• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo, to jest kładka na miarę Motławy... (2)

    ...subtelna konstrukcja harmonijnie wkomponowana w zabytkowe otoczenie(przynajmniej z jednej strony Motławy)...Wcześniejsze monstrum nawiązuje do niemieckiego działa "Gruba Berta" pewnie nie przypadkowo w tym miejscu bo tuż przy Muzeum ll wojny światowej.

    • 36 41

    • Melduj jarkowi (1)

      Emilio

      • 7 6

      • Córka Szyszki?

        • 0 3

  • Mogli połączyć (2)

    Ołowiankę z wyspą spichrzów . Było by to lepsze rozwiązanie

    • 24 19

    • Moze jeszcze połączą

      • 0 0

    • Tam nest obrotnica, czyli miejsce do obracania statkow. Nie mogli.

      • 1 0

  • Super, fajnie ze będzie ta kładka

    • 28 38

  • (7)

    Niech oni wyremontują Most Zielony!

    • 63 12

    • a cu mu jest? (2)

      • 2 2

      • Jest już zielony.

        • 3 1

      • Porównaj sobie zdjęcia przed wojną i teraz to może uda ci się zauważyć.

        • 1 1

    • Wkrótce (3)

      I zrobią z niego most zwodzony. Pasuje?

      • 3 2

      • (2)

        Most zwodzony ma być przy krowiej bramie. Co do mostu zielonego to balustrada i beton do remontu.

        • 2 1

        • Most zielony będzie zwodzony (1)

          Na zakończenie II etapu Granarii. Umowy są zawarte. Liczę tylko, że będzie to historycznie zrekonstruowane, choć krowi most też ma być rekonstruowany i zielony nie był historycznie zbyt udany, więc mogliby go upodobnić do krowiego właśnie.

          • 0 0

          • Najprawdopodobniej będzie pontonowy,mają wykorzystać stare pontony mostu z Sobieszewa.

            • 0 0

  • A most niedaleko... (1)

    • 51 19

    • Ludziom nogi zanikają, przyda się bo kto tak daleko będzie chodził.

      • 7 3

  • zbrodnia konserwatorska na Stary Porcie (5)

    wchodzi w fazę mordu

    • 74 35

    • weź pigułkę (4)

      • 10 15

      • wziąłbym siekierę (3)

        • 14 2

        • (2)

          I walnął sie w łeb?

          • 1 4

          • Próbowałbym tylko naszych (1)

            wiceprezydentów

            • 4 0

            • już jeden taki był z nożem. mało ci kretynie?

              • 0 3

  • Wyspa Spichrzów (4)

    Z lotu ptaka pokazujecie w kółko to samo, prosze się przespacerować na ulicę Wspornikową, Owsianą, wiecie gdzie to jest??syf syf Romka

    • 31 14

    • Apartamenty (burdele).

      Chmielną do tych przybytków rozkoszy ciężko dojechać.Po tych wstrząsach wszystko opada.

      • 7 1

    • (1)

      W każdym mieście na Świecie są miejsca syfu.

      • 2 1

      • Tylko z dojazdem może jest lepiej.

        • 0 0

    • Tam też idą zmiany. Wyspa jest ogromna i była zapuszczona przez cały Prl

      a potem przez lata wolności...

      • 1 0

  • Miasto ewidentnie podkłada się pod developerów (6)

    To widać na każdym kroku. Nowe kładki dla nowych osiedli. A stali mieszkańcy potykają się na dziurach w drogach, są zalewani przy byle deszczyku. Gdańsk bardziej dba o właścicieli apartamentów pod wynajem niż o stałych mieszkańców Gdańska, chociaż to oni głosują w wyborach. Może mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego?

    • 95 25

    • (1)

      Zagłosowali .... wiec chyba im pasuje.

      • 7 7

      • Terrain ahead!

        • 2 0

    • (2)

      Żeby miasto miało kasę na Twoje dziury, to musi zainwestować, aby z zysku wyremontować m.in. dziury. Myślisz, że jak nie sprzeda terenu deweloperowi, to kasa na dziury spadnie z nieba?

      • 8 13

      • Od tych którym wybudowano kładkę na pewno nie spadną.

        Bo podatki płacą gdzie indziej

        • 14 2

      • miasta tak inwestuje, że dało ziemię na Wyspie Spichrzów

        a w "nagrodę" otrzymało kładkę do utrzymania. Milion PLNów rocznie. Ono tego ternu nie sprzedało.

        • 12 3

    • Głosowanie

      Bo i tak na nich durnie zagłosują,robią więc co chcą.

      • 10 1

  • Mój głos ma każdy, kto zgłosi szybką chęć rozbioru kładki

    na koszt dewelopera, a najlepiej decyzyjnych urzędników - pana exkonserwatora Chmielewskiego, pana Bielawskiego i jeszcze ok 100 pastowanych

    • 64 24

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

    Po co jest ta kładka? (4)

    Przecież można normalnie tam dojść z drugiej strony?

    • 67 24

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

      ale wzód łatwiej utrzymać waląc na skóry

      burdel w końcu rozliczna na godziny. Każda chwila cenna.

      • 7 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

      (1)

      a po co jest 500+? nie mogą sobie normalnie pójść do pracy i zarobić?

      • 3 2

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

        nie wiem po co Adamowiczowej 1000+

        mieszkania nie wystarczą?

        • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

      Im droższy tem miś tym lepiej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane