• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizyjny węzeł Kowale. Pora coś z nim zrobić

Michał Jelionek
11 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Kierowcy na węźle Kowale powinni bardzo uważać.

Węzeł Kowale zobacz na mapie Gdańska to prawdopodobnie najbardziej kolizyjne i problematyczne skrzyżowanie będące integralną częścią trójmiejskiej obwodnicy. W zasadzie nie ma dnia, w którym nie doszłoby w tym miejscu do kolizji. Pora coś z tym zrobić - apelują kierowcy.



Węzeł Kowale jest:

Na przestrzeni ostatnich lat w zasadzie wszystkie węzły Obwodnicy Trójmiasta zostały zmodernizowane w taki sposób, żeby kierowcy opuszczający drogę ekspresową S6 bezpiecznie włączali się do ruchu. Wszystkie, z wyjątkiem tego w Kowalach. Tutaj zmotoryzowani zjeżdżający z obwodnicy w drogę wojewódzką nr 221 (ul. Staropolska zobacz na mapie Gdańska) muszą mieć sporo szczęścia i oczy dookoła głowy. Dosłownie.

Tłumaczymy, na czym polega największa bolączka kierowców na węźle Kowale zobacz na mapie Gdańska. Załóżmy, że jedziemy obwodnicą w stronę Gdyni, a naszym celem jest przedostanie się do centrum Gdańska. Zjeżdżamy zatem z ekspresówki na węźle Kowale i tutaj pojawiają się schody, bo przy takim natężeniu ruchu musimy liczyć na okazanie uprzejmości i przepuszczenie naszego auta nawet przez trzech kierowców - tego jadącego w kierunku Kolbud oraz dwóch znajdujących się na przeciwległych pasach (jednym w kierunku Gdańska, drugi to lewoskręt na obwodnicę). Podobny problem mają kierowcy zjeżdżający z obwodnicy po drugiej stronie wiaduktu. Przyznajcie, że zadanie nie należy do łatwych.

- W godzinach szczytu nie da się wyjechać z tego miejsca bez wymuszenia pierwszeństwa albo życzliwości innych kierujących. Po prostu się nie da. Ja zawsze staram się przepuszczać innych kierowców, bo zdaję sobie sprawę, jak skomplikowanym zadaniem jest opuszczenie tego węzła - przekonuje pan Wojciech, nasz czytelnik.
Czytaj także: Węzeł Kowale jednak zostanie przebudowany?

To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska. To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska.
Sposobów na podniesie bezpieczeństwa na węźle Kowale jest przynajmniej kilka, ale tradycyjnie barierą utrudniającą ich realizację są pieniądze, a w zasadzie ich brak.

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [zarządca węzła - przyp. red.] w swoim budżecie nie dysponuje środkami finansowymi na najbliższe lata, które byłyby przeznaczone na rozbudowę węzła Kowale. Niemniej jednak rozbudowa węzła jest możliwa we współpracy z partnerem prywatnym. W ramach działań inwestycyjnych na terenie przyległym, który będzie miał istotny wpływ na ruch na Obwodnicy Trójmiasta, prywatny inwestor przygotował koncepcję rozbudowy węzła w kilku etapach. Inwestor uzyskał już w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzję środowiskową. Rozwiązania oraz koszty związane z rozbudową węzła stanowią materiały inwestora prywatnego, dlatego GDDKiA nie jest upoważniona do ich rozpowszechniania - wyjaśnia Stefan Kowalczyk z GDDKiA w Gdańsku.
Poprosiliśmy kilka trójmiejskich biur projektowych o sugestie rozwiązania problemu na węźle Kowale, ale niestety żadne z nich nie udzieliło nam odpowiedzi. Wzięliśmy sprawy we własne ręce. Poniżej prezentujemy nasze propozycje usprawnienia ruchu i podniesienia bezpieczeństwa na węźle Kowale.

Wariant 1

Efektywnym rozwiązaniem byłoby dobudowanie dwóch dróg zjazdowych z obwodnicy. Efektywnym rozwiązaniem byłoby dobudowanie dwóch dróg zjazdowych z obwodnicy.
Węzeł Karczemki i nitka zjazdowa z obwodnicy. Węzeł Karczemki i nitka zjazdowa z obwodnicy.
Naszym zdaniem prawdopodobnie najtrafniejszym rozwiązaniem wszelkich problemów na węźle Kowale byłoby dobudowanie dwóch nitek zjazdowych (prawoskrętów) po obu stronach Obwodnicy Trójmiasta.

Z podobnych "zjazdówek" korzystamy na węzłach Karczemki zobacz na mapie GdańskaOsowa zobacz na mapie Gdańska (w kierunku Gdyni). W obu przypadkach dobudowano dodatkowe, odseparowane barierkami drogi, które jednak na węźle Kowale byłyby zbędne. W tym miejscu wystarczyłoby jedynie przedłużyć drogę zjazdową.

Przy takim rozwiązaniu auta bezkolizyjnie opuszczałyby obwodnicę, bez konieczności przecinania przeciwległych pasów.

Wariant 2

A może ronda z niezależnymi zjazdami? A może ronda z niezależnymi zjazdami?
Na węźle w Straszynie zastosowano ronda. Na węźle w Straszynie zastosowano ronda.
Drugim wariantem są ronda, które mogłyby powstać po obu stronach wiaduktu.

Wystarczyłoby wybudować niewielkie ronda z tzw. "bypassami", czyli wydzielonymi poza jezdnią ronda pasami dla relacji w prawo. Takie rozwiązanie wyraźnie podniosłoby przepustowość ronda.

- GDDKiA rozważał przebudowę skrzyżowań na ronda. Jak wynika jednak z obserwacji analogicznych rozwiązań na węźle Straszyn i Rusocin - tego typu układ skrzyżowań przy istniejących natężeniach ruchu nie poprawiłby płynności ruchu i mimo dużych nakładów finansowych nie przyniósłby oczekiwanych efektów - tłumaczy Kowalczyk.
Dodajmy tylko, że nie wszystkie ronda na węzłach Straszyn i Rusocin posiadają wspomniane "bypassy", które w tych miejscach, w godzinach szczytu znacząco udrożniłyby ruch.

Wariant 3

Zdaje się, że sygnalizacja świetlna na węźle Kowale to nie do końca dobre rozwiązanie. Zdaje się, że sygnalizacja świetlna na węźle Kowale to nie do końca dobre rozwiązanie.
Sygnalizacja świetlna na końcu zjazdu z obwodnicy na węźle Chwarzno. Sygnalizacja świetlna na końcu zjazdu z obwodnicy na węźle Chwarzno.
Najprostszym, ale i najmniej efektywnym rozwiązaniem byłaby instalacja sygnalizacji świetlnej. Faktycznie, sygnalizatory pozwoliłyby bezkolizyjnie opuszczać drogi zjazdowe z obwodnicy, ale automatycznie generowałyby gigantyczne korki.

- Niezależnie od rozwiązań docelowych gdański oddział GDDKiA zgłosił do ogólnopolskiego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych propozycję budowy sygnalizacji świetlnych na obu skrzyżowaniach łącznic Obwodnicy Trójmiasta z drogą wojewódzką nr 221. Termin przyznania środków na realizację tych zadań zależy od pozycji w rankingu miejsc niebezpiecznych - zakończył przedstawiciel GDDKiA.
Wariant 4

Drogi zjazdowe z pasami jezdni zbiorczo-rozprowadzającymi. Drogi zjazdowe z pasami jezdni zbiorczo-rozprowadzającymi.
Dodatkowy pas jezdni służącej do zjazdu. Dodatkowy pas jezdni służącej do zjazdu.
Na koniec propozycja największej, ale i najdroższej inwestycji. Podobne rozwiązania zastosowano na węzłach Karczemki zobacz na mapie Gdańska, Osowa zobacz na mapie GdańskaMatarnia zobacz na mapie Gdańska.

Pierwsze pytanie, które się nasuwa - to czy faktycznie tak poważna rozbudowa jest potrzebna w przypadku węzła Kowale? Wydaje się, że nie. Jak już wspomnieliśmy, na węźle Kowale wystarczy przedłużyć drogę zjazdową, bez konieczności dobudowy wydzielonego i niezależnego pasa.

A jakie są wasze propozycje rozwiązania tego problemu?

Miejsca

Opinie (143)

  • A przepraszam, kto projektował tzw Węzeł Kowale? Przedszkolaki na zajęciach plastycznych?

    Ktoś do diabła wziął za to kaskę. Z pewnością niemałą. Czy nikt kto zna się na zasadach ruchu drogowego nie ogląda takich projektów? Zawsze trzeba coś spie.rzyć i potem naprawiać?

    • 1 0

  • Jak zwykle projekt.dostanie powoja kasę za bledy

    Blad

    • 0 0

  • No cóż, problem spory, ale do rozwiązania

    , potrzeba jedynie dużo pieniędzy...

    • 0 0

  • wygrał wariant nr 1

    najprostszy i najbardziej zrozumiały

    • 1 0

  • Kiedy węzeł Kowale stanie się bezpieczny?

    Czy są jakieś aktualne plany zmiany na tym niezwykle niebezpiecznym skrzyżowaniu? Jeśli nie, polecam ręczne kierowanie ruchem od zaraz!

    To skrzyżowanie stanowi zagrożenie!! Według mnie osoby odpowiedzialne za aktualny stan rzeczy są świadome, że ludzie ryzykują życiem, próbując włączyć się do ruchu na drodze 221.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane