• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klimatyzacja oczami ZTM - uchylne okna i wywietrznik w dachu

Krzysztof Koprowski
23 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 18:53 (23 lipca 2008)
ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna. ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna.

Nad Trójmiasto właśnie nadciąga fala upałów. Podczas, gdy urzędnicy z dumą mówią, że w Gdańsku jest coraz więcej klimatyzowanych pojazdów, Zarząd Transportu Miejskiego ogłasza przetarg na obsługę 15 linii autobusowych, na których podróżnym za klimatyzację mogą posłużyć... uchylne okna!



Przetarg obejmuje obsługę niemal wszystkich linii, które łączą Gdańsk z gminami ościennymi (w tym m.in. Pruszcz Gdański). Są to: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Od stycznia 2009 aż do końca 2016 r. na tych liniach raczej nie będą jeździć klimatyzowane autobusy.

Zgodnie z zapisem przetargowym, w którym jedynym kryterium wyboru oferty jest cena, autobusy powinny być wyposażone w klimatyzację lub posiadać od 2 do 6 (zależnie od wielkości autobusu) otwieranych okien w części pasażerskiej. Co jest tańsze - czytaj: promowane w zamówieniu? Nie trzeba być żadnym ekspertem, by wiedzieć, że okna.

Na szczęście najwięcej kursować będzie autobusów przegubowych (17 sztuk), które powinny być wyposażone w 6 otwieranych okien. Zgodnie z wymogami ZTM Gdańsk, przy temperaturze powyżej 18 stopni, przewoźnik zobowiązany jest do otwarcia wywietrzników dachowych. I to one mają w głównej mierze zastąpić klimatyzację, która powinna utrzymywać stałą temperaturę 22 stopni wewnątrz pojazdu.

Jednak to nie koniec zaskakujących zapisów w przetargu. Firma, która go wygra, oprócz zapewnienia transportu, jest zobowiązana do umieszczania i utrzymywania rozkładów, schematów oraz informacji w kursowaniu autobusów i... tramwajów.

- Jest to niedopatrzenie ze strony ZTM Gdańsk i zostanie to poprawione - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM.

Na szczęście, są i pozytywne aspekty przetargu. Autobusy, którymi będziemy jeździć od przyszłego roku, muszą być z 2007 roku lub nowsze. Powinny być przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych i być w pełni niskopodłogowe. Muszą także spełniać normy emisji spalin (minimum EURO4).

Dobrą informacją dla pasażerów jest także zapis zakazujący zaklejanie szyb reklamami. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma także system monitoringu.

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 27 sierpnia br.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • klimatyzacja w tramwajach

    Czy ZTM zapomniał , że jest pełnia lata ,a temperatura ponad 25 stopni , a w tramwaju linii nr 8 , nr wewnętrzny wagonu 1295 ogrzewanie jest włączone na całą parę , ze nie sposób wytrzymać w tak "klimatyzowanym" tramwaju .To jest po prostu paranoja !!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • PSS SPOŁEM (8)

    Jak za PRLu... - dosłownie ręce odpadaja cofamy się w tył...

    Pozdrowienia dla Pani Bufetowej :P

    • 0 0

    • a można cofnąć się do przodu???

      • 0 0

    • (1)

      Szanowny Panie, w jakis sposób można się cofnąc w tył ?
      proponuje jeszcze raz zacząć się uczyc j. polskiego!

      • 0 0

      • Do pasazera

        W ZTMie jest wszystko.
        Widzę że nie czytasz wszystkich komunikatów ZTMu.

        • 0 0

    • Nie, właśnie dobrze! (1)

      Za PRL-u Gierek wziął by kredyt na klimatyzację i wtedy byś się cofnął w tył, bo przez kolejne 30 lat jeździłyby te same autobusy, bo nie byłoby pieniędzy na nowe, bo byśmy spłacali długi.

      Zastanówcie się po co instalować klimatyzację za grube pieniądze kiedy mamy raprtem 10 dni upalnych w roku.
      A osoby śmierdzące powinny być usuwane z pojazdu, niezależnie od tego czy jest klimatyzacja, czy nie.

      • 0 0

      • Nie 10 a 100 bałwanie

        W autobusach upały zaczynają się w kwietniu a kończą w pier..lonym listopadzie. Wtedy to w autobusach zaczynają się mrozy. Widac, że nie jeździsz autobusami codziennie.

        • 0 0

    • Ja tam sie nie cofam

      Jak za PRLu- rece opadaja. Jak juz sie cofamy, to wiadomo w jakim kierunku. Dlatego nie piszemy, ze cofamy sie w tyl, ani do tylu, bo to jest maslo maslane, Panie Spolem.

      Pozdrowienia z Nowego Jorku dla Przemyslawa
      Gosiewskiego

      • 0 0

    • pozdrawiam

      p. Bufetową alias Alicja K.

      • 0 0

    • a można się cofać do przodu? ;p Przyłączam się do pozdrowień. ;p

      • 0 0

  • "Dobrą informacją dla pasażerów jest także zapis zakazujący zaklejanie szyb reklamami."

    Kompletny brak konsekwencji. Najpierw skargi, że gorąco, a potem radość z braku reklam na szybach. Przecież dzięki tym reklamom do wnętrza dociera mniej światła i jest chłodniej!

    • 0 0

  • Ani razu jeszcze w tym roku nie doświadczyłem klimy w busie. Pozdro dla ZKM-u i ZTM-u :) (3)

    • 0 1

    • I nie doswiadczysz (1)

      Jezdze własnie po gdańsku autobusem z klimą i od ponad pół roku nie moge sie doprosic zeby ja naprawic i w wiekszości autobusach jest nie sprawna a nie że sie oszczędza. Jezeli chcecie zeby było w srodku jak w saunie to prosze bardzo bo klima działa tylko dmucha ciepłym powietrzem. Nowe Solarisy z 2006 r. przyjezdzajac z fabryki '' Nówki '' juz klima nie działa to o czym my tu mówimy.

      • 0 0

      • doświadczyłam

        Nie uznajcie tego za narzekanie, ale klimatyzacja dziala czasem az za bardzo. Jezdze codziennie autobusem lini 122 i panowie kierowcy uzywaja klimatyzacji.

        • 0 0

    • ja doswiatczylem lecz pasażerowie otworzyli okna i najwidoczniej nie chcą tej klimy

      • 1 0

  • ZTM do likwidacji (11)

    - Jest to niedopatrzenie ze strony ZTM Gdańsk i zostanie to poprawione - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM.

    - temu Panu juz podziekujemy - cofamy się do tyłu od 1997 roku ZKM Gdańsk wszystkie nowo zakupione autobusy wyposaza w klimatyzację ...błędów w specyfikacje jest o wiele więcej - dobry artykuł Panie Koprowski.

    • 0 0

    • cofać się do tyłu (6)

      "cofać się do tyłu", "wrócić z powrotem", "potencjalne możliwości", "kontynuowałem dalej", "poprawiło się na lepsze", "akwen wodny", "celne trafienie", "pełny komplet", "okres czasu".

      • 0 0

      • Okres czasu (1)

        akurat jest OK. Tylko pozornie okres może dotyczyć tylko czasu.

        • 0 0

        • okres czasu

          zapewne masz racje, wzbudzalo to moje watpliwosci, ale postanowilem to wpisac, gdyz w wiekszosci potocznych wypowiedzi dotyczy do czasu. Chodzilo o zwrocenie na ten aspekt uwagi.

          • 0 0

      • brakuje (1)

        "powtarzam jeszcze raz"

        • 0 0

        • Powtarzać jeszcze raz

          również można.

          • 0 0

      • dodajmy do tego:

        - podniesc do gory,
        - kartka papieru

        • 0 0

      • Klimatyzacja przynajmniej nie robi przeciągu

        brakuje jeszcze "faktów autentycznych" :D tą są pleonazmy (tak dla ciekawych)

        A co do artykułu: szkoda, że w żadnym autobusie w Gdyni nie można uświadczyć klimatyzacji. Ostatnio jechałam w autobusie, w którym pootwierano wszystkie możliwe okna (w dachu też). Efekt? Ci z przodu dalej umierali z duchoty, a ci z tyłu, siedzieli z katarem opatuleni w bluzy i kurtki, w niewyobrażalnym przeciągu. I wszystkim było źle (ja siedziałam z tyłu wraz z pozostałymi, wkurzonymi ludźmi - ale cóż zrobić, w autobusie tłok, a spróbuj zamknąć okna, jak tym z przodu jest gorąco, bo cały przeciąg idzie na tył :/ :/ :/)

        • 1 0

    • A Planetobus

      A autobusy Planetobusa są lepsze? hehe :)
      ps. Przestańcie narzekać. Jest fajnie.

      • 0 0

    • Włodzimierz P? (1)

      To ten, którego wywiezli na taczkach w jakimś tam PKSie? Jak on się tu znalazł?

      • 0 0

      • Radom pozdrawia Pana Popiołka

        Radom serdecznie pozdrawia Pana Popiołka.

        Od dziś wiemy ze w aglomeracji miejskiej są mieszkańcy drugiej kategorii - Ci co mieszkaja w Sopocie czy Pruszczu będą aż do 2016 roku jeździć autobusami bez klimatyzacji.

        Gratuluję perspektywicznego myslenia - a w 2012 komus się przypomni że autobusy są bez klimatyzacji!

        • 0 0

    • a bo to jedno ZKM ???

      • 0 0

  • Dbac o rozkłady TRAMWAJOWE?! (1)

    Przewoźnik autobusowy będzie musiał również dbac o rozkłady tramwajowe - niedopatrzenie?! A moze gdyby ten artykuł sie nie ukazał zatuszowanoby sprawę.
    Nie pierwszy raz ZTM robi błędy w specyfikacji przetargowej.

    • 0 0

    • TAK!

      Przewoźnicy będą musieli wywieszać w własnych pojazdach schematy linii tramwajowych.

      • 0 0

  • A co będzie robił ZTM? (2)

    Przewoźnik który wygra przetarg na obsługę linii bęzie musiał dbać o rozkłady jazdy autobusowe i TRAMWAJOWE?! Od czego jest w takim razi ZTM?

    • 0 0

    • Każdy przewoźnik inny wygląd rozkładu jazdy?

      Bardzo ciekawy aspekt. Wywieszanie rozkładów jazdy nie jest zadaniem ZTM, ale ich wygląd to powinni oni już ustalać. A zastanawiali się oni nad wyglądem rozkładów jazdy? Chyba nie, bo nie widziałem rozwiązań które nie wykluczają starszych ludzi. Rozkłady są często pisane małym pismem i chyba nie zmieli wygląd tak długo jak jestem na świecie. Powinni unowocześnić design i ustalić wspólny wygląd dla wszystkich przewoźników na terenie miasta albo nawet trójmiasta.

      A wyszukiwanie trasy i połączeń mogli by rozwiązać jak w Melbourn, Londynie albo San Francisco: http://www.mentzdv.de/index.php?id=33

      • 0 0

    • Od kontroli

      Od kontroli (wykonania zamówienia), od zlecenia kontroli biletów, od ustalenia rozkładów, przebiegu linii, wszelakich zmian...

      • 0 0

  • Zostanie bez zmian i to jest skandal! (10)

    Sprawa wygląda przecież tak, że też ZKM Gdańsk i ZKM Gdynia mogą próbować otrzymać te linie. Nie wiem czy komuś innemu będzie się opłacało startować w przetargu. Szczególnie kto już ma autobusy przegubowe? A co z kierowcami ZKM Gdańsk? Będą zwolnieni? Podają że będzie 17 przegubowców, na każdym dwóch do trzech kierowców, pewnie będą mogli pozbyć się 50 kierowców w ZKMie, jak przegrają przetarg. Do tego dochodzą załoga serwisantów i miejsce na pojazdy. Nowy przewoźnik będzie chciał przecież też zarobić. A kto chce dzisiaj gwarantować, że ceny benzyny nie podskoczą jeszcze bardziej w górę. Nawet jak ktoś wyruszy na ulice nowymi pojazdami, wiadomo że do 2016 będą one wyglądały jak stare Jelcze. Ceny przewozu może wyłącznie ktoś gwarantować, kto będzie jeżdził na wodorze. Dodatkowo w czasie obsługi tych linii będzie wprowadzenie waluty EURO i związane z tym wzrosty zarobków i inflacja. Oprócz ZKM żaden przewoźnik nie będzie mógł zagwarantować ceny do 2016. Może jest to interes na 2-3 lata, później nie obędzie się nikt bez zmian w kontrakcie.

    Co oznacza to dla Gdańska, czy zostaje w ten sposób zablokowany rozwój komunikacji miejskiej w Gdańsku? Przecież wożenie ludzi do Pruszcza autobusem jest największą głupotą. Przecież miała być rozbudowana SKM-ka w kierunku Pruszcza. Autobusy miały jeździć do dworców. Niech przestawią wpierw bieg tych linii i niech autobusy dowożą ludzi do dworców. Linia 126 też nie musi jeździć do Wrzeszcza, przecież będzie Trójmiejska Kolej Metropolitalna, do której będą mogli dojeżdżać ludzie z Żukowa. Wygląda że ktoś chce utrzymać status quo do 2016. Większość linii zostanie w rękach ZKM Gdańsk!

    • 0 0

    • A w Krakowie (9)

      A w Krakowie zaczynają wprowadzać klimatyzację w pojazdach i beda one jezdziły równiez po za granicę miasta.
      Panie Popiołek dlaczego mieszkańcy Sopotu, Pruszcza czy gminy Kolbudy maja jeździc w autobusach BEZ KLIMATYZACJI? Czy to sa obywatele drugiej kategorii?

      • 0 0

      • To ty nikt inny myslenie nie boli !!! (8)

        "Przecież wożenie ludzi do Pruszcza autobusem jest największą głupotą. Przecież miała być rozbudowana SKM-ka w kierunku Pruszcza. Autobusy miały jeździć do dworców. Niech przestawią wpierw bieg tych linii i niech autobusy dowożą ludzi do dworców".
        Faktycznie, Pruszcz jest oddalony od centrum Gdańska sto kilometrów!!! Wiesz co? Dojazd rano do pracy z Pruszcza zajmuje mi 15 minut, mniej niż chociażby ,może to śmieszne, z Oruni Górnej i innych nowych osiedli zakorkowaną ulicą. Peron PKP też nie leży u każdego pod nosem tak jak przystanki autobusowe i dojść do niego trzeba. Poza tym mój drogi SKMka jeżdzi kila razy dziennie, tak to pociągi dalekobieżne.
        Zanim napiszesz coś równie durnego to pomyśl najpierw o innych albo zamieszkaj w Pruszczu.

        • 0 0

        • (7)

          Szkoda, że nie napiszesz, jak długo do Pruszcza wracasz... 30, 45 minut w korku od Wojciecha?
          Ja wczoraj jechałem prawie godzinę i przeklinałem decyzję o wyborze autobusu zamiast SKM (akurat mogłem wybrać jedną z siedmiu (!) kolejek).

          Prawdę pisze przedpiszca: Pruszcz powinien mieć co 20-30 min. połączenia SKM (a nawet i Przewozów Regionalnych, byle na jednym bilecie), a autobusy powinny rozwozić ludzi po pruszczańskich osiedlach. Oczywiście, wszystko w rozsądnej cenie (góra 80 zł/m-c), a nie paskarskiej, jaką proponuje MZKZG (170 zł/m-c).

          No, ale to Polska. Po co ma być lepiej, skoro może być, jak jest?
          No po co, Panowie Adamowicz, Lisicki, Kołodziejski Wróbel i Szymański?

          • 0 0

          • SKM dla Pruszcza ale niech zrobią porządne perony!

            Że gminy i miasta chcą oszczędzać to miło witam i nawołuje do dalszych oszczędności. Ale niech inwestują w infrastrukturę, np. w dworce, żeby mogły matki z wózkami i ludzie na wózkach inwalidzkich też jeździć pociągiem. Trzeba zakończyć dyskryminacje np. przez budowę porządnych peronów. Przecież perony mogą być budowane na zewnątrz trasy a podjazdy dla niepełnosprawnych umożliwiły by dostęp dla każdego. Perony można tak budować że ludzie będą wsiadać do pociągu bez schodka i przepaści między pociągiem a peronem. Wszystko już widziałem, niestety nie w trójmieście.
            Dlaczego 205, 207 i 209 nie podjeżdżają pod dworzec w Pruszczu? Dlaczego nie jest rozkład jazdy tak dopasowany że będzie przejazd obliczalny, bo nie będzie opóźnień przez korki. Na 205, 207 i 209 jeżdżą najgorsze trupy. W godzinach szczytu przypomina jazdę za czasów komuny. Po co rozbudowywać ul. Grunwaldzką i dodawać dalsze pasy, przecież wiemy wszyscy że i te będą po oddaniu do ruchu tak zatłoczone jak dzisiaj. Jedyną możliwością rozbudowa komunikacji miejskiej/transportu publicznego. Wszędzie tam gdzie pociągi/tramwaje/autobusy są nowoczesne, jeżdżą często i punktualnie są one używane przez całe społeczeństwo. Tam nie jest wstyd jeździć metrem i SKM-ką, bo parkingi są drogie a firmy trzymają miejsca na parkingi wolne dla klientów a nie dla pracowników. Sam byłem zdziwiony jak widziałem ile osób przyjeżdżało w Berlinie rowerem do miasta. W Monachium w ciągu ośmiu lat podwaja się ilość ludzi jeżdżących na rowerze po mieście. Drogi rowerowe nie wystarczają już jak w Warszawie, bo są za wąskie i nie przystosowane do tak dużej ilości "kolaży". W Pruszcz poszerza ulice przy ciągle rosnących cenach za benzynę.
            W Polsce śmieje się z partii zielonych jak kiedyś na zachodzie. Ale spojrzymy co 15 lat temu mówili zieloni w Niemczech: "Benzyna będzie kosztowała 2,5 Euro". Wtedy litr benzyny bezołowiowej kosztował 0,8 Euro. Dzisiaj kosztuje on 1,6 Euro. Ile za rok? 2 Euro? Poco budować ulice, przecież nikogo nie będzie stać na jazdę do pracy samochodem.

            • 0 0

          • (5)

            Kończę pracę o różnych porach, czasem stoję w korku, a gdzie korków nie ma? Z dzieckiem w wózku też trudno wsiąść do pociągu, dlatego jeżdżę autobusem.
            "Pruszcz powinien mieć co 20-30 min. połączenia SKM (a nawet i Przewozów Regionalnych, byle na jednym bilecie), a autobusy powinny rozwozić ludzi po pruszczańskich osiedlach".
            Niech będzie wogóle specjalny pociąg z napisem do Pruszcza Gdańskiego. A burmistrz niech kupi autobusy żeby rozwoziły ludzi po pruszczańskich osiedlach, a najlepiej pod same drzwi, a co!

            • 0 0

            • Pewnie!

              A dlaczego nie ma stawać autobus przed drzwiami? Po godzinie 20 mógł by raz zatrzymywać się między dwoma przystankami. Są takie oferty w niektórych krajach, żeby ludzie bezpiecznie docierali do domu. Nie obserwowałem nadużywanie serwisu.

              • 0 0

            • (3)

              "Niech będzie wogóle specjalny pociąg z napisem do Pruszcza Gdańskiego. A burmistrz niech kupi autobusy żeby rozwoziły ludzi po pruszczańskich osiedlach, a najlepiej pod same drzwi, a co!"

              ironia? Niepotrzebna. To powinien być standard.

              Naprawdę jesteś taka happy, jak masz jechać w korku godzinę autobusem do Pruszcza? Linią 207, gdzie jeżdżą stare trupy, w sam raz nadające sie na jazdę z wózkiem? Gdy czekasz godzinę, bo i tyle można poczekać na autobus?

              Nie - ty nie jeździsz autobusami. Bo wiedziałabyś, jaka to żenada: co z tego, że kurs jest w rozkładzie, skoro przez korki przyjeżdża na przystanek 20 minut po czasie...

              • 0 0

              • (2)

                Nie wcale nie jestem hepi, a jak mam jechać z wózkiem starym trupem to wolę wcale nie jechać albo czekam na 205 bo ten z reguły jest nowy. To prawda,że korki bywają okropne,ale nawet Sopot takie bogate miasto nie ma własnych autobusów i nie chodziło mi o ironię. Równie dobrze mogę powiedzieć "niech zlikwidują autobusy na Osowę, przecież też stoją w korku na spacerowej a i mieszkańcy mogą jechać skm-ką a autobusy rozwoziłyby mieszkańców po osiedlu", nieprawdaż?
                Nie o to mi chodziło. drażni mnie poprostu myślenie innych ludzi,że Pruszcz jest tak daaaaaaleko. Dla mnie to prawie Gdańsk...choć prawie robi wielką różnicę.

                • 0 0

              • (1)

                No to jesteśmy zgodni. Ale trzeba wskazać winnego:
                to burmistrz Pruszcza płaci za jazdę "dwusetek" po Pruszczu i mógł wymusić na Gdańsku (na zasadzie "płacę więc wymagam") podstawienie czegoś lepszego.

                Skoro nie potrafił postawić się Gdańskowi i powalczyć w interesie swoich mieszkańców - to kiepski z niego burmistrz...

                • 0 0

              • Masz rację, tylko nie wiadomo ile burmistrz płaci,może niewiele, dlatego dostajemy stare trupy. Poczekamy i zobaczymy czy od nowego roku faktycznie wszystkie autobusy będą nowe i do naszego miasteczka też. Jeśli nie,to może jakaś petycja do burmistrza by sie przydała?

                • 0 0

  • w gdansku nigdy nie udalo mi sie jezdzic autobusem z wlaczona klimatyzacja, jednak w poznaniu, gdy jest goraco bardzo czesto sie to zdarza.

    • 0 0

  • ważne pytanie (3)

    Czy jest przepis który nakazuje włączenie klimatyzacji przy osiągnięciu konkretnej temp. i czy pasażer ma prawo wymusić na kierowcy włączeniu klimatyzacji. Proszę o odpowiedz

    • 0 0

    • nie, ale można wymusić żebyś się odpowiednio zachowywał. (1)

      • 0 0

      • Do RRRRRRRRR

        Wklejam ten tekst ponownie dla takich osobników jak RRRRR. Duża część autobusów ma klime niesprawną a kierownictwo ZKM uważa że jeśli koszt naprawy jest za duży to nie warto naprawiać bo są inne wydatki. Kierowcy tych piekarników na kołach nie dość że cierpią po kilka godzin katusze to jeszcze nasłuchają się od pasażerów że nie potrafią/nie chcą włączyć klimatyzacji. Panuje ogólne przekonanie podtrzymywane przez takie brukowce jak ,,Fakt'', że kierowcy nie potrafią włączyć klimatyzacji lub oszczędzają paliwo, ludzie to są mity. Nie bądź moherem, nie daj się zwieść pozorom, nie czytaj ,,Faktu''. Ktoś tu robi kogoś w balona, a tracimy na tym my pasażerowie pseudoklimatyzowanych autobusów, oraz kierowcy na których skupia się ,,wdzięczność'' pasażerów. Muszą to wszystko znosić i się jeszcze uśmiechać. Tego nie zrekompensują żadne pieniądze.

        • 0 0

    • a głowa cie przypadkiem nie boli?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane