• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku

Michał Brancewicz
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.  Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.

Dwa zamknięte obiekty parkingowe - każdy na ok. 500 rowerów - mają powstać w pobliżu dworców w Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu. Pomysł jest na bardzo wczesnym etapie planowania, więc brakuje jeszcze szczegółów dotyczących chociażby dokładnej lokalizacji parkingów i kosztu ich budowy. Z zapowiedzi urzędników wynika, że mają one zostać wybudowane w latach 2018-2020.



Czy duże parkingi rowerowe są potrzebne?

Trójmiasto od kilku lat szczyci się jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tras rowerowych w Polsce. Nikogo więc już nie dziwi widok wiat rozsianych w wielu punktach metropolii, szczególnie w miejscach, gdzie spotykają się różne środki transportu, gdzie można zaparkować jednoślad.

W najbliższych latach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, planowane są w całym województwie kolejne inwestycje dla rowerzystów (setki km nowych tras, rower metropolitalny, infrastruktura). Ich wartość szacowana jest na ok. 350 mln zł, a dotacja z Unii Europejskiej może wynieść nawet 244 mln zł.

Właśnie w ramach tego projektu w Gdańsku mogą powstać dwa duże, kubaturowe parkingi rowerowe.

- Chodzi o dwa zamknięte obiekty, a nie o wiaty - każdy na ok. 500 rowerów. Parkingi powstaną w pobliżu dworca w Gdańsku Głównym oraz we Wrzeszczu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Przedsięwzięcie jest w bardzo wczesnej fazie, dlatego trudno jest mówić o konkretnych lokalizacjach. Rozmawiamy z PKP w tej sprawie, by w przypadku Gdańska Głównego podpiąć się pod ich projekt przebudowy budynku dworca i zagospodarowania terenów wokół niego.
Urzędnicy zakładają, że parkingi powstaną w latach 2018-20. Ich budowa musi zostać poprzedzona opracowaniem projektów.

Opinie (257) 4 zablokowane

  • po co parkingi na rowery (27)

    Potem spoceni do pracy, na uczelnię,etc.Niech urzedasy pomyślą o kierowcach samochodów.

    • 96 210

    • (1)

      Myślą i dzięki tobie i twoich kolegów co są za leniwi na drodze są korki

      • 43 28

      • Jak jedziesz samochodem i pierdzisz w siedzenie to myślisz że jesteś PAN!? ... a smród w gaciach do roboty ciągniesz i zatruwasz życie innym.

        • 10 9

    • (7)

      dali 130 milionów na tristar a na tunel 885 milionów to ponad 1 miliarda na auta teraz niech dadzą miliard na rowery to będzie porówna.

      • 38 21

      • (4)

        Pamietajmy o zrównoważonym rozwoju, transport rowerowy to zaledwie 7% podróży, wiec proporcjonalnie to nie 1 mld jak na drogi tylko około 120 mln a przeznaczone będzie około 160 mln Pln.

        • 17 17

        • (3)

          dobre i te 150mln. obecnie w gdansku mamy 117km tras rowerowych.
          koszt km trasy rowerowej najwyzszej jakosci to maks 1mln.
          jak latwo policzyc to przynajmniej 150km nowych tras.

          • 16 4

          • mysle, zejednak troche wiecej niz 1mln za 117km tras rowerowych (2)

            jednak z pozostala czescia wypowiedzi sie zgadzam.

            • 1 3

            • Raczej znacznie mniej. (1)

              Średnio jest to koszt 100tys za km. ( dane urzędu miasta ).

              • 5 0

              • a racje, zle przeczytalem

                • 0 0

      • A ile na furmanki? (1)

        Przesiadamy się na konia i wóz.

        • 11 12

        • szyszko?

          • 3 3

    • (11)

      Nie wystarczy ci że wszędzie jest nas...ne samochodami? Macie parkingi, parkujecie na chodnikach, na zieleni, ścieżkach rowerowych, jeździcie po deptakach, które powinny być dostępne tylko dla pieszych (chodniki z resztą też). Czego jeszcze byś chciał? Może pół lasu wykarczujemy by dla jaśnie pana parking zbudować?

      • 43 18

      • (10)

        Lubię rowery ,ale aby dojechać do większej aglomeracji jest mi niezbędne auto bo mieszkam na dalekiej peryferii i jest to najszybszy środek komunikacji.
        Niestety znalezienie parkingu na obrzeżach miasta to cud.
        Dlaczego nie buduje się PIĘTROWYCH lub PODZIEMNYCH parkingów dla aut.

        • 24 12

        • (6)

          przeciez sa. Jest kubatorowy na jana z kolna. pusty stoi.

          • 21 7

          • No proszę. To jest parking?

            • 4 14

          • Stoi pusty (3)

            I zawsze będzie pusty. Bo ten szkieletron to jakaś popierdułka.

            • 11 11

            • (2)

              A czego mu brakuje? Posadzek z trawertynu, replik Picassa na ścianach i lamp z kryształami Svarowskiego?

              W sumie to racja. Paska w tedeiku byle gdzie się nutę stawia.

              • 26 2

              • prawda jest, ze ten parking jest obskurny i w tym miejscu nie powinny takie syfy powstawac (1)

                ALE

                jest w pelni funkcjonalny. Mozna zaparkowac samochod i on nie zawali sie.

                • 7 3

              • problem z lokalizacja

                Fajnie ze jest tylko Czytelnik wyraznie na pocczatkun apisal ze jest z peryferi i potrzebuje park&ride na obrzezach a nie w centrum-jak ju zsie wbije do centrum to pokiego grzyba ma tam parkowac i co to ulzy korkom...?

                • 7 1

          • A ten na przeciwko dworca? W większości stoi pusty... Ale za to chodniki wszędzie wokół pozawalane samochodami od gratów po limuzyny.

            • 4 3

        • (2)

          czyli płacisz podatki w swojej peryferii - niech ci parking zbudują ci którzy dostają twoje podatki... w gdańsku nie płacisz pewnie nic (no poza podatkami w zakupach)

          • 12 5

          • (1)

            podatki z zakupow ida w calosci do warszawy

            • 11 1

            • chyba zbyt dużego skrótu myślowego użyłem :) miałem na myśli "zakupy" czyli to co na nim zarobią ci co faktycznie płacą podatki w gdańsku :)

              • 3 1

    • Co komu po kierowcach samochodów?

      I tak jest ich za dużo!!!

      • 6 7

    • A potem z takim śmierdziuchem musisz spędzać cały dzień pracy pod jednym dachem.

      • 5 5

    • lepiej nie ruszac d**py i siedziec w samochodzie (2)

      potem do lekarza, tabletki na nadcisnienie, diety, i do sklepu po XL majtki

      • 11 8

      • Czy w/g ciebie jedyna forma aktywnosci ruchowej ty tylko rower? Nie słyszałeś o innych? (1)

        Ja np. nie lubię roweru i rowerzystów (brodatych, obcisłogacich hipsterów niezadowolonych z rozwoju cywilizacji) i nie będę się z tą grupką świrów utożsamiał. Jeżdżę samochodem do pracy, na basen, na tenis i wuj ci do tego! Nie będziesz mi narzucać czym mam jeździć. Przykro mi, że jesteś za..bany kredytami, musisz na wszystkim oszczędzać i dlatego dojeżdżasz rowerem dorabiając do tego ideologię.

        • 4 9

        • kompleks czy co?

          • 3 0

  • (3)

    i bardzo dobrze, póki dadzą działający monitoring i człowieka który patrzy w monitor

    • 35 15

    • (1)

      Po co komu bieda rower? Nie wystarczy 500+?

      • 6 11

      • nie jestem darmozjadem, a 500+ nie potrzebuję bo zrobiłem coś siebie, większość rowerów kosztuje więcej nić passat tdi za 500+

        Nie bądź leniem!

        • 9 6

    • Już lecę i zostawię

      Moje Wigry3

      • 5 0

  • (4)

    Takie rowerowe miasto, a przy budowie forum Gdańsk całkowicie olano tranzyt Wrzeszcz-droga techniczna nad kanałem Raduni. Estakada nad dworcem na bogato, a potem kilometr dziury.

    Po co robić od razu, zrobi się z "budżetu obywatelskiego" za pięć lat.

    • 67 8

    • Nie olano, też budują. (3)

      Ale skoro mogli wstrzymać tramwaje na pół roku, to utrudnienia rowerowe też można przecierpieć. A już prawdopodobnie od sierpnia będzie dostępna trasa estakada-3 Maja-Węzeł Groddecka-Menonitów-droga nad Kanałem Raduni

      • 11 3

      • jako ciąg pieszo rowerowy bez przejazdu rowerowego przez AK (2)

        czyli pewne opcje były ważniejsze niż racjonalna kontynuacja (na miarę "rowerowego" Miasta) drogi na estakadzie

        • 7 2

        • (1)

          Jeśli wizualizacje się potwierdzą, to będą przejazdy. Zresztą, przez 3 Maja już są przygotowane, tak samo przez Okopową. Tylko jeszcze bez nawierzchni. Wokół Węzła Groddecka ma być tak samo.

          • 1 0

          • tak tak, pięć przejazdów - wokół całego skrzyżowania

            gdzie sens,gdzie logika?

            • 2 1

  • plac przed dworcem powinien być przestrzenią publiczną (4)

    a nie co i rusz zawłaszczaną a to przez samochodziarzy na parking, a to przez taksiarzy na postój, a to przez cyklistów / lobby/

    • 46 49

    • No i jest publiczną, dla różnych grup ludzi. (1)

      A co, publiczny = pusty?? Ganiać się po nim chcesz czy o co chodzi?

      • 24 2

      • mylisz się

        i wróc po nauki do swej gimbazy zwanej wikipedia

        • 0 4

    • w idealnym mieście pod dworcem i placem byłby parking podziemny, a na placu przestrzeń dla podróżujących - trochę zielni, ławeczki, stojaki na rowery. jednak Gdańsk nie jest idealnym miastem, więc i piesi i podróżni i kierowcy się w tym miejscu męczą. ani nie ma gdzie usiąść i poczekać na pociąg/autobus, ani też gdzie zatrzymać samochód na 5 min żeby kogoś odebrać lub zostawić. chaos i zapełniony mini parking (jego wielkość bardziej przypomina pcim dolny niż główną stację w półmilionowym mieście. a teraz jeszcze ten hotel bez parkingu - to na pewno pomoże tej przestrzeni...

      • 9 1

    • Będziesz rowery parkować?

      • 1 0

  • Coraz więcej aut, rowerów jak na lekarstwo (strach zostawić, bo zaraz ukradną) (7)

    ale parking na 500 rowerów musi być. A ja się pytam: dlaczego na tylko 500? Na 5 tys. zróbcie, niech stoi pusty.

    • 52 65

    • kradną (2)

      ja mam 3 rowery, które bez obaw mogę zostawić gdziekolwiek, nawet na całą noc. nie ukradli mi roweru od czasów podstawówki. No i dobra blokada, to podstawa, a nie jakieś marne linki.

      Co raz więcej aut. A im więcej dróg i parkingów, tym więcej ich będzie. Nie tego chcemy w centrach. Tu ma być atrakcyjna przestrzeń, nie 3 pasmówki i parkingi jak pod hipermarketem.

      • 13 6

      • ja mam carbona za 19 tys zł

        i nie mogę nigdzie zostawić, ale gdybym miał gdzieś blisko dojeżdżać i zostawiać, to kupiłbym sobie za 700 zł i przypinał.
        Problem w tym, że kradną sztyce, koła, nawet lampkę ukradną za 15 zł

        • 3 4

      • To masz szczęście, bo mnie już 3 rowery ukradli

        mimo najlepszych blokad i łańcuchów. Z tym parkingiem dla rowerów przy dworcu to bzdura, bo większość osób zabiera rower do SKM-ki i dalej nim się porusza. Wiaty rowerowe jakoś nie są przeładowane. Za to parkingów samochodowych dramatycznie brakuje.

        • 0 1

    • W takim Poczdamie i na 5tys. by nie starczyło miejsc. Ale to da się zrozumieć podczas gdy w centrum Berlina nie ma parkingu na taką liczbę rowerów za to wzdłuż każdej drogi są stanowiska do przypięcia roweru. Bo jakby ktoś zauważył ludzie dojeżdżają do centrum komunikacją, a do niej trzeba dojechać właśnie rowerem. Proponuję budowę parkingów rowerowych w Rębiechowie, Pruszczu Gdańskim, Orunii, Tczewie, Żukowie, Osowej, Żabiance i ewentualnie przy Forum Gdańsk(Śródmieście SKM).

      • 8 1

    • tak lobby ped**arzy mnie przeraża (2)

      a po ulicach i chodnikach szaleją półgłówki na dwóch kółkach.
      Proponuję zrobić również ścieżki konne, bo wiele osób by ekologicznie sobie pojeździło po mieście na koniu.
      Aha no i o kładowcach zapomnieliście

      • 12 18

      • masz fobie i lęki

        wróżbita janusz POwie ci prawdę

        • 6 7

      • Jako potomek ułana jeżdżę konno. Lubię

        tradycyjnie walnąć strzemiennego.
        Postuluję zrobić horsepas. I niech mi wybudują stajnię pod robotą i pod domem.

        • 3 2

  • (6)

    A kiedy siec wypożyczalnie rowerów ja się pytam. Czy stolice rowerowa Polski nie stać na taki luksus jak wypożyczalnie rowerów?
    O czymś takim jak rower metropolitalny to już nawet nie spytam, bo zanim się dogada Karnowski, Szczurek i Adamowicz to nas już tu nie będzie.
    Zresztą jak i drzew...

    • 65 11

    • W ogóle o czym to jest art.? O tym, ze może kiedyś coś powstanie, ale dokładnie to nie wiadomo gdzie, nie wiadomo w jakiej formie i nie wiadomo czy w ogóle...

      • 36 4

    • Lepsze są monitorowane parkingi (2)

      Przykład Sopotu pokazał, że system roweru publicznego bez dofinansowania miasta długo się nie utrzyma. Gdańsk systematycznie podnosi udział ruchu rowerowego dzięki rowerom prywatnym. Rower publiczny jest głównie dla turystów i tych, co nie chcą inwestować w swój rower, a najpierw trzeba wspierać (np. parkingami) mieszkańców, którzy używają własnych rowerów, a potem tworzyć rower publiczny

      • 3 7

      • w innych miastach Polski rower miejski jest dofinansowywany? (1)

        Jak to jest na południu Polski?

        • 1 1

        • Wszędzie jest w jakimś stopniu dofinansowany. Nextbike chwalił się, że tylko w Sopocie nie.

          • 4 1

    • podobno ma byc w 2018

      czytalem ostatnio, ze pracuja nad tym

      • 5 1

    • Stolica rowerowa?

      Na pewno nie w Gdańsku. Liczba ścieżek rowerowych jedna z mniejszych w Polsce. Urzędnicy wliczają do liczby infrastruktury rowerowej drogi w strefach 30, przez co mają ponoć największą infrastrukturę rowerową, co jest zwykłym oszustwem.

      • 1 3

  • Gdansk stolicą rowerowych fuszerek (3)

    • 33 34

    • Oh przestań nie jest najgorzej!

      • 14 5

    • poprawianych w Budzecie Obywatelskim (1)

      a w BO też fuszerki :)

      • 4 5

      • Nom. Przy Galerii Bałtyckiej to się nie popisali....

        wcale nie jest lepiej jak było, a kupę kasy poszło.

        • 3 5

  • W końcu wrzeszcz (2)

    Mam nadzieje że będzie to ładny zadaszony parking rowerowy bo teraz jak deszcz napada to rower mokry jak się wraca po niego

    • 28 15

    • to se siodełko zdejmij ,bedziesz miał do tego przyjemność (1)

      • 1 13

      • lubię takich analnych prowokatorów

        przynajmniej wiadomo, że to dewiacja na umysłowym poziomie gimnazjalisty

        • 5 0

  • kolejny parking (3)

    a co z parkingiem przy hotelu SCANDIC albo tym przy Jana z Kolna.
    Jest na samochody to i rowery zmieści

    • 36 7

    • (1)

      może policzyli że za mało by na tym się dało zarobić... w końcu drożej będzie coś nowego postawić niż lekko zmodyfikować istniejące.

      • 3 4

      • a i mieszkanko,może budowniczy wygospodaruje ............

        • 3 4

    • A ile kosztuje godzina parkowania w Scandicu?

      • 2 0

  • Super

    likwidować parkingi samochodowe a na ich miejscu budować rowerowe

    to samo należy robić z drogami

    • 22 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane