• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja zbada przyczyny pożaru magazynu w porcie w Gdyni

Patryk Szczerba
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Pożar magazynu w porcie w Gdyni - filmy czytelników

W czwartkowym pożarze w porcie spalił się dach płaskiego magazynu składowania przy nabrzeżu Indyjskim, dzierżawionego przez Bałtycki Terminal Zbożowy. Obiekt, który stanowił blisko połowę powierzchni magazynowej spółki, nie nadaje się do użytku. Według wstępnych doniesień doszło do samozapłonu. Pożar zbada komisja Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Ekspertyzy pokażą, czy po budowie nowego dachu magazyn będzie działał, czy będzie musiał zostać rozebrany. Straty będą prawdopodobnie liczone w milionach złotych.



Pożar magazynu zbożowego w Gdyni



Czy zniszczony magazyn zostanie odbudowany?

Informacja o pożarze w porcie w Gdyni pojawiła się przed godz. 9. Na miejscu pracowało ok. 30 jednostek straży pożarnej z Gdyni, Gdańska i Wejherowa. Na wodzie byli wspomagani przez jednostkę SAR, holownik. Na pomoc ruszyła też Marynarka Wojenna.

Akcja gaśnicza do godzin wieczornych



Akcja gaśnicza trwała w czwartek do późnych godzin wieczornych. Dopiero w piątek rano, krótko po godz. 8, strażacy w asyście pracowników portu oraz przy użyciu specjalnego sprzętu wykluczyli potencjalne dalsze zagrożenie rozprzestrzenianiem się ognia w magazynie.

Zniszczony czterokomorowy obiekt został oddany do użytkowania w grudniu 2014 roku. Znajduje się na końcu nabrzeża Indyjskiego przy przedwojennym elewatorze zbożowym. Koszt jego budowy wyniósł 25 mln zł.

Bałtycki Terminal Zbożowy dzierżawcą



Od Zarządu Portu Morskiego Gdynia dzierżawiła go spółka Bałtycki Terminal Zbożowy. Budynek o długości 235 metrów, szerokości 32 metrów, wysokości składowania 14,5 m. i powierzchni użytkowej 7,4 tys. m kw. mógł pomieścić blisko 30 tys. ton w przeliczeniu na śrutę sojową lub inne towary sypkie.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym magazyn można było napełniać bezpośrednio ze statków obsługiwanych przy nabrzeżu Indyjskim. Do kąta naturalnego usypu śruty dostosowano dach, co pozwalało na maksymalne wykorzystanie objętości magazynu.

Dach zniszczony, obiekt nie nadaje się do użytkowania



W czwartkowym pożarze dach obiektu całkowicie spłonął. To wyklucza dalsze użytkowanie magazynu, który stanowił 41 proc. powierzchni magazynowej Bałtyckiego Terminala Zbożowego. Na razie nie wiadomo, jak wyłączenie z użytkowania wpłynie na działalność operatora.

W piątek zostały podejmowane pierwsze działania po pożarze.

Narada i komisja wewnętrzna



- Odbyły się oględziny zdarzenia prowadzone przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, prokuratora oraz policji - informuje Marcin Wojciechowski z Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Zwieńczeniem ma być narada, podczas której ma zostać powołana komisja wewnętrzna, badająca przyczyny pożaru oraz szacująca straty wynikłe ze zniszczeń. Wiadomo, że będą liczone w milionach złotych.

Co dalej z magazynem?



W zależności od skali zniszczeń w najbliższej przyszłości zostanie także podjęta strategiczna decyzja o przyszłości magazynu.

Rozpatrywane są dwa warianty:

  • Odbudowanie dachu na konstrukcji żelbetowych ścian i dalsze funkcjonowanie magazynu
  • Zburzenie magazynu i ewentualne zbudowanie nowego obiektu

Według nieoficjalnych doniesień pośrednią przyczyną pożaru mógł być samozapłon łatwopalnej mieszanki soi i pszenicy. Co mogło go bezpośrednio wywołać?

Zapylenie połączone z awarią mogło być przyczyną?



- Największym niebezpieczeństwem w takich wypadkach jest zapylenie podczas rozładowywania lub załadowywania ziarna, połączone z nieodpowiednią ochroną lub awarią urządzeń elektrycznych. Trudno jednak podejmować się bezpośredniej oceny, nie znając wszystkich okoliczności - mówi dr inż. Lesław Janowicz, jeden z najbardziej cenionych ekspertów z zakresu przechowalnictwa zboża Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Wskazuje, że należałoby sprawdzić, jak dokładnie przebiegał proces i czy odbywało się odpowiednie przewietrzanie podczas transportu zboża.

Wśród krążących teorii pojawiły się pytania o prawidłowe przechowywanie zboża, które mogło być zawilgocone i po procesie gnicia przy wydzielaniu metanu mogło spowodować zaprószenie ognia.

- To są błędy eksploatacyjne, które raczej wykluczyłbym w tym wypadku. Zdarzają się uszkodzenia silosów ze względu na złe przechowywanie, ziarno bywa mokre i zawilgocone. Pożar musi jednak zostać wywoływany przez inne czynniki - dodaje.

Miejsca

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Jak ja lubię w komentarzach ten bełkot tych, "co wiedzą"

    Często po kryminalnym art piszą bandziory, tu jest podobnie

    • 2 2

  • To były takie ciepłe posadki dla PISowych prominentów. (1)

    Snuli sny o potędze i produkowali slajdy o terminalu zewnętrznym. A teraz taki stres, dochodzenie i szukanie czy jest odpowiednia prawicowa firma budowlana. Obcym się zleceń nie daje.

    • 16 15

    • Pisz dalej głupcze. I tak nikt nie czyta

      • 2 4

  • Kier

    Złodzieje kupili drogo soje A teraz możesz liczyć 6 oddzkodowanie

    • 5 2

  • na zdrowie (3)

    więcej portu w organizmie tak blisko naszego miasta , cudownie!

    • 5 33

    • Port to jest życie Gdyni,bez portu Gdynia jest

      jak Gdańsk bez Głównego Miasta.

      • 4 1

    • Radom czeka

      • 1 0

    • Co było pierwsze, port czy twoje miasto? Więc kto ma się wynieść?

      • 6 2

  • (1)

    A flądry żyją?

    • 2 0

    • Iii

      Ta na rewie

      • 1 1

  • Jacy jesteśmy ? (3)

    a gdzie prokurator ?

    • 6 2

    • Jak czytam te wszystkie opinie (2)

      To ręce opadają,wy nie wiecie co tam było,jak było. Ludzie mogli stracić życie, pracę. Mniej przeładunku. Taki kraj jacy ludzie,zero zrozumienia,tylko swoje problemy,domysły i głupie żarty. Pomyśleć trzeba zanim coś się pisze.

      • 2 1

      • Popieram..... (1)

        Cieszmy sie ze wszyscy jestesmy w takim samym skladzie jak dzień wczesniej....

        • 1 1

        • Też tak myślę

          WBNO

          • 1 1

  • To się zamaluje farbą. (2)

    • 40 6

    • To amelińjum jest, tego nie pomalujesz

      • 3 1

    • A na Gdynia jest zarąbista czy Gdynia o wszystkim lokalne omnibusy nie ustaliły przypadkiem już przyczyn podczas pożaru?

      • 0 0

  • (3)

    Melinę ktoś prowadził bez zachowania zasad BHP i się stało.

    • 14 11

    • To był nowy magazyn głuptasku.

      • 2 1

    • Sam masz melinę w domu (1)

      Nie byłeś,nie widziałeś to po co się pocisz z głupimi tekstami.

      • 7 1

      • może jeszcze powiedz, że tam suwnic nie ma ;))))

        • 7 0

  • Ziutek znowu fajczył za maszyną.

    • 3 1

  • (3)

    W tym magazynie i w jeszcze innym ściany są betonowe,a dach i jego konstrukcja drewniane.
    Mechaniczne podajniki śruty mogły spowodować zapłon pyłów.

    • 3 3

    • Tam nic nie pracowało (2)

      • 1 0

      • (1)

        A ja słyszałem, że taśmociąg

        • 1 2

        • Jak słyszałeś

          To kiedy? Daj info

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane