• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka wyleciała z planu dla Wyspy Spichrzów

Marzena Klimowicz-Sikorska
8 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Do miejscowego planu zagospodarowania Wyspy Spichrzów można jeszcze składać uwagi. Do miejscowego planu zagospodarowania Wyspy Spichrzów można jeszcze składać uwagi.

Zamiast kładki - "przyczółek pomostu", do tego niewiele zieleni, prawie zero reklam, a w dalszej przyszłości tramwaj - Wyspa Spichrzów zmienia oblicze. Na razie wciąż na papierze.



Propozycje miejskich planistów dla północnego cypla Wyspy Spichrzów. Propozycje miejskich planistów dla północnego cypla Wyspy Spichrzów.
W poniedziałek odbyły się konsultacje społeczne na temat projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wyspy Spichrzów. Gotowy projekt, sporządzony przez miejskich planistów, czeka do 14 października na uwagi mieszkańców. Jeśli ich zabraknie, prawdopodobnie zostanie uchwalony na sesji Rady Miasta 28 października i wejdzie w życie jeszcze przed końcem roku.

Zobacz projekt planu miejscowego Wyspy Spichrzów, przygotowany przez miejskich planistów.

O szczegółach planu pisaliśmy na początku lipca w artykule Wyspa Spichrzów z promenadą, kładkami i punktem widokowym, ale od tego czasu sporo się zmieniło. Z projektu planu zniknęły przede wszystkim obie kładki, zamiast nich pojawiło się sformułowanie "przyczółek pomostu". Na kładki nie zgodził się konserwator zabytków.

- W wysłanym do uzgodnienia projekcie planu było wprost napisane, że mają to być przyczółki kładek niskowodnych, które miały się w przyszłości pojawić na przedłużeniu ul. Mariackiej i w kierunku ul. Szafarnia w północnej części cypla - mówi Irena Romasiuk, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w Biurze Rozwoju Gdańska. - Uzyskaliśmy odmowę, dlatego z planu wypadły zapisy, dotyczące kładki, a pozostały jedynie dotyczące przyczółków pomostu.

Konserwator tłumaczy, że kładki w takiej formie, jaka była w projekcie, nie mógł zaakceptować. - Na kładkę, sporą konstrukcję nawodną, zaproponowaną w projekcie, nie mogę się zgodzić. Poza tym plan zagospodarowania przestrzennego kończy się na brzegu, nie obejmując już wody, która leży już w zasięgu kompetencji Urzędu Morskiego, a nie konserwatora zabytków - mówi Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.

Marek Piskorski, dyrektor BRG, mimo wszystko liczy na to, że kiedyś będzie można przejść na Wyspę Spichrzów suchą nogą. - Według konserwatora kładka to coś dużego, wysokiego, a pomost - to niska konstrukcja tuż przy wodzie. Zapis o przyczółkach pomostu daje więc szansę na budowę przejścia na wyspę w przyszłości - zapewnia Piskorski.

Z dobrych wiadomości: na wyspie obowiązywać będzie całkowity zakaz wielkoformatowej reklamy naściennej. Jedyną formą, dopuszczoną przez konserwatora, będą szyldy bezpośrednio związane ze świadczonymi tam usługami (nie większe niż 0,5 m kw. powierzchni) i słupy ogłoszeniowe, które będą mogły stanąć na terenach drogowych.

Ponieważ wyspa zawsze miała charakter przemysłowy, także dziś nie będzie na niej zielono. Niska i średnia zieleń (czyli trawniki i krzewy) pojawi się w okolicach ul. Motławskiej zobacz na mapie Gdańska. Przemysłowa przeszłość będzie też widoczna w odtworzonych torach kolejowych w południowej części wyspy. - Kiedyś znajdowała się tam pierwsza w Gdańsku stacja kolejowa. To właśnie stamtąd wzdłuż wyspy prowadzone były tory kolejowe już o charakterze ściśle towarowym, które obsługiwały spichlerze - mówi Piskorski.

Miasto chce iść o krok dalej i na wyspie zbudować... przystanek tramwajowy. Nie wcześniej jednak niż za 10-15 lat. - Linia tramwajowa odbijałaby od Podwala Przedmiejskiego w stronę węzła komunikacyjnego Czerwony Most, który w przyszłości powstanie w miejscu nieużywanej dziś stacji towarowej Gdańsk-Południe zobacz na mapie Gdańska, niedaleko bastionu Żubr. Ale są to plany dopiero na lata 2020 i później.

Przypomnijmy: pod koniec kwietnia gdańska pracownia MAT wygrała konkurs urbanistyczny na zabudowę północnego cypla Wyspy Spichrzów. Uchwalenie planu dla Wyspy Spichrzów jest kolejnym krokiem w kierunku zabudowy tego terenu. Zrealizuje ją spółka, zawiązaną przez giełdowego dewelopera, firmę Polnord oraz miasto Gdańsk. Zabudowa północnego cypla Wyspy Spichrzów ma kosztować ok. 450 mln zł. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ok. 30 proc. terenu będzie przeznaczone pod budowę mieszkań, 50 proc. mają stanowić powierzchnie usługowe (biurowiec, hotel, lokale handlowe i gastronomiczne), powstanie też m.in. 500 miejsc parkingowych oraz Muzeum Bursztynu.

Opinie (149) 1 zablokowana

  • I całe szczęście...

    • 0 1

  • (6)

    Zabudowa północnego cypla Wyspy Spichrzów ma kosztować ok. 450 mln zł. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego ok. 30 proc. terenu będzie przeznaczone pod budowę mieszkań, 50 proc. mają stanowić powierzchnie usługowe (biurowiec, hotel, lokale handlowe i gastronomiczne), powstanie też m.in. 500 miejsc parkingowych oraz Muzeum Bursztynu.

    Czyli te ruiny po dawnym spichlerzu w północnej części Wyspy Spichrzów zostaną usunięte i nigdy nie zostaną odbudowane ?

    • 32 1

    • spichlerz daleka droga zdaje się ma byc odbudowany jak również niektóre inne obiekty (4)

      nie widzę innej mozliwości:)

      • 6 0

      • (1)

        Spichlerz Daleka Droga jest w rejestrze zabytków, są to ruiny średniowiecznego spichlerza, jednego z najstarszych, także raczej na pewno nic się z nimi złego nie stanie:)

        • 0 0

        • A jest w planach odbudowane Spichlerza Daleka Droga ? Na zdjęciu powyżej widać w jakim jest stanie.

          • 0 0

      • Oby ten gdański historyczny port został odbudowany.

        Dyrektor zbiorów i główny konserwator zabytków bazyliki Mariackiej w Gdańsku mgr. Tomasz Korzeniowski: Ze względu na bardzo intensywne przygotowania inwestycji budowlanych w tym obszarze oczekujemy jako Towarzystwo Opieki nad Zabytkami podjęcia prac nad przywróceniem tego historycznego widoku i obrazu dawnego portu nad Motławą.

        • 12 1

      • Oby tak było. Wolałbym przedwojenną, historyczną architekturę Wyspy Spichrzów niż nowoczesne biurowce i apartamentowce. Na budynki XXI w. jest miejsce w planowanym Nowym Mieście a nie tutaj.

        • 21 0

    • Niestety, dzisiejsza ekipa decydentów nie wykazuje jakiegokolwiek szacunku do polskiego dziedzictwa kulturowego i architektonicznego - obok Wielkiego Żurawia (który jest największym średniowiecznym dźwigiem portowym w Europie) stawia klocki ze szkła i betonu! Zamiast przyciągające turystów zabytki zamierzają budować budynki "na miarę XXI wieku", które są wszędzie... Jedyną szansą na uratowanie gdańskiego ducha jest nasze działanie; a działać możemy tylko wyrażając swój obywatelski sprzeciw nie popierając aktualnie rządzących w najbliższych wyborach i popierając tych, którzy deklarują odbudowę tego unikatowego w skali europy historycznego portu.

      • 16 2

  • A lotnisko? (3)

    • 12 4

    • no tam się nie zmieści (2)

      • 17 1

      • (1)

        dla helikopterów się nie zmieści?no pomyśl..sam B.Willis przylatywałby na sobieskiego drineczka

        • 2 1

        • tego co wiem, to sobieski w starogardzie jest. Słyną z produkcji wybornej wódki "Starogardzka"

          • 0 3

  • kładka uniemożliwiałaby jachtom dotarcie do kei. (4)

    Po co aż 3 wejścia na ten skrawek wyspy?

    • 40 14

    • może zwodzone???

      Kiedyś na motławie było pełno mostów zwodzonych.....
      A one są opo to by wszyscy byli szczęśliwi...
      Zresztą w wiel;u krajach" Europy" chcąc wpłynąć do miasta musisz opuszczać maszt........... może tak troche wyobraźni... Dla nie ,których po 60 roku życia 100m to naprawde daleko... a miasto powinno sierozwijać dla wszystkich... dla starszych i niepełnosprawnych też... chyba że Ty uważasz jak SPARTANIE... "NIEDOŁĘGI zabijać....... bo tylko problem z nimic!!!!!!!!!!!

      • 1 2

    • (1)

      Po to żeby cypel wyspy nie był martwy. Kładki znacznie bardziej ożywiłyby ten teren i mogłoby tam powstać naprawdę fajne miejsce.

      • 6 6

      • o łał!

        to 100m spaceru na koniec cypla to jest za daleko? Chyba dla martwych za życia pochłaniaczy śmieciowego żarcia...

        • 3 2

    • fakt, może lepiej byłoby zrobić kładkę/most ciut dalej, między Rybackim Pobrzeżem a Ołowianką.

      • 0 1

  • Konserwator ... (1)

    To jest dopiero temat, niezależny urzędnik panujący nad grodem ... a jednak zależny od Wojewody, choć niezupełnie, i od Ministerstwa. Przypatrzmy się dobrym przykładom europejskim - Rotterdam, Amsterdam, Valencia, Hawr, Brema, Hamburg, Sztokholm, nie wspominając już o Paryżu czy Londynie ... ale w każdym z tych miast istnieją tzw. kładki łączące dzielnice miasta - nowoczesne konstrukcje perfekcyjnie uwydatniające stare części miast portowych (morskich lub rzecznych). Gdańsk ma właśnie to wspólnego z tymi miastami, a chce się dać zakopać urzędasowi, który nie pojmuje perspektywy rozwoju naszego miasta w świetle europejskich trendów. Może najlepiej zrobić same spichlerze i będzie ok ??? Nie idźmy całkowicie w nowoczesność, ale bez przesady, dwie nowoczesne kładki dodałyby uroku tej części miasta i zachęciłyby turystów i Gdańszczan do odwiedzania cypla i do promenad czy jazdy na rowerze. To niesamowite, że nadal panuje u nas taki debilizm administracyjny. Powinni wypowiedzieć się młodzi, ci którzy będą w przyszłości długie lata żyć w tym mieście, a nie jacyś urzędasy z Wwy, starzy, którym zależy wyłącznie na spokoju i zachowaniu ładu publicznego. Architektura musi wzbudzać emocje, jakiekolwiek, łączyć style, patrzeć w przyszłość. Bez kładek, w mojej ocenie, cypel będzie martwy. Nikt tam nie będzie chodził. Zaś mieszkania także się nie sprzedadzą, bo nie istnieje aż tylu ludzi zamożnych, którzy w dodatku będą chcieli tam akurat zainwestować. Powstanie motłoch, bez idei, bez koncepcji, gdzie tylko metraż się liczy, żadnej przestrzeni publicznej nie będzie (patrzcie na wielkość placu - śmiech na sali) ... będzie to miejsce zamknięte, odcięte - a miało być tak pięknie ...

    • 3 8

    • Cieszę się, że to tylko Twoja ocena a nie konserwy.

      Ja tam mieszkam i w żaden sposób nie odczuwam braku kładki, która ograniczy jeszcze ruch statków i oszpeci widok.

      Jak sobie zrobić zdjęcie z Żurawiem i Sołdkiem w tle jak po drodze będzie jakaś kładka?

      • 1 0

  • a ja uważam że to miejsce powinn zostać bez zmian

    bo to idealne miejsce na pasjonatów II wojny światowej. Coraz mniej jest ich w Polsce

    • 3 2

  • tak - to tylko pieprzenie w czambuł

    plany, plany, plany - a nic się nie dzieje - od 65 lat i nic się nie będzie działo dalej - to pewne
    a każdy z autorów tych "planów" wziął niezłą kasę za swoją pożal się boże "twórczość"
    czy o to chodzi?

    • 1 1

  • NAJWIĘKSZE ZATWARDZENIE POLSKI POWOJENNEJ (1)

    65 LAT PO WOJNIE A DO TEJ PORY NIE MOZNA ODBUDOWAC CZEGOKOLWIEK NA TYM PRZEPIEKNYM SKRAWKU TERENU - PRZEPRASZAM ZE PRZYTOCZE ALE W DWUDZIESTOLECIU MIEDZYWOJENNYM UDALO SIE ZBUDOWAC TAKIE MIASTECZKO JAK GDYNIA HA HA. GDYBYSMY TAKIM TEMPEM ODBUDOWYWALI NP. WARSZAWE TO OSTATNIE GRUZY Z POWSTANIA WLASNIE BY SPRZATANO A STARE MIASTO BYLOBY BEZ ZAMKU - PRZECIEZ TO JAKAS PARANOJA - JESZE 10 LAT BEDA POPRAWIAC PLANY ZEBY UWZGLEDNIC POMYSLY KAZDEGO KTO AKURAT BEDZIE SIE MOGL WYPOWIEDZIEC - NA TYM CIAGLYM GADANIU TRACIMY NAJWIECEJ. CIAGLE PROTESTY I SKARGI I POMYSLY - MOZE ENERGIE DYSKUSJI O KRZYZY SKIERUJMYNA ODBUDOWE LUB PRZEBUDOWE LUB COKOLWIEK ALE NA WYSPIE SPICHRZOW
    RZYGAC MI SIE CHCE JAK SLYCHE O TYM CIAGLYM ZATWARDZENIU - BYLY JUZ DZIESIATKI POMYSLOW NA ODBUDOWE I DUPA Z TEGO WSZYSTKIEGO
    MOZE NIECH KTOS JEDNAK WEZMIE LAPOWKE I WTEDY TO RUSZY
    LUDZIE CHCA ABY TAM COS POWSTALO A Z SAMEGO GADANIA NIC NIE BEDZIE
    OPADAM Z SIL

    • 6 4

    • Rozumiem Ciebie ale nie krzycz !

      • 1 0

  • Oszukańcze pierdzenie platformersów

    i co ? gdzie jest przedwyborcze obniżanie podatków ???

    • 2 3

  • to to jest nic

    Premier obiecał wszystkim powodzianom, a teraz się zorientował, że brakuje mu 10 miliardów. To jest temat.

    Kładkę ładną z drewna zrobić, jak w Genewie.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane