• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto rządzi na obwodnicy Trójmiasta

Piotr Krupa
20 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Gdyni. Obwodnica Trójmiasta na wysokości Gdyni.

Jest w Trójmieście takie miejsce, gdzie panuje zasada, że wygrywa silniejszy, szybszy i z... mniejszą wyobraźnią. I wbrew pozorom nie jest to żadna dzielnica o złej sławie. To nasza obwodnica.



Czy obwodnica Trójmiasta to bezpieczna droga?

Jeżeli miałbym przygotować listę legendarnych "miejscówek" w Trójmieście, których na próżno szukać w przewodnikach turystycznych, to z pewnością jedno z czołowych miejsc zajęłaby nasza obwodnica. Swoisty motoryzacyjny krwioobieg o długości blisko 40 km, który niemal nigdy się nie zatrzymuje. Zdarzają się oczywiście momenty, kiedy ruch jest mniejszy, ale to równie rzadkie jak zaćmienie Słońca. Ten mniejszy ruch można podobno zobaczyć późnym, zimowym wieczorem lub w świąteczne poranki.

Znacznie częściej, bo po parę razy dziennie, można być świadkiem zupełnie innego zjawiska, nazywanego potocznie korkiem drogowym. A bo to przydarzy się większa lub mniejsza stłuczka, płonący autokar lub próbujący dostać się na drugą stronę lasu dzik.

Można wówczas zauważyć ciekawe zjawisko społeczne. Kiedy nagle zaczyna tworzyć się korek w kierunku Gdańska, to już po chwili można zaobserwować taki sam zator w przeciwnym kierunku - do Gdyni. Złośliwi twierdzą, że to ciekawość i gapiostwo powoduje, że kierowcy zwalniają, bo muszą koniecznie zobaczyć, co tam się wydarzało po tej drugiej stronie. Mało osób wie, że tak naprawdę to oznaka altruizmu, najczystszej postaci solidarności, której przecież mamy tak mało na co dzień. Skoro oni stoją, to my też. Kierowcy z przeciwnych pasów próbują w ten sposób dać wyraz współczucia dla tych stojących w korku i tylko dlatego zwalniają. Po prostu nie chcą być lepsi w momencie, kiedy ktoś cierpi. A jeśli towarzyszy im jeszcze niebieska poświata sygnalizacji świetlnej służb ratunkowych, to już w ogóle stają w miejscu, bo tak po prostu trzeba.

Czy tylko mi się wydaje, że to niemal gotowy scenariusz na reklamę piwa? Wystarczy dodać do tych zdjęć budującą napięcie muzykę i gotowe.

Po obwodnicy się nie jeździ - tu się ściga. I to jest sprawdzony fakt. Niemal wszyscy kierowcy biorą udział w jakimś rajdzie, który nie ma wyznaczonej linii mety. Tutaj liczą się tylko odcinki specjalne - od zjazdu do zjazdu. A to oznacza, że czasami masz tylko kilka kilometrów na to, aby się wykazać na lewym pasie. Nie ma znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Tu jest obwodnica Trójmiasta i tu się zasuwa.

Czytaj także: Kto przesadza na obwodnicy?

Nie trzeba nawet patrzeć na tablice rejestracyjne poruszających się po tej drodze pojazdów. To po stylu jazdy i prędkości widać, kto jest "stąd", a kto tylko przejazdem. Zresztą ci "przejezdni" mają często tak przerażone miny, jakby właśnie zobaczyli na mijanej stacji benzynowej, że cena za litr benzyny przekroczyła 6 zł.

Kierowcy z Trójmiasta wiedzą, że w tym miejscu obowiązuje wyłącznie jedna zasada - prawo silniejszego. I nawet jeśli na innych drogach jesteś spokojnym i racjonalnym kierowcą, to po wjeździe na obwodnicę niemal od razu zmieniasz się w żądnego wrażeń i agresji socjopatę, który przekonany o swoich umiejętnościach za kółkiem zaraz udowodni "tym pajacom" jak się jeździ "szybko, ale bezpiecznie", bo wie, że jeżeli tego nie zrobi, to inni zgniotą go w harmonijkę, jak fiata seicento na testach zderzeniowych.

Tutaj nie ma znaczenia, jakiej marki samochodem jeździsz. Niemal każdy chce udowodnić, że wie, co to znaczy szybka jazda i... całkowity brak wyobraźni.

Wśród skrajnych przypadków są m.in. właściciele zajeżdżonych, 20-letnich fur, które wyglądają jakby właśnie zjeżdżały z linii frontu po przegranej bitwie. Mam wrażenie, że ci kierowcy założyli się między sobą, kto z nich przeprowadzi najbardziej niewiarygodny test wytrzymałościowy swojego grata.

Można odnieść wrażenie, że zachowują się, jakby produkowali właśnie nowy odcinek "Top Gear". Czasami nawet wychylam się, żeby zajrzeć, czy za kierownicą nie siedzi przypadkiem Jeremy Clarkson lub Richard Hammond, ale niestety, to za każdym razem jest zupełnie ktoś inny.

Zobacz też: Nie będzie pomiaru prędkości na obwodnicy.

Inną grupą są kierowcy samochodów (chciałem napisać "właściciele", ale przecież te fury są zazwyczaj leasingowane...), których cena przekracza wartość 2-pokojowego mieszkania w Sopocie. To najczęściej jest ten typ człowieka, którego dewizą życiową jest "czas to pieniądz", dlatego jak musi "wlec" się lewym pasem z prędkością 140 km/h, to niemal słyszy, jak z jego konta uciekają złotówki. Dlatego jest wściekły i zrobi wszystko, żeby przesunąć się do przodu chociaż o jeden samochód.

Czujny jak gepard czający się na swoją ofiarę, jedzie uczepiony zderzaka samochodu "wlekącego" się przed nim. Jeżeli jest już spóźniony, to włączy jeszcze lewy kierunkowskaz, żeby podkreślić swoją rangę, jakby to miało sprawić, że jadący przed nim samochód nagle zniknie. A jeśli tylko znajdzie odrobinę miejsca na prawym pasie, to zwinnym susem minie cię jak pionek na szachownicy i nawet się nie zorientujesz, gdy będzie już przed tobą. Wtedy musisz się pilnować, bo jeśli podpadłeś takiemu kierowcy "zbyt wolną jazdą" lub "specjalnie blokując mu pas", to możesz się spodziewać, że zaraz zechce on przetestować twoją czujność wciskając nagle pedał hamulca.

Gdzieś pomiędzy tymi dwiema skrajnościami kierowców plasują się pozostali "rajdowcy" siedzący za kierownicami kompaktowych aut, których producenci próbują wmówić nam za pomocą reklam, że luksus wcale nie musi być drogi. Często z wyższością patrzą na kierowców z zapyziałych golfów i po cichu zazdroszczą stylu jazdy tym z drogich maszyn.

Dlatego, gdy tylko mają okazję, próbują czerpać z dostępnych wzorców tyle, ile mogą. To ten typ kierowcy, który wskakując na lewy pas będzie popędzał jadący przed nim o 10 km/h wolniej samochód, zapluwając sobie przednią szybę obelgami, że jak ktoś chce jechać wolniej, to niech spada na prawy pas, a nie blokuje lewy. A jeśli akurat poczuje się jak król szos, bo mknie lewym pasem zostawiając w tyle tych z "prawego" i nagle w lusterku zobaczy drogiego suv-a migającego mu światłami, to uzna, że wcale nie musi nikomu ustępować miejsca, bo na gdyńskim odcinku obwodnicy jest ograniczenie do 100km/h, a on i tak jedzie trochę szybciej, więc o co w ogóle chodzi!?

Bo z jazdą po obwodnicy to jest trochę tak, że każdy trochę kogoś goni, a trochę przed kimś ucieka.

Opinie (586) ponad 20 zablokowanych

  • Artykuł cienki jak barszcz z torebki

    A tekst o leasingu wręcz naiwnie głupi. Mnóstwo dobrych samochodów, co najważniejsze - nowych (do 3 lat) i kupionych w Polsce - jest w leasingu. Byle kto nie dostaje oferty leasingowej, trzeba mieć na to pokrycie, panie młodszy redaktorze. A prawdziwie drogie samochody, którymi jeżdżą ludzie potrafiący robić pieniądze i zarazem myśleć, mają rejestrację z ... Czech!

    • 13 17

  • rządzą młodzi prężni managerowie z rejestracją WE

    do pierwszego dzwona...

    • 22 0

  • co to za głupoty? kto to wymyśla? żenada !

    • 2 10

  • obwodnica to ziemia niczyja.Czy widuje ktoś tam Policję?

    • 12 3

  • Rządzi cwaniak (2)

    Na każdej drodze , nie tylko obwodnicy.
    Kierowcy nie współpracują, aby współtworzyć bezpieczny, płynny ruch z optymalnymi prędkościami. Kierowcy rywalizują, ścigają się, bo mentalny wyścig szczura i duch walki wypiera ducha współpracy. Bliźnim się nie pomaga, ich się ogrywa i wykorzystuje, ewentualnie tym silniejszym wchodzi bez wazeliny w d.
    A względne, często iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa, i własnej wysokiej wartości zapewnia jak największy pojazd z jak najmocniejszym silnikiem. Stąd irracjonalny rynkowy sukces suwów. W ten sposób szybciej niż się wydaje ludzie kanibale popełnią samobójstwo zjadając własną matkę ziemię (ropa i rudy metali to surowce nieodnawialne, a atmosfera przekroczy próg zdolnosci regeneracji.

    • 16 0

    • (1)

      Bo to jest przypadkowe społeczeństwo mentalnie upośledzone.

      • 6 0

      • nazikatobolszewickie popłuczyny

        oddać to bydło Putinowi bo mentalnie to oni od zawsze są w Rosji,
        to co na zachód od Wisły plus Elbląg, Warmię i Mazury poddać Niemcom jako landy
        i wreszcie będzie spokój

        • 1 0

  • Janusze rzondzo (2)

    Ja i mojo Grażynko jado obfodnico niebedo wlec za golfem mojo nuwko Audiczko Wiedzo?!

    • 9 2

    • (1)

      widać, że pracuje tylko 25% mózgu ...

      • 1 1

      • jakiego mózgu... kura potrafi być bardziej rozgarnięta

        • 3 0

  • Dość dowcipny felietonik, zdecydowanie przerysowany, ale może właśnie dlatego (1)

    ciekawy. A na temat jazdy po obwodnicy można pisać w nieskończoność - głównie dlatego, że ma po 2 pasy, a przydałoby się po 4.... I jeszcze to idiotyczne ograniczenie na gdyńskim odcinku do 100 km/h....... W praktyce ZWIĘKSZA zagrożenie !!!!

    • 8 5

    • 4 pasy???

      A możesz powiedzieć po co? To nic nie zmieni, tylko zwiększą się korki na zjazdach.
      Przydałoby się jedynie szersze pobocze, takie jak na autostradach, żeby w razie awarii lub kolizji samochody nie zajmowały pasa ruchu, bo to jest główną przyczyną częstych korków. Wystarczy seicento z kapciem na poboczu i już TIR-y dla bezpieczeństwa muszą zjeżdżać na lewy pas... i korek gotowy.

      • 0 0

  • Najlepszy felieton jaki przeczytałem na tym portalu ;)

    100% prawda

    • 13 4

  • ekrany na calej długości (4)

    Witam mam pomysl wiem ze kosztowny ale sadze ze podziala
    Jak jest wypadek na obojętnie której nitce obwodnicy gapie powodują taki sam po 2 stronie wiec może ustawić na calej dlugosci obwodnicy 1 rządek ekranów tak by 1 nie widzieli 2 i wtedy może to podziała i nie będzie gapiów korków przez to oczywiście niektórzy stwierdza ze to porąbane ale sadze ze efekt byłby zauwazalny

    • 4 1

    • Tak, ekrany, ekrany!!!!

      A nawet telewizor ogromniasty, a tam gdzie są trzy pasy telebima strzelmy!

      • 1 0

    • Kto rządzi na obwodnicy Trójmiasta? (1)

      • 1 1

      • Debile.

        • 1 0

    • Nooo...i za czyje pieniądze mają być te ekrany postawione?

      Za twoje ok. ale za moje się nie zgadzam.
      Bo po prostu wystarczy myśleć na drodze i mieć tzw. głowę na karku, to wiele z poczynionych inwestycji drogowych nie musiałoby mieć miejsca.

      • 0 1

  • Kontrpasy

    Na każdym kierynku należy zrobić po drwa kontrpasy dla rowerów.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane