyńskie przepisy w tym zakresie są niczym w porównaniu do kuriozalnej ulgi na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. SKM, będąca w myśl prawa przewoźnikiem kolejowym, stosuje zupełnie inny zakres zniżek, a bilet ulgowy nie oznacza, tak jak w Gdańsku i Gdyni, tańszego o 50 proc.

- Emeryci i renciści posiadają możliwość przejazdu pociągiem SKM dwa razy w roku z ulgą. Przejazdy te odbywane są na podstawie zaświadczeń wydanych przez czternaście różnych organów (m.in. jednostki Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów czy regionalne komisje emerytów i rencistów NSZZ Solidarność) - objaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W jaki sposób SKM weryfikuje czy dany pasażer wykorzystał już swoją ulgę w danym roku? Na zaświadczeniu znajdują się odpowiednie pola (data, nr biletu), które wypełnia kasjer na dworcu. Co ciekawe, emeryci i renciści mogą jednocześnie skorzystać z ulgi 50 proc., lecz przy nabyciu długookresowego biletu metropolitalnego. Żadna ulga nie przysługuje im natomiast przy biletach długookresowych wydanych i obowiązujących wyłącznie na miejską kolej.

Równie dużym stopniem kreatywnością musi się wykazać młodzież posiadająca Kartę Młodzieżową Euro 26. Ta nie obowiązuje w pociągach SKM, ale MZKZG umożliwia wraz z nią zakup biletu długookresowego ze zniżką 50 proc. Warunkiem musi być jednak wydanie jej poza granicami kraju.

Posiadacze innej międzynarodowej karty studenckiej ISIC powinni rozważyć, czy nie opłaca się im zakup biletu metropolitalnego, gdyż w tym przypadku kolejarze honorują z nią bilety tańsze o 51 proc (jednorazowe, jak i okresowe).

- Zniżka na przejazdy z kartą ISIC obowiązuje dla obywateli polskich, studiujących za granicą do ukończenia 26 roku życia. Tacy pasażerowie posiadają uprawnienie do nabywania ulgowych biletów na podstawie: legitymacji studenckiej wydanej przez polską szkołę wyższą albo wspomnianej już karty ISIC, okazywanej wraz z dowodem osobistym lub innym dokumentem umożliwiającym potwierdzenie tożsamości i wieku osoby uprawnionej - informuje Głuszek.

W Gdyni studenci z kartą EURO 26 lub ISIC muszą dodatkowo uważać do jakiego autobusu wsiadają. Na liniach specjalnych (rozpoczynają się od 5xx) obowiązują dla nich bilety ulgowe, jednak pod warunkiem, że dokument ten został wydany poza granicami kraju. Dokument wydany w Polsce uprawnia wyłącznie do przejazdu pełnopłatnego (w sytuacji, gdy student nie posiada lub zapomniał zabrać legitymacji polskiej uczelni).

Ciekawostką jest, że zarówno w Gdyni, jak i w Gdańsku nie ma limitu wieku dla studentów. Wystarczy wyłącznie legitymacja studencka, by nabyć bilet ulgowy. W SKM natomiast takie osoby nie mogą mieć więcej niż 26 lat (interpretacja ukończenia 26 lat "po gdańsku"), zaś ulga wynosi 51 proc.

Warto także zwrócić uwagę, że kolejarze już inną miarą traktują uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych do ukończenia 24 roku życia. W przeciwieństwie do studentów, im przysługuje zniżka tylko 37 proc. na bilet jednorazowy oraz 49 proc. na okresowy.

Dlaczego chociaż w tym zakresie SKM nie ujednolici przepisów? Przecież osoby młode to jedna z najbardziej mobilnych grup społeczeństwa, która ponadto korzysta z transportu miejskiego przy codziennych dojazdach do szkół. - PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jako spółka, która podlega pod Skarb Państwa, musi jednocześnie honorować ulgi zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Z tego powodu na każdą inną ulgę niż wymienioną w ustawie nie dostalibyśmy dofinansowania - stwierdza dyrektor ds. marketingu SKM Trójmiasto.

Ponadto Gdańsk jako jedyny wprowadził dodatkowo możliwość przejazdów bezpłatnych dla pewnych grup - za darmo mogą podróżować osoby bezrobotne poszukujące pracy, osoby pobierające zasiłek stały z pomocy społecznej, rodziny wielodzietne (tzw. karta dużej rodziny) oraz honorowi obywatele miasta.

Na koniec warto wspomnieć o jednej uldze, która obowiązuje we wszystkich środkach transportu Trójmiasta, jak i całego kraju - bezpłatnych przejazdach dla posłów i senatorów. Pozostaje zadać otwarte pytanie - czy tego typu jasnych i przejrzystych przepisów nie można wprowadzić dla innych grup obywateli?

Opinie (173) 4 zablokowane

  • komunikacja metropolitalna (1)

    Twierdzenie SKM ze nie moze dac innych ulg ,jest nieprawdziwe . W Warszawie wszystko jest juz rozwiazane . Na jednym bilecie mozesz korzystac z tram. autub. metra. WKD i SKM , tylko w Trojmiescie nie mozna . Za granica np. Hamburg, Londyn i inne , jakos nie maja problemu ze wspolnym biletem. Rozliczenie z sasiednimi gminami to tez nie problem .Sluza temu odpowiednie programy komputerowe i tyle. Jest to tylko problem nieudolnosci wladzy i animozji prezydenckich. ZROBMY Z TYM PORZADEK PODCZAS WYBOROW !!! Bez wspolnego biletu na PKM, SKM, ZKM, od Wejherowa do Pruszcza Gdanskiego CALA BUDOWA PKM NIE MA SENSU.

    • 1 1

    • od czasu twego maila bylo srylion wyborow, teraz niby rzadzi PIS, nowy je wojewoda i nawet sprzataczki w urzedach sa nowe, a trojmiasto jak podzielone tk podzielone

      kazda z tych hien ma interes w trwaniu tego bajzlu. tylko realne wieszanie ich daje szanse na zmiane. a nikogo to nie rusza, wkurzeni po prostu jezdza wlasnymi samochodami, skuterami, rowerami, byle nie miec z komunikacja publiczna do czynienia

      • 0 0

  • masakra

    Ja również ukończyłam 24 lata w czerwcu, według przepisów mogę korzystać z ulgi do końca bieżącego roku ale i tak został mi wystawiony mandat w SKM. Co z tym zrobić?

    • 0 1

  • Metropolia (11)

    Po co dalej utrzymywać fikcję o metropolii, kiedy od dawna wiadomo, że drogi Gdańska i Gdyni się rozeszły?
    Nie lepiej wprowadzić wizy i szlaban na granicy Gdyni z Sopotem?
    Tak na otrzeźwienie.

    • 135 11

    • Jaka metropolia?

      No i było by bardzo dobrze, żeby odgrodzić sie wreszcie od tej hołoty z Gdyni! Gdańsk i Sopot wraz z Pruszczem, Pszczółkami, Krynicą powinny znów utworzyć jeden organ państwowy tak jak przed wojną! Formalnie WMG nadal istnieje. Tylko trzeba było by wprowadzić korektę Konstytucji WMG i wpisać punkt mówiący, że państwo WMG będzie stowarzyszone z Polską i że językiem urzędowym będzie język polski. To było by bardzo dobre posunięcie. Nareszcie bysmy odczepili się od wszechwładnej warszawki! (specjalnie z małej litery- na znak pogardy).

      • 0 1

    • Z geograficznego i socjologicznego punktu widzienia, to jest metropolia. (2)

      Wiadomo ze niejedna dzielnica duzego miasta w glebi Polski byla jeszcze kilkadziesiat lat temu oddzielna miejscowoscia. Oliwa nia byla prawie do wojny... Ale nie zawsze tak sie da zrobic. Poszczegolne miasta naszej aglomeracji maja silny patriotyzm lokalny.

      • 3 1

      • (1)

        patriotyzm lokalny wynikajacy z glupoty

        zeruja na nim okupujacy stolki w 3 zarzadach miast

        i kibole

        • 5 1

        • Niewiele by to zmienilo. W Warszawie i Nowym Jorku poszczegolne dzielnice maja swoje urzedy

          ktore sa czyms porownywalnym z ratuszami. Zeby interesanci mieli blisko. Mimo ze Nowy Jork ma, prawdopodobnie, najbardziej rozlegle metro na swiecie. I jest jednym z zaledwie trzech calodobowych na globie.

          • 0 0

    • (5)

      a sopot to niby cześć jakiegoś waszego budyniowego reichu ?

      • 9 22

      • (2)

        Rzecz w tym, że Sopot z Gdańskiem się dogaduje.

        • 40 7

        • Chyba pod stołem się dogaduje (1)

          w tym są dobrzy cacusie

          • 9 22

          • a potem dymie gdansk

            patrz wspólna hala

            • 2 0

      • No wy macie swoje "trójmiasto kaszubskie" Z Rumunią i innymi wioseczkami.

        Zrozum w końcu, że każdy musi znać swoje miejsce w szeregu.

        • 19 12

      • Kamienny Potok

        Przed wojną na Kamiennym Potoku była granica ....;-)

        • 15 3

    • Widać,że nie...

      wszyscy zrozumieli,zwłaszcza Ci od Szczurka skrót WMG....może rozwinięcie cos im powiem...Freie Stadt Danzig i wszystko jasne.Sopot był w granicach tego obszaru....A metropolia w naszych polskich realiach to fikcja bo bogatsze miasto musi ciągnąc i dotować tych pożal się Boże kandydatów metropolitalnych...

      • 4 4

  • Klimatyzacja (1)

    SKM, autobusy, tramwaje, klimatyzacja do bani. Jechalam w sobote Intercity Małopolska z Krakowa do Gdańska. Spoźniony na starcie 60 min, w żadnym wagonie, łącznie z 1 nką, nie bylo klimy. Byl horror. Niemowleta, dzieci , osoby stare, , temp. w granicach 50 stopni, na zewnatrz 38, 39. Brak zimnych napojow chlodzących. Wieziono nas jak bydło. W wagonach bez przedzialów po 100 chyba ludzi, bez klimatyzacji, z automatycznie zamykanymi drzwiami z obu stron. A miałam bilet na OLTa. Ale tanie linie i biura nie sa mile widziane!

    • 1 0

    • Klimatyzacja w "normalnych" pociągach?

      Co znowu! Czy to nie zbytek? Czy to nie mania luksusu? Klimatyzacja? Może jeszcze zimne napoje? No, nie! Żartuję oczywiście, ale faktem jest, że jak na XXI wiek nasza kolej jest ciągle przedwojenna. Oczywiście różni się od tamtej kolei. Jest mniej punktualna. To raz. Dwa to to, że PLK (dawniej PKP) powinny zwrócić pieniądze za bilety, ponieważ opóźnienie przekroczyło 60 minut. W Niemczech i we Francji za opóźnienie takie pieniądze są zwracane! A u nas? Jak zwykle, czyli bez zmian! PLK mają nas- pasażerów - w d..użym poważaniu!

      • 0 0

  • IDIOCI (1)

    Prosty przykład: jak kupisz bilet miesięczny metropolitarny np. na ZKM Gdańsk i na SKM to już wtedy masz ulgę jako student powyżej 26 roku życia. Ale jak chcesz zakupić bilet wyłącznie na SKM to już się bujaj i płać 100%.
    Pozdrowienia dla inteligentnego Pana Głuszka i reszty ekipy, której kreatywność marketingowa nie zna granic i trudno ją ogarnąć nawet w myślach.

    • 7 1

    • ?

      Na stronie ZKM Gdynia nie ma nic o tym że jest ograniczenie co do ulgi dla studentów pod względem wieku. Nie wiem czy błąd jest w artykule czy coś mi umknęło?

      • 0 0

  • ulgi

    ZKM w Gdyni nie stać na ulgi dla bezrobotnych i wielodzietnych bo muszą mieć na przejazdy dla swoich pracowników i ich rodzin.

    • 2 0

  • Edmund2000

    Mam skończone 70 lat czy muszę płacić za tramwaje i trolejbusy w trójmieście bo Wejherowo zwolniło nas od opłat za jazdę w autobusach miejskich.

    • 0 0

  • bilety

    za komuny bilet był trójmiejski dopiero wolna Polska zaczęła się rządzić!

    • 1 0

  • U nas w Toruniu KAŻDY /emeryt czy nie/ kto skończył 65 lat jeżdzi za darmo wszę-

    dzie 24 godz na dobę a jak chce to i 25 ...

    • 2 0

  • Wy Polacy nie potraficie a raczej nie chcecie wprowadzić normalność w swoim

    kraju.Dlatego jesteście najśmieszniejszym barakiem w obozie EU,przedtem w demoludach... I ten brak wstydu ....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane