• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku

Michał Brancewicz
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.  Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.

Dwa zamknięte obiekty parkingowe - każdy na ok. 500 rowerów - mają powstać w pobliżu dworców w Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu. Pomysł jest na bardzo wczesnym etapie planowania, więc brakuje jeszcze szczegółów dotyczących chociażby dokładnej lokalizacji parkingów i kosztu ich budowy. Z zapowiedzi urzędników wynika, że mają one zostać wybudowane w latach 2018-2020.



Czy duże parkingi rowerowe są potrzebne?

Trójmiasto od kilku lat szczyci się jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tras rowerowych w Polsce. Nikogo więc już nie dziwi widok wiat rozsianych w wielu punktach metropolii, szczególnie w miejscach, gdzie spotykają się różne środki transportu, gdzie można zaparkować jednoślad.

W najbliższych latach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, planowane są w całym województwie kolejne inwestycje dla rowerzystów (setki km nowych tras, rower metropolitalny, infrastruktura). Ich wartość szacowana jest na ok. 350 mln zł, a dotacja z Unii Europejskiej może wynieść nawet 244 mln zł.

Właśnie w ramach tego projektu w Gdańsku mogą powstać dwa duże, kubaturowe parkingi rowerowe.

- Chodzi o dwa zamknięte obiekty, a nie o wiaty - każdy na ok. 500 rowerów. Parkingi powstaną w pobliżu dworca w Gdańsku Głównym oraz we Wrzeszczu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Przedsięwzięcie jest w bardzo wczesnej fazie, dlatego trudno jest mówić o konkretnych lokalizacjach. Rozmawiamy z PKP w tej sprawie, by w przypadku Gdańska Głównego podpiąć się pod ich projekt przebudowy budynku dworca i zagospodarowania terenów wokół niego.
Urzędnicy zakładają, że parkingi powstaną w latach 2018-20. Ich budowa musi zostać poprzedzona opracowaniem projektów.

Opinie (257) 4 zablokowane

  • Sami młodzi, (6)

    zdrowi i bez większych obciążeń życiowych tu piszą jaka cudowna jest rowerem do pracy szczególnie z Oliwy na Stogi i z powrotem. A poza tym jazda rowerem w ruchu miejskim jest bardzo szkodliwa. Podczas zwiększonego wysiłku wprowadzamy do organizmu ogromną ilość trujących substancji ( spaliny + smog). Jazda klimatyzowanym samochodem jest dużo zdrowsza ! A rowerkiem to na wycieczkę za miasto.

    • 8 6

    • popieram wypowiedź (2)

      Taki młody nastolatek czy dwudziestolatek bez zobowiązań (ogólnie młodzi bez rodziny, dzieci) mogą w okresie ciepłej pogody (co przy naszym klimacie jakieś 5 miesięcy) jeździć na krótkich odcinkach do pracy czy szkoły rowerem. Rodzice nie będą na rowerach zawozić dzieci do żłobków zwłaszcza, że najczęściej żłobek nie jest blisko domu tylko tam gdzie udało się dostać. Tak samo nie wyobrażam sobie przysłowiowej pani Jadzi w wieku 58 lat śmigającej do pracy rowerem, jazdy rowerem w deszczu z zakupami, jazdy w stanie podgorączkowym lub z katarem. Uważam, że miasto w pierwszej kolejności powinno zadbać o sieć chodników, których brak lub są w opłakanym stanie. Starsi ludzie o laskach, rodzice z wózkami, ludzie na wózkach inwalidzkich marzą i czekają na to od lat. Nie mam nic przeciwko rowerom ale uważam, że rowerzystów, których jest znikomy procent traktuje się w Gdańsku jak szlachtę

      • 1 5

      • Rowerem nie tylko "sezonowo"

        Zapewniam, że trójmiejski klimat - przez znakomitą większość zimy stosunkowo ciepły i bez opadów - znakomicie nadaje się od jazdy rowerem przez cały rok :) Nie odnoszę wrażenia, by w ostatnich miesiącach trójmiejskie ścieżki rowerowe drastycznie opustoszały. Nie jest też prawdą, że pedałuje tylko młodzież - codziennie spotykam rowerzystów w różnym wieku, od starszych pań na "damkach" z koszykiem pełnym zakupów, poprzez "sportowców-amatorów" w średnim wieku, po młode mamy ciągnące swoje pociechy w dwukołowych przyczepkach :)
        Także uważam, że w Gdańsku są ważniejsze rzeczy do zrobienia, niż parkingi na kilkaset rowerów - ale też nie marginalizujmy przesadnie problemu, rowerzyści to nie tylko sprawa samotnych dwudziestolatków, i nie tylko "sezonowa".

        • 3 0

      • Tak się akurat składa ze miasto najwięcej wydaje na transport prywatny potem komunikacje miejską. Infrastruktura rowerowa jest na ostatnim miejscu i są to naprawdę niskie kwoty względem całości.

        Prześledź lepiej budżet, a potem pisz o szlachtach.......

        • 3 0

    • Same bzdury. Wystarczy chcieć i da się rowerem do pracy dojechać. Wysiłek fizyczny nikomu zdrowemu nie zaszkodził w odróżnieniu od klimatyzowanego samochodu.

      Wiek - cóż jestem ze dwa razy starszy od przeciętnego hispstera z brodą i jakoś daję radę do 200 km w sezonie tygodniowo zrobić. I do pracy i dla relaksu.

      • 5 0

    • Klima Nie zdrowa

      Daje ci plus,ale za klime w aucie minus,bo klima jest baaaaaardzo nie zdrowa.i nie polemizuj z studentem 5 roku med.:)

      • 3 0

    • nie jesteś ani normalny ani zdrowy
      bo ogranicza cię przyrośnięty do samochodu zadek
      i ego

      szefowa pielęgniarek na naszym oddziale dojeżdża rowerem z Brzeźna do Oliwy
      codziennie, cały rok,
      a ma do emerytury nieco ponad rok

      jezdzi tak, bo mówi, że tak jest szybciej,
      chyba ma prawko, muszę ją kiedyś spytać

      (ja chodzę do pracy pieszo, mam 5 minut)

      • 3 0

  • Mają rozmach sk....syny!

    • 2 3

  • acha parkingi na rowery a samochody na ulicy...gdzie adamowicz parkingi dla samochodow!!!

    • 1 4

  • adamowicz szkodniku miasta co jeszcze wymyslisz zeby zepsuc to miasto i dowalic mieszkanca?!!! ohydny typie dosc zla zrobiles juz

    • 2 3

  • Dworzec zenada

    Dworzec juz na glowe upadł,stoi jakis konus i kasuje 4 zł za postoj,jak mozna bylo zrobic taki durny parking z barierkami i zadac kosmicznej oplaty.Mam w nosie jazdę rowerem,nie bede ryzykowac jego kradziezy a i tak jezdze na nim 2 x do roku.

    • 1 2

  • Auto naj naj

    Po co hodować zmarszczki jazda na rowerze?Rower tylkolatem z filtrem na twarzy.

    • 1 3

  • Budujemy drugi wietnam?

    • 0 4

  • duże kubaturowe parkingi rowerowe koło dworca? (3)

    Rowerowy obłęd nie wynika ze społecznego zapotrzebowania. Motorem nakręcającym ten obłęd jest jedynie fakt, że na inwestycje rowerowe są do wyciągnięcia duże pieniądze z funduszy europejskich. To działa na wyobraźnię i motywuje do snucia pomysłów wszelakich, nierzadko bezsensownych, choć kosztownych.
    Jeśli rzeczywiście jest potrzebny parking dla rowerów w okolicy dworca gdańskiego, to niewielkim kosztem można na ten cel zaadoptować dwa nieużywane obecnie perony SKM, czyli 4 i 5, które są zadaszone i doskonale do tego celu się nadają.
    To jest wręcz genialny pomysł, chociaż zdaję sobie sprawę, że dla zainteresowanych główną jego wadą jest niewielki koszt jego realizacji ;-)

    • 1 4

    • chyba masz problem Zuut (2)

      smutactwo się leczy

      • 3 0

      • to proszę wesoło (1)

        i merytorycznie się odnieść, zamiast pisać o smutactwie, no chyba, że argumentów nie staje ;-)

        • 0 1

        • jakie argumenty można stosować wobec polemisty używających określenia "rowerowy obłęd"?

          to się nadaje do leczenia, a nie do rzeczowej polemiki.

          Twój problem, Zuut, chyba jest większy niż potrafisz sobie wyobrazić.

          Wsiądź na rower lub wybierz się na spacer - to minimalna forma wstępu do prawdziwej terapii.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane