• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy kładki nad obwodnicą w Osowej

Maciej Korolczuk
18 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (199)
  • Kładka nad obwodnicą mogłaby wyglądać jak ta planowana między Karwinami a Małym Kackiem.
  • Albo jak ta w Redłowie nad torami kolejowymi i Drogą Gdyńską.

Magistrat robi krok do budowy kładki nad Obwodnicą TrójmiastaMapka w Osowej. Po ubiegłorocznej zbiórce podpisów wiceprezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że miasto może sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej. Samą budową kładki miałaby się zająć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzająca na co dzień trasą S6.



Deklaracja urzędników o chęci partycypacji w kosztach budowy kładki jest:

Inicjatywa budowy kładki służącej pieszym i rowerzystom ruszyła jesienią ubiegłego roku. W sumie pod petycją skierowaną do ministra infrastruktury (teren, na którym miała by powstać kładka, należy do Skarbu Państwa), w ciągu dwóch tygodni zebrano ponad 2 tys. podpisów.

Podobnego zdania byli także nasi czytelnicy. W ankiecie dołączonej do artykułu aż 86 proc. spośród prawie 1,8 tys. osób uznało, że budowa kładki jest zasadna.

Kładka na 700. miejscu wśród inwestycji



Na początku lutego 2022 r. Ministerstwo rozpatrzyło petycję. W odpowiedzi poinformowało, że budowa została uwzględniona w stworzonym przez zarządcę obwodnicy (GDDKiA) Programie Redukcji Liczby i Skutków Zdarzeń Drogowych.

Ujęta w nim lista projektów została ułożona w kolejności zgodnie z priorytetami, tj. od najpilniejszych do tych, których realizacja może poczekać. W zestawieniu kładka w Osowej, która stałaby się naturalnym przedłużeniem przebiegającej przez środek dzielnicy ul. JednorożcaMapka, znalazła się niestety na odległym miejscu.

- Zasadność budowy ścieżki pieszo-rowerowej w Osowej została dostrzeżona i uwzględniona w Programie na pozycji nr 700 - napisało ministerstwo.
Prezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że magistrat jest skłonny partycypować w kosztach budowy kładki. Miasto miałoby sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej. Prezydent Piotr Grzelak zadeklarował, że magistrat jest skłonny partycypować w kosztach budowy kładki. Miasto miałoby sfinansować przygotowanie dokumentacji projektowej.

Mieszkańcy nie chcą tyle czekać



Mieszkańcy, wspierani przez radnych, postanowili więc działać. Podczas rozmów w gdańskim oddziale GDDKiA usłyszeli, że budowę kładki można przyspieszyć, gdyby zrealizować ją w ramach innej większej inwestycji, np. przy rozważanej rozbudowie obwodnicy o trzeci pas czy przy powstaniu Drogi Zielonej.

Ale jest też inna opcja. Drogowcy nie ukrywają, że kładka powstanie szybciej, jeśli w kosztach jej budowy będzie partycypowało miasto.

I jak się okazuje, jest na to duża szansa.

- Kładka pieszo-rowerowa nad obwodnicą w Osowej to absolutny "must have" dla mieszkańców. Deklaracja ze strony miasta poszła do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jesteśmy gotowi sfinansować dokumentację projektową. Liczymy, że dzięki temu inwestor przystąpi sprawnie do realizacji zadania - deklaruje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Kładki nad drogami ekspresowymi to standard na Zachodzie. Na zdjęciu kładka nad autostradą w Utrechcie w Holandii. Kładki nad drogami ekspresowymi to standard na Zachodzie. Na zdjęciu kładka nad autostradą w Utrechcie w Holandii.

500 tys. zł na projekt dokumentacji dla kładki



W czwartek wspólnie z radnym miasta Janem Peruckim, radnymi rady dzielnicy i przedstawicielami miasta, urzędnicy zastanawiali się, w jaki sposób wspólnie zabiegać o tę inwestycję. Według szacunków magistratu przygotowanie dokumentacji projektowej mogłoby kosztować ok. 500 tys. zł i potrwać ok. 12 miesięcy.

- Potem gotowy projekt miałby trafić do GDDKiA, która przejęłaby realizację inwestycji - mówi nam Perucki. - Oczywiście projekt chcemy przygotować w porozumieniu z drogowcami, by uniknąć sytuacji, że gotowa dokumentacja trafi na kilka lat do szuflady. Musimy mieć jasną deklarację i pewność, że uda się tę inwestycję przeprowadzić w ciągu 2-3 lat, a nie 30, dlatego w najbliższym czasie zamierzamy ponownie spotkać się z urzędnikami GDDKiA z Gdańska.
Ostateczne decyzje dotyczące ewentualnego sfinansowania kładki zapadną jednak nie w Gdańsku, lecz w centrali GDDKiA w Warszawie. Jak usłyszeliśmy, mieszkańcy i radni są na tyle zdeterminowani, by przeprowadzić inwestycję, że są gotowi jechać na negocjacje do stolicy.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • W normalnych europejskich miastach

    takie rzeczy robi się od ręki. Przede wszystkim się planuje i na bieżąco rozwiązuje problemy a w Polsce? Wnioski, przetargi, odwołania, plany budżetu, odwołania, zmiany koncepcji, zaskarżenia.......... co to za komunistyczy kraj?!?!?

    • 8 12

  • Kładka (i nie tylko) miała zostać wykonana przez inwestora. Widać lepiej za pieniądze podatników. (3)

    • 16 10

    • Miała, ale została zablokowana przez samych mieszkańców Osowy. Nie pamiętasz? (2)

      • 11 0

      • Protesty można akurat zignorować (1)

        • 5 1

        • Próbuj, próbuj...

          • 0 0

  • Jak chcieli stawiać lata temu, to tubylcy narobili takiego rabanu, petycje, skargi, że pomysł "olano". (4)

    A teraz co, przyszła refleksja? Cierpieć tak samo, jak mądrale, które nie chciały deptaka na Świętojańskiej :P

    • 27 4

    • Bo to głąby...

      • 11 2

    • Deklu (2)

      To było ponad 20 lat temu. Protestowali ludzie, którzy mieli mieszkać przy przyszłej kładce. Tych ludzi była garstka.
      Teraz zmieniło się pokolenie, zmieniły się potrzeby, zmieniła się sytuacja dzielnicy.

      Ochłoń i wróć jak nabierzesz rozumku.

      • 3 14

      • Podpisu nie daje się w nagłówku (1)

        tylko w polu Autor(opcjonalny)

        • 11 1

        • Jednak deklu, skoro nie umiesz przyjąć na klatę :)

          • 1 10

  • Brawo Trójmiasto.pl (3)

    Trójmiasto nauczyło się poprawnie pisać nt spraw dziejących się "W" Osowej.
    Teraz czas aby nauczyli gdzie znajduje się pobliskie lotnisko.

    • 5 5

    • W Matarni, na osiedlu Klukowo :)

      • 6 1

    • Niezupelnie.

      NA Osowej jest poprawnie.

      • 7 1

    • Pogodzę was

      Na dalekich przedmieściach

      • 3 0

  • pis zabrał 13mld pln z nfz będzie na kładkę

    ludzie ludziska sluchojta co mówię, jaśnie nam panujący jarosław bezdzietny, 13 mld pln na waszym zdrowiu przyoszczędzi i bedzie wasze głosy kupywal na wybory, złotego cielca w Toruniu postawi i kładkę w Osowej również

    • 11 12

  • (4)

    puścić autobus kładką co by 6 km do Oliwy nie trzeba bylo godzinę jechać - Pani Dulkiewicz ogarnia Pani korki w swoim mieście w ogóle ?

    • 48 48

    • Kładka (3)

      A ty ogarniasz że to kładka piesza? .Czytaj ze zrozumieniem.

      • 27 3

      • to ma być kładka pieszo-rowerowa (2)

        Im więcej mieszkańców Osowej zamiast stać w korkach przesiądzie się na rower i dojedzie do stacji PKP/SKM Gdańsk Oliwa po to np. by dalej poruszać się kolejką, kolejki samochodów do zmiany świateł na ul Spacerowej ulegną redukcji.

        • 15 2

        • Ale on by chciał taką dla jego rydwanu

          • 9 3

        • Na Osowej będzie kładka pieszo-rowerowo-autobusowo-suvowa, pierwsza taka na świecie.

          • 1 0

  • Polskie piekło (1)

    Trzeba pamiętać, że jesteśmy Polakami i tu jest główn przyczyna wszelkich problemów.
    Jak jedni chcą to drudzy nie i tak bez końca

    • 13 4

    • Mozesz wyjechac do Niemiec tam sa wszyscy zgodni: ein vaterland,ein furherr,ein kampf

      • 0 0

  • ciekawe czy uwzględnią poszerzenie obwodnicy do 3 pasów (2)

    czy będzie burzenie w pewnej przyszłości

    • 8 8

    • Absolutnie nie,

      do tego trzeba miec mózg I potrafić go używać. Czego się spodziewasz od urzędników? Zr przewidzą trzeci Pas zaawczasu? Mrzonki....

      • 0 2

    • czemu do 3? Od razu do 20 każdą stronę.

      Kierowczyki muszą mieć gdzie stać w korach.

      • 0 0

  • NA Osowej. (5)

    NA Osowej.

    • 10 5

    • W Osowej (4)

      W Osowej. W, W, W. Bo to dawna wieś, a nie PRLowskie osiedle.

      Wracaj do swojej Warszaffki, na swoją dzielnicę, na Mokotów czy inny Wawer.

      • 5 7

      • Urodziłem się w Gdańsku. (3)

        Całe życie mieszkam w Sopocie i z Sopotu, zawsze jeździłem na Osowę nad jezioro.

        • 5 1

        • I całe życie żyłeś w błędzie.

          • 3 7

        • Do Osowy (1)

          • 1 2

          • I "w Osowie"

            • 0 0

  • Kładka? (2)

    Ale po co... Nie lepiej światła i przejście naziemne? Ograniczy prędkość, zwiększy bezpieczeństwo, ograniczy emisję CO2... Tak jak w Śródmieściu... Aha! No i zwęzić do jednego pasa, a na tym pasie zrobić płatny parking...

    • 9 12

    • Świetny pomysł (1)

      Dziwne, że go jeszcze nie zgłosili działacze antysamochodowi....

      • 1 1

      • ...lub działkowicze

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane