• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret się przebił, drugi tunel pod Martwą Wisłą już wydrążony

Maciej Naskręt
3 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Maszyna TBM tuż po tym, jak przewierciła się przez kończącą tunel ściankę szczelinową. Maszyna TBM tuż po tym, jak przewierciła się przez kończącą tunel ściankę szczelinową.

Po trzech miesiącach pracy maszyna TBM zakończyła drążenie drugiej - północnej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret, którego tarcza drążąca ma ponad 12 m średnicy pokonał 1072,5 m pod dnem rzeki. Oficjalne zakończenie wiercenia zaplanowano na przyszły poniedziałek, u nas możecie zobaczyć maszynę na zewnątrz już dziś.



Ci, którzy przekonywali, że tunelu pod Martwą Wisłą nie uda się wykonać metodą drążenia, powinni teraz odwołać swoje słowa. TBM właśnie zakończył drążenie drugiej rury tunelu pod Martwą Wisłą i przebił się na światło dzienne. Ten etap prac trwał trzy miesiące, pierwsza nitka powstała w pół roku. W sumie wydrążenie obu nitek zajęło wykonawcy rok. Było dokładnie tak, jak wykonawca i inwestor wielokrotnie powtarzali: "wydrążenie drugiej rury będzie przebiegać znacznie szybciej".

Choć kret wydostał się już na zewnątrz, przed budowniczymi tunelu jeszcze kilka miesięcy prac.

- Inwestycja jest bardzo skomplikowana. Tunel to nie wszystko, trzeba go jeszcze połączyć z Trasą Sucharskiego i rondem pod ul. Marynarki Polskiej. Dlatego kierowcy pojadą pod dnem Martwej Wisły dopiero za rok, w połowie 2015 r. - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem tunelu.

Zakończenie drążenia nie było tak spektakularne, jak choćby w przypadku wychodzenia maszyny ze skał. Wyjście tarczy do szybu końcowego miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej.

Na ostatnich metrach drążenia, gdy maszyna przedzierała się przez betonową ścianę szczelinową, system uszczelniający wypełniony został wodą. Jej ciśnienie musiało być takie samo, jak ciśnienie w komorze, w której pracuje tarcza. Po przewierceniu ściany czołowej zbrojonej prętami z włókna szklanego i osiągnięciu przez TBM odpowiedniego zagłębienia w konstrukcji uszczelniającej, urobek został usunięty. Wewnętrzne uszczelnienie dostosowane zostało do pozycji tarczy, a tarcza przesunięta do przodu.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca tunel pod Martwą Wisłą, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

Co dalej z maszyną TBM?

Kret "Damroka" jest własnością wykonawcy budowy, czyli hiszpańskiej firmy OHL. Ponieważ każda taka maszyna jest projektowana na potrzeby konkretnego projektu, bez wcześniejszych przeróbek nie może trafić na inny plac budowy. Dlatego po zakończeniu prac w Gdańsku OHL wydobędzie "Damrokę" z tunelu i wyślę ją do dostawcy, czyli do firmy Herrenknecht z Schwanau. Tamtejsi inżynierowie i robotnicy rozbiorą ja na części, z których następnie zbudują całkiem nową maszynę TBM.

W trakcie prac w tunelu pojawił się pomysł, by część tarczy maszyny TBM umieścić na cokole, by upamiętnić trud budowlańców zaangażowanych w budowę podwodnej przeprawy. Na razie wokół tego pomysłu jest cicho, ale może jakieś deklaracje na ten temat padną podczas oficjalnej ceremonii w poniedziałek.

Czy tunel pod Martwą Wisłą usprawni ruch w mieście?

Teraz czas na wykończenie

Choć dwa tunele są już gotowe, trwają inne prace. Powstają m.in. poprzeczne przejścia między obiema nitkami - będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.

- Od tygodnia trwa mrożenie pierwszego przejścia. Za chwilę rozpoczną się prace przy kolejnym. Realizacja każdego z nich potrwa ok. 8 tygodni. W sumie takich przejść będzie siedem - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Materiał archiwalny. Zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Miejsca

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • (2)

    Co to da skoro nadal brak odcinka od etc do stadionu

    • 8 8

    • Cały tranzyt z Marynarki i Jana z Kolna wyjedzie prosto do Obwodnicy??? (1)

      • 4 0

      • tak i do tego

        mieszkańcy zaspy Przymorza Jelitkowa

        • 2 0

  • brawo czekamy na otwarcie

    • 1 1

  • Teraz na Zieloną Drogę do Spacerowej - BŁAGAM !!!!! (4)

    • 89 21

    • Protytetem jest Gdańsk-Południe teraz, tam sieć dróg wygląda jak nabazgrana przez 2-latka

      jw

      • 1 1

    • teraz to na Czarny Dwór, Dąbrowszczaków i do Ergo Areny 2x2 (2)

      z długimi lewoskrętami w JP II, Obrońców Wybrzeża brakujacy kawałek 2x2, Jagiellońską potrzebne od zaraz. W przeciwnym razie po otwarciu tunelu wszyscy utkną na Dworze lub nawet wczesniej przed skrzyżowaniem z Hallera.

      • 18 5

      • aktualnie najwazniejsze, aby wyrzucic tranzyt z centrum i z JzK. Z Marynarki Polskiej wszystko na Sucharskiego i obwodnice

        A wtedy tez i ruch, o ktorym mowisz nie bedzie taki straszny.

        • 10 1

      • To akurat dobrze. Co będą park zasmradzac

        To akurat dobrze. Co będą park zasmradzac

        • 6 8

  • więcej dbałości o poprawność

    Może jednak chodziło o ściankę szczelną a nie szczelinową!

    • 2 1

  • Może kret dałby rade jeszcze wydrążyć metro z Gdańska do Gdyni (5)

    co byśmy mieli szybciej do siebie :-)

    • 115 15

    • (1)

      Żadne metro, tylko znów granica kraju powinna być na wysokości dawnego CPN na Kolibkach :)

      • 1 3

      • Robi,kuriersynu,weź jakieś paczki rozwieź,bo gwiazdorzysz!

        • 5 0

    • szybko do Gdyni to masz SKM lub Przewozy Regionalne

      • 3 1

    • E tam do Gdyni

      .... s**** na Arkę.

      • 6 6

    • mnie się do Gdyni nie śpieszy i nie chcę mieć do nich szybciej

      • 23 23

  • Odcinek trasy (1)

    Co z brakującym odc miedzy legionów a hallera ? Czemu o tym sie nie mowi ?!

    • 6 7

    • Mowi sie

      wielokrotnie powtarzano, ze nie jest to kluczowy odcinek ( są ważniejsze inwestycje) i w najbliższym czasie nie powstanie

      • 2 0

  • Powinni wywiercić jeszcze jedną

    dla pieszych i rowerzystów

    • 6 2

  • tunel

    Wybrano badrdzo dobrą metodę ,poprzez podwodne drażenie obyło się bez problemów dla firm które pracują w tym rejonie (np stocznia remontowa)

    • 7 2

  • Pod korytem Leniwki ! (1)

    Martwa Wisła to tłumaczenie niemieckiej nazwy. Polska nazwa to: LENIWKA.

    • 12 8

    • Leniwka to Wisła płynąca w przekopie od Świbna do Zatoki Gdańskiej

      • 3 0

  • stare miasto (1)

    Teraz przekopcie tunel od urzedu wojewodzkiego do placu zebran, a na powierzchni zrobcie przestrzen dla ludzi a nie dla samochodow...

    • 21 4

    • wystarczy uspokoić ruch

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane