Fakty i opinie

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Najnowszy artukuł na ten temat

Dozowniki z płynem do dezynfekcji w autobusach i tramwajach

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

przez aplikację w telefonie 28%
w automacie biletowym 15%
w kasach i punktach, w których sprzedawane są bilety 12%
u kierowcy 9%
kupuję bilety miesięczne 20%
nie kupuję, bo nie korzystam z komunikacji miejskiej 16%
zakończona Łącznie głosów: 1995
Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM/screen
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.

Opinie (342) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • kierowca/motorniczy powinien być od kierowania, a nie sprzedaży biletów (14)

    a potem nadganiania między przystankami

    • 315 32

    • tak ale tylko wtedy

      gdy w autobusie lub na każdym przystanku jest biletomat. w gdańsku akurat tak nie ma

      • 0 0

    • Mentalność PRL (10)

      Jakoś w wielu europejskich miastach każde wejście do autobusu odbywa się przez pierwsze drzwi i wymaga kontaktu z kierowcą - okazania lub zakupu biletu. A u nas biedny kierowca chciałby być Kubicą. Sztab ludzi i idealnie żeby pasażerów nie było wcale.

      • 31 25

      • Niestety taka prawda.

        • 0 0

      • tak jak piszesz jest w Skandynawii (2)

        ale tam mało ludzi, autobusy wożą głównie powietrze, a kierowca nie ma wyżyłowanego harmonogramu

        • 15 5

        • bredzisz synek nieprzytomnie (1)

          obłożenie linii w Goteborgu jest nawet większe niż w Gdańsku

          • 9 0

          • Goteborg to malutki wycinek całej Skandynawii

            Ale ty akurat znalazłeś rozdzynek w cieście i mówisz że całe ciasto to jeden wielki rodzynek

            • 3 7

      • Ten kontakt jest często przez plexi glass, a pieniądze się wrzuca przez jakiś otwór do pojemnika, reszty się nie dostaje. To ze (1)

        • 5 0

        • to wrzucajcie kasę z góry

          a kierowca wam podziękuje

          • 1 0

      • Elita dzięki pandemii wyczuła moment i teraz walczą. (1)

        Nie podoba się? Wypad! Ukraińcy też potrafią kierować.

        • 9 21

        • Tobie też kiedyś powiedzą nie podoba się to wypad. Tylko problem w tym, że z takimi d**il.. lami jak ty to nawet Ukraińcy nie chcą pracowac

          • 6 5

      • A za chwilę napiszesz raport, że są opoznienia.

        • 15 6

      • Jak jeszcze niedawno to bojkotowalem, to mnie tu wysmiali, teraz sa przeciwni.

        • 3 3

    • ten proble rozwiazano w londynie w 2003 roku

      karty bezdotykowe I brak mozliwosci kupna biletu u kierowcy

      • 7 1

    • To zrobić mu budę, zero wglądu.

      Pasażerowie mają jechać. Pozdrawiam kierowcę z tatuażem ACAB, który trzodzil w autobusie wiejska muzyka.

      • 12 5

  • Tylko d**ile kupuja u kierowców

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (29)

    Wystarczy kupić bilet w aplikacji mobilnej banku. Jest tyle innych rozwiązań na zakup biletu że to że je kierowcy jeszcze sprzedają to jest jakiś absurd.

    • 214 69

    • (1)

      Taaa... Jasne... W teorii.
      W praktyce te aplikacje co chwilę zawodzą i albo nie można kupić biletu albo dostaje się go po paru godzinach.

      • 3 1

      • Jakdojade

        Na kupionych ponad kilkaset jednorazowych biletow z wykorzystaniem platnosci blik mialem problem tylko 3 razy. A problemy wynikaly z niskiej jakosci polaczenia internetowego. Jak sie nie umie korzystac to qtedy jest problem

        • 0 0

    • Tak jest (11)

      Widocznie ludzie oprócz obsługi FB, Instagrama czy TikToka nie są w stanie zrobić nic więcej w sieci :/

      • 20 17

      • rozumiem, że jak mi na smarkfonie moją kasę zakosi hacker - to mi osobiście wszystko w 100% zwrócisz (10)

        • 14 13

        • Dla takich jak Ty.. (3)

          ..pozostaje kiosk.
          Mam nadzieje, ze Twoj problem rozwiazalem i dzis nie bedziesz korzystac z drzwi kierowcy.

          • 5 2

          • nie ma już Kiosków (2)

            matołuszek swoją ustawą - wszystkie po kolei wykończył,

            • 6 6

            • A relay czy inna sieciowka ?

              Inna nazwa nie zmienia faktu, ze sprzedaja prase, bilety i drobne art spozywcze.

              • 0 0

            • zatem...

              zapraszam do miasta, bedziesz w szoku.

              • 3 3

        • Jak ukradną CI portfel w drodze do kiosku to oczekujesz że sprzedawczyni zwróci Ci pieniądze?
          Po 2 jeśli do kradzieży pieniędzy z konta nie potrzeba wiedzy informatycznej, to bez problemu je odzyskasz...

          • 0 1

        • Na co masz większą szansę? (4)

          Że ktoś ci się włamie na konto, zdejmie hajs z podłączonej karty, potem bank oleje chargeback, a sam sprawca kupi sobie za to 50 miesięcznych...

          Czy może, że ktoś Ci zarąbie portfel z gotówką z kieszeni?

          • 14 2

          • dużo łatwiej shackować komórkę! (3)

            do buchnięcia portfela trzeba mieć talent i zręczne paluszki - do włamu na komórkę nie trzeba nawet informatycznej wiedzy.

            • 9 7

            • Skoro to takie łatwe, (2)

              Napisz proszę, czego potrzeba, żeby obejść głupie zabezpieczenie ekranu na komórce.

              Bo z portfelem łatwizna - wyciągasz go, żeby zapłacić, ja go łapię, wysiadam i w długą.
              Zero wymaganych umiejętności.

              • 7 3

              • wygogluj sobie - poradników z gotowymi oppkami full (1)

                a jak już nic nie jesteś w stanie obczaić - to w darknecie możesz sobie zamówić płatną "usługę"

                • 3 3

              • Czyli nie wiesz :D

                Tak właśnie myślałem.

                • 6 3

    • Ja mam nokie 5110 , powiedz w jaki sposób moge kupic z niej w aplikacji bilet??? (10)

      Tak , ma 20 lat i jest sprawna .... a automaty bardzo czesto sa nieczynne albo tak ustawione ze słonce nie pozwala na zakup bo oslepia... a kioski w wiekszosci juz nie prowadza sprzedazy biletów bo im sie to nie opłaca.

      • 18 7

      • Ja mam konia, powiedz mi, gdzie znajdę miejsce parkingowe z wodą i obrokiem? (5)

        jest sprawny, więc po co mam kupować samochód?
        To inni mają się dostosować do mnie.

        • 12 13

        • (1)

          czy oprócz konia masz jeszcze osła

          • 1 0

          • On jest tym osłem,mamy komplet i z tego związku wyjdzie muł.

            • 0 0

        • sorry vinetou ... ale doputy matołuszek nie będzie dodawał smarkfona do każdego 500+ i emeryturki13tej+ (2)

          to ja nie mam obowiązku takowego posiadać!

          • 12 4

          • Ależ oczywiście. (1)

            Tylko nie oczekuj, że reszta społeczeństwa będzie cierpieć dla Twojego widzimisię.

            • 5 6

            • twoje Cierpienie jest większe od Cierpienia twojego prezesa?

              fiu fiu

              • 5 0

      • A ja przyniosłem muszelki i nie chcieli ich wymienić na bilet. Dlaczego przez widzimisię jakiegoś króla mamy durną walutę zamiast muszelek?

        • 1 0

      • Tak ustawone, że słońce...

        I deszcz, gradobicie i wicher co porwie drukniety bilet w siną dal...xD

        • 0 0

      • też bym chciał aby bilet można było zakupić na płatnego SMSa (1)

        w czym TU problem mają w ZKM - nie wiem?

        • 4 0

        • Kiedyś można było w mobilet

          Tylko nikt tego nie używał i wywalili.

          • 0 0

    • (3)

      Niektórzy starsi ludzie nie są biegli w obsłudze telefonu. Może czas na biletomaty, ale takie z możliwością płacenia kartą. Trzeba to dodać bo przecież w Trójmieście to wszystkiego można się spodziewać.

      • 19 6

      • Starsi ludzie mogą kupić w kiosku. (1)

        Czasu mają dosyć.

        • 7 13

        • Kiosków już nie ma - wykończyła je ustawa matołuszkowa

          • 12 5

      • postawili takie i NiE Działają !!!

        operator kasę trzepie ... ale nie dba o funkcjonowanie

        • 13 0

  • mieszkaniec

    Na głupotę brak lekarstwa - coś się wymyśli nie do końca mądrego kupowanie biletów w autobusie !!!!!!

    • 1 0

  • Pozdrawiam z mojego samochodu

    • 3 0

  • proponuję do ceny biletu u kierowcy doliczyć np. 50% marży..... wtedy bilety będą kupowane wszędzie indziej....

    • 1 2

  • ludzie ...

    macie tyle opcji zakupu biletów.. 3 m-ce daliście rade to dajcie spokój kierowcom i motorniczym... niby Gdańsk taki wspaniały a ludzie jednak jeszcze w poprzednim stuleciu zostali jak całą dobę na FB siedzą to ok ale jak bilet w aplikacji kupić to już problem.....żenada

    • 3 2

  • Tak to jest jak idioci siedzą na nieodpowiednich stołkach I wydają absurdalne polecenia a tyle roboty jest w polu.

    • 3 0

  • XXI

    Bez przesady nie róbcie dramatu. Jest opcja kupić bilet? Jest. I koniec tematu. Sky Cash i po kłopocie z wsiadaniem i wysiadaniem a jak już ogarnął ktos tyle dzieci to chyba aplikację też może zainstalowac...

    • 1 4

  • premia

    podwyzka biletow z kosmosu,pobudka pasażerowie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.