• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komplikują się przetargi na Trasę Kaszubską

Maciej Naskręt
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Trasa Kaszubska ma przybliżyć do Trójmiasta zachodnie Pomorze, w tym Słupsk i Lębork. Trasa Kaszubska ma przybliżyć do Trójmiasta zachodnie Pomorze, w tym Słupsk i Lębork.

Kłopoty finansowe włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua przeciągają rozstrzygnięcie przetargów na budowę i projekt dwóch odcinków Trasy Kaszubskiej. Wyłonienie wykonawcy w jednym przetargu wpływa na rozstrzygnięcie drugiego zamówienia.



Czy będziesz korzystać z Trasy Kaszubskiej?

Przygotowania do projektowania i budowy Trasy Kaszubskiej trwają od ponad dekady. Po przyznaniu środków przez rząd w 2017 r. na i tak już okrojone przedsięwzięcie, wydawało się, że nic inwestycji już nie zagrozi.

Tymczasem na horyzoncie pojawił się problem z jednym ze współwykonawców, który złożył najkorzystniejsze oferty na dwa odcinki ekspresówki - fragment między Szemudem a Luzinem (Zadanie III) i między Luzinem a Bożympolem (Zadanie II).

W tarapaty finansowe popadła włoska firma Societá Italiana per Condotte d'Acqua. Do sądu w Rzymie na początku roku trafił wniosek o tzw. upadłość układową (z włoskiego: "Prodedura di concordato in continuità aziendale") budowlanego giganta.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na zadania. Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na zadania.

KIO: przetarg trzeba rozstrzygnąć jeszcze raz



Włoskie przedsiębiorstwo z prawie 140-letnia tradycją:


Kłopoty finansowane włoskiej firmy były koronnym argumentem w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej menedżerów Budimexu od rozstrzygnięcia przetargu na projekt i budowę III zadania Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Luzina.

Nadmieńmy, że prawnicy włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua bronili się przed zarzutami tym, że tzw. upadłość układowa we Włoszech nie jest tożsama z upadłością układową określoną w polskim prawie. To bardziej jest restrukturyzacja.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postanowienie sądu w Rzymie ma wpływ na ocenę, czy konsorcjum, którego liderem jest Societa Italiana, wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz czy nie podlega wykluczeniu.

- Zgodnie w wyrokiem KIO, którego pisemne uzasadnienie otrzymaliśmy 27 lutego, prowadzimy czynności zmierzające do wyjaśnienia aktualnej sytuacji spółki - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jeden przetarg wpływa na drugi?



W tej sytuacji rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę odcinka najdalej położonego od Trójmiasta - między Luzinem a Bożympolem (zadanie II) - musi też jeszcze poczekać. Wyłonienie potencjalnego wykonawcy zamówienia na zadanie III (badane przez KIO) wpłynie poniekąd na to, kto będzie mógł wykonać zadanie II.

Urzędnicy nie tylko zyskają czas i unikną odwołania, ale także będą mieć ewentualny argument w sytuacji odrzucenia najkorzystniejszej oferty i wyboru kolejnej, czyli złożonej przez firmę Porr S.A.

Drogowcom nie przeszkadza nawet koniec 90-dniowego terminu związania z ofertą, który już minął. Po upływie wspomnianego terminu zainteresowani wykonawcy mogą odstąpić od przetargu dobrowolnie.

Łączną wartość projektu i budowy Trasy Kaszubskiej na podstawie złożonych najkorzystniejszych ofert szacuje się na kwotę ok. 1 mld 478 mln zł. Łączną wartość projektu i budowy Trasy Kaszubskiej na podstawie złożonych najkorzystniejszych ofert szacuje się na kwotę ok. 1 mld 478 mln zł.

Spółka NDI gotowa do pracy



Jak udało nam się ustalić w spółce NDI, zawiązanie konsorcjum z włoską firmą było niezbędne dla spełnienia warunków postawionych w przetargu przed wykonawcami.

Wykonawca, czyli nasze konsorcjum jest w pełni zdolne - i gotowe - do realizacji przedmiotowego kontraktu - mówi Jacek Świderski, koordynator ds. promocji w NDI.
Sopocka spółka NDi w ostatnim czasie zgromadziła środki na inwestycje. Pochodzą one m.in. ze sprzedaży udziałów w spółce zarządzającej pomorskim odcinkiem autostrady A1. Nie powinno być też problemów z menedżerami na budowie. Do NDI dołączyła część pracowników z innych znanych firm budowlanych.

Firma liczy też na kontrakt w innym miejscu. Niemal pewne jest też, że sopocka firma zbuduje ul. Nową Bulońską z Moreny na Jasień. Wykonawcą zostało konsorcjum z liderem firmą NDI z Sopotu i partnerem, czyli hiszpańską firmą Balzoa. Realizacja potrwa do lata 2019 roku.

Gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej bez problemów



Na szczęście nie powinno być już niespodzianek w sprawie budowy odcinka Trasy Kaszubskiej położonego najbliżej Trójmiasta - z Gdyni do Szemudu. Do tego przetargu nie wpłynęły odwołania.

Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na realizację wspomnianego odcinka drogi ekspresowej złożyła firma Pol-Aqua, która zaprojektuje i wykona trasę za 817 mln zł w terminie 34 miesięcy i zapewni 10 lat gwarancji na elementy infrastruktury.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • Najwzażniejsze że do

    Szemuda będzie , potem kierunek kościerzyna i jakoś na diałke dojade

    • 1 1

  • Klasyka

    To właśnie jest efekt idiotycznych przetargów i zamówień publicznych. Jak Pan X chce wynająć malarza to pyta znajomych którego polecają i nie idzie do tego o którym mówią, że to oszust i partacz. W zamówieniach publicznych nie ma takich mozliwości. Znam przypadki gdy przetargi wygrywała firma która już raz zawaliła dla tego samego Inwestora ważną inwestycję bo nie ma mechanizmów (czarnych list) stopującycj cwaniaków.

    • 3 1

  • Jak to w budyniowym grodzie koszty wybudowania najwyższe w kraju zaraz po Wawie

    Hehe niech on już kończy swoją błazenadę bo gołym okiem widać coraz więcej szwindli z kosztami i ofertami z nadmiarem

    • 1 2

  • Za budynia to norma ale niech budują ino wartko

    Bo trza jeździć !!!

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane