- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (193 opinie)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (176 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (47 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (79 opinii)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (182 opinie)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (176 opinii)
Komplikują się przetargi na Trasę Kaszubską
Kłopoty finansowe włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua przeciągają rozstrzygnięcie przetargów na budowę i projekt dwóch odcinków Trasy Kaszubskiej. Wyłonienie wykonawcy w jednym przetargu wpływa na rozstrzygnięcie drugiego zamówienia.
Tymczasem na horyzoncie pojawił się problem z jednym ze współwykonawców, który złożył najkorzystniejsze oferty na dwa odcinki ekspresówki - fragment między Szemudem a Luzinem (Zadanie III) i między Luzinem a Bożympolem (Zadanie II).
W tarapaty finansowe popadła włoska firma Societá Italiana per Condotte d'Acqua. Do sądu w Rzymie na początku roku trafił wniosek o tzw. upadłość układową (z włoskiego: "Prodedura di concordato in continuità aziendale") budowlanego giganta.
KIO: przetarg trzeba rozstrzygnąć jeszcze raz
Włoskie przedsiębiorstwo z prawie 140-letnia tradycją:
- na zadaniu III Trasy Kaszubskiej jest liderem w konsorcjum z sopocką spółką NDI. Tu ich oferta opiewała na kwotę 324 mln zł .
- na zadaniu II jest partnerem spółki NDI, która jest liderem. Tutaj z kolei zaproponowano za realizację kwotę 337 mln zł.
Kłopoty finansowane włoskiej firmy były koronnym argumentem w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej menedżerów Budimexu od rozstrzygnięcia przetargu na projekt i budowę III zadania Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Luzina.
Nadmieńmy, że prawnicy włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua bronili się przed zarzutami tym, że tzw. upadłość układowa we Włoszech nie jest tożsama z upadłością układową określoną w polskim prawie. To bardziej jest restrukturyzacja.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postanowienie sądu w Rzymie ma wpływ na ocenę, czy konsorcjum, którego liderem jest Societa Italiana, wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz czy nie podlega wykluczeniu.
- Zgodnie w wyrokiem KIO, którego pisemne uzasadnienie otrzymaliśmy 27 lutego, prowadzimy czynności zmierzające do wyjaśnienia aktualnej sytuacji spółki - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Jeden przetarg wpływa na drugi?
W tej sytuacji rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę odcinka najdalej położonego od Trójmiasta - między Luzinem a Bożympolem (zadanie II) - musi też jeszcze poczekać. Wyłonienie potencjalnego wykonawcy zamówienia na zadanie III (badane przez KIO) wpłynie poniekąd na to, kto będzie mógł wykonać zadanie II.
Urzędnicy nie tylko zyskają czas i unikną odwołania, ale także będą mieć ewentualny argument w sytuacji odrzucenia najkorzystniejszej oferty i wyboru kolejnej, czyli złożonej przez firmę Porr S.A.
Drogowcom nie przeszkadza nawet koniec 90-dniowego terminu związania z ofertą, który już minął. Po upływie wspomnianego terminu zainteresowani wykonawcy mogą odstąpić od przetargu dobrowolnie.
Spółka NDI gotowa do pracy
Jak udało nam się ustalić w spółce NDI, zawiązanie konsorcjum z włoską firmą było niezbędne dla spełnienia warunków postawionych w przetargu przed wykonawcami.
Wykonawca, czyli nasze konsorcjum jest w pełni zdolne - i gotowe - do realizacji przedmiotowego kontraktu - mówi Jacek Świderski, koordynator ds. promocji w NDI.
Sopocka spółka NDi w ostatnim czasie zgromadziła środki na inwestycje. Pochodzą one m.in. ze sprzedaży udziałów w spółce zarządzającej pomorskim odcinkiem autostrady A1. Nie powinno być też problemów z menedżerami na budowie. Do NDI dołączyła część pracowników z innych znanych firm budowlanych.
Firma liczy też na kontrakt w innym miejscu. Niemal pewne jest też, że sopocka firma zbuduje ul. Nową Bulońską z Moreny na Jasień. Wykonawcą zostało konsorcjum z liderem firmą NDI z Sopotu i partnerem, czyli hiszpańską firmą Balzoa. Realizacja potrwa do lata 2019 roku.
Gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej bez problemów
Na szczęście nie powinno być już niespodzianek w sprawie budowy odcinka Trasy Kaszubskiej położonego najbliżej Trójmiasta - z Gdyni do Szemudu. Do tego przetargu nie wpłynęły odwołania.
Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na realizację wspomnianego odcinka drogi ekspresowej złożyła firma Pol-Aqua, która zaprojektuje i wykona trasę za 817 mln zł w terminie 34 miesięcy i zapewni 10 lat gwarancji na elementy infrastruktury.
Miejsca
Opinie (94) 6 zablokowanych
-
2018-03-08 17:11
Najwzażniejsze że do
Szemuda będzie , potem kierunek kościerzyna i jakoś na diałke dojade
- 1 1
-
2018-03-08 19:56
Klasyka
To właśnie jest efekt idiotycznych przetargów i zamówień publicznych. Jak Pan X chce wynająć malarza to pyta znajomych którego polecają i nie idzie do tego o którym mówią, że to oszust i partacz. W zamówieniach publicznych nie ma takich mozliwości. Znam przypadki gdy przetargi wygrywała firma która już raz zawaliła dla tego samego Inwestora ważną inwestycję bo nie ma mechanizmów (czarnych list) stopującycj cwaniaków.
- 3 1
-
2018-03-08 22:17
Jak to w budyniowym grodzie koszty wybudowania najwyższe w kraju zaraz po Wawie
Hehe niech on już kończy swoją błazenadę bo gołym okiem widać coraz więcej szwindli z kosztami i ofertami z nadmiarem
- 1 2
-
2018-03-08 22:18
Za budynia to norma ale niech budują ino wartko
Bo trza jeździć !!!
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.