- 1 Porzucony jacht wystawiony za 1/7 wartości (69 opinii)
- 2 Kradzież naszyjnika za 65 tys. zł na targach (65 opinii)
- 3 Sąsiedzi. Obcy czy przyjaciele? (167 opinii)
- 4 Zmiana czasu z soboty na niedzielę (202 opinie)
- 5 Sezon na śledzia. Są wędkarze, ryb mało (101 opinii)
- 6 "Wydrapał" pół mln zł w Lotto (100 opinii)
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Spodziewany spadek liczby pasażerów, rabat nieuwzględniony w uchwale, zaskoczenie dla części samorządowców i zmiany w taryfie w ostatniej chwili przed konferencją - tak wyglądały kulisy ogłoszenia zmian w komunikacji po wprowadzeniu Systemu Fala.
Artykuły "Droższe bilety na komunikację w systemie Fala" i "Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi" przeczytano łącznie prawie 100 tys. razy, a czytelnicy zostawili pod nimi prawie 2 tys. komentarzy.
Nic dziwnego, bo wygląda na to, że szczegóły tak ważnej sprawy, dotyczącej życia kilkuset tysięcy mieszkańców Trójmiasta, były ustalane na ostatnią chwilę, by nie powiedzieć na łapu-capu.
Nieco więcej światła na całą sprawę rzuca ostatnie posiedzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Z jego zapisem można się zapoznać w tym miejscu.
Do spotkania przedstawicieli gmin zrzeszonych w MZTZG doszło przed południem w czwartek, 5 stycznia, a więc zaledwie kilkadziesiąt minut przed konferencją prasową na Gradowej Górze, podczas której ogłoszono skalę podwyżek i próbowano tłumaczyć ich przyczyny.
"To maksymalne stawki, podwyżka może być niższa"
Samo posiedzenie trwało raptem ok. pół godziny. Pod głosowanie poddano tylko jedną uchwałę - właśnie tę rekomendującą podwyżki.
I tu istotne zastrzeżenie - uchwała podjęta przez związek jedynie wskazuje wysokość maksymalnych cen biletów, ale ich odgórnie nie ustala.
To będzie zadaniem poszczególnych samorządów, które mogą, ale nie muszą, wziąć pod uwagę rekomendację MZKZG.
- Są to ceny maksymalne, które w niczym nam nie przeszkadzają - również biorąc pod uwagę porządek prawny i różnice pomiędzy uchwałami podejmowanymi przez rady - przyjmować niższych cen - podkreślała prowadząca spotkanie Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Według najnowszych informacji przychody ze sprzedaży biletów w metropolii pokrywają jedynie 25 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji. Jednocześnie - jak wskazują władze MZKZG - możliwości zwiększania przez gminy nakładów na transport publiczny są mocno ograniczone. Ma na to wpływ wysoki koszt energii i paliw, wysoka inflacja i brak kierowców, co z kolei prowadzi do większej presji na wzrost ich płac.
Rabat, którego nie ma "na papierze"
Aby nieco zmniejszyć skalę podwyżki, MZKZG wpadł na pomysł rabatu udzielanego pasażerom, którzy przy wejściu i wyjściu z pojazdów będą "odbijać kartę" w specjalnym czytniku lub aplikacji mobilnej.
Jak się jednak okazało, 10-procentowy rabat, zaprezentowany przedstawicielom gmin na posiedzeniu MZKZG, a potem dziennikarzom na konferencji prasowej, to jedynie luźna propozycja, która nie znalazła się w przegłosowanej uchwale.
- Jest to pomysł, który najpierw musi zostać dobrze wyjaśniony w aspekcie technicznym, jak i prawnym - wyjaśnia Kamil Bujak, przewodniczący MZKZG.
Czy to oznacza, że rabat może być niższy lub wyższy od rekomendacji? Tego póki co nie wyjaśniono.
- Rabaty proponowane pasażerom, którzy zdecydują się na korzystanie z systemu check-in/check-out sprawią, że odczuwalne podwyżki cen biletów będą znacząco niższe od obecnej uśrednionej inflacji - wskazuje Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Natomiast musimy wziąć pod uwagę, że nie wszyscy będą chcieli z tego korzystać, i jeśli ktoś wybierze własną wygodę albo nie zmieni swoich przyzwyczajeń, to niestety będzie płacił cenę znacząco wyższą. Nasze szacunki wskazują, że jest to i tak podwyżka, która w sposób minimalny odpowiada wzrostowi kosztów, z jakimi musimy się liczyć.
Głos w dyskusji zabrał też Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. Jak przyznał, głosowanie nad podwyżkami nigdy nie jest przyjemne, ale w tym przypadku konieczne.
- Sytuacja makroekonomiczna jest taka, a nie inna. Musimy się z tym zmierzyć i podwyżki są absolutnie uzasadnione - mówił Skwierawski. - Jednocześnie dziękuję za propozycję wprowadzenia biletów przystankowych. Interwał pięcioprzystankowy wydaje się optymalny. Dla takich miast jak Sopot jest to bardzo przydatne.
Część samorządowców była zaskoczona propozycjami
Nie dla wszystkich jednak nowa taryfa zaproponowana przez zarząd MZGZG była zrozumiała i spodziewana. Świadczy o tym dezorientacja samych samorządowców biorących udział w posiedzeniu, a potem głosowaniu uchwały związku metropolitalnego.
- Czego w zasadzie dotyczy ta rekomendacja? - dopytywał Wojciech Kozłowski, wiceprzewodniczący rady miasta Wejherowo. - Zaprezentowana nam tabela z nowymi cenami jest szersza niż ta załączona do przedłożonej nam uchwały. Czy ta rekomendacja obejmuje te rabaty czy zniżki, o których była mowa, czy to jest jakaś pieśń przyszłości? Słyszę o tym pierwszy raz. Czy może głosowana rekomendacja dotyczy taryfy przystankowej, bo jej też nie ma w tej uchwale - dziwił się Kozłowski.
W podobnym tonie wypowiadał się Ariel Sinicki, wiceburmistrz Rumi.
- Tabele nie zostały rozesłane wraz z uchwałą, bo do ostatniej chwili trwały w tej sprawie konsultacje. Rozmowy w poszczególnych gminach, z radnymi i spółką Innobaltica trwały do wczorajszego wieczora [tj. do środy, 4 stycznia - dop. red.] - ratować sytuację próbował przewodniczący MZKZG Kamil Bujak.
Związek zakłada spadek liczby pasażerów w 2023 r.
Sinicki zwrócił też uwagę na prognozę finansową MZKZG na 2023 rok. Wynika z niej, że zakładane przychody ze sprzedaży biletów pozostaną w tym roku na takim samym poziomie, co w 2022 r. Oznaczałoby to, że związek - mimo inauguracji systemu Fala - zakłada spadek liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego w metropolii.
- Zgodnie z elastycznością cenową popytu liczba pasażerów może ulec zmniejszeniu - potwierdził przewodniczący związku.
W spadek liczby pasażerów nie wierzy wiceprezydent Gdyni. Jak przyznała Katarzyna Gruszecka-Spychała, w obecnej sytuacji ekonomicznej trudno co prawda przewidzieć reakcję pasażerów, ale jej zdaniem tzw. wskaźnik elastyczności popytu pozostanie bez zmian dzięki wprowadzonym rabatom.
- Wskaźnik ten kształtuje się dzisiaj w taki sposób, że podwyżka - w szczególności złagodzona rabatami i niższa od wysokości inflacji - nie wpłynie na to, że liczba pasażerów się zmieni. Analizując przychody ze sprzedaży biletów, musimy wziąć pod uwagę rosnące koszty ponoszone przez przewoźników komunalnych - podkreśliła Gruszecka-Spychała.
Ostatecznie, mimo wątpliwości części członków związku, uchwała została przegłosowana jednogłośnie.
Konsultacje ze związkami zawodowymi
W przypadku taryfy metropolitalnej propozycje będą teraz konsultowane ze związkami zawodowymi. Na wyrażenie opinii dotyczącej nowych cen biletów związki mają 30 dni. Stosowne uchwały o podwyżkach miałyby wówczas być głosowane podczas lutowych sesji rad poszczególnych gmin i na posiedzeniu MZKZG.
W życie weszłyby wówczas od 1 kwietnia. Tego samego dnia zaczęłaby również działać aplikacja mobilna Fala, dzięki której pasażerowie - poprzez meldowanie i odmeldowanie w pojeździe - mogliby naliczać rabaty.
Opinie wybrane
-
2023-01-09 17:07
Miał być jeden wspólny bilet na przejazd dowolnym środkiem transportu (56)
w województwie pomorskim aby nie trzeba było co miasto kupować nowego biletu a będzie jakaś katastrofa.
Jedziesz sobie SKM 1 przystanek w Gdańsku, Sopot i jeden w Gdyni i kupować musisz bilet na 3 miasta. To jakaś paranoja. Jak chcemy być metropolią to musi to ulec poprawie. Dużo osób mieszka i pracuje w innym mieście.- 821 11
-
2023-01-09 17:27
w UM "oni" nie są dla Ciebie - są sami dla siebie :) (7)
nie rozumiem roszczeń :). Kareta dla znajomej, droga dla kolegi bo zamyka osiedle i mieszkania nie sprzeda, mieszkanie tu i tam a może i dom... "urzędnicy" bo nie chcę ujmować tym prawdziwym urzędnikom są strasznie zajęci - wg hasła "oby żyło się lepiej...wszystkim" :)
- 120 8
-
2023-01-09 17:59
Kochany juz cie lubie!
Dobry jesteś, lepiej tego co się dzieje w Gdańsku bym nie ujęła!
- 45 6
-
2023-01-09 18:09
Coraz więcej ludzi wreszcie widzi arogancję i bezmyślność władz samorządowych. Tyle lat ludzie głosowali na tych "fachowców" i (4)
- 72 2
-
2023-01-09 22:33
arogancja tak - bezmyślność nie... zobacz jak zmienia się nasze miasto... (3)
potrzeby własne samorządowców - "w mig", problemy miasta - dekady...np Szadółki, nie wspomnę o jakiejkolwiek wizji rozwoju...
- 23 4
-
2023-01-10 11:12
tutaj wizję rozwoju narzucają deweloperzy (2)
czytaj, często gangusy z lat 90. którzy dorobili się wtedy na lewo i prawo a dziś zgrywają rekinów biznesu
- 6 0
-
2023-01-10 12:01
deweloperzy mają kasę (1)
która łata dziury w budżetach miast. To dlatego miasta się na wszystko zgadzają, bez tych milionów były by bankructwa. To bardzo złe zjawisko, ale nie znaleźli na brak kasy innego sposobu
- 0 1
-
2023-01-10 18:07
Mimo tych pieniedzy deweloperow Gdansk w 2022 planowal zadluzyc sie na dodatkowe pol miliarda.
Tyle planowal w polowie 2021, wiec zapewne zadluzyl sie na kwote znacznie blizsza miliarda. Albo i ponad, bo przeciez nikt nie mogl przewidziec wojny poltora tysiaca kilometrow od Gdanska, ktora nie ma z Gdanskiem absolutnie nic wspolnego, dlatego wymusila wieksze zadluzenie. No ale czego sie spodziewac po ludziach z POPiSu. Przeciez ich rzady w
Tyle planowal w polowie 2021, wiec zapewne zadluzyl sie na kwote znacznie blizsza miliarda. Albo i ponad, bo przeciez nikt nie mogl przewidziec wojny poltora tysiaca kilometrow od Gdanska, ktora nie ma z Gdanskiem absolutnie nic wspolnego, dlatego wymusila wieksze zadluzenie. No ale czego sie spodziewac po ludziach z POPiSu. Przeciez ich rzady w ostatnim cwiercwieczu to tylko skandaliczne prywatyzacje, kolosalne zadluzanie panstwa, podnoszenie podatkow itd. Kazdy moze sobie to sprawdzic, oni niczego innego nie potrafia, a odpowiadaja za najgorsze antypolskie decyzje po 1989 roku.
- 2 1
-
2023-01-10 14:36
Niech sobie załatwiają i dziesięć mieszkań na lewo i niech robią rzeczy po znajomości - mam to gdzieś. Tylko niech też przy okazji robią dobrze swoją robotę i nie rzucają kłód pod nogi zwykłym obywatelom. Mamy komunikację droższą niż w Warszawie. :(
Tyle naszego co sobie tu ponarzekamy.- 5 0
-
2023-01-09 18:05
Kupuje szrota i rezygnuje z biletu na waaryjny drogi tramwaj wyjdzie mi taniej szybciej wygodniej (10)
- 67 2
-
2023-01-09 18:45
(8)
Może wygodniej ale na pewno nie taniej. Obsługa auta też poszła okrutnie do góry w ciągu ostatnich dwóch lat. Auta za 130 PLN/ m-c nie utrzymasz.
- 22 28
-
2023-01-09 19:03
Bzdura kompletna bezproblemu utrzymasz i to wielokrotnie taniej nikt kto kupuje szrota nie serwisuje go w warsztatach (7)
czesci tez nie kupuje nowych bo sie nie opłaca. Ale ty pojecia nie masz zadnego
Wiec bedzie nie tylko
wygodniej
szybciej
ale jednoczesnie taniej- 31 12
-
2023-01-10 04:39
Jak potrzebujesz 18 litrow paliwa, nie diesla, miesiecznie na dojazdy, to sie zmiescisz w 130 zl. (4)
- 5 5
-
2023-01-10 08:27
To do obsługi samochodu potrzebne jest tylko paliwo? (3)
Nic dziwnego, że tyle szrotów jeździ
- 3 0
-
2023-01-10 11:18
kup starszą Hondę, Lexusa albo Mazdę (1)
w wolnossącej benzynie to zrozumiesz co to auto niezawodne w stosunku do obecnie produkowanego szrotu
- 2 0
-
2023-01-10 19:08
Taki wolnossacy vtec na przyklad :)
- 0 0
-
2023-01-10 12:02
obsługa samochodu idzie z innych wyjazdów i potrzeb. Dojazdy do roboty to tlyko 10% rocznego przebiegu, więc tak - można uprościć zliczanie tylko do litrów paliwa
- 2 1
-
2023-01-10 11:06
to gdzie go serwisuje?
- 0 0
-
2023-01-10 15:05
130/m-c to może wystarczy na ubezpieczenie i wymianę opon (już kupionych).
Zależy jaki szrot. Jeszcze musisz uciułać na paliwo, naprawy i oczywiście na szrota.
No i na coś do czytania w korkach :)- 2 1
-
2023-01-10 12:05
Uważam, że w sytuacji kiedy rozważa się dopiero zakup auta, to nie da się tego zrobić taniej niż w cenie miesięcznego biletu na komunikację. Zakup + serwis + ubezpieczenie + paliwo.
W momencie jednak gdy to auto już się posiada, a nie służyło ono wcześniej do poruszania się po mieście, to teraz komunikacja wypada jeszcze gorzej...Uważam, że w sytuacji kiedy rozważa się dopiero zakup auta, to nie da się tego zrobić taniej niż w cenie miesięcznego biletu na komunikację. Zakup + serwis + ubezpieczenie + paliwo.
W momencie jednak gdy to auto już się posiada, a nie służyło ono wcześniej do poruszania się po mieście, to teraz komunikacja wypada jeszcze gorzej... przynajmniej dla mnie. Dojazd komunikacją w obie strony dla mnie i żony - 24 zł. W tej cenie spokojnie zmieszczę dojazd autem do centrum + parkowanie na te 1-2h żeby sobie spacerkiem Długą zaliczyć. Jadę i wracam kiedy chcę. Jest ciepło, nikt mi nad ramieniem nie kaszle...- 4 0
-
2023-01-09 18:22
W Trójmieście od 20 lat jest ciągłość władzy, rządzą ci sami ludzie (12)
Przez tyle lat nie są w stanie stworzyć jednej, taniej, spójnej komunikacji miejskiej.
- 97 3
-
2023-01-09 18:43
Myślę, że wybiorą ich na kolejną kadencję (1)
- 45 5
-
2023-01-10 11:20
czego oczekujesz jak tutaj nie startują żadni normalni kandydaci
tutaj na stołek od lat czai się Grzelak i pewnie niedługo wskoczy po dulczy, bo jest z peło, nieważne co mówi, nie ważne co robi...
- 5 0
-
2023-01-09 18:52
(8)
A najgorsze jest to, że oni chcą rządzić Polską....
- 51 5
-
2023-01-09 19:50
Dulkiewicz minister obrony narodowej (7)
Karnowski spraw wewnętrznych
Szczurek minister finansów- 44 2
-
2023-01-10 00:30
Szczurek bardziej od infrastruktury, wszystko po dewlpoerkę. (4)
- 15 0
-
2023-01-10 08:09
lepszym specem jest od finansów, zadłużył Gdynię na miliard (2)
- 6 0
-
2023-01-10 12:04
PiS by zadłużył na trzy miliardy. Jeden na kościół drugi dla siebie
- 2 2
-
2023-01-10 19:09
Gdansk zadluzyl sie na dodatkowy miliard w 2022 roku.
- 1 0
-
2023-01-10 11:35
Gdańsk osiedle przy plaży i zmiany planów zagospodarowania
więcej pięter i gęstsza zabudowa
- 2 0
-
2023-01-10 11:22
gang Olsena normalnie (1)
ale to już było, zobacz
Kopacz - premier
Siemoniak - minister obrony
Komorowski - prezydent- 4 2
-
2023-01-10 11:56
Kaczkodan -prezes, Duda -prezydent a po nich choćby potop. Widzisz różnicę?
- 2 2
-
2023-01-10 11:19
był budyń
pokazał palec komu trzeba i już go nie ma
- 1 1
-
2023-01-09 20:04
Wyjaśniam: (4)
Pisz na Nowogrodzką. Tam blokują ustawę metropolitalna
- 6 32
-
2023-01-09 22:48
Blokują kilkaset milionów do przepuszczenia na kolejne Mevo/Falę?
- 27 4
-
2023-01-09 23:59
Ustawa metropolitalna to nie tylko komunikacja (2)
Poszerza zakres władzy samorządu w wielu dziedzinach. Dlatego tak im zależy na jej wprowadzeniu. A wtedy niekompetencja i szastanie kasą jak przy Tristarze, Mevo czy Fali to będzie małe piwo.
- 19 4
-
2023-01-10 15:18
Chyba z matematyką ci nie wychodzi. (1)
Mniejszy budżet na wykonanie większej ilości zadań. Gdzie widzisz szansę na szastanie kasą?
- 0 2
-
2023-01-12 10:41
oficjalnie mniejszy budżet lokalny ale za to więcej kasy na inne działania celowe i niezapowiedziane z budżetu kraju, wynik kon
kasy w budżecie więcej ale o tym nie mówią.
- 0 0
-
2023-01-09 23:43
100 zł za miesięczny (8)
Dokładnie. 100 zl za bilet miesięczny na którym mozna jezdzic po Trójmieście zarówno autobusami, tramwajami czy skm. Wówczas liczba pasażerów zdecydowanie wzrosnie i podreperuje budżet przewoźników.
- 46 2
-
2023-01-10 04:41
A jak będzie za darmo to już nikt do swojego samochodu nie wsiądzie, (2)
wszyscy przesiądą się na komunikację :)
- 7 4
-
2023-01-10 08:18
(1)
Za darmo = zapłacą wszyscy.
- 2 1
-
2023-01-10 11:57
A dziś dopłaca święty Piotr?
- 4 0
-
2023-01-10 05:56
Tak jak to Niemcy zrobili ze swoimi biletami. (4)
Jeden bilet na cały kraj.
- 22 0
-
2023-01-10 08:10
oni mają kasę. Kupujemy ich auta, kupujemy w ich marketach, nawet za ciepło im płacimy (2)
- 13 0
-
2023-01-10 15:21
Mają też więcej rozsądku.
Bo nie ma droższego rozwiązania komunikacyjnego niż "każdy własne 4 kółka".
No dobra- jest jedno, czasami ćwiczone w Chinach- zbiorkom do nikąd (najczęściej pociąg).- 0 2
-
2023-01-10 19:11
Przeciez nie musimy. Ale patrzac na historie wyborow po 1989 my tego jako narod bardzo chcemy.
- 1 0
-
2023-01-11 00:20
Niemcy nie mają jednego biletu na cały kraj - jak na razie była to tylko oferta wakacyjna, choć faktycznie toczą się prace nad stworzeniem takowego. Niektóre Bundeslandy mają jednak ujednoliconą taryfę biletową i w ten sposób np. na bilecie semestralnym w Szlezwiku-Holsztynie można podróżować wszystkim (z wyjątkiem pociągów ICE) na terenie całego landu, a dodatkowo w centrum Hamburga, wliczając w to lotnisko.
- 0 0
-
2023-01-10 08:24
To po co ta cała FALA? Ile kosztowałą? Bo biadolą jakie to podwyżki cen paliw itp. tylko że one dotyczą wszystkich, (1)
również pasażerów. Więc pytam, po grzyba było wywalać siano na taki bubel? Trzeba było te pieniądze władować w amortyzację itp
- 10 1
-
2023-01-10 19:14
Bo w zalozeniach to nie jest bubel. A koncowy efekt to podsumowanie kompetencji ludzi, ktorzy przy tym pracowali.
- 1 0
-
2023-01-10 09:05
A czym według Ciebie jest ten bilet za 6zł? (4)
A czym według Ciebie jest ten bilet za 6zł? Jak nie wspólnym biletem?
- 2 3
-
2023-01-10 12:10
ewka (3)
do SKM nie wsiąde. Bedac w Gdyni do Gdańska nie dojade na tym bilecie
- 4 1
-
2023-01-10 13:39
Jest taki bilet ,,na wszystko" w Trójmieście, chyba 30zł był ostatnio, jest info na stronie ZTM (2)
- 0 1
-
2023-01-10 13:42
Tak - całodobowy. Dwa razy droższy od swojego odpowiednika w Warszawie. Normalnego jednorazowego biletu "na wszystko" w Trójmieście nie ma
- 2 0
-
2023-01-12 10:43
90 zł w Pradze i 120 w wawie, na wszystko , na cały miesiąc. Można? można
- 0 0
-
2023-01-10 11:52
(1)
Z buta wyjdzie taniej na odległość jednego przystanku. I na zdrowiu zyskasz.
- 3 2
-
2023-01-10 13:40
To na pewno, chodzę 4 przystanki aktualnie
- 2 0
-
2023-01-10 17:11
Ale przecież ta cała "Fala" to nie jest biletem wspólnym, a drogą elektroniczną portmonetką
- 3 0
-
2023-01-09 16:53
(35)
Mamy XXI w, nie trzeba nic odbijac, system moze sam rozpoznac, ze nasza karta jest w autobusie, albo juz nas nie ma. Zreszta co to zmienia dla przewoznika kiedy mamy bilet miesieczny ? Nic, to tylko dane (cenne, ale nie wplywajace na cene przejazdu). Im chyba trzeba taki propozycje tlustym drugiem wylozyc, aby zrozumieli czego faktycznie brakuje. -
Mamy XXI w, nie trzeba nic odbijac, system moze sam rozpoznac, ze nasza karta jest w autobusie, albo juz nas nie ma. Zreszta co to zmienia dla przewoznika kiedy mamy bilet miesieczny ? Nic, to tylko dane (cenne, ale nie wplywajace na cene przejazdu). Im chyba trzeba taki propozycje tlustym drugiem wylozyc, aby zrozumieli czego faktycznie brakuje. - Auto zakupy, subskypcji jak na netflixie, aby nie bylo mandatow na bilet wazny do wczoraj. - auto zliczania, to naprawde nie sa loty w kosmos - portmonetka, aby majac bilet tylko na dzien mozna bylo wejsc do nocnego, odbic sie i tyle. - SKM !!!!! Ustawniac mozna duzo, i to dosyc niskimi nakladami, ale na procesie projektowania, a nie na 30 min przed wprowadzeniem systemu
- 428 14
-
2023-01-09 16:57
Ale po co przewoźnikowi dane (19)
kto, kiedy i gdzie podróżuje?
Zbyt łatwo i vez żadnych konsekwencji pozbawiają nas anonimowości i prywatności.- 96 6
-
2023-01-09 17:19
prywatność - właśnie się nią podzieliłeś/ łaś - więc o co kaman? :) (2)
ja po szczepieniach covid czuję jak jakieś roboty latają po moich żyłach inwigilując mnie doszczętnie :)
- 7 35
-
2023-01-09 18:22
Tam pracuje syn Niemca?
- 9 13
-
2023-01-10 15:26
Znaczy sny mokre masz?
Nie zazdroszczę. Upierdliwa sprawa, cieszę się że wyrosłem z tego.
- 1 0
-
2023-01-09 17:20
(13)
Bo dzieki temu wie, ze np. od tej do tej rano potrzeba wiecej/wiekszych autobusow, a po pewnej godzinie nagle ich ilosc moze byc mniejsza. W ciagu dnia ruch moze byc mniejszy, ale akurat w szkole X o 15:45 w srody koncza lekcje rowno cztery klasy. Tam gdzie w normalny dzien by wystarczyl pojedynczy autobus, moze na ta trase lepiej wyslac przegubowy
Bo dzieki temu wie, ze np. od tej do tej rano potrzeba wiecej/wiekszych autobusow, a po pewnej godzinie nagle ich ilosc moze byc mniejsza. W ciagu dnia ruch moze byc mniejszy, ale akurat w szkole X o 15:45 w srody koncza lekcje rowno cztery klasy. Tam gdzie w normalny dzien by wystarczyl pojedynczy autobus, moze na ta trase lepiej wyslac przegubowy
? Wiadomo kto gdzie i kiedy sie przesiada, moze jakas linie trzeba wydluzyc, jakas pociagnac nowa, a jakas mozna skrocic, albo zmienic jej trase. I argument "i tak sa przepelnione" nie jest argumentem, te dane sa potrzebne do optymalizacji i redukcji kosztow.- 16 54
-
2023-01-09 17:51
(8)
od tego są ludzie, którzy zliczają co jakiś czas ilość pasażerów.
co ty, w chinach mieszkasz, że chcesz być na każdym kroku inwigilowany?- 52 11
-
2023-01-09 18:10
(3)
Jak się pozbędziesz telefonu, Facebooka itd to wtedy pogadamy na temat nie bycia inwigilowanym
- 13 22
-
2023-01-09 19:05
(1)
id..to skoro tak jest to po co następne id..tyzmy co i dawanie swoich danych osobowych następnym groteskowym podmiotom?
- 16 2
-
2023-01-10 19:34
Ot, mysliciel sie nam objawil :)
Skoro juz udostepniam dowolne swoje dane ch. wie komu i w stu procentach w tego kogos interesie, to nie udostepnie danych dotyczacych mojego korzystania z komunikacji miejskiej organizatorowi komunikacji miejskiej, co byloby w duzej mierze w moim interesie, bo co za duzo to niezdrowo! I basta! I jeszcze to wszyscy wokol sa i**otami :)
- 1 0
-
2023-01-09 20:22
Jeszcze w biedronce na kasie samoobsługowej płacąc kartą.
- 1 1
-
2023-01-09 18:11
(1)
Na kazdej lini, co pol roku, przez caly dzien ? Te wyliczenia sa mocno zgubne, i wystarczy (dla tego przypadku) aby jeden nauczyciel zachorowal na tydzien i juz cale liczenie sie nie sprawdzi. Nie chodzi o profilowanie konkretnej osoby, a system ktory moze dynamicznie reagowac na zmiany. Tak jak tristar na korki.
- 7 11
-
2023-01-09 19:06
dane z logów będą z pewnością archiwizowane tak jak ten ch..jowy spis powszechny niby anonimowy i statystyczny ale pod peselem
- 17 2
-
2023-01-09 18:17
jaki inwigilowany (1)
non stop siedzicie w internecie w telefonie i to wystarczy
- 8 5
-
2023-01-09 19:06
więc mamy pozwalać sw..łoczy samorządowej na jeszcze więcej?
- 8 3
-
2023-01-09 19:06
I myślisz, że Ci ludzie coś z tymi danymi zrobią.oni nie umieją myśleć, dotychczas nie umieli zorganizować porządnie zbiorkomu, to teraz nagle im się uda, bzdura
- 17 3
-
2023-01-09 19:44
A to
Pan/Pani kierowca nie widzi że drzwi zamknąć nie może bo tłok? Moim zdaniem to po prostu śledzenie ludzi. Karty są imienne. Swoją drogą ciekawe co na to RODO?
- 18 0
-
2023-01-09 20:05
Cuda na kiju. Tylko nie chodzi o to, żeby coś usprawnić. 2. dekadę nie można się doprosić, żeby autobusy w 1 kierunku nie
- 5 0
-
2023-01-10 01:14
I za zebranie takich danych mają płacić pasażerowie? Ciekawe rozwiązanie...
- 6 0
-
2023-01-09 18:07
Gdańsk to mekka masonów
Więc skąd to zdziwienie?
- 8 9
-
2023-01-10 15:25
Nie musi wiedzieć kto.
Ale ilu ludzi i kiedy jest bezcenne przy planowaniu tras.
- 0 0
-
2023-01-09 17:01
Dokładnie, urzędnicy zawsze jakieś bzdury wymyślają, które uprzykrzają życie
cena biletu zależna od czegoś, co nic nie wpływa na tę cenę - takie tam, widzimisię - żenada totalna.
- 37 4
-
2023-01-09 17:16
(2)
Nie masz pojęcia o jak złożonym systemie piszesz - by to zbudować w takiej formie potrzeba by lat i olbrzymich nakładów finansowych panie XXI wiek...
- 6 23
-
2023-01-09 17:45
Ale to trwało lata i kupę kasy pochłonęło
- 24 1
-
2023-01-09 17:49
30 lat już budują
za kwotę na to wydaną byłby spokojnie drugi tunel pod Wisłą, to ile to trwa mać? 300 lat?
- 22 1
-
2023-01-09 17:47
Taki projekt
W projekcie było "szczegółowe zestawienie przejazdów", za które popłynęła ekstra kasa, więc teraz trzeba udowodnić, że było potrzebne i ludzie korzystają.
- 13 0
-
2023-01-09 18:14
To żaden rabat a złodziejstwo w czystej postaci
moze na początku XXw w ruskim zaborze ktoś cieszyłby sie z odbijania karty w fabryce jakim prawem kupując miesieczny bilet raz będę płacić mniej za ten sam przejazd a innym razem wiecej?
- 34 0
-
2023-01-09 18:24
Plus jest taki że nie musicie się bać że was zastąpi sztuczna inteligencja w jakiejkolwiek branży (1)
Polska jest i będzie 100 lat za murzynami
- 9 2
-
2023-01-10 19:35
Wez prosze pod uwage, ze aby zastapic Polakow nie potrzeba az takiej znowu inteligencji.
- 1 0
-
2023-01-09 18:27
"system moze sam rozpoznac, ze nasza karta jest w autobusie, albo juz nas nie ma."
śmieszne rzeczy opowiadasz. na rfid? z kilkudziesięcioma kartami w środku? zapomnij.- 4 0
-
2023-01-09 18:41
(1)
Wyobrażam sobie ten tlum ludzi na dworcu, którzy przed wysiadaniem z tramwaju próbują wpierw odbić kartę w czytniku...oj będą opóźnienia
- 27 0
-
2023-01-10 16:00
A co będzie jak odbiję wejście po przejechaniu już kilku przystanków, a wyjście na kilka przystanków wcześniej? Jaki to będzie miało sens ?
- 1 0
-
2023-01-09 19:29
System Be in/be out w Trojmiescie i na kolei (2)
Tez jest planowany, ale tego praktycznie nikt jeszcze na świecie jeszcze nie wprowadził na szeroka skale. Siemens się nawet na tym przejechał. Pożyjemy - zobaczymy
- 5 3
-
2023-01-09 20:56
Holandia
System OV.
- 1 2
-
2023-01-10 20:37
Chodzi o to aby zarobiły rodziny i koledzy.
- 0 0
-
2023-01-10 00:10
Jeżeli system ma sam rozpoznawać, to znaczy, że bedzie śledzenie i naruszenie prywatności
Czy to ma być tym pożadanym rozwiązaniem?
- 3 0
-
2023-01-09 16:51
Oby nie weszły te zmiany w życie, 6 zł za bilet to za drogi (51)
- 669 14
-
2023-01-09 17:42
4,80 już było wysoko dla kogoś kto jechał 3-4 przystanki, powinni dołozyć bilet za 1 zł na 15 min. pozostałe bilety (13)
w obecnej formie
- 120 1
-
2023-01-09 18:24
Oszukują nas, kłamią, są nieudolni, myślą tylko o swoich stołkach (8)
ale najważniejsze, że nie rządzi pis.
- 89 5
-
2023-01-09 22:45
Wstyd i hańba!
Za przyjęcie tak rażącej w interes mieszkańców ustawy, powinni się podać do dymisji!
- 31 1
-
2023-01-10 08:48
6-7 złotych, to cena gałki lodów, które sądząc po kolejkach przed budkami, drogie nie są. (5)
Za gofra z okładem 20 zł można dać. Bilet w cenie 6 zł jest zbyt drogi...
- 1 22
-
2023-01-10 15:42
(2)
jeśli jedziesz 3 przystanki to tak, jest drogi
- 2 0
-
2023-01-10 20:09
To idź z buta. (1)
Wszystko drożeje, ale cudownym trafem bilety mają być niezmienne. Ale pewnie z checią wiele osób napisze że pensje dla kierowców za niskie, autobusy mają być nowiutkie i czyste. Tylko za co? Za jakąś wygodę się płaci, jak mnie nie stać jadę rowerem czy idę pieszo. Życie.
- 1 1
-
2023-01-10 20:47
Niekoniecznie muszą być drogie Mercedesy
Niekoniecznie trzeba korzystać z drogich usług zewnętrznych firm.
- 0 0
-
2023-01-10 17:13
A nawet 30!
- 0 0
-
2023-01-10 20:45
Jak ktoś robi lody urzędnikom to dla niego wszystko jest tanie
- 0 0
-
2023-01-10 20:42
Mówią , że nie ma kasy.
Kasa jest za to dla zarządów spółek i na tworzenie kolejnych miejskich instytucji. Tak na marginesie ile będzie kosztować rocznie utrzymanie systemu Fala? Jakoś nigdzie nie widziałem takiej informacji.
- 2 0
-
2023-01-09 20:27
Czy dalej nie będzie zniżek dla niepełnosprawnych ? (3)
Podjeżdżam do przychodni na rehabilitację tylko 2 przystanki,a jako osoba dorosła ze stopniem umiarkowanym nie mam zniżki na komunikację w Gdańsku.Nasi rajcy nie mają za grosz empatii.
- 16 9
-
2023-01-09 22:57
(2)
A czemu miałbyś mieć zniżkę na autobus?
- 3 13
-
2023-01-10 08:51
Bo Gdańsk podobno jest miastem wolności i solidarności z osobami niepełnosprawnymi.
- 10 2
-
2023-01-10 08:52
Rudzi są fałszywi,jak widać.
- 1 2
-
2023-01-09 17:53
dokładnie, 6 zł to znacznie powyżej dolara
- 83 0
-
2023-01-09 18:06
Świadomy wyborca
Suweren tak chce od lat.
- 27 4
-
2023-01-09 18:07
Dlaczego ty taki naiwny jestes wejdą na 100% masz to gwarantowane najpózniej po wyborach jak ponownie ekipa Oli I PO zostanie (2)
ponownie ekipa Oli I PO zostanie wybrana do rzadzenia miastem.hjedyne wyjscie to głosowac na kogo kolwiek byle nie nanich
- 36 6
-
2023-01-09 18:18
może obajtek zostanie (1)
to na pewno będzie taniej
- 14 24
-
2023-01-09 19:00
POkemon nawet jak ci beda sie na głowe odlewać to im podziękujesz
- 25 5
-
2023-01-09 18:13
(21)
Za drogi? Obudź się człowieku i rozejrzyj po świecie. Ile te 6 zł jest dzisiaj warte? Ja wiem, że ty byś chciał żeby to tobie ZKM płaciło za przywilej wożenia twoich czterech liter, ale póki co utrzymanie komunikacji publicznej kosztuje i skądś środki trzeba na to brać.
- 11 104
-
2023-01-09 18:36
(1)
ty sie obudź człowieku byłeś w jakimś innym miescie w Polsce i płaciłeś za bilet? To zobacz jakie ceny są w innych miastach.
- 58 2
-
2023-01-09 19:49
Bydgoszcz, Toruń po podwyżkach - 3,8 zł
- 49 0
-
2023-01-09 18:42
(10)
W Warszawie 4.40zł (tyle kosztuje tam bilet 75 minutowy) jest warte więcej niż w Gdańsku...?
- 95 0
-
2023-01-09 18:45
(8)
Dowiedz się najpierw ile w Warszawie dopłacają do kosztów transportu i dopiero potem zabieraj głos, ok?
- 5 63
-
2023-01-09 19:33
(4)
A to my mniej podatków płacimy na miasto, czy co?
- 66 0
-
2023-01-09 20:38
(3)
U nas są darmowe przejazdy dla bąbelków
- 24 6
-
2023-01-10 00:47
(1)
17 letnich pryszczatych bąbelków
- 18 1
-
2023-01-10 08:56
Do galerii handlowych.
- 5 1
-
2023-01-10 05:43
W Warszawie też
- 5 1
-
2023-01-09 19:48
Warszawa straciła na polskim ładzie ok. 1,7 mld zł (1)
Gdańsk - ok.270 mln zł. Obowiązki samorządu i podatki wszędzie takie same. Tam da się dopłacać więcej a tutaj nie. Masz może jakieś pomysły dlaczego tak jest?
- 32 4
-
2023-01-10 08:57
Brednie.
- 0 4
-
2023-01-10 20:50
Może w Warszawie mniej kradną albo zarządzają tam kompetentne osoby?
- 1 0
-
2023-01-10 08:55
Teraz w Gdańsku będziemy liczyć przystanki i kilometry,a turyści mandaty.
- 6 0
-
2023-01-09 19:56
Nawet jak by podwyzka było na 20 zl to POkemon by suprawiedliwial ze to tanio jest!!:) (1)
- 20 4
-
2023-01-10 10:18
Zupełnie jak pisuray
- 0 0
-
2023-01-09 20:25
6zł x2 minimum = 12 zł. Jeden wyjazd z domu dziennie. (1)
- 32 0
-
2023-01-09 21:50
I co z tego?
- 0 25
-
2023-01-10 05:43
W Gdańsku jest jeszcze jeden problem. Za wysoka ceną nie idzie dostępność i jakość komunikacji. Jeżdżą Ci co muszą i jak widać z powyższego artykułu pasuje to włodarzom bo godzą się, że spadnie ilość pasażerów. Zobacz jakie tak oszustwo: nie wzrośnie przychód z biletów po podwyżce bo spadnie ilość pasażerów. To co właściwie chodzi? Bajzel jakich mało
- 28 0
-
2023-01-10 07:57
(1)
Serio? Zalosne
- 0 3
-
2023-01-10 08:48
Zalosne? Może zasolone? Po polsku nie możesz napisać? Polskie znaki graficzne, kumasz żabka?
- 1 0
-
2023-01-10 11:19
Mercedesy tanie nie są
ale muszą być . najdroższe , prosto od niemca . niepotrzebne bo prąd drogi
PLAC i zamknij twarz - tyle mają ci do powiedzenia- 0 0
-
2023-01-09 18:15
Ale dlaczego mają nie wejść? (5)
Wręcz przeciwnie. Więcej! Więcej! Więcej spółek przewozowych! Więcej organizatorów i integratorów! Więcej dyrektorów i prezesów! System wytrzyma. Trójmiejscy fajnopolacy są gotowi zapłacić każdą cenę, żeby nie dopuścić tutaj PiSu do władzy.
- 44 6
-
2023-01-09 18:38
dokładnie czemu mają coś upraszczać jak lepiej porobić pełno społek, fundacji itd i niech każdy sobie fakturę wystawia, rozlicza dotację.
- 23 0
-
2023-01-09 20:26
Na złość babci odmrożę sobie uszy. (1)
- 0 2
-
2023-01-09 20:28
Na złość babci zagłosuję na tych samych nieudaczników
- 13 1
-
2023-01-10 04:50
pis się koncertowo popisuje w całym kraju
- 3 4
-
2023-01-10 08:55
Tych złodziei i aferzystów? Widzimy co robią z krajem, za chwilę zresztą ich nie będzie.
- 0 0
-
2023-01-09 18:40
Nie dziaduj. Co to jest dziś 6 zł. (1)
- 2 61
-
2023-01-09 19:57
Wiecej warte te 6 zł niz twoja głupota
- 31 2
-
2023-01-10 17:12
Niedługo litr mleka będzie tyle kosztować, a co tu mówić o pozostałych rzeczach...
- 1 0
-
2023-01-10 19:02
Ja mam propozycje obnizeniq biletu.
Ci co głosowali "za" plus na stanowiskach kierowniczych w ztm oddają 10% dochodu do ztm. Nie dość że kur.y same sobie podwyżki przyznają na zasadzie "bo tak" , to jeszcze rąb..a nas na sianko
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.