• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy będą musieli zwolnić na Witominie

Patryk Szczerba
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Roboty na skrzyżowaniu mają potrwać jeszcze ok. dwóch tygodni. Roboty na skrzyżowaniu mają potrwać jeszcze ok. dwóch tygodni.

Do końca czerwca zmieni się geometria jednego z centralnych skrzyżowań, gdzie przecinają się ul. Stawna, Wielkokacka i Hodowlana zobacz na mapie Gdyni na Witominie. Pojawią się progi zwalniające, azyle oraz nowe oznakowanie na jezdni. Wymieniona zostanie także nawierzchnia chodników.



Czy azyle i progi zwalniające zapewniają bezpieczeństwo na drogach?

W okolicy skrzyżowania jest szkoła, dwa przystanki, kościół i skwer. To spokojne w ciągu dnia miejsce jest coraz bardziej zatłoczone w godzinach szczytu. Szeroka jezdnia zachęca do przyciśnięcia mocniej pedału gazu.

Problemem łączącym się z nadmierną prędkością pozostaje ograniczona widoczność na skrzyżowaniu dla jadących z pierwszeństwem ul. Wielkokacką zobacz na mapie Gdyni w obydwie strony.

Dojeżdżając do krzyżówki, kierowcy są zmuszani do niebezpiecznych manewrów, widząc nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy w ostatniej chwili. Podobnie trudne dla pieszych z tego samego powodu było przejście na drugą stronę jezdni.

Kłopot pojawiał się wtedy, gdy pełny widok jezdni zasłonił np. stojący na przystanku autobus, który co bardziej odważnym nie przeszkadzał w przejściu na drugą stronę. Efekt? Gwałtowne hamowanie kierowców niespodziewających się pojawienia się pieszych na pasach.

Do groźnego wypadku nigdy nie doszło, ale mieszkańcy wielokrotnie podkreślali, że to tylko kwestia czasu. Tego na zmiany jest coraz mniej, bo wiadomo, że ruch w tym miejscu zwiększy się po rozpoczęciu przebudowy ostatniego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni.

Przed laty wśród pomysłów przewijał się montaż sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. Szybko został jednak porzucony. Wreszcie zdecydowano o modernizacji krzyżówki. Oprócz trwającej już wymiany nawierzchni chodników, zmiany nastąpią także w geometrii skrzyżowania. Nowe oznaczenia na jezdni oraz dodatkowe elementy mają zapewnić bezpieczeństwo kierowcom, ale też i pieszym.

- W tym miejscu zaplanowaliśmy dwa azyle na przejściach, zmuszające kierowców do zwolnienia i tym samym zapewniające większe bezpieczeństwo przechodzącym przy przystankach mieszkańcom. Autobusy z kolei przestaną być przeszkodą dla samochodów. Oprócz tego pojawią się progi zwalniające - poduszki berlińskie, ograniczające prędkość jadących od strony Leśniczówki przed przejściem na wysokości skweru oraz dla jadących w przeciwnym kierunku na przejściu na wysokości kiosku - wyjaśnia Tomasz Krzak z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Modernizacja ma zakończyć się na początku lipca, a jej koszt to ok. 200 tys. zł.

- Cieszy, że wreszcie się udaje poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu, zwłaszcza że trzeba było sporego zaangażowania, by namówić na zmiany drogowców. Mieszkańcy tymczasem od dawna sygnalizowali, że to konieczna inwestycja - kończy Paweł Brutel, radny Samorządności.

Czytaj też: 3 mln zł na modernizację Wiczlińskiej

Miejsca

Opinie (107) 4 zablokowane

  • Remont Skrzyżowania

    No ok, wszystko pięknie, szkoda tylko, że skoro żyjemy w okresie lobby rowerowego to pewnie nikt nie pomyślał aby w tym miejscu zrobić pasy rowerowe lub ścieżkę. Za rok, dwa się obudzą i kolejna inwestycja typu "przesuwamy krawężnik, malujemy pasy rowerowe lub coś podobnego" za grube setki tysięcy. To samo skrzyżowanie przy Witawie, które, jeśli już będą tam coś robić pod rowery, to będą płacić gruuubą kasę Qmakowi za pętle indukcyjne itp.... Bo niestety ta firma ma monopol w tej kwestii (Tristar) a miasto dało się łatwo wrobić na monopolistę...Pozdrawiam planistów z UM. Genialnie trwonicie nasze pieniądze...Wiecie ile będzie kosztował pas rowerowy na 3 maja? :) Ponad 100 tyś...

    • 0 0

  • Czekamy na zwężenie Władysława IV przy Starowiejskiej. (4)

    W planach jest tam 4-pasmówka, a w centrum miasta wystarczyłyby 2 pasy. Teraz przy 3 to jest ryzykowna przeprawa dla każdego pieszego.

    • 15 45

    • nie rozumiem tylu minusów (1)

      Przecież tam i tak trzeci pas jest w połowie zastawiony przez bagażniki parkujących pod ukosem aut i nie bardzo da się nim jechać. Wystarczą dwa szersze ze ścieżką rowerową z boku i wysepką w środku dla pieszych.

      • 1 2

      • dałem minusa z przekory.

        • 0 0

    • 3 pasy mogą zostać, ale uspokojone, np. wysepkami (1)

      Ale prawda, tam jest mega niebezpiecznie, przedzieranie się z wózkiem z dzieckiem to duże ryzyko - jeden się zatrzyma, drugi wyprzedza.

      • 5 3

      • Pasy uspokojone? Sam sie możesz uspokoić...

        • 4 2

  • Po witominie zawsze jeżdże wolno

    bo tu mieszkam

    • 0 0

  • Progi - najgorsze co może być. (8)

    Jestem mieszkańcem Przymorza i mieszkam na 1 piętrze jednego z 4 piętrowych bloków, niedaleko którego zamontowano progi zwalniające. Jak je montowali, to cieszyłem się, że będzie bezpieczniej, ale teraz widzę, że bezpieczniej może i jest, ale przy okazji jest też znacznie głośniej. Progi zamontowano na ulicy niezbyt ruchliwej, na Dąbrowszczaków. W efekcie czego kierowcy dojeżdżają do progu, jadąc 40 km/h, zwalniają, a następnie przyspieszają. Jak ktoś ma gorszy samochód - to hałas jest znacznie większy. Nie robią tak wszyscy, tak jeździ mniejszość, ale dla mnie i tak jest gorzej niż było. Problem dotyczy zwłaszcza godzin porannych, około 5 tej czy 6 szóstej, kiedy na ulicy nie ma ruchu. Wówczas takie gwałtowne przyspieszanie i hamowanie daje się we znaki, bo jest głośniej, niż kiedyś, gdy samochody jednostajnie jeździły te 50km/h mimo ograniczenia do 30. Tak więc progi zwalniające są bardziej uciążliwe dla mnie jako mieszkańca, niż dla kierowców. To ja muszę słuchać hałasów z samego rana.

    • 79 10

    • (3)

      Ale to nie wina progów że kierowcy łamią przepisy, ja mam bekę z tych co przyspieszają i zwalniają od progu do progu. Jadę cały czas 40km/h i progi mi nie straszne.

      A jak ktoś ma problem z przejechaniem przez próg z prędkością 40 km/h to znaczy że czas odwiedzić mechanika.

      • 9 20

      • Mądrala

        Żal mi cię bo umiesz tylko krytykować innych. Nie trzeba łamać przepisów aby hamować od prędkości 50km/h i przyspieszyć do 50km/h. Mam nadzieję, że kiedyś zaśniesz z nudów za kierownicą przy 40km/h. Pozdro!

        • 0 0

      • widzę kubica ma kartę stałego klienta u mechanika (1)

        i pieniążki od mamusi na zawieszenie

        • 7 3

        • Weź nie zalewaj. Zawieszenie ci się niszczy od wpier....Ania się na krawężniki przy każdej okazji (jakby auto nie mogło stać na jezdni),

          • 4 1

    • Społeczeństwo chciało... społeczeństwo ma.

      Teraz trochę późno, żeby narzekać. :/

      • 5 2

    • Progi to nie tylko hałas (1)

      Progi zwalniające nie emitują tylko hałasu, ale hamujące samochody pylą klockami hamulcowymi, a przyspieszając wydzielają dużo spalin.

      • 11 4

      • znaczy, warto nie tylko uspokajać ruch ale podejmować działania na rzecz redukcji jego natężenia

        • 4 3

    • Wstaw sobie porządne okna dźwiękoszczelne i klimę

      na koszt ZDiZ

      • 6 5

  • Na Witominie czy w Witominie? (4)

    • 11 18

    • (3)

      Na

      • 10 3

      • to dlaczego (1)

        jest w Chyloni, a nie na Chyloni

        • 2 0

        • Na Witominie, na Wzgórzu św. Maksymiliana, na Karwinach...
          W Chyloni, w Redłowie, w Orłowie, w Wiczlinie...

          Pierwsze to są nazwy dzielnic, które nigdy nie były terytorialnie samodzielne, zawsze były częścią miasta (w tym przypadku Gdyni), natomiast druga grupa to dzielnice które kiedyś były samodzielnymi jednostkami, często wioskami, osadami. Gdyni jeszcze nie było a było Orłowo, Redłowo. Wiczlino całkiem niedawno zostało przyłączone do Gdyni. Dokładnej historii Chyloni nie znam, ale po używanej formie "w" wnoszę że też było kiedyś niezależne od Gdyni.

          Wg takiej samej zasady masz np. dzielnice Gdańska:
          we Wrzeszczu, w Oliwie, ale na Przymorzu, na Żabiance itd.

          • 2 1

      • Znam autora tekstu. To polonista i rzetelny dziennikarz. "Na".

        • 7 2

  • tam będą poduszki berlińskie a nie klasyczne progi

    Poza tym super rozwiązanie . Bardzo dobry pomysł skoro Polacy nie potrafią jeździć w osiedlach 30 km to trzeba ich na chama uczyć . Taki naród

    • 3 0

  • (21)

    Kiedy Europa odchodzi już od stosowania progów, w Gdyni te powstają w najlepsze.

    • 69 24

    • (5)

      wymien kraje europejskie, ktore odchodza i napisz co daja w zamian.

      • 8 1

      • (4)

        A np. Niemncy, Holandia i Belgia. Usuwane są progi, w to miejsce jest albo wprowadza się ograniczony wjazd samochodów albo ograniczenie prędkości (30 zona) albo bardzo popularne podwyższone przejścia dla pieszych. Progi niepotrzebnie zużywają zawieszenie, więc są nieekologiczne.

        • 10 5

        • a popularne podwyższone przejście dla pieszych

          jak napisałeś to nie próg?

          • 3 0

        • progi zostaja. widac ze nigdy tam nie byles.

          • 2 2

        • paliwo też zużywa samochód, może je zlikwidować?

          idź się połóż i odpocznij i nie rób ludziom wody z mózgu,
          nigdzie się progów nie usuwa na zachodzie

          • 5 0

        • Taaaaa, wprowadź w Polsce ograniczenie do 30 i patrz, jak wszyscy się do niego stosują... Albo zamknij ludziom ulicę, to będzie lament! Sorry, taki mamy naród, takich wymaga metod!

          • 11 6

    • (4)

      Inwestowanie pieniędzy w infrastrukturę drogową to marnotrawienie pieniędzy. Powinna być zorganizowana debata na temat przeorganizowania polityki komunikacyjnej według zasad zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej. Debata powinna mieć charakter otwarty, tak aby mógł się wypowiedzieć każdy, pod warunkiem, że będzie popierał zmieszanie dotacji na komunikacje miejską na rzecz zmuszania ludzi do jazdy rowerem lub na dłuższe odległości rowerem elektrycznym. Inaczej czeka nas los Detroit. A przecież nikt nie chce mieszkać w Detroit.

      • 6 15

      • Ty elementarz komunikacyjny

        Co ty wiesz i Detroit? To co piszą tu niektórzy ludzie to szok! A ziemia jest płaska.?

        • 2 1

      • taaa, Detroit

        Póki nie mamy 80% czarnych mieszkańców, to los Detroit nam nie grozi, niezależnie od katastroficznych wizji miłośników pedałowania

        • 4 1

      • bełkot hejtera kradnącego nicki nie słabnie (1)

        obyś nigdy nie miał problemów z bezpiecznym przejściem przez jezdnię, a żaden kierowca nie wjechał ci w rufę jak będziesz stawał w celu przepuszczenia pieszych na przejściu

        • 6 2

        • to była ironia jak mniemam

          a ty się złapałeś

          • 2 0

    • niestety (4)

      My jestesmy co najmniej 20 lat za Europa to za 20 lat mozemy zaczac od nich odchodzic. W Europie statystycznie nie matyle wypadkow na skrzyzowaniach co u nas bo tam praktycznie wszedzie jest sygnalizacja swietlana.

      • 1 4

      • wypadków jest mniej ponieważ częściej stosuje się systemy redukcji i uspokojenia ruchu (3)

        najważniejsze, by odróżniać tych, którzy stwarzają zagrożenie wybierając samochód do jazdy po mieście od tych, którzy narażają się na ryzyko wsiadając na rower lub decydując się na przejście piechotą (niekiedy w celu dotarcia do przystanku komunikacji publicznej).

        • 2 3

        • wypadków jest mniej bo po pierwsze 1) mają decydowanie lepsza infrastrukturę (i to wcale nie zestaw progów) 2) wyszkolenie (2)

          • 5 1

          • i mentalność inna, nie sowiecko-azjatycko-pakistańska jak w polakowie

            zupełnie odmienna

            • 2 2

          • Zdecydowanie lepszą kulturę na drodze, chciałeś napisać.

            • 5 1

    • (3)

      W Europie po prostu stawia się zakaz wjazdu dla samochodów i wyrzuca je z miast więc progi nie są potrzebne.

      • 10 10

      • (2)

        Że też nikt wcześniej na to nie wpadł! Zamknąć ruch w mieście Witominie i w mieście Chwarznie i wszystkie problemy komunikacyjne zostaną rozwiązane.
        Znikną korki, przepustowość 100%. Obym doczekał innych rozwiązań.

        • 9 5

        • popieram! zakazać samochodów, a jak muszą to max 20km/h! wszyscy chodźmy pieszo bo to jedyna bezpieczna forma poruszania się (1)

          • 8 2

          • nie taka bezpieczne jeśłi masz młotek w siatce

            takim młotkiem po kościele
            możesz szatany tłuc

            • 4 0

    • Polska jest daleko za Europą

      • 3 5

  • zróbcie hodowlaną. ..

    Ogarnij cie najpierw nawierzchnie na tych ulicach bo na dzień dzisiejszy nawet progi zwalniające nie są potrzebne...

    • 0 0

  • Zmiany, zmiany, zmiany... (3)

    Budować :)

    • 12 12

    • (1)

      ja o progach zwalniających mam takie zdanie: budowane żeby zatrzymać idiotów, których i tak te progi nie zatrzymają. normalny człowiek nie potrzebuje progu bo i tak nie pędzi, a wariata i próg zwalniający nie powstrzyma. cierpią zawsze niewinni.

      • 2 2

      • Na szczęście gdy nie ma progów, niewinni nie cierpią.

        Giną na miejscu...

        • 0 2

    • odpowiedź

      Myśleć i uczyć się pisać po polsku.

      • 2 2

  • Świetny pomysł (1)

    Jako mieszkaniec tej części Witomina uważam, że jest to świetny pomysł. Dodałabym jeszcze zaraz zatrzymywania się po jednej stronie na ulicy Stawnej i Wąskiej. Akademie w szkole, wywiadówki sprawiają, że rodzice uczących się tam dzieci zostawiają swoje samochody w najdziwniejszych miejscach. Do tego prośba do kierowców autobusów, jeżeli kierowca samochodu zgodnie z przepisani omija stojący na przystanku autobus, proszę w tym samym czasie nie ruszać pojazdu z przystanku.

    • 7 2

    • Przecież na stawnej są zakazy

      ale nikt ich nie respektuje

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane