• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kasa na nową SKM

Michał Tusk
25 kwietnia 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.



- Poważnie rozważamy wpisanie Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej do programu inwestycyjnego związanego z organizacją piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku - przyznaje "Gazecie" Jakub Doński-Lesiuk z departamentu transportu kolejowego Ministerstwa Transportu.

Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.

Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.

Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława MiecznikowskiegoMarcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.

Najlepiej połączyć Gdańsk z lotniskiem:

Ciągle do projektu nie do końca przekonany jest Gdańsk. Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje plany urbanistyczne, dotychczas stawiało na tramwaje, które miałyby z lotniska jechać do centrum przez Jasień, Łostowice i Chełm. Nowa SKM od strony Gdyni kończyłaby się więc w Rębiechowie. Ludzie jadący z Osowej lub Karwin do Gdańska musieliby przesiadać się na lotnisku z pociągów do tramwaju. Kolei odbudować do samego Wrzeszcza według BRG nie można, bo jego inżynierowie zaprojektowali na nasypie ul. Nową Abrahama, a poza tym nie przewidzieli miejsca na wiadukt przy budowie ul. Rakoczego.

- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.

Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska

Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.

Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.

Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.

Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.

Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.

Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.

A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?

To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (268) ponad 500 zablokowanych

  • Tramwajem taki kawał?

    Tramwajem taki kawał? Dobre sobie. Już widze jak ci cudzoziemcy przyzwyczajeni do Metra albo innych pociągów z lotnisk , gnieżdżą sie w naszych starych, rozklekotanych tramwajach przez godzinę (albo i dłużej). Naprawdę, SKM-ka to o wiele lepszy pomysł. Heh, a tyle się mówi o Metropolii Gdańsk-Sopot-Gdynia. Z takim podejściem to pewnie jeszcze długo coś takiego nie powstanie.

    • 0 0

  • pomysl bardzo dobry tylko jak zwykle ta dziura zwana Gdańskiem jest niezdecydowana.

    • 0 0

  • KOLEI NIE-STOP

    To że tory przechodzą w pobliżu dzielnicy Klukowo to Pani Zuza dobrze wiedziała wprowadzając się na tą, jak sama napisała, modną teraz dzielnicę. Tory tam były i są nadal więc można było się domyśleć że ewentualnie kiedyś może dojść do jakiś miejskich zmian. To że Pani tego nie przewidziała bo władze miejskie raczej same z siebie niechętnie podejmują się takich inwestycji lub też nie robią nic w tym zakresie to jedna sprawa ale skoro spadła gotówka "z nieba" i są takie plany aby rozbudować kolej to czemu by nawet nie puścić jej przez ową modną teraz Pani dzielnicę. Po pierwsze rozwiązało by to naprawdę wiele problemów a co najważniejsze ułatwiłoby wiele spraw a po drugie to chciałbym zauważyć Pani Zuzo że jeżeli miasto odbuduje ową kolej oraz wszelką inną możliwą obecnie zapomnianą to raczej nie sądzę aby składy jakie by tam kursowały byłyby składami "epoki kamienia łupanego". Jeżeli nawet nie będzie założonych ekranów w jej pobliżu i pobliżu budynków mieszkalnych to kolejka sama w sobie będzie taka cicha że przypuszczam iż nie będzie to ro uciążliwe dla obu stron.

    • 0 0

  • CUDY - NIEWIDY

    Cuda sie dzieja,a jesli naprawde cos z tego wyjdzie to chyba za 100lat ;D

    • 0 0

  • Nice portal! John la farge qaklu

    • 0 0

  • 20 lat do przodu

    Radni Gdańska powinni spojrzeć parę lat do przodu, za 20 lat samochodów będzie o 100 % więcej w trójmieście i jedyną możliwością jest stworzenie lini SKM na zewnątrz Trójmiejskiego parku krajobrazowego ze stacjami posiadającymi parkingi samochodowe po to, że mieszkańcy okolicznych wiosek - 20 km od obwodnicy, mogli bez problemu dojechać do stacji , a nie na upartego wbijać się w do miast swoimi wózkami, nawet jeśli udrożni się słowackiego i inne wąskie dojazdowe drogi Gdańska to za kilkanaście lat znowu będą korki, CENTRA MIASTA się nie rozmnożą!!! i fajnie by było gdyby radni mięli trochę wyobraźni!!! No chyba że któryś z nich ma plan wprowadzenia opłat za wjazd do miasta ( jak w Londynie ) tylko jak wtedy ludzie z okolic trójiasta mają się tam dostać?

    • 0 0

  • CXPFHaQlUb

    comment2, http://www.youtube.com/alavertFDA online alavert, 305,

    • 0 0

  • Mamy pomału końcówkę 2021 roku. Popularność inwestycji pokazała, że była bardzo potrzebna. Niestety pociągi są spalinowe przez co są za małe i przepełnione. Teraz jest elektryfikacja linii i mam nadzieje, że wagony będą o wiele dłuższe.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane