• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne modernizacje tramwajów z Niemiec wydłużą ich życie o 20-30 lat

Krzysztof Koprowski
3 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat. GAiT zakłada, że kolejne modernizacje tramwajów wyprodukowanych w Niemczech Zachodnich w latach 70 i 80. XX wieku pozwolą na ich dalszą eksploatację jeszcze przez 20-30 lat.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierza wciąż modernizować tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec. W ramach ogłoszonych przetargów przewiduje się m.in. wymianę elementów systemu hamowania, wymianę instalacji elektrycznej oraz układów napędowych. Jak wylicza spółka, zastąpienie poniemieckiego taboru nowymi tramwajami kosztowałoby więcej niż roczny budżet na całą komunikację miejską w Gdańsku.



Czy należy jeszcze modernizować tramwaje sprowadzone z Niemiec?

Tramwaje Duewag N8C sprowadzone z niemieckich miast Dortmund (46 pojazdów) i Kassel (16 pojazdów) zostały wyprodukowane w latach 1978-1986.

Po sprowadzeniu do Gdańska wszystkie tramwaje przeszły wprawdzie gruntowne przebudowy (w tym wstawienie członu niskopodłogowego), lecz ich zużycie eksploatacyjne wciąż wymaga kolejnych prac.

W ostatnich miesiącach GAiT ogłosił przetargi na:
  1. wymianę 15 kompletów aparatów hamulcowych - przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty,
  2. dostawę i montaż siedmiu aparatów i urządzeń elektrycznych do modernizacji układów napędowych oraz montaż wcześniej zakupionych elementów tego typu - prace zostały powierzone firmie Enika z Łodzi (ok. 6 mln zł),
  3. wymianę w siedmiu tramwajach: zadanie I - instalacji elektrycznej, piasecznic i luster na sterowane elektrycznie; zadanie II - części mechanicznych (w tym czyszczenie i konserwacja podwozia), uszkodzonych i skorodowanych części poszycia - przetarg w całości unieważniono.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd. W 2018 r. zmodernizowano 12 tramwajów typu N8C, wymieniając m.in. elementy układu napędowego oraz instalacje elektryczne. Koszt prac wyniósł wówczas ok. 1 mln zł za pojazd.

Modernizacją zainteresowani wykonawcy wcześniejszych prac



W przypadku ostatniego przetargu należy odnotować, że wpłynęły oferty od dwóch wykonawców, którzy wcześniej dokonywali już modernizacji tramwajów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec:
  1. spółka Modertrans z Poznania, która zadanie I wyceniła na kwotę ok. 9,47 mln zł, zaś zadanie II - 3,36 mln zł
  2. spółka 4iB z Gdańska zaproponowała za zadanie I kwotę ok. 4,94 mln zł, zaś za zadanie II - ok. 1,28 mln zł

Oferty gdańskiej firmy wprawdzie mieściły się w budżecie GAiT (odpowiednio ok. 5,25 mln zł oraz ok. 2,15 mln zł), lecz zostały odrzucone ze względu na niespełnienie warunków formalnych. Oferta Modertransu natomiast okazała się zbyt droga dla miejskiej spółki.

- Zamierzamy powtórzyć ten przetarg w najbliższym czasie, po przygotowaniu i publikacji nowej dokumentacji przetargowej - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Tramwaje po modernizacji prawie jak nowe



Czy jednak ciągłe naprawy i wymiany podzespołów w poniemieckich tramwajach mają uzasadnienie? Po ponad 30-40 latach eksploatacji kolejne usterki i awarie są przecież tylko kwestią czasu.

- Modernizacja tych tramwajów przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych zbliża pojazd do współczesnych standardów. Pasażerowie otrzymują komfort podróży porównywalny do tego, co oferują najnowsze tramwaje: siedzenia, wyświetlacze informacji pasażerskiej, monitoring i ładowarki USB, oświetlenie LED, klimatyzacja, system łagodnego rozruchu i hamowania, defibrylator. Motorniczy będzie korzystał z ergonomicznego fotela, takiego jak montowane są w Pesach i nowego pulpitu sterowania pojazdem opartego o ekrany dotykowe. Wymiana napędów i instalacji elektrycznej zapewni wysoką niezawodność tramwaju - przekonuje Wojtkiewicz.
Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C. Jednocześnie z modernizacją tramwajów typu N8C oraz zakupu nowych pojazdów, GAiT zamierza całkowicie wycofać wysokopodłogowe pojazdy Konstal 105Na, które są w podobnym wieku, co N8C.

Eksploatacja taboru z Niemiec przez kolejne 20-30 lat



Jak wynika z wyliczeń miejskiej spółki, za kwotę ok. 10-krotnie niższą niż nowy tramwaj (ok. 9-12 mln zł) pasażerowie otrzymują pojazd spełniający większość współczesnych wymagań i gwarantujący dalszą eksploatację przez 20-30 kolejnych lat.

- Całkowite wycofanie z ruchu 62 tramwajów typu N8C i zastąpienie ich nowymi pojazdami oznacza wydatek na poziomie 600 mln zł. Kwota ta przekracza roczne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku [w budżecie na 2020 r. planowano przed epidemią koronawirusa na ten cel ok. 425 mln zł - dop. red.] - wylicza przedstawiciel GAiT.
Czytaj też:

Jak wygląda modernizacja tramwaju typu N8C?



Materiał archiwalny z 2018 r.

Miejsca

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Taki dumny naród , taki bogaty kraj (23)

    Samochody używane , tramwaje używane , wstydu nie macie ? Hiszpania . Francja, Belgia jakoś nie kupują starych gratów z Niemiec , oprócz polski kupuje ten złom jeszcze Korea Północna .

    • 182 39

    • to nie my kupujemy stary złom, ale decyzję taką podjął ówczesny zarząd GAiT wraz z Adamowiczem.
      Pamiętam jak Adamowicz się tą transakcją zachwycał, a ja się zastanawiam po co kupować złom, który trzeba ciągle naprawiać i modernizować. Jakby złożyć wszystkie pieniądze w ten super interes włożone, to pewnie taniej by było nowe pesy kupić.

      • 1 0

    • No właśnie sam napisałeś samochody używane..., ale to nie jest ważne, ważne, że już z kolan wstaliśmy. Droga na skróty jak widać się opłaca. Teraz skoro stoimy w głębokim socjalizmie i nie wiemy co dalej robić to zadeklarujmy, że na głowie staniemy... Będzie się działo i będzie weselej.

      • 0 0

    • (8)

      Wstyd mamy, nie mamy za to pieniędzy na wydawanie na pokaz.

      • 23 9

      • Jakoś końca tego wstydu nie ma od 1949 (7)

        Nowoczesne tramwaje to nie pokaz a konieczność , tylko komfortem , niezawodnością i tym samym punktualnością można zachęcić ludzi aby przesiedli się z samochodu do np. tramwaju . Nowoczesne pojazdy to również oszczędność kosztów i prestiż dla miasta bo dzięki nowym pojazdom pokazujemy innym ze u nas jest cywilizacja , ze miasto jest dobrze zarządzane i po 31 latach od upadku komuny stać je na zakup nowego taboru .

        • 16 8

        • Typowa mentalność (1)

          słoika. Dobry wykład wsiowej ciemnoty. Nie idź tą drogą. Państwo nic nie ma do samorządu ale zmarnowało kasę na twoją edukację bo nic nie dała.

          • 4 0

          • Samorządy nie są w stanie same sfinansować wielu projektów wiec

            korzystają z pomocy państwa i UE. Zakup dużej ilości taboru, budowa infrastruktury są finansowane z funduszy UE lub banków europejskich .Tabor zakupiony za te pieniądze ma naklejki że został sfinansowany z takowych funduszy ( prawie wszystkie nowe pojazdy w PL maja takowe w tym tramwaje PESA w Gdańsku i dwa nowe pociągi NEWG dla SKM , jak widać nie da się bez przychylności władz we Warszawie i Brukseli nic załatwić i aż tyle ma ta władza do gadania. Jestem pewien że czujesz się teraz zakręcony jak słoik, to świadczy o rozwoju umysłowym . Serdecznie pozdrawiam :}

            • 0 0

        • kup sobie nowy samochód i serwisuj u kowala. (4)

          to dowiesz się czemu nowe tez nie takie dobre bo drogie a za parę lat tez już będzie stary złom. Od lat 90 jeżdżę używanymi samochodami głównie do pracy nigdy mnie nie zawiodły.

          • 14 4

          • Jeżdżę od lat tylko nowymi i je serwisuje, chętnie płace rachunki bo (3)

            Komfort i bezpieczeństwo są dla mnie ważne , również dla miasta powinno być ważne aby mieszkańcy i turyści mieli komfortowy i bezpieczny transport ponadto podnosi to atrakcyjność miasta dla inwestorów , prestiż i świadczy o dobrym zarządzaniu i gospodarności czego nie można powiedzieć o kimś kto porusza się autem z lat 90- tych w roku 2020 trując ludzi spalinami , czy ten pojazd posiada katalizator ?

            • 5 9

            • Ale ja napisałem serwisuj u kowala

              Bo ZTM ma takich fachowców. Jak by tam pracowali ludzie z pojęciem to sprzęt też by się codziennie nie rozpadał. O wszystko trzeba dbać a to wtedy działa sprawnie. Nawet 20 letnie pojazdy

              • 1 0

            • jeździsz nowymi trollu, ale pojazdami ZKM (1)

              Jak akurat na przystanek podjedzie merc albo pesa jazz

              • 4 2

              • Bardzo chętnie mogę udowodnić

                • 2 3

    • Oni mają swoje porządne tramwaje którymi jeżdżą po 40 czy 50 lat (1)

      Nasze w tym wieku to ruina. Tak w PRL robiono i teraz są efekty.

      • 14 1

      • no tak robiono ze pomimo kowalskiego serwisu, ton soli na torowiskach i niemyslacej obslugi ten sprzet dalej jezdzi

        • 1 1

    • Dżizas, przeczytaj artykuł. Przecież nie chcą kupić używanych, tylko wyremontować te zabytki, co już mają (2)

      • 7 1

      • I to jest ten problem (1)

        Zostały kupione i wyremontowane , było to tańsze niż zakup nowych ale ogólnie tanie nie było , to miałoby rozwiązanie tymczasowe bo na nowe brakło , kolejna modernizacja tych pojazdów to koszt przekraczający zakup nowych pojazdów.

        • 8 3

        • nowe tramwaje też wymagają wydatków

          ca. 30%-50% za naprawę główną po 10 latach eksploatacji

          • 6 0

    • a co ma kraj do " samorządowców z Gdańska"? (4)

      • 11 8

      • We wszystkich polskich miastach Które maja sieć tramwajowa jeżdżą lub jeździły (3)

        Używane tramwaje z Niemiec, jeździły również używane autobusy z Niemiec !

        • 17 1

        • a w Gdyni cały tabor nówka pewex (2)

          można? - no można!

          • 12 5

          • Tylko tam nie ma Tramwajów

            heheh

            • 4 0

          • Autobusy mercedes przerabiane na trolejbusy

            Trolejbusy Jelcz które do niedawna jeździły po Gdyni , nie wspomnę o starych pociągach skm za które m.in tez miasto Gdynia jest odpowiedzialne .

            • 6 2

    • W Korei Północnej to jeżdżą stare tramwaje Skody. (1)

      • 8 3

      • W Korei północnej jeżdżą tramwaje TATRA

        wycofane z Niemiec wschodnich

        • 12 0

  • Niemieckiej technologii

    się nie poprawia

    • 0 2

  • A w tylewizji mówią że taki rozwój u nas. I w ogóle. (14)

    I że daganim piereganim Niemca lada moment. A stać nas tylko na używki od nich sprzed 30 lat...

    • 106 21

    • (4)

      Nas? Zapytaj dlaczego wspaniały gdański samorząd kupuje takie trupy z Niemiec.

      • 21 9

      • A ja się pytam czy w tym artykule jest napisane że kupuje czy modernizuje. Bo coś z tego artykułu wynika że były ładnych kilka la temu kupione .

        • 1 0

      • (1)

        Nie ma już głównego inicjatora, a ta Pani nic nie wie w tej sprawie. Tyle w temacie.

        • 17 9

        • Gupi ty

          Inicjator siedzi po cichu i kaskę w sreberka zawija ...

          • 1 2

      • A. Czyli Polskę stać.

        Tylko Gdańsk taki biedny.

        • 4 4

    • gdanski rząd to nie Polski Rząd, w gdńsku rządzi urząd miasta, PO , takich gdańsk ma gospodarzy.

      • 0 0

    • (7)

      Taa.. Nie ma to jak pisowska propaganda w telewizji. Według TVPis to "Niemcy zazdroszczą Polsce dobrobytu"
      A rzeczywistość jest trochę inna, tym bardziej, że obecny rząd centralizuje co się da i skutecznie obcina dochody samorządom.

      • 15 24

      • (5)

        Co ma rząd do taboru tramwajowego w Gdańsku? Myślałem, że nasze miasto rozwinie komunikację rydwanową, a tu kiszka.

        • 33 11

        • to że jak rzad pis-u zabiera pieniądze to ich w samorządzie nie ma na nowe tramwaje (2)

          pisz sobie na jakimś podkarpackim portalu a nie tu, tam ci wszyscy po pleckach klepac beda bo tacy sami jak ty.

          • 12 12

          • Rząd niczego nie zabiera tylko POwiaki więcej kradną. (1)

            • 9 3

            • Jasne. Szumowski, Sasin, Kępa, Obatel, poseł Kaczyński etc. Jeden wałek za drugim.

              • 3 2

        • czy MAtoŁuszek przywrócił już te polikwidowane linie PKS? (1)

          to czemu kolejne likwiduje?

          • 14 14

          • POmieszał ci się

            GAiT z PKS. Nic dziwnego bo w ogóle ci się POmieszało.

            • 9 2

      • Lepsza propaganda

        POwiaków! To oni tu rządzą dzięki takim trollom jak ty i kasę tłuką nawet na starych tramwajach bo to skarbonka bez dna.

        • 8 2

  • Wstyd,wstydu nie mają,

    • 3 0

  • mafia gdańska robi kasę na tym biednym mieście i jego oszukiwanych na bieżąco przez tvn mieszkańcach.

    najważniejsze że Gdański układ się dobrze bawi,niemcy zafundują im dobrą premię za współpracę i wczasy na Majorce za ten wał.

    • 3 0

  • Patent Adamowicza jak wyprowadzić kasę z miasta.

    1. założyć spółkę ZKM 51 % udziałów miasto 49 % osoby fizyczne.
    2.Wprowadzić aportem 7 ha przy Hallera do spółki.
    3. sprzedać bez przetargu majątek spółki za 150 milionów
    4. podzielić 49 % udziałów pomiędzy siebie.
    5. za publiczne pieniądze kupić złom z Niemiec i udawać że się modernizuje tabor.

    • 8 0

  • Kompletny brak umiejętności zarządzania komunikacją. Kto wam każe w jednym roku wymieniać wszystkie poniemieckie tramwaje? (3)

    Owszem przekracza to budżet, ale to trzeba jak do tej pory rozłożyć wymianę taboru w czasie. Szeroko zakrojona modernizacja tylko odsunie w czasie nieuniknione, bo one i tak będą się sypać, zresztą problemy z nimi były już kilka lat po sprowadzeniu i pierwszej modernizacji tych tramwajów.
    Lepiej robić niezbędne wymiany i stopniowo je zastępować nowymi jednostkami.

    • 8 4

    • Nic nie wiem na ten temat ale wiem najlepiej ,tak samo jest z tobą (2)

      cieszysz się ,że sam się dowartościowałeś

      • 2 4

      • (1)

        Nie gadaj z nim, to rusko pisowski troll

        • 1 4

        • a ty jestes powsko niemieckim trollem.

          • 2 0

  • Gdańsk jest brudny i zapyziały

    teraz będzie złomowiskiem całej Europy. Już widać z daleka te złomowe dźwigi, które jakiś i**ota wpisał na listę zabytków. Jedyne miasto w Europie gdzie wysypisko śmieci obudowane jest osiedlami mieszkaniowymi. Nie spalarnia a otwarte wysypisko śmieci. Ale za łapówki dla Biura Rozwoju można w Gdańsku załatwić wszystko.

    • 7 0

  • wstyd i hańba dla gdańska, płytcy ludzie mu klaszczą.

    wstyd za Gdańsk, rodowici,prawdziwi Gdańszczanie przepraszają resztę Trójmiasta. Pudrowanie trupa. Jak można kupować nowe samochody dla urzędu a ludziom kazać jeżdzić starymi gratami narażająć zdrowie i życie. Mało niebezpiecznych przykładów w Gdańsku z tramwajami . Zacznijcie dbać o to miasto bo syf jest straszny.Zawalacie miasto niemieckim złomem.

    • 6 0

  • Kto ten zlom od Helmutow sprowadzil...nie Budyn? szok... (7)

    • 64 11

    • Złodziej Budyń ze złodziejem Lisickim

      Ten drugi sprzedał bazę na Hallera i się śmieje ze skarbniczka. Wzięli po kilka milionów do kieszeni.

      • 1 0

    • A zapytam się ciebie a kto unas w Polsce budował tramwaje z niską podłogą kilkadziesiąt lat temu .

      • 0 1

    • wróc na podkarpacie, tam tramwajów nie ma to nie bedziesz miał z tym problemu (2)

      • 6 4

      • No własnie tam jeszcze starymi ziutkami z 1970 roku z darów ZSRR , starymi jelczami i starami . Tam jeszcze wołgami jeżdza

        • 0 0

      • Teraz to Gdańsk jest zaściankiem Europy

        • 5 1

    • Ciekawe czym byś jeździł gdyby nie ten szrot

      • 0 0

    • Najlepszy prezydent tysiąclecia!

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane