• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • dziennikarz (2)

    A Pan dziennikarz to czym podróżował, że był na starcie, a potem na mecie przed samochodami? Jest jakiś tunel o którym jeszcze nie wiem? Pozdrawiam :D

    • 4 0

    • (1)

      Otwieram zamknięte umysły uwaga: kamera to taki przyrząd co oszukuje i zatrzymuje czas jak naciśniesz stop. Pan dziennikarz wcisnął stop i w tym czasie pojechał naprzeciw np. z 15-minutowym wyprzedzeniem, a potem ruszyli oni. Wytłumaczyć raz jeszcze?

      • 0 0

      • Ale bystrzacha!

        • 0 0

  • Budowa drogi zielonej pilnie potrzebna będzie super jazda

    • 5 0

  • Jeśli policzyć ile można przejechać w jedną minutę to :

    16 : 25 = 0,64 km na minutę
    19 : 29 = 0,655 km na minutę

    Dystans i czas przejazdu dłuższy, ale w ciągu jednej minuty pokonujemy więcej jadąc przez centrum.

    • 4 1

  • (2)

    A czego miałbym szukać przy rafinerii?
    Paliwo tam za darmo rozdają?

    • 5 0

    • (1)

      Dojeżdżamy do Hallera i jesteśmy w d*pie, dalej jazda wygląda jak oddawanie stolca przy zatwardzeniu...
      Tam nas prowadzi obiecywany piękny przelot przez miasto...

      • 0 1

      • Z twoich tekstów wynika że masz przesrane życie

        W tonacji d*pno stolcowej

        • 0 0

  • może test wypadłby jeszcze lepiej

    gdyby ktoś tydzień temu w poniedziałek zmierzył długość przejazdu przez centrum i wtedy można byłoby wskazać różnicę w przejazdach. Wtedy możnaby sprawdzić jak skróciła się droga przez centrum dzięki tunelowi i ile faktycznie zyskają kierowcy.

    • 6 0

  • wynika z tego że przyjechały oba równocześnie (1)

    ponieważ te 4 min można zapisać na poczet dodatkowych kilometrów ... jaki portal taki test ... eh

    • 11 2

    • Policz średnią, to się zdziwisz

      • 0 0

  • Trasa Zielona - odcinać park od miasta żeby były mniejsze korki? (4)

    Oczywiście taki pomysł jest kompletnym absurdem. Korki i tak będą a poza czasem przejazdu, wypada jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że w mieście się naprawdę mieszka. Gdańsk to nie jest tylko trasa szybkiego ruchu, którą się przelatuje w drodze do domu. Gdańsk bywa również owym domem a wtedy pomysł rzucenia 4 pasów i ekranów akustycznych wzdłuż Parku Regana to nic innego jak przykład barbarzyńskiego obejścia się z mieszkańcami. Po co inwestować w coś co ma być strefą wypoczynku i relaksu jeśli za chwilę otoczy się całość rozpędzoną autostradą?
    Najbardziej logiczne wydaje się przekierowanie ruchu na Jana Pawła, gdzie od zawsze jest szeroko.

    • 11 4

    • Zgadzam się z Tobą w 100% (1)

      Dlatego sugeruję, aby D.Z. na odcinku od Hallera już zacząć obniżać, tak aby od skrzyżowania z JPII już szła w wykopie, a nad nią co max 200m przeprawy pieszo rowerowe w kierunku morza i parku

      • 2 1

      • Niby się zgadzasz a piszesz bzdety

        • 0 1

    • Dlatego (1)

      Zielona od JPII ma być jednopasmowa.z chodnikiem i ścieżką rowerową. Poszerzona o dwa pasy ma być na odcinku do Hallera. Wtedy ruch rozladuje się przez dwupasmową JPII. Taki kompromis.

      • 1 0

      • Czyli zastanów się na spokojnie co się zmieni, skoro cały ruch ma popłynąć Czarnym Dworem i Dąbrowszczaków a dalej przecież plany kolejnego tunelu. Taka będzie zmiana, że zrobią ścieżkę rowerową? Obawiam się, że w pewnym momencie koncepcja się zmieni i wrócą do pomysłu 4 pasów na całej długości. Mam tylko nikłą nadzieję, że to nie nastąpi, bo jak pisałem wyżej, obwodnica wewnętrzna wzdłuż terenów rekreacyjnych i plaży to absurd. Chrońmy to co jest w Gdańsku wyjątkowe, bo jak tak dalej pójdzie to miasto nie będzie się nadawało do życia, ale za to będzie znakomitą przelotówką na przedmieścia i do sąsiednich miejscowości.

        • 0 0

  • Gloria Victis (1)

    "Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku." - rzeczywiście znacznie, 4min za 1,5mld zł

    • 8 3

    • G usprawnił

      Srednia prędkość jest wyższa przez miasto niż przez tunel.
      Tunel odciążył stary ciąg komunikacyjny ale padł ofiarą samego siebie.
      No cóż rewolucja zawsze zjada własne dzieci :-)

      • 0 2

  • Za 20-30 lat tunel pod Martwą Wisłą będzie prawie bezużyteczny, ponieważ prędzej czy później ruch samochodowy w rozbudowującym się mieście będzie drastycznie redukowany.
    W niektórych krajach Europy już od dawna obserwuje się taką tendencję. I to jest przyszłość.

    • 2 6

  • Korki w innych częściach miasta (2)

    Szczerze, to nie wiem czy otwarcie tego tunelu rzeczywiście usprawniło ruch...mieszkam przy ul. Czarny Dwór i to co się tu dzieje od niedzieli to jakieś wariactwo! Takich korków od rana do wieczora to tu nawet nie ma latem (plażowicze) czy jak jest mecz na stadionie...Może i poprawili przepustowność w centrum, ale za to pogorszyli ją na innych, nie przygotowanych do tego, wąskich drogach. No tak, ale kto by się przejmował jakimś tam Przymorzem czy Zaspą...

    • 17 2

    • To się wyrówna, spokojnie. Wiele osób teraz z ciekawości tamtędy jeździ

      Jak już tunel spowszednieje, to będą normalnie planować przejazdy a nie jako trasę z atrakcją turystyczną, jaką obecnie jest tunel.

      • 8 2

    • to prawda teraz to jakaś masakra :(((

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane