• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół szlabanu na granicy Gdańska i Borkowa

Szymon Zięba
26 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 64 prywatne ulice w Gdańsku
  • Przed wjazdem na prywatny odcinek ul. Tenisowej stoi znak informujący o zakazie ruchu. Przez to, że kierowcy go ignorują, mieszkańcy chcą tu ustawić szlaban.
  • Przed wjazdem na prywatny odcinek ul. Tenisowej stoi znak informujący o zakazie ruchu. Przez to, że kierowcy go ignorują, mieszkańcy chcą tu ustawić szlaban.
  • Przed wjazdem na prywatny odcinek ul. Tenisowej stoi znak informujący o zakazie ruchu. Przez to, że kierowcy go ignorują, mieszkańcy chcą tu ustawić szlaban.

Ponieważ kierowcy nie respektują zakazu ruchu na ul. Tenisowej, na granicy Gdańska i Borkowa, mieszkańcy chcą w tym miejscu ustawić szlaban. Mogą to zrobić, ponieważ droga jest prywatna. Jeśli tak się stanie, kilka tysięcy mieszkańców nadłoży pięć kilometrów w drodze do poczty, przychodni czy przedszkola. To byłby już drugi taki przypadek w tej okolicy.



Czy zamykanie prywatnych dróg szlabanami to dobre rozwiązanie?

Z pisma krążącego wśród mieszkańców podgdańskiego Borkowa wynika, że szlaban ma stanąć na prywatnym odcinku ul. Tenisowej. W ten sposób jego pomysłodawcy chcą ograniczyć ruch na końcowym odcinku ul. Kasztanowej oraz na ul. Tenisowej i Kolarskiej..

A jest co uspokajać, bo z tej drogi korzystają wszyscy mieszkańcy Borkowa chcący dostać się do ul. Świętokrzyskiej i dalej do obwodnicy lub do centrum Gdańska. Mimo że oficjalnie stoi tu zakaz ruchu dla wszystkich, poza mieszkańcami ulicy.

- Osób uprawnionych do przejazdu tą ulicą jest kilkaset, a według pomiaru natężenia ruchu przejeżdża nią ponad 5 tys. aut na dobę. Wszyscy mieszkańcy ul. Żeglarskiej mają prawo do przejazdu ul. Kolarską i Tenisową. Prawo to jest ograniczane przez ruch tranzytowy osób nieuprawnionych, w tym ciężarówek. Jedyną skuteczną metodą zmuszenia gminy do budowy brakującej ulicy Stylowej [która stanowiłaby alternatywny objazd - dop. red.] jest wyeliminowanie ruchu samochodów nieuprawnionych - czytamy w piśmie, w którym poinformowano o szlabanie.
Pismo krążące wśród mieszkańców Borkowa Pismo krążące wśród mieszkańców Borkowa
Radna gminy Pruszcza Gdańskiego Weronika Chmielowiec, która jest zaangażowana w rozwiązanie tego sporu, podkreśla, że rozumie mieszkańców, którzy planują postawienie na ul. Tenisowej szlabanu. Wylicza jednak szereg konsekwencji, do których takie działanie może doprowadzić.

- Jeżeli droga zostanie zamknięta, sprawny dojazd do Borkowa zostanie właściwie odcięty. Można powiedzieć, że będziemy jedyną miejscowością w Polsce, która jest podzielona na dwie części. Doprowadzi to do absurdów. Gdy mieszkaniec "z drugiej strony szlabanu" będzie chciał odebrać list polecony z poczty przy osiedlu Nowy Horyzont, będzie musiał jechać naokoło - nadkładając kilometry przez Gdańsk. W takiej samej sytuacji będą osoby jadące do przychodni, apteki czy jednego ze znajdujących się tam przedszkoli. To będzie też kłopot dla mieszkańców południa Gdańska, ponieważ drogą objazdową stanie się Starogardzka, NiepołomickaWielkopolska. Większy ruch będzie również na obwodnicy - wylicza Weronika Chmielowiec.
Ustawienie szlabanu spowoduje, że mieszkańcy - by dostać się np. do szkoły czy przedszkola - będą musieli nadkładać kilka kilometrów przez Gdańsk. Ustawienie szlabanu spowoduje, że mieszkańcy - by dostać się np. do szkoły czy przedszkola - będą musieli nadkładać kilka kilometrów przez Gdańsk.

Wójt gminy Pruszcz Gdański: Próbuje się nas zmusić do niemożliwego



Informacjami o przygotowaniach do ustawienia szlabanu zaskoczone są władze gminy Pruszcz Gdański, do której należy Borkowo.

- Niespełna miesiąc temu rozmawialiśmy z przedstawicielami mieszkańców, którzy chcieli postawić szlaban na ul. Tenisowej. Wydawało mi się wówczas, że doszliśmy do porozumienia: po przebudowaniu ul. Kasztanowej uniemożliwimy przejazd tą trasą samochodom ciężarowym, ruch zostanie uspokojony i naprawimy uszkodzone fragmenty ulicy. Teraz mówi się, że prywatny odcinek drogi zostanie, jednak zamknięty szlabanem. Mam wrażenie, że wymuszając przyspieszenie budowy ul. Stylowej, próbuje się nas zmusić do niemożliwego - mówi Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański.
Przekonuje, że trwająca już przebudowa ul. Kasztanowej zakończy się nie później niż za dwa tygodnie. Dodatkowo w 2020 roku wybudowany ma zostać łącznik między ul. Kasztanową a Stylową. Z kolei na przełomie kwietnia i maja 2020 roku planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę ul. Stylowej, która będzie stanowić alternatywny przejazd przez tę okolicę.

- Możemy pomyśleć chociażby nad tymczasowym utwardzeniem trasy, zanim zostanie wybudowana docelowa droga. Prosimy o zrozumienie. Zamykanie dróg w ramach protestu to bardzo złe rozwiązanie antagonizujące ludzi - przekonuje Magdalena Kołodziejczak.

Czarny rynek "przejazdówek" przez szlaban?



Autorzy pisma informującego o ustawieniu szlabanu na ul. Tenisowej podkreślają, że wszyscy mieszkańcy ul. Żeglarskiej będą mieli możliwość zakupu otwierającej go karty. Jej koszt to 30 zł za sztukę.

Pojawiają się jednak pytania o ewentualne nadużycia i handel kartami. Sygnały o podobnym procederze zaczęły bowiem trafiać do naszej redakcji po tym, jak podobny szlaban ustawiono przy ul. Hokejowej na os. Vivaldiego w Gdańsku.

- Specjalny "kluczyk" otwierający szlaban można kupić "na lewo", wcale nie mieszkając na osiedlu, ale trzeba zapłacić kilkaset złotych - dowiadujemy się od jednego z czytelników.
Na osiedlowym forum dyskusyjnym jedna z osób wprost składa ofertę kupna specjalnego pilota, który pozwala podnieść na żądanie szlaban na ul. Hokejowej za 200 zł. Inny forumowicz podkreśla, że "zdobyć pilota w normalnej cenie (czyli mniejszej niż 500 zł brutto, jak sobie tu życzą niektórzy na forum) nie jest tak trudno".

Miejsca

Opinie (634) ponad 20 zablokowanych

  • Stawiać szlaban!

    Jak miasto Gdańsk i gmina Borkowo olewają problem to zagrodzić przejazd i już. Warunkiem stawiania nowych osiedli powinna być rozbudowa infrastruktury drogowej. Niestety władze mają to gdzieś i efekt jest taki, że drogi osiedlowe stają się przelotowymi.
    Skoro na innych osiedlach są szlabany to i tu stawiać. A żale kierować do władz lub deweloperów a nie do właścicieli, którzy płacą podatki za drogę i ponoszą koszty jej remontów.

    • 26 4

  • To (3)

    To nie ludzie z ul. Żeglarskiej w Borkowie chcą zamknąć drogę, tylko Ci po stronie Gdańska, którzy mieszkają w domkach. Wiem bo mieszkam tam. Wiedzieli że kupują bliźniak przy naprawdę ruchliwej drodze za gruba pieniądze A teraz im przeszkadza hałas. I nie jestem za tym szlabanem. I żadnej karty od was nie kupię. Mam mieć przejazd i tyle... I Gdańsk jest temu winien bo nie chce odkupić tego kawałka drogi od nas.

    • 19 13

    • A poco Gdańskowi droga do Żeglarskiej w Borkowie?

      Moieszkasz w Borkowie - jeździj przez Borkowo. A pyszcz swojej wiecznej wójtowej.

      • 7 5

    • Odkup drogi przez Gdańsk

      Mieszkasz tam, ale nie wiesz do końca. Gdańsk chciał odkupić ten prywatny kawałek drogi, wszystko już było przygotowane. I wtedy jeden z właścicieli segmentów przy Kolarskiej (z szeregu składającego się z 3 segmentów na rogu Kolarskiej i Kasztanowej) postawił weto i sprawa upadła.

      • 8 0

    • Człowieku pomysł zanim napiszesz

      Jaka ruchliwa trasa? To wy zrobiliście sobie z niej przelotowke! Tam jest wszędzie 30km/h a sobie rajdy urządzacie jak nie ma korka. 5000 aut dziennie po drodze wewnętrznej. Nie rób zamieszania i w swojej chorej percepcji zwróć uwagę na istotę.

      • 2 0

  • Dajta mnie szlobana już ja go wyucza się otwieroć

    Dyć u nos nie mo szlobana i syćko jest richtik i dziouchy są i chopy pijo okowite i jest piknie

    • 4 0

  • Dojazdu nie ma, przecież jest zakaz! Konieczność postawienia szlabanu wynika z tego, że do patusów nie dociera...

    • 13 6

  • Skutek wyprzedawania gruntów pod osiedla bez wcześniejszego planowania przestrzennego

    • 22 0

  • Tanie osiedla na przedmieściach a ludziom słoma z butów wystaje... (1)

    Wybudujcie jeszcze mur jak w Berlinie, żeby nikt do Was nie dojechał...

    • 19 8

    • Pochwal się na jakim "drogim" osiedlu mieszkasz!

      Nie jesteś w temacie nie jątrz!
      Na wielu ulicach w Gdańsku są zakazy z wyłączeniem "nie dotyczy mieszkańców" / "nie dotyczy właścicieli wspólnoty", itp.

      • 5 4

  • Pani Chmielowiec to może pani kupi sobie mieszkanie przy obwodnicy, jak uważa pani, że mała droga osiedlowa jest alternatywą dla obwodnicy i powinna odciazac jej ruch. Żart? Jak pani tak reprezentuje gminę, to słów brak... I grzecznisc jedynie powstrzymuje mnie przed użyciem innych słów...

    • 21 2

  • Kupie (5)

    Mieszkam na Tenisowej8 i niestety juz sie nie łapie na żadne piloty,mimo ze do planowanego szlabanu mam przyslowiowy rzut beretem co jest troche slabe patrząc ze codziennie wożę dziecko do przedszkola w Borkowie i bede musiala jeździć na około niepolomnicka bo vivaldoego tez oszlabanowane.Wszystko staram sie rozumieć naprawde ale to przechodzi ludzkie pojecie 3szlabany ktore blokuja alternatywne dojazdy dziecka do przedszkola.
    Więc jak będzie jakaś możliwość to z checia odkupie taki pilot,karte czy co tam bedzie.Nawet niech zrobia platny ten szlaban zeby mogli utrzymywać droge prywatna

    • 11 6

    • Dokładnie jestem w takiej samej sytuacji

      • 3 0

    • Dziecku blokują? No jeśli za kierownicą faktycznie dziecko na zakazie ruchu jeździ to zwracam honor i całuję w rączkę!

      • 4 5

    • blokuja alternatywne dojazdy dziecka do przedszkola

      można przejść. Skromne 1,4 km.

      • 7 1

    • Proszę pani,

      a dlaczego pani wjeżdża na prywatną drogę prowadzącą do przedszkola? Na rondzie na NH niebawem też postawimy szlaban.

      • 3 2

    • No tak, bo dziecko nie może przejść się do szkoły, musi zostać dotransportowane przez rodzica. Przecież to nieludzkie posyłać dziecko na piechotę, jeszcze się zmęczy albo przeziębi.

      • 3 3

  • Opinia wyróżniona

    Wina gminy! (28)

    1. Przestańmy obwiniać mieszkańców, którzy kupili nieruchomości przy wąskiej drodze wewnętrznej, a zrobiła im się pod oknami przelotówka. Mają prawo walczyć o spokój.
    Pretensje powinny być kierowane do gminy która ma głęboko w .... mieszkańców, nie tylko Borkowa zresztą. Ich obowiązkiem jest zapewnienie dróg dojazdowych. Z tego co wiem, w tamtej okolicy jest z tym duży problem.
    2. Co do szlabanów to ich stawianie przy drogach powinno być zakazane. Całe osiedla w szlabanach, taka nowa moda. Borkowo, Lawendowe .... Opanujcie się.
    Jakby gmina dbała o drogi dojazdowe, a ruch rozłożyłby się na wszystkie uliczki - w zależności od celu podróży, to nie byłoby problemu.

    • 357 46

    • (10)

      Czy to gmina za kierownicą olewa zakaz?

      • 12 24

      • (9)

        Zakaz czy szlaban - wszystko jedno. Brak przejazdu. Chodzi o to, że gmina ma zadbać o jego możliwość z poszanowaniem praw mieszkańców. Czyli budować drogi. Jasne?

        • 37 5

        • Zacznijmy od tego, że kierowcy nie mają prawa jechać (8)

          A że wieśniaki to jakieś 50% ludzi za kółkiem, to nie może być normalnie.

          • 10 24

          • Jest droga masz prawo jechać (7)

            tak jak jest śmietnik to masz prawo wrzucić tam śmieci a nie obok na ziemię.

            • 5 21

            • Do cudzego śmietnika też masz prawo podrzucać śmieci? Zmieszane? Podobnie z cudzą drogą, puścić przeładowaną ciężarówkę?

              • 19 1

            • Nie, jeżeli jest to droga prywatna. Tak jak ta.

              • 12 3

            • (4)

              Czy aby na pewno masz prawo wrzucać śmieci do prywatnego śmietnika i jechać po prywatnej drodze? Może jeszcze masz prawo zaparkować samochód na prywatnej posesji a właściciel ma obowiązek udostępnić ci klucze od bramy i może popilnować samochodu kiedy zaparkujesz? A może i klucze od domu by się przydały? Można się przecież też przespać i coś przekąsić kiedy się jest zmęczonym po podrózy...?

              • 20 1

              • He he

                Takie myślenie to efekt wieloletniej tresury do socjalizmu. Ludziom się w d..ach poprzewracało. Oczywiście ci co tak chętnie korzystają z cudzego swoje dobra uważają za świętość.

                • 4 0

              • Dlatego mieszkańcy borkowa nie powinni mieć prawa wjazdu do Gdańska (2)

                Idąc twoim rozumowaniem drogi miejskie samorządu Gdańskiego należą do mieszkańców Gdańska. Pomijając kilka dróg powiatowych i wojewódzkich pozostałe powinny służyć tylko gdańszczanom i ewentualnym ich gościom a nie przyjezdnym z gmin ościennych. Jak widzisz twoje rozumowanie mimo w teorii logicznych przesłanek jest mylne. Inna sprawa że powinno być to uregulowane układ drogowy nigdy nie powinien być prywatny jeżeli nie jest to ślepa uliczka.

                • 4 0

              • (1)

                Nie bądz śmieszny. Dojeżdzamy do Gdańska po drogach tego miasta bo pracujemy w firmach które płacą w Gdańsku podatki czyli także przyczyniamy sie do utrzymywania dróg

                • 0 2

              • Dlatego samochody sluzbowe tych firm jak najbardziej powinny jezdzic po drogach Gdanska. Ty prywatnie placisz podatki do gminy (patrz swoj PIT) i jako taki nie powinienes jezdzic pod drogach Gdanska.

                • 0 0

    • Otwarte miasto Gdańsk (1)

      I okolice.... Bahaha

      • 13 5

      • podaję tel. do sekretariatu pani wójt 586929421 dzwońmy i prośmy o przyspieszenie budowy ulicy Stylowej. Jest to jedyna metoda porzucenia pomysłu budowy szlabanu.

        • 4 6

    • W d*pue szlabany

      • 5 6

    • Ale dojazd jest!!

      Nie jest to odcieta od świata wyspa!!
      Tam można dojechać z 2 ston.. a za chwile z 1.. a to że ktoś widzi tylko czubek własnego nosa... chociaż trwają rozmowy na temat budowy drogi..
      no to czubek !

      • 8 6

    • Wina Gminy m. Gdańsk. (2)

      Borkowo jakby mogło to by wykupiło droge na mocy specustawy i nikt by szlabanu nie stawił. Problem jest taki, że droga należy do Gdańska i Borkowo nie może nic z tym zrobić. A Gdańskowi powinno zależeć na swobodnym przejeździe między gminami, bo spora część ludzi z Borkowa pracuje w Gdańsku i zostawia tam pieniądze i podatki, które powinny iść m.in. na drogi.

      A jeżeli chodzi o spokój, to jak ktoś chce spokój to niech wyprowadzi się na wieś, a nie na obrzeża 1,5mln aglomeracji, która jest jedną z szybciej rozwijających się aglomeracji w Polsce, na dodatek obok obwodnicy tej aglomeracji.

      • 7 15

      • numer pani wójt 586929421 prośmy o budowę Stylowej. Jest to jedyna metoda porzucenia pomysłu budowy szlabanu.

        • 2 4

      • Może Borkowo powinno na mocy specustawy wykupić twoje mieszkanie?

        • 1 4

    • Jesli jest znak zakazu

      A nikt go nie respektuje to, bardzo dobrze ze zamykają
      Trzeba siła edukować ludzi niereformowalnych

      • 12 6

    • Owszem (2)

      Gminy Gdańsk i szczególnie Pruszcz Gdański są winne tej sytuacji, ale nie zapominajmy, że nie tak dawno jeszcze właściciele tej drogi zgadzali się na jej przejęcie. Potem nagle pojawiła się nowa grupa współwłaścicieli (zapewne przez to, że Hanza oddała do użytkowania szeregi, których właściciele stali się automatycznie, zamiast dewelopera, współwłaścicielami drogi), która była innego zdania i do przekazania nie doszło. Co więcej, część współwłaścicieli drogi otwarcie przyznaje, że nikt z nimi nie konsultował kwestii postawienia szlabanu, składania protestu i wysyłki maili. Warto zauważyć, że pod tym protestem, jak i pod mailami nikt się z nazwiska i imienia nie podpisuje.

      Bez dwóch zdań gmina Pruszcz Gdański powinna już parę lat temu wybudować ulicę Stylową lub tzw. obwodnicę Borkowa i że którejś z tych ulic nie ma, to jest kryminał, ale działania właścicieli tego trefnego kawałka drogi, a przynajmniej części z nich, także są dalekie od uczciwych.

      Inna sprawa jest taka, że jak tam stanie szlaban i będzie z niego korzystało codziennie kilkaset osób, bo mniej więcej 300-500 osób będzie uprawnionych do przejazdu, to ten szlaban będzie padał raz na miesiąc, w najlepszym przypadku. Biorąć pod uwagę moje doświadczenia z bloku, gdzie był szlaban na parkingu na 100 samochodów, to ten szlaban będzie robił około 2000-3000 cykli (otwarcie-zamknięcie) dziennie, czyli około 100.000 cykli miesięcznie. Trzy miesiące i mechanizm do wymiany. Jaki sens ma takie rozwiązanie? To tylko koszty, a ci, którzy będą chcieli tamtędy jeździć, sobie wykupią piloty przez znajomych z Żeglarskiej i ruch wcale bardzo nie spadnie.

      Skoro gmina zadeklarowała, że wybuduje Stylową w 2022 roku, to ja bym zmusił gminę do deklaracji, że ta droga powstanie w 2021 roku, bo jest bezprovlemowo możliwe (pozwolenie na budowę będzie w okolicach sierpnia 2020) i niech to potwierdzą na piśmie. Wszyscy jakoś przeczekają te około półtora roku, bez i**otycznych rozwiązań typu szlaban,

      • 10 3

      • (1)

        numer do władz Borkowa 586929421 domagajmy się przyspieszenie budowy ulicy Stylowej. Jest to jedyna metoda porzucenia pomysłu budowy szlabanu.

        • 1 5

        • Płyta Ci się zacięła?

          • 1 3

    • (1)

      Najwyższy czas pomyśleć o uporządkowaniu sytuacji własnościowej dróg i działek. Droga prywatna czy działka staje się publiczną po jej odkupieniu przez gminę oczywiście przy respektowaniu nadrzędności publicznej. To jest takie proste, że aż trudno zrozumieć. Prywatna droga jest tym samym czym jest prywatna posesja. Właściciel zawsze może jej użyczyć, ale przecież nie musi, nawet jeśli to komuś utrudnia życie. Jeśli istnieje nadrzędność publiczna to zawsze można właściciela zmusić do sprzedania, powtarzam sprzedania a nie oddania, bo inaczej nic publicznego nie udałoby się wybudować czy zachować ciągłości dróg i ciągów komunikacyjnych. Ceny nieruchomości czy ziemi są zwykle znane na danym terenie i można się dogadać jak się rozmawia... Wcześniej dobre planowanie zwykle obniża znacznie koszty gminie, ale która gmina się tym przejmuje?

      • 6 0

      • Bardzo proszę o telefonowanie do pani wójt 586929421 i wymuszanie przyspieszenia budowy ulicy Stylowej. Jest to jedyna metoda porzucenia pomysłu budowy szlabanu.

        • 0 6

    • Drogi nie ma

      A deweloperzy budują, temu tez się trzeba przyjrzeć, dlaczego tak trudno wybudować drogę, która nie przeszkadzałaby mieszkańcom...

      • 6 0

    • dlaczego dopiero teraz ? (1)

      Problem jest taki dlaczego dopiero teraz chcą zrobić szlaban. Trzeba było szlaban postawić jak się dopiero zaczynały tam bydowy bloków przez deweloperów . Szybko deweloper by drogę dodatkową wybudował co by jego osiedle było atrakcyjniejsze ( patrz cytrusowe ) i by było po temacie a teraz jak już wszystko do okoła wybudowane (prawie) to juz po temacie moim zdaniem sytuacja patowa do momentu powstania Stylowej a to tak szybko nie będzie. A tracą na tym tylko zwykli ludzie.

      • 2 0

      • Pytanie dlaczego kierowcy olewali zakaz a teraz się oburzają?

        • 2 4

    • Wytrzezwiej.

      • 1 1

  • michu (2)

    To dlaczego kładą im asfalt,chodniki i lampy oświetleniowe montują - za czyje pieniądze,że teraz szlaban chcą postawić.

    • 8 3

    • Właśnie sam ją budował?

      Egoista

      • 3 0

    • Na tej drodze?

      Za wszystko zapłacili właściciele kupując dom lub mieszkanie.
      Kolejny co pojęcia nie ma a się wtrąca.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane