• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    200 / h i ciężarówka wieżdżająca na przejazd niestrzeżony , powodzenia życzę

    • 32 21

    • Dobrze napisane ale nie znasz sie kolego.

      Jeśli 200km/h to przejazdy muszą być odpowiedniej klasy. Szlabany, automatyka - i tych nie było na trasie Gdańsk - Warszawa a były na innych odcinkach.

      • 1 0

    • Przejazdy niestrzezone sa tylko na liniach gdzie jest prędkość do 120km/h (2)

      a wiec jej nie spotkasz.

      • 4 1

      • miedzy Wroclawiem a Warszawa (1)

        Sie znalazl. Poza tym, co zmienia strzezenie przejazdu? Zawsze sie znajdzie taki co potrafi. Przejazdy musza byc bezkolizyjne.

        • 1 3

        • Powiedz to Francuzom, którym TGV zatrzymał Tour de France ;)

          • 3 0

    • A jakby bylo 160 i ciezarowka to cos zmienia? (4)

      • 21 1

      • (2)

        sam pomyśl ,nie myśle za kogoś

        • 1 5

        • (1)

          z profilu wypowiedzi wynika, że wcale

          • 4 0

          • wesołych swiat człowieku

            • 0 2

      • Albo 60???

        • 7 0

    • Gdzie są jeszcze przejazdy niestrzeżone

      Na tej trasie?

      • 6 0

  • Masakra (1)

    Predkosc pozwalajaca na podroz z Warszawy Wschodniej do Gdanska Gl. w ciagu 2 godz.27 min mial juz w latach 70ych INEX "Kaszub". Wiem co piszę,bo go prowadziłem nie raz... Wstyd dla calej Europy,aby Pendolino jechalo 160/h panowie krawaciaki-uczcie sie od Czechow,tu Pendolino jezdzi jak nalezy,a polski odpowiednik to dziadostwo,bo 160km/h to jedzie TLK po CMK.

    • 9 3

    • 4 h 27 min to tak - za Gierka

      a ty swój INEX prowadziłeś na dywanie jako super-Piko

      • 2 2

  • (3)

    Żenada bandy z po

    • 17 14

    • (2)

      A ty kto ????

      • 0 1

      • (1)

        Wasze sumienie.

        • 0 0

        • Za często stawiasz kij na sztorc.

          • 0 0

  • (6)

    Nigdy nie pojedzie 200km/godz,nie mamy takich torów przystosowanych do takiej szybkości

    • 14 9

    • (5)

      To się mylisz. Miejscami Pendolino jedzie już 200. No ale najlepiej komentować bez żadnej wiedzy. Nie znam się ale się wypowiem.

      • 6 1

      • A jaką Ty masz wiedzę ? (4)

        Bo ja mam praktyczną w tym temacie i każdy pracownik sekcji drogowej w Tczewie czy Gdyni Ci powie , że podniesienie prędkości do 200km/h zdewastuję kompletnie wszystkie rozjazdy na trasie Gdańsk Orunia -Tczew (skoro teraz jest z tym problem , to co będzie przy 200km/4)

        • 2 3

        • Odcinek Orunia-Tczew był modernizowany pod v200 razem z rozjazdami. Jeśli nie dają rady to znaczy że albo są wadliwe albo sekcja utrzymania daje d*pyl

          • 2 0

        • (2)

          Świat nie kończy się na Tczewie. Podpowiedź: CMK

          • 2 0

          • CMK... (1)

            A co ma CMKa do Tczewa ?

            • 0 3

            • "Nigdy nie pojedzie 200km/godz,nie mamy takich torów przystosowanych do takiej szybkości"

              Mamy i po nich jeździmy, choćby dziś. A Tobie przydałby się kurs czytania ze zrozumieniem.

              • 2 0

  • w latach 1995 - 9 jeździłem Intercity do Warszawy z Gdańska w 3 godziny i 20 minut. (5)

    Pełen komfort, poczęstunek z wózka - barku, puste przedziały i jedna stacja w Działdowie na której się zatrzymywał ów pociąg....

    • 74 4

    • WiFi i usb

      jest w każdym pociągu i autobusie w Izraelu i to bez żadnego logowania, a zasięg nawet na pustyni. To jest Bliski Wschód - a dla nas czarna Afryka.

      • 1 2

    • Także

      Ja też.

      • 1 0

    • nigdy nie było pociągu z postojem tylko w Działdowie

      • 2 2

    • Sam sobie odpowiadasz. "puste przedziały"
      Jak wg Ciebie kolej miała zarobic na takich kursach?

      • 6 7

    • To był super przejazd. Ledwo co człowiek wsiadł a tu stolica.

      • 14 1

  • NEVER (5)

    KPINA ZA 150 PLN, jak ja mam tym jeździć regularnie z rodziną. Dla KOGO jest ten CUD ? A do Cracow jeszcze lepiej: 229 PLN od łebka. Niedoczekanie......

    • 17 10

    • są monopolistami więc robią co chcą z cenami (3)

      ZERO KONKURENCJI na torach , to powód tych cen

      • 8 2

      • dokładnie

        Przydałby się taki model jak we Włoszech że oprócz bardzo drogich państwowych pociągów są jeszcze prywatne Italo.

        • 0 1

      • Gdyby ceny były normalne, dostosowane do przeciętnych zarobków, sam bym chętnie korzystał (1)

        Ale... Drożej, delikatnie mówiąc mniej komfortowo, pilnuj portfela i módl się o normalnych towarzyszy podróży... To dla desperatów

        • 4 2

        • Przecież wg rządu średni zarobek to około 4tysięcy złotych więc każdego powinno być stać.

          • 0 0

    • Co to jest PLN..?

      • 0 8

  • naturalna kolej rzeczy (2)

    Po co do Warszawy? Powinniśmy skupić się na Berlinie...

    • 10 6

    • Dokładnie czas podróży do Berlina o wiele za długi

      Po co komu do Warszawy jechać przecież tam nic nie ma :)

      • 0 0

    • ma byc drugi tor do Szczecina

      Wrocimy do przedwojennych standardow...

      • 2 0

  • A do Krakowa Wrocławia albo do innych Katowic? (3)

    dalej 8-10 godz trzeba sie bujać jak za komuny niby intercity ale ...

    • 20 4

    • Ty chyba od komuny pod lodem leżałeś

      Do Krakowa się jedzie 5h 30m, do Wrocławia 6h. Tak trudno w necie rozkład sprawdzić ? Albo się przejechać i na zegarek spojrzeć ?

      • 3 0

    • Do Krakowa jedzie 5h19 więc nie marudź tu o jakiś 10godzinach

      • 7 0

    • Do Krakowa krócej.

      Ok. 6 godzin, wiem to długo, ale krócej niż 9 plus 2 opóźnienia.

      • 5 2

  • Połowa taboru Pendolino stoi z powodu awarii. (9)

    Firma znana w Europie i nie tylko z toczacych się przeciwko niej spraw sądowych za korupcję . Tylko taka w Polsce tuska, nowaka, sikorskiego , bredzisława , rycha , zbycha mogla zarobić , Bo w cywilizowanych krajach już ją znali.
    Polskie PESY są doskonale. Osiągają wysokie prędkości i Niemcy zkupują je do swojego taboru kolejowego.
    A ztym wi-fi to chyba jakiś kabaret .! Przeciętny gimbus jest w stanie im to zalatwić za paczkę fajek.

    • 27 25

    • ty chłopie bredzisz i mylisz tabor z polityką (1)

      Polskie PESY to najbardziej wadliwy tabor na rynku. Nawet Intercity połowę składów zatrzymywało do remontu. Niemcy też narzekają na awaryjnośc - i do tego są to pociagi regionalne tam. Zresztą ich udział w Niemczech to parę PROMILI taboru. Co do WiFi - jakbys był inzynierem to byś wiedział jaka jest róznica w odbiorze i propagacji sygnału w gimbusie i składzie Pendolino, który jest jak klatka Faradaya. Ale ty chyba takiego wykształcenia nie masz skoro takie bzdury piszesz. A polityków to żesz przyczepił do tematu chyba na siłę - pewnie lepiej byłobo : helikoptery i Mistrale Maciarewicza, mieszkania Morawieckiego , promy morskie Grubarczyka, itp. ... grunt, że do górników dokładamy !.

      • 10 2

      • No z tą paczką fajek to chłopiec grubo przesadził

        Ale da się zrobić WiFi w takim pociągu. W każdym pociągu na zachodzie jest. W Pesie też jest.

        • 1 0

    • Wifi

      Dam 3 paczki fajek. Załatw. Nobel się szykuje tylko że nie masz pojęcia o bilansie radiłącza.

      • 3 0

    • (2)

      Nic nie stoi z powodu awarii. Staly z powodu wypadkow.

      • 9 2

      • Akurat !!! Firma ktora im ten szajs sprzedala ma w d.....pie (1)

        wywiązywanie się z zobowiazań gwarancyjnych. Debile POdpisywali umowy. To tak jest.

        • 2 6

        • Za dużo słuchania radia maryja.

          • 5 1

    • premie oddałeś złodzieju pisowski?

      to melduj na nowogrodzkiej.

      • 6 4

    • masz dyżur głupolu od jaworskiego?

      • 7 7

    • dobrze że nie wymieniłeś kaczyńskiego

      bo oni nic nie zrobili z modernizacja , zarządzane intercity od czasów pisu zrobiło jedno -
      pociag pendolino do gliwic przez warszawę po 7 rano - stoi rozkładowo na stacji warszawa centralna 35 min. ! a czas podróży z gdyni do warszawy zachodniej trwa 4 godziny, tak cichcem wrzucili ten postój ..... właściwie nic intercity nie robi ... BRAK ZAKUPU BILETÓW W NECIE NA POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE ( TO JEST SKANDAL I WSTYD NA CAŁĄ EUROPE ) / BRAK MOZLIWOSCI WYBORU MIEJSC I CODZIENNE 45 MINUTOWA PRZERWA W SPRZEDAŻY ONLINE / BRAK WIFI - w Polsce brakuje konkurencji - więc mamy takie podejście intercity do rozwoju - STOIMY w miejscu

      • 10 7

  • Ech. Polska (2)

    Już w Chinach blisko 500 km/h. A my mamy problem z 200 i to tylko miejscami. O rany. Ręce opadają. Zwolnić tych "fachowców". Zatrudnić normalnych ludzi z konkursów a nie z klanów rodzinnych.

    • 33 9

    • nie porównuj nas do najwiekszej goapodarki swiata. nas to raczej do czechow mozna (1)

      • 1 0

      • Do Czechów ?!

        Przecież oni mają 3x mniej ludzi w kraju. To tak jakby u nas 2/3 ludzi nic nie robiło... no to się w sumie akurat zgadza :)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane