Fakty i opinie

stat

Kładka na Ołowiankę nagrodzona w konkursie na najciekawsze mosty

Kładka na Ołowiankę funkcjonuje nad Motławą od czerwca 2017 r.
Kładka na Ołowiankę funkcjonuje nad Motławą od czerwca 2017 r. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl

Projekt i wykonanie kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska wygrały ogólnopolski Konkurs Mostowy w kategorii "kładka dla pieszych". Z inwestycji mieszkańcy mogą się cieszyć już ponad pół roku.



Czy spacerowałeś już kładką na Ołowiankę?

tak, wielokrotnie, często tamtędy przechodzę

16%

tak, kilka razy, przy okazji spacerów

52%

nie, ale mam w planach odwiedzenie tego miejsca

17%

nie, nie mam potrzeby tam chodzić

15%
We Wrocławiu odbyła się dziewiąta edycja Konkursu Mostowego dla firm projektowych i wykonawczych, działających w branży mostów. Ideą konkursu jest promowanie polskiej myśli projektowej i nagrodzenie najbardziej wyróżniających się obiektów spośród tych, które zostały oddane do użytku w ostatnim czasie.

Konkurs ma charakter niekomercyjny, a wręczane nagrody są wyrazem uznania dla innowacyjnego podejścia w budowie obiektów mostowych. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.

Nagrody przyznawane są w czterech kategoriach:


  • za zrealizowany projekt dużego mostu drogowego lub kolejowego (rozpiętość przęsła powyżej 70 m);

  • za zrealizowany projekt mostu drogowego lub kolejowego (rozpiętość przęsła poniżej 70 m);

  • za zrealizowany projekt kładki dla pieszych

  • za zrealizowaną renowację już istniejącego obiektu inżynierskiego.


Właśnie w trzeciej kategorii konkursowej zwycięskim obiektem została wybrana zwodzona kładka piesza przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku.

Film z oficjalnego otwarcia kładki na ołowiankę


5 lat prac projektowych



Przypomnijmy, że autorem koncepcji architektonicznej kładki na Ołowiankę jest pracownia Ponting ze słoweńskiego Mariboru. Wygrała ona w 2012 r. międzynarodowy konkurs na koncepcję przeprawy. Jednak projektanci ze Słowenii wykonanie projektu kładki zlecili gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Po powstaniu pełnej dokumentacji, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prace zleciła firmie Intercor, która wybudowała zwodzoną przeprawę za 7,6 mln zł, choć przez lata mówiło się, że budowa pochłonie 13 mln zł. Warto nadmienić, że tuż po zakończeniu budowy, obiekt przeszedł z rąk urzędników w DRMG w ręce pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Inwestycja zakładała nie tylko wybudowanie uchylnego do góry przęsła, ale także wykonanie budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki. Ponadto inwestycja przewidywała budowę monitoringu, oświetlenia, przyłączy elektrycznych, w tym nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej.

Piesi po raz pierwszy weszli na kładkę w czerwcu 2017 r.

Czytaj też: Zajrzyj do sterowni kładki na Ołowiankę

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (74)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.