• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny Uber od czwartku w Trójmieście. Zapowiada zmiany na lokalnym rynku

Borys Kossakowski, Robert Kiewlicz
24 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. Opłaty będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju.

Od czwartku w Trójmieście będzie można skorzystać z oferty firmy Uber. Jej działalność wzbudza jednak wiele kontrowersji, ponieważ wykorzystuje lukę w prawie. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zamówić już przed południem.



Uber to:

Uber to amerykańska korporacja założona w 2009 roku w San Francisco. Zrewolucjonizowała rynek transportu osobowego wprowadzając nową ofertę dla klientów taksówek. Działa to tak: w smartfonie na mapie sprawdzamy, gdzie jest najbliższa taksówka i kto siedzi za jej kierownicą. Jeśli odpowiada nam kierowca i prognozowany czas dojazdu, klikamy, by zamówić auto. Później aplikacja za pomocą GPS'u mierzy przejechaną odległość, a płatność dokonuje się przez system komputerowy. Aplikacja podaje cenę za kurs jeszcze przed rozpoczęciem jazdy.

Od trzech tygodni w Trójmieście w Business Link w budynku Olivia Gate A oraz w Gdyni przy ul. Świętojańskiej odbywały się spotkania szkoleniowe dla kierowców Ubera. Kandydaci powinni dysponować własnym autem (rocznik 2005 lub młodszy), zaświadczeniem o niekaralności i zaświadczeniem o Wykroczeniach w Ruchu Drogowym. Zarejestrować się można nadal korzystając z tego linku.

Co ciekawe, od niedawna na rynku działają też dwie firmy korzystające z aplikacji internetowych: iTaxi i gdyński LYNK.

Opłaty w Uberze będą niższe niż w standardowych taksówkach: 5 zł za "trzaśnięcie drzwiami", 1,40 zł za kilometr, 0,25 zł za minutę postoju. 20 proc. rachunku idzie na konto pośrednika, czyli firmy Rasier Operations BV zarejestrowanej w Holandii. Uwaga dla potencjalnych kierowców Ubera: zgodnie z umową, w razie konfliktu miedzy właścicielem samochodu a pośrednikiem, strony będą korzystać z Sądu Arbitrażowego w Amsterdamie, a językiem arbitrażu będzie angielski.

Przepisy były tworzone dawno temu, gdy nie było technologii umożliwiającej działanie takiej platformy jak Uber. Nikomu się nie śniło, że będzie internet czy smartfony - szef Ubera na Polskę.
Uber wzbudza wiele emocji, ponieważ wykorzystuje lukę w polskim prawie. Zgodnie z ustawą, każdy kierowca samochodu osobowego, który oferuje usługi transportowe, musi korzystać z licencji taksówkarskiej. Część kierowców używająca 8-9-osobowych aut omija ten przepis i "jeździ na" licencji do przewozu osób lub przewozu towarów.

Uber teoretycznie od kierowców wymaga spełnienia wszystkich przepisów ustawodawcy (tak wynika z umowy), ale w praktyce kierowcy Ubera nie mają ani licencji, ani taksometrów, ani kas fiskalnych. Nieoficjalnie mówi się, że kierowcy Ubera, w razie problemów, mogą liczyć na prawników pracujących dla firmy. Co to oznacza w praktyce - dopiero się przekonamy.

Nie wystawiają też rachunków: po kursie klient otrzymuje maila z wyliczeniem płatności. Płatność jest obsługiwana przez aplikację Uber, a kierowca otrzymuję wypłatę należności raz w tygodniu.

Założyciel Ubera Travis Kalanick podkreśla, że przepisy rzadko nadążają za rzeczywistością i również teraz będą musiały się dostosować po fakcie. Przedstawiciele Ubera deklarują chęć współpracy z ustawodawcą. Do ustawodawców również apelują przedstawiciele korporacji taksówkowych, którzy żądają wprowadzenia bardziej restrykcyjnych przepisów.


Trójmiasto potrzebuje zmiany

Rozmowa z Kacprem Winiarczykiem, rzecznikiem prasowym Uber Polska.

Uber funkcjonuje w setkach miast na całym świecie. W Polsce obecny jest od 2014 roku. Wszędzie jego działalność wzbudza spore kontrowersje. Przeciwko Uberowi protestują szczególnie tradycyjne korporacje taksówkowe. Zarzucają spółce nieuczciwą konkurencję.

Kacper Winiarczyk: - Do rynku trójmiejskiego przymierzaliśmy się od dłuższego czasu. Obserwujemy duże zainteresowanie naszymi usługami ze strony użytkowników. Zanim weszliśmy do Trójmiasta zanotowaliśmy ok. 10 tys. prób zamówienia Ubera z tego rejonu. Pierwsze kursy z kierowcami Uber w Trójmieście będzie można zmówić już w czwartek przed południem. W różnych krajach nasza obecność wzbudza pewnego rodzaju kontrowersje wynikające w większej mierze z niezrozumienia tego czym tak naprawdę jesteśmy i jaką nową jakość wprowadzamy na rynek, który od dziesięcioleci się nie zmienia. Trudno mi spekulować jaka będzie odpowiedź na nas środowisk taksówkarskich. Widać, że w Trójmieście jest potrzebna zmiana i Uber ją oferuje. Nasze usługi są bezpieczne i ich jakość jest sprawdzona, a klient zapłaci rozsądną ceną za dany kurs. Ze strony korporacji taksówkowych od dawna słyszymy rożne groźne głosy, zapowiadające rożnego typu akcje. Dla nas najważniejsze jest nie to co myślą na nasz temat dane środowiska, ale jaki jest odzew klientów, a jest on bardzo pozytywny.

Uber odbiega od tradycyjnego modelu korporacji taksówkowej. Co możecie zaoferować klientom?

- Dzięki naszej technologii i sposobowi prowadzenia biznesu jesteśmy w stanie dostarczyć auto wyjątkowo szybko. W Warszawie, kiedy zaczynaliśmy, średni czas oczekiwania na auto wynosił kilkanaście minut. Obecnie udało nam się zejść poniżej pięciu minut. W Trójmieście należy się spodziewać tego samego. Są to przejazdy tanie. Kierowcy mało stoją, mają większe obroty i zarabiają większe pieniądze nawet po niższych stawkach. W Trójmieście będziemy na razie oferować jedną usługę - Uber Pop, czyli usługę ekonomiczną. To są przejazdy autami miejskimi, które mają maksymalnie 10 lat i są zarejestrowane na 5 osób. Cena płacona przez naszych klientów jest stała przez całą dobę i nie ma dopłat za wyjazdy poza granice miasta. Na niektórych kursach, najbardziej popularnych, będą obowiązywały sztywne stawki. W nocy będą to ceny nawet o 50 proc. tańsze w stosunku do tradycyjnej taksówki.

Kto może zostać waszym kierowcą?

-Każdy kierowca zanim rozpocznie współpracę z Uber musi przedstawić komplet dokumentów, w tym zaświadczenie o niekaralności oraz zaświadczenie o wykroczeniach w ruchu drogowym. Jeśli miał on dużo mandatów tonie ma szans na pracę z nami.

Ilu kierowców w Trójmieście będzie z wami współpracować?

- Nie podajemy takich takich danych. Dodatkowo liczby te cały czas się zmieniają. Kierowcy Uber jeżdżą kiedy chcą i ile chcą. Na początku naszej działalności w Trójmieście potrzebujemy oczywiście dużej ilości kierowców dlatego też oferujemy im atrakcyjne zachęty finansowe. Nie przyjmujemy nieskończenie wielu kierowców. Zwracamy uwagę na opłacalność. Jeśli widzimy, że zarobki kierowców idą w dół, czyli mamy zbyt wielu kierowców w stosunku do bazy klientów,to przestajemy na pewien czas przyjmować nowych pracowników.

Opinie (311) ponad 10 zablokowanych

  • Legalność działania (1)

    Na co może narazić się kierowca jeżdżący w UBERZE:
    1. Urząd Skarbowy:
    - brak zarejestrowanej działalności gospodarczej,
    - nierejestrowanie dochodów.
    2. Inspekcja Transportu Drogowego:
    - brak licencji na wykonywanie zarobkowego przewozu osób (8000 - 10000 ty yś. zł)
    3. Inspekcja Handlowa:
    - nie wystawianie paragonów,

    • 4 0

    • a ja mam

      a ja mam zarejestrowana działalność gospodarcza
      wystawiam faktury dla ubera a jak on sie rozlicza mnie to nie interesi
      mam wykupiona licencje na przewóz osób samochodem osobowym
      a paragonów wystawiać nie musze bo nie posiadam kasy fiskalnej bo klijent płaci uberowi po przez apke to nie jest moja stała robota a tylko dodatek wiec nie narzekam jezdze dla nich od poczatku i kasa sie zgadza ludzie kturych wiozłem wszyscy zadowoleni jeszcze mi sie nie zdazył klijet zachlany bo taki nie da rady uruchomić apki same plusy tylko stawki mogły by być większe :))

      • 1 1

  • taksiarz

    Jezdze w korporacji za 1.80 i jako praca dorywcza.nie wiem prawde mowiac jak mozna tylko z tego wyrzyc chyba ze jezdzac 300 godzin na miecha.ja robie 160 mam niepelne oplaty z tego tytulu.na uberze musial bym miec 1.5 i bez oplat a nie jeszcze 20 % oddawac i relatywnie noca 1/3 wiecej zeby wyszlo to samo. A jak tu 1.4 i minus 20% czyli 28 groszy to wyjdzie 1.1 wszedzie hehe. To ja teraz mam na czysto zeta za kilometr a w uberze 10 groszy. Nie widze tu zysku jakiegokolwiek dla mnie.ci co tam ida to chyba nie sa swiadomi kosztow. Najwyzej zalezdza auto i tyle tyle ze narobia nam smrodu na jakis czas ale jakos to przezyje a jak nie to wroce do swojej poprzedniej dorywczej roboty.ale szkoda by bylo bo lubie jezdzic.

    • 2 1

  • :)

    ja tez lubie jezdzić i dlatego u nich jezdże apka jest super idealnie sie z nią jezdzi w weekendy nie mam kiedy sie wysikać non stop zlecenia dla mnie to wystarczy w tygodniu wogule nie jeżdze dla nich

    • 0 2

  • BEZNADZIEJA

    przy rejestracji wymaga podania nr karty kredytowej, podałam kartę perpayd i od razu chciało mi ściągnąć pieniądze! masakra!
    zresztą nie są tacy konkurencyjni biorąc pod uwagę że płaci się za długość kursu a nie km - przynajmniej 2 korporacje znam które są tańsze niż UBER!
    Nie będę podawać jakie bo zostanę posądzona o fejk
    Dla mnie niezłą ściema

    • 4 0

  • Również polecam.

    Korzystałam z Uber trójmiasto wczoraj. Wojtek kierowca bardzo sympatyczny, auto fajne a cena rewelacyjna - z kodem zniżkowym zapłacilam 21,17, podczas gdy normalnie za kurs nocny Sopot - Pruszcz Gdański placiłam ok. 80zł. Sprawdziłam konto, płatność się zgadzala... jak za darmo;-) Jak ktoś potrzebuje kod znizkowy, to sluże: e3j7wv4xue.

    • 0 2

  • Gdzie pójdzie kasa

    Informuję ,że na tym całym zakłamanym procederze zarobią AMERYKANIE bo tam pójdzie cała kasa . Pozdrowienia dla klientów UBERA wspomagacie i tak bardzo bogaty kraj.

    • 4 0

  • 25 zl gratis

    Wpiszcie przy rejestracji kod: z41pjg9kue a dostaniecie zniżkę na przejazd w postaci 25 zł:)

    • 0 1

  • Chcesz otrzymac pierwszy darmowy przejazd ?
    Wpisz KOD: 96pj8e3que

    • 0 1

  • +25zł z kodem

    Z kodem "cch9wue" przy rejestracji otrzymujesz 25zł do wykorzystania ;)

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane