• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • defekował na pkm, dla kogo to jest i dlaczego z pieniędzy pasażerów SKM?

    • 3 3

  • podobno za 3 kadencje prez. Szczurek puści kolejkę po istniejących i gotowych do użytku torach z Oksywia (1)

    i 50000 ludzi przestanie stać w korkach. Już wiecie na kogo głosować. HURAAA

    • 6 3

    • Pan Adamowicz na prezydenta Gdyni

      wtedy powstanie kolejka z Oksywia i tunel pod portem łączącym centrum z Gdynią Północ

      • 2 1

  • Gdynia Kiedyś Morska Potęga Polski a dzisiaj Gdynia to Miasto Upadłe

    • 6 8

  • brak parkingow

    Najwieksza bolaczka jest brak parkingow przy wiekszoci stacji tylko kilka z nich ma parkingi z prawdziwego zdarzenia... ale wystarczy pojechac w strone Koscierzyny czy Kartuz i widac ze ludzie ktorych probuje sie przekonac do przesiadania sie na koej musza parkowac gdzie popadnie nawet na ulicy....to jest zupelnie nie przemyslane i powinno byc szybko skorygowane aby wiecej ludzi moglo korzystac z PKM

    • 6 2

  • wytłumaczenie opóźnienia jest skandaliczne - nalicza KARY?

    zdziwienie że nie rosną u nas palmy = ale wtedy zapewne temperatury byłyby zbyt wysokie...

    • 3 2

  • tez buduje

    ja tez buduje nowom stacje w pokoju bo chomiki chcialy pojezdzic po domu

    • 2 3

  • Rozklad rozumiem będzie jak w kazdej normalnej metropolii - czyli w szczycie co 3 min a poza co 5 min ??? (1)

    • 29 2

    • Jaka "metropolia" taki rozkład

      • 8 1

  • jak się przy tym przejeżdza

    to OKROPNIE to wygląda...to zadaszenie i do tego w czerwonym kolorze przypomina wiatę jakiejś firmy remontowej lub magazyn ..brrrrr ..nie było tam architekta ? wystarczyło odsunąć przystanek ze 200 metrów w głąb ..i byłoby zupełnie inaczej !!!

    • 10 5

  • "Na budowie trwają prace wykończeniowe." (1)

    Przecież to jeszcze totalny bajzel jest, a nie prace wykończeniowe.

    • 48 10

    • Jakie prace wykończeniowe? Jaki bajzel?

      Przecież oficjalnie PKM ruszyła we wrześniu 2015 r. Zatem już od dwóch lat mamy wspaniale działające połączenia!

      • 4 5

  • drugi peron w Redłowie?

    może postulat nie na temat, ale czy w zakresie pociągów dalekobieżnych obecnie Redłowo nie jest lepiej skomunikowane z okolicznymi dzielnicami niż Orłowo? Szczególnie nocą?

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane