• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni

Patryk Szczerba
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Pożar magazynu w porcie w Gdyni - filmy czytelników

W czwartkowym pożarze w porcie spalił się dach płaskiego magazynu składowania przy nabrzeżu Indyjskim, dzierżawionego przez Bałtycki Terminal Zbożowy. Obiekt, który stanowił blisko połowę powierzchni magazynowej spółki, nie nadaje się do użytku. Według wstępnych doniesień doszło do samozapłonu. Pożar zbada komisja Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Ekspertyzy pokażą, czy po budowie nowego dachu magazyn będzie działał, czy będzie musiał zostać rozebrany. Straty będą prawdopodobnie liczone w milionach złotych.



Pożar magazynu zbożowego w Gdyni



Czy zniszczony magazyn zostanie odbudowany?

Informacja o pożarze w porcie w Gdyni pojawiła się przed godz. 9. Na miejscu pracowało ok. 30 jednostek straży pożarnej z Gdyni, Gdańska i Wejherowa. Na wodzie byli wspomagani przez jednostkę SAR, holownik. Na pomoc ruszyła też Marynarka Wojenna.

Akcja gaśnicza do godzin wieczornych



Akcja gaśnicza trwała w czwartek do późnych godzin wieczornych. Dopiero w piątek rano, krótko po godz. 8, strażacy w asyście pracowników portu oraz przy użyciu specjalnego sprzętu wykluczyli potencjalne dalsze zagrożenie rozprzestrzenianiem się ognia w magazynie.

Zniszczony czterokomorowy obiekt został oddany do użytkowania w grudniu 2014 roku. Znajduje się na końcu nabrzeża Indyjskiego przy przedwojennym elewatorze zbożowym. Koszt jego budowy wyniósł 25 mln zł.

Bałtycki Terminal Zbożowy dzierżawcą



Od Zarządu Portu Morskiego Gdynia dzierżawiła go spółka Bałtycki Terminal Zbożowy. Budynek o długości 235 metrów, szerokości 32 metrów, wysokości składowania 14,5 m. i powierzchni użytkowej 7,4 tys. m kw. mógł pomieścić blisko 30 tys. ton w przeliczeniu na śrutę sojową lub inne towary sypkie.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym magazyn można było napełniać bezpośrednio ze statków obsługiwanych przy nabrzeżu Indyjskim. Do kąta naturalnego usypu śruty dostosowano dach, co pozwalało na maksymalne wykorzystanie objętości magazynu.

Dach zniszczony, obiekt nie nadaje się do użytkowania



W czwartkowym pożarze dach obiektu całkowicie spłonął. To wyklucza dalsze użytkowanie magazynu, który stanowił 41 proc. powierzchni magazynowej Bałtyckiego Terminala Zbożowego. Na razie nie wiadomo, jak wyłączenie z użytkowania wpłynie na działalność operatora.

W piątek zostały podejmowane pierwsze działania po pożarze.

Narada i komisja wewnętrzna



- Odbyły się oględziny zdarzenia prowadzone przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, prokuratora oraz policji - informuje Marcin Wojciechowski z Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Zwieńczeniem ma być narada, podczas której ma zostać powołana komisja wewnętrzna, badająca przyczyny pożaru oraz szacująca straty wynikłe ze zniszczeń. Wiadomo, że będą liczone w milionach złotych.

Co dalej z magazynem?



W zależności od skali zniszczeń w najbliższej przyszłości zostanie także podjęta strategiczna decyzja o przyszłości magazynu.

Rozpatrywane są dwa warianty:

  • Odbudowanie dachu na konstrukcji żelbetowych ścian i dalsze funkcjonowanie magazynu
  • Zburzenie magazynu i ewentualne zbudowanie nowego obiektu

Według nieoficjalnych doniesień pośrednią przyczyną pożaru mógł być samozapłon łatwopalnej mieszanki soi i pszenicy. Co mogło go bezpośrednio wywołać?

Zapylenie połączone z awarią mogło być przyczyną?



- Największym niebezpieczeństwem w takich wypadkach jest zapylenie podczas rozładowywania lub załadowywania ziarna, połączone z nieodpowiednią ochroną lub awarią urządzeń elektrycznych. Trudno jednak podejmować się bezpośredniej oceny, nie znając wszystkich okoliczności - mówi dr inż. Lesław Janowicz, jeden z najbardziej cenionych ekspertów z zakresu przechowalnictwa zboża Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Wskazuje, że należałoby sprawdzić, jak dokładnie przebiegał proces i czy odbywało się odpowiednie przewietrzanie podczas transportu zboża.

Wśród krążących teorii pojawiły się pytania o prawidłowe przechowywanie zboża, które mogło być zawilgocone i po procesie gnicia przy wydzielaniu metanu mogło spowodować zaprószenie ognia.

- To są błędy eksploatacyjne, które raczej wykluczyłbym w tym wypadku. Zdarzają się uszkodzenia silosów ze względu na złe przechowywanie, ziarno bywa mokre i zawilgocone. Pożar musi jednak zostać wywoływany przez inne czynniki - dodaje.

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Towary sypkie (5)

    Chiński ryż z wirusem to pewnie dla tego poszło z dymem

    • 16 18

    • Dla którego?

      • 0 0

    • (2)

      Jak ryż może być z wirusem? Wirus do przeżycia potrzebuje żywego organizmu...

      • 7 7

      • Ryż jest pewnie napromieniowany (1)

        Rosja chce nas podbić, przeczytaj "Głód" Grahama Mastertona. Ludzie będą walczyć na śmierć i życie o puszkę z karmą dla psa

        • 0 1

        • Masterton to powszechnie znany wróż naszej ery.

          A na serio to po co czytać fantastyke, Medaliony sobie przeczytaj, jeśli tak Cię głód interesuje.

          • 0 2

    • zboże zarejestrowano w papierach jako oPiSowo prima-sort

      a przyszło z grzybem - to się musiało spalić ... nie było innego przePiSowego wyjścia.

      • 5 5

  • Niesamowite

    Niesamowite, że zbadają przyczyny pożaru... Gratulacje dla redaktorów za odkrywczość

    • 1 0

  • Komisja pod przewodnictwem Antoniego Macierewicza (10)

    • 58 39

    • r (6)

      Koniec XVIII w. opozycja Przeciwnicy uchwalenia Konstytucji 3 maja i związanych z nią reform np. Rzewuski, Branicki i Szczęsny Potocki to obrońcy tego jak było wcześniej, przeciwnicy wprowadzanych reform, czyli Konfederacja targowicka symbol zdrady narodowej, spisek magnacki zawiązany w nocy z 18 na 19 maja 1792 w Targowicy (w rzeczywistości 27 kwietnia 1792 w Petersburgu), w porozumieniu z cesarzową Rosji Katarzyną II, pod hasłami obrony zagrożonej wolności przeciwko reformom Sejmu Czteroletniego i Konstytucji 3 maja. Proszą obce państwa o pomoc i opinie w sprawach polskich reform. Polska w ramach tej pomocy obcych mocarstw, została podzielona przez zaborców i znikła z map świata na 123 lata. A wszystko to w ramach udzielonej pomocy przeciwnikom polskich reform. Przeciwko Polsce. Dla przypomnienia czas rozliczeń przyszedł po powstaniu kościuszkowskim i historia niektórych z nich rozliczyła, pozostali dostali to, na co zasłużyli. Wstyd dla zdrajców i ich następców. Jednak to nie uratowało Polski od ponad wiekowej niewoli, ofiar powstań, germanizacji, rusyfikacji, zsyłek, katorg oraz zacofania kulturowego i przemysłowego.

      • 3 3

      • Epoki ci się porąbały,czy przy piątku masz dość (3)

        • 3 2

        • On już po wybudzeniu ma dość, przypadek beznadziejny. (2)

          • 0 0

          • Ty wybudzony hahaha

            • 0 0

          • Ten ton hahaha
            Marsz bundeswery

            • 1 0

      • I co dalej ;

        Przez tą targowicę spalił się magazyn! Oto jak niektórych gnębi wirus "dojnej zmiany".

        • 0 1

      • Teraz rządzący PiS jest przeciwnikiem reform demokratycznych i Konstytucji

        jak również miłośnikiem rosyjsko-bolszewickich metod. Wstyd dla zdrajców, ale rozliczymy !

        • 2 3

    • Głupek jezdeś

      • 1 2

    • Janniger już ze stanów leci leci leci (1)

      • 5 4

      • Pyr, pyr, pyr!

        • 3 5

  • Pożary to taki Polski sposób ... (1)

    Ciekawe czy stan zgadzał się z tym co w papierach no nie ?

    • 6 4

    • Nikt inny na świecie nie wpadł, ze coś można podpalić.

      • 0 0

  • Komisja ?? raczej ubezpieczyciel powinien zrobić dogłębną analize:) (1)

    W Polsce zazwyczaj płonie to na czym można zarobić bądź nie ma ja się tego pozbyć nie ponosząc kosztów i przenosząc je na skarb państwa .... :)

    • 30 5

    • Czasem płonie tez jakiś zakład wart 200 milionów

      I okazuje się, ze ubezpieczenie starcza na niewiele i trzeba plajtować. To tak a propos teorii spiskowych.

      • 0 0

  • Transmec (14)

    Całe szczescie ze Prezes to równy Gośćpolać Mu

    • 3 0

    • Szkoda że się nie spalił ten transmec,bo obserwuje (13)

      I żal i smutek że taki zakład musi wiaderka budowlane używać,wstyd

      • 2 0

      • Transmec (12)

        Zawsze mozesz wiaderka na budowie nosic...sam przemysl

        • 0 2

        • Głupi jesteś,bo d*pę zasiedzisz u góry (11)

          • 1 1

          • (2)

            Chodź na linki cwaniaku

            • 2 0

            • (1)

              Jak bys byl blyskotliwy to bys dzwigowego pokierowal tak zs bys linki w rekach nie mial.

              • 1 1

              • Fedur

                Przestań sapać

                • 0 0

          • Transmec (7)

            Głupi jest ten co Ciagnie za linki --- madry ten ktory kaze ciagnac za linki.

            • 2 1

            • No i są Ci co d*pę liżą i nadgodziny klepią (4)

              Na dźwigu,nogi do góry i wyrąbane. Pracusiem buahaha

              • 2 0

              • Buhler (3)

                Nikt i nic nigdy nie bronił nikomu robic uprawnien,tylko leniwi....czyli plus 2 godziny.

                • 0 2

              • d**ilu (2)

                Nie ma takich możliwości,a dawno by Cię wyłowili,i tych co mają przepukline

                • 1 0

              • WOD (1)

                Przepukline to Ty masz ale opon mozgowych.

                • 1 2

              • Nie ma to jak cwaniaki z góry

                • 1 1

            • Mądry u góry

              • 2 0

            • Cwaniak to ten co nogę na nogę założy a nie słucha radia

              • 2 0

  • mieszkaniec

    Ja zacznie sprawdzać Policja na bank kogoś wrobi !!!!!

    • 0 0

  • Pewnie samozapłon. (8)

    Zawilgocone i niedosuszone zboże wydziela naturalny gaz palny, który w odpowiednim stężeniu i przy braku dostatecznej wentylacji ulega zamozapłonowi, podobnie jak siano na polu. Niby tacy uczeni ludzie z miasta, a takich podstawowych rzeczy nie wiedzą.

    • 38 11

    • ładunek elektrostatyczy (2)

      w tym miejscu o to nietrudno, a zapylenie powoduje efekt wybuchowy

      • 3 2

      • proszę (1)

        Przedstawione wyniki badań wskazują, że pszenicę można zaliczyć do najniebezpieczniejszych zbóż w kontekście transportu i magazynowania. Charakteryzuje się ona przeszło trzykrotnie wyższą wartością ładunku elektrycznego, zgromadzonego podczas procesu przesypywania, w porównaniu z kukurydzą. Charakterystyka wybuchu jej pyłu wskazuje, że w przypadku zapłonu mieszaniny pyłowo-powietrznej szybkość rozwoju procesu spalania przekracza 80 km/h i choć wciąż jest klasyfikowana jako pył klasy ST1, gwałtowny wzrost ciśnienia w przypadku zamkniętego pomieszczeniu (silos, magazyn) może spowodować katastrofalne szkody i obrażenia u ludzi.

        W związku z takim rozwojem procesu spalania i dużą zdolnością gromadzenia ładunku elektrycznego zaleca się zachowanie szczególnej ostrożności podczas transportu i przetwarzania pszenicy, stosowanie zabezpieczeń odprowadzających nadmiar gromadzonego ładunku elektrostatycznego podczas prac związanych z przesypywaniem i kondycjonowaniem ziarna oraz dbanie o zachowanie czystości w miejscach, gdzie pył zbożowy może powstawać i gromadzić się w sposób samoistny tak, aby stężenie dolnej granicy wybuchowości pyłu DGW nie zostało przekroczone.

        • 6 2

        • Doucz się zanim cos napiszesz

          Człowieku, gdzies cos wyczytałeś, ale niedoczytales.... nie opowiadaj farmazonów

          • 0 0

    • Samozapłon (pod czerepem ).

      Na ale zawsze na posterunku są wybitni specjaliści na forach, którzy posiedli każdy cal wiedzy na każdy temat, do których i ty zapewne należysz . Zastanawiam się tylko , dlaczego nie robisz tego zarobkowo?

      • 0 0

    • Strefa EX d (1)

      Pyły to to strefa Ex d tak więc możliwe, że doszło do jakiegoś zaiskrzenia etc.

      • 2 1

      • Józek wa lił księgową aż iskry leciały

        • 0 2

    • baranie sam jesteś zawilgocony :) jak byś wiedział o co chodzi to byś nie pisał takich głupot

      • 1 1

    • Samozapłon w czyjejś głowie

      Samozapłon pryzmy zboża to sprawa na wiele dni i to pod warunkiem, że takie, wadliwe zboże dostanie się do magazynu i nie będzie kontrolowane odpowiednio (nieodpowiednio!?) długo. Na tym elewatorze to nie miało miejsca.
      Inna sprawa to mieszanka gazów "pognilnych". Proszę nie zapominać o CO2 i parze wodne, gdzie tu mieszanka wybuchowa. Samozapłonowi podlega tylko pryzma.
      Tu winowajcą były inne czynniki i niech lepiej wypowiedzą się fachowcy, a nie "lejki", specjaliści w każdej sprawie.

      • 8 6

  • teraz to mozna się spodziewać (5)

    że zarzad portu Gdynia skontroluje wszystkie swoje budynki pod kątem bezpieczeństwa pożarowego. Zobaczymy, ile trupów z szafy wypadnie.
    Może być grubo.

    • 62 2

    • Te bezsensowne wpisy na poważny temat to chyba wynik działania trolli. Nie wierzę, że takie głupie mamy osoby w społeczeństwie. (1)

      Te bezsensowne wpisy na poważny temat to chyba wynik działania trolli. Nie wierzę, że takie głupie mamy osoby w społeczeństwie.

      • 3 3

      • A co w

        zapobiegliwosci jest głupiego? Chciałbym żeby Ci się towar przez kogoś sfajczył?

        • 0 1

    • Popieram

      Trzeba sprawdzic wszystkie magazyny pod kazdym kątem! Lepiej wykonac pomiary za kilkadziesiat tysiecy, niz tracic miliony

      • 8 0

    • Stwierdzą, że czas postawić mieszkania ;D

      • 6 2

    • Dzisiaj nie trolluję

      • 0 2

  • Już nie będzie kolejek na Polskiej? (6)

    • 25 6

    • (2)

      Jak wrócą do pracy, to kolejki będą i to dłuższe, bo teraz towar ze statku trzeba będzie bezpośrednio zrzucać na auta, a nie pośrednio przez magazyn, co pozwalało na rozłożenie transportów w czasie.

      • 2 2

      • Nie na Btz chłopie,pomyliłeś rejony (1)

        • 0 2

        • Brawo znawcy

          • 0 0

    • Teraz nie będziecie już pisać, że nic nie robimy dla mieszkańców? Nawet farby nie zużyliśmy :)

      • 3 2

    • będą

      dlaczego miałoby nie być?

      • 7 2

    • Właśnie!

      O to samo chciałam spytać.

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane