• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyna droga oferta na autobusy dla Gdyni przekracza budżet o 16 mln zł

Patryk Szczerba
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek. Jedyną ofertę na autobusy dla Gdyni złożyła firma MAN. Jest o 16 mln wyższa niż zakładany przez miasto wydatek.

Tylko jedną ofertę złożono w przetargu na zakup 55 autobusów dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Firma MAN Truck & Bus Polska zażądała za pojazdy 92,6 mln zł brutto. To o 16 mln zł więcej, niż planuje wydać Gdynia. Niewykluczone, że potrzebny będzie kolejny przetarg.



Co powinna zrobić Gdynia?

Budżet przygotowany przez Gdynię na inwestycję z dofinansowanym unijnym wynosi łącznie 76 579 800 zł brutto. Zadanie podzielono na dwie części:

  • na zakup 32 autobusów przegubowych zarezerwowano 49 987 200 zł brutto,
  • na zakup 23 autobusów standardowych zarezerwowano 26 592 600 PLN brutto.


Na udział w postępowaniu zdecydowała się jedna firma: MAN Truck & Bus Polska. Przedsiębiorstwo zaoferowało łączną cenę na poziomie 92 692 504 zł brutto:

  • Na zakup 32 autobusów przegubowych MAN Lion`s City G oferta opiewa na kwotę 59 787 840 zł brutto
  • Na zakup 23 autobusów standardowych - MAN to kwota 32 904 664,80 PLN brutto


Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów okazały się kluczową kwestią, przez którą cena jest tak wysoka.

Wyśrubowane wymagania spełniła jedna firma



Ponadto, w przypadku "przegubowców" oferenci musieli wykazać zdolność finansową na poziomie 20 mln zł oraz w ciągu ostatnich trzech lat mieć w CV dostarczenie minimum 20 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 17-19 metrów. Wadium upoważniające do udziału w przetargu wynosiło 820 tys. zł.

Przy "krótkich" autobusach wymagana zdolność finansowa wynosiła 10 mln zł. Wymagane było też dostarczenie w ciągu ostatnich 3 lat m.in 15 autobusów miejskich klasy MEGA z silnikami diesla, o długości 11-14 metra. Wadium to 440 tys. zł.

Skomplikowana sytuacja



Przypomnijmy, że oferty przekraczające budżet kupującego komplikują sprawę także przetargu na kupno 16 przegubowych trolejbusów oraz 14 standardowych pojazdów, wraz z bateriami litowo-jonowymi.

Pod koniec listopada okazało się, że jedyna oferta (złożona przez Solarisa) na dostarczenie Gdyni 30 nowych trolejbusów oraz doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów wynosi 95 mln zł brutto, czyli o blisko 10 mln zł więcej, niż zamierzała przeznaczyć na ten cel Gdynia.

- Oferta jest analizowana. Pojedziemy sprawdzić, czy spełnia ona wszystkie wymogi i czy firma jest godna wyboru. Musimy zweryfikować, czy jest ona w stanie zapewnić nam pojazdy z odpowiednimi częściami i parametrami - zastrzegł Tomasz Labuda, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, po zapoznaniu się z tą ofertą.

Co zrobi Gdynia?



Możliwości są dwie: unieważnienie zamówienia na autobusy i szukanie szans w kolejnej próbie. Niewykluczone jednak, że miasto zdecyduje się dołożyć potrzebną kwotę, czyli ponad 16 mln zł, by sfinansować ofertę zaprezentowaną przez MAN.

Decyzje zapadną w ciągu kilku dni.

- Trwa przewidziana przepisami analiza oferty. Po zakończeniu tych czynności zostanie ogłoszona decyzja komisji przetargowej - wyjaśnia Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu relacji z mediami Urzędu Miasta w Gdyni.
Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • Komunikacja w Gdyni leży a oni żałują pieniędzy? (9)

    Czy gdzieś jeszcze w Polsce jeżdżą autobusy na czarnych tablicach rejestracjnych? Ile one mają lat?
    Zamiast cudawiankow, samolocików, biegania po ulicach, lotniska może czas zainwestować w coś dla miasta i mieszkańców???

    • 76 25

    • komunikacja leży???? czarne tablice? (5)

      Chyba u Ciebie na wsi traktory..........

      • 13 15

      • leży i nie dycha (4)

        wczoraj z Węzła Ofiar Grudnia do Energetyków pół godziny...

        • 14 8

        • w Gdyni jest jedną z najlepszych komunikacji w Polsce (2)

          ale dla zazdrosnych pisowcow białe jest czarne i nic ich nie przekona

          • 1 4

          • Przyjacielu, gdyńska KM była jedną z najlepszych w Polsce i była za przykład stawiana na pod koniec XX wieku. Teraz już nawet Gdańsk nas przegonił.

            • 0 0

          • Jedna z najlepszych....

            .... tak na oko na 175 miejscu wsrod miejscowosci do 5000 mieszkancow.

            Chrzanic te wielkie blachosmrody - farba, wiecej czerwonej farby na ulice.

            • 0 0

        • Hehe, tak tak różowa świnko

          białe jest czarne,
          już to gdzieś słyszałem

          • 1 4

    • Mają ponad 17 lat (2)

      Czarne tablice wydawano prze rokiem 2000. Sporo takich jeździ po Gdyni. Niektóre tak dymią, że nie da się jechać za nimi bez włączonego wewnętrznego obiegu powietrza w kabinie. Niestety - to prawda.

      • 10 5

      • w połowie 2000r. zakończono wydawać czarne tablice

        • 2 0

      • ktoś powinien zainteresować sie stanem technicznym.

        • 6 0

  • Katastrofalny stan ulic. (1)

    Te nowiuteńkie cud będą jezdzić po gdyńskich wiejskich kocich łbach. Lepiej naprawcie lub wybudujcie nowe ulice. Te autobusy które aktualnie jeżdżą są ok. To jakiś przekręt znowu. Jak budowa parku w parku. (Skończyło się jak zwykle).

    • 2 3

    • Kto te autobusy utrzyma jak będą po dziurach jeździć?

      Części do nich są drogie, a zawieszenie będą padać jak muchy... Na nasze drogi trzeba ruskich autobusów!

      • 2 0

  • Gdynio... (17)

    Cała Polska kupuje autobusy polskie u Solarisa, ba cała Europa. A Gdynia wspiera niemiecką konkurencję i daje zarobić obcym.

    • 99 40

    • Czy aby na pewno?

      Z tego co ja wiem to sa robione w polsce

      • 1 0

    • Bo Solarisy są drogie, a ich na to stać. (2)

      Jak widać, w przetargu Solaris nie wystartował - bo nie był w stanie spełnić wymogów niskiej ceny. Man też nie dał rady, ale był blisko, myślał że tyle dołożą. Tak to bywa, jak się ogłasza przetarg nie mając dostatecznej kasy na zakupy. Łatwo sprawdzić, ile kosztuje jeden autobus, pomnożyć i zrobić przetarg - gorzej, jak chcesz kupić np. samochód klasy premium, masz 50tys i robisz "przetarg" i się dziwisz, że zgłasza się jedna firma i oferuje za 87 model golas z zeszłego rocznika.

      • 7 2

      • (1)

        Czytałeś swiz? Producent autobusu musi być producentem silnika.a solaris montuje silniki daf paccar.bo swoich niema

        • 5 0

        • Czytałeś SIWZ?

          Moim zdaniem to był tylko jeden z punktowanych elementów, mogliby nadrobić w innych, np. gwarancja, cena etc. Tyle, że nie wystartowali. Solarisowi w przetargu na trajtki też nikt nie zawadzał (a pytania składał np. Hess). Efekt tego jest taki, że w każdym z przetargów startuje jeden oferent z ceną wyższą od budżetu. Budżety są liczone realnie - zatem owa górka" to marża.

          • 0 0

    • czytać nie potrafisz???? (2)

      Do przetargu może stanąć firma, która spełnia pewne kryteria. Jak chcesz to też wystartuj....

      • 15 6

      • A kryteria ustawione tak, zeby wygral MTM?

        • 2 0

      • i zapadła martwa cisza

        cały pis i ich lwowska kremlowska trolnia

        • 1 3

    • PiSzczur kupuję niemieckie? co na to na Nowogrodzkiej:)? (2)

      • 11 14

      • Znalazłeś już pracę? (1)

        • 7 5

        • po co mu praca jak sanitariusze wódkę z Petersburga dowożą

          • 2 1

    • Jakosc kosztuje

      i bardzo dobrze chcemy niemiecką jakość ! chce jezdzic mercedesem po moim miescie

      • 3 2

    • Trzeba by się najpierw zastanowic dlaczego solaris nie wystartowal w przetargu. Może brakuje im mocy przerobowej bo za dużo zamowien a może jest za mało polski bo nie ma swojego silnika i skrzyń biegów mostów itd

      • 3 1

    • Yyy - błędna logika

      Chodzi o to by mieć dobry towar i zapłacić jak najmniej? Czy się zadłużyć w banku z obcym kapitale, przepłacić, mieć gorszy autobus, ale dopłacić do teoretycznie bardziej polskiego produktu? Nie tędy droga...

      • 9 0

    • Gdańsk ma układ z Mercedesem

      Sam Adamowicz o to zabiegał...

      • 6 3

    • MANów w Polsce jeździ od groma (1)

      nie pisz głupot

      • 18 1

      • btw MANy produkowane są w Polsce

        • 12 4

    • Nie cała ... wiele jest scan, mercedesów ,manow to raz a dwa auto ma nie być jedynie tanie a udane. Gdy kierowcy którzy jeżdżą 2-3 letnim solarisem wsiada za kierownicę Mana z 2008 roku mówią ze różnica jest na korzyść Mana odczuwalna ... a te auta mają być nie na 2-3 lata ...

      Cała Polska stoi autami z grupy Vag z lat 90 tych a Polski fiacik i polonez w tych latach też był klepany ...

      • 17 11

  • Czy PPNT jest dotowany przez nas mieszkańców? Jeśli tak na ile opiewa kwota dotacji? Czy inwestycja się zwraca? (5)

    • 18 1

    • w przyszłym roku 9 milionów, w budynku jest między innymi sklep meblowy. (3)

      • 10 1

      • 23 mln nie 9

        • 2 0

      • (1)

        Sa tez knajpy i kancelarie prawne. Innowacje jak c....

        • 5 1

        • Może innowaacyjne piwo sprzedają. To wtedy rozumiem.

          • 2 0

    • sojowa late w leginsach na lowerze tylko tam!

      • 3 1

  • Ile wydaliśmy na nieczynne lotnisko? (4)

    • 19 2

    • lotnisko jest czynne i zawsze byli czynne (2)

      a pieniądze są z dotacji unijnych
      ruski trollu

      • 1 4

      • Pieniądze nie są z dotacji unijnych

        • 0 0

      • Czynne - o czym swiadczy ilosc etatow.

        Nie dzialajace - o czym swiadczy liczba obsluzonych samolotow (te robione z papieru przez znudzonych pracownikow sie nie licza).

        • 1 0

    • 90 milionow, szczur wyda jeszcze 60 żeby je dokończyć.

      • 6 2

  • Czy nie macie wrażenia, że w Gdyni coś przestało się kręcić? (2)

    • 22 2

    • Tak od 12 lat gdzieś

      • 1 0

    • Coś tak

      Tylko nie wiadomo co, bo akurat lewizna, nieróbstwo i propaganda kręcą się w najlepsze...

      • 5 2

  • (1)

    Miliony na Tristara się znalazły.

    • 54 5

    • Na parking podziemny dla ABInvestor tez sie znajda.

      Tylko na komunikacje, Sienkiewicz, Nalkowskie, boisko przy szkole sportowej, podjazd dla wozkow inwalidzkich przy szkole integracyjnej sie nie znajda.

      • 1 0

  • A czy część tej kasy nie można dać na postawienie choć jednego automatu biletowego? (5)

    • 35 8

    • Zwiqzkowcy z ZKM nie pozwolą (3)

      Tzn. z tych kilku spółek miejskich, zajmujących się tym samym. Bo mają prowizje od karnetów. Biletomaty są opłacalne tylko dla pasażerów, a bez nich komunikacją miejska się obedzie

      • 5 8

      • kierowca (1)

        jest odwrotnie. Gdynianie klepia 20 50 100 zl i :"bilet godzinowy" a jak mowie po dziesiatej 20dziestce ze niemam wydac to nawet wyzywaja, zniszcze cie dojade etc najlepiej gdybym ich niewidzial i nieczul

        • 3 0

        • I dlatego powinno być jak we Wrocławiu.

          W każdym pojeździe automat biletowy (płatnośc tylko kartą), na przystankach również. A tak w Gdyni: kolejka do kierowcy, postój 2 minuty na przystanku (bo przecież trzeba sprzedać), normalnie jak w PKSie... kierowcy są od kierowania pojazdem a nie od handlu biletami!

          • 2 0

      • co za brednie

        • 7 2

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))??

      • 10 6

  • Podejrzanie wygladaja te przetargi organizowane przez Gdynie (1)

    Ustawione pod konkretnego oferenta? Tylko jedna firma zlozyla oferte.....? Dziwne

    • 21 2

    • I tak nie wyszlo - mial wygrac MTM.

      • 1 0

  • A czemu nie CNG tylko Diesel - czy to paliwo przestało być ekologiczne?

    ZKM się wyleczyło z tego paliwa? Czyżby przestało się to opłacić - dlaczego? A może nie ma dotacji, a z miejskich pieniędzy lepiej kupić mniej ekologiczne a tańsze?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane