- 1 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (75 opinii)
- 2 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (83 opinie)
- 3 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (55 opinii)
- 4 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (115 opinii)
- 5 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (109 opinii)
- 6 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (144 opinie)
Lechia Gdańsk przeprosiła, a teraz tłumaczy. Gdzie jest granica zasad marketingu?
Lechia Gdańsk
Lechia Gdańsk zreflektowała się i pokazała, że wszyscy popełniamy błędy, ale grunt to umieć się do nich przyznać. W ostatnich dniach głośno jest o rekordowym triumfie Artura Baranowskiego w programie telewizyjnym "1 z 10". Wiele klubów sportowych w Polsce wykorzystuje ten trend w celach marketingowych. Biało-zieloni również to zrobili, ale szybko wycofali się z pomysłu i oficjalnie przeprosili, a nam teraz tłumaczą dlaczego. Z drugiej strony skala zdarzeń pokazuje, że granica tzw. real time marketingu oraz odbioru jest coraz mniejsza i coraz trudniej ocenić co jest dziś właściwe a co nie.
Bardzo szybko stał się gwiazdą. Informację o rekordzie podawały kolejne portale, w mediach społecznościowych pojawiały się wpisy wychwalające wiedzę uczestnika, ale nie zabrakło też memów z 28-latkiem w roli głównej.
Real time marketing, czyli witamy obecnym świecie
Temat bardzo szybko "podłapały" też kluby sportowe w Polsce, które motyw z rekordową wygraną i samym ekonomistą przerabiały na różne sposoby w myśl zasady "real time markieting", czyli szeregu działań marketingowych, które w swojej strategii nawiązują do bieżących wydarzeń.
Na przykład Lechia Gdańsk zamieściła grafikę z wizerunkiem Artura Baranowskiego, która reklamowała black week z hasłem "Tak wygląda zwycięstwo".
Szymon Marciniak w derbach Arka Gdynia - Lechia Gdańsk. Od zachwytów po kontrowersje
Gdzie jest granica?
W sieci zawrzało. Zaczęto sugerować, że kluby mogą mierzyć się z konsekwencjami tej decyzji. Na tapet jako pierwsza trafiła Korona Kielce. Miało chodzić m.in. o wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia owych materiałów.
- Jest to bardzo niebezpieczne, co tu się stało. 1. Wykorzystanie wizerunku, 2. AI wykorzystujące głos Sznuka, 3. Cel sprzedażowy. To nie jest RTM (real-time marketing przyp. red.). To jest haniebne - ocenił Jakub Bolewicz, pracownik TVP, za pośrednictwem Platformy X, czyli dawnego Twittera.
Arka Gdynia - Lechia Gdańsk 1:0. Tego z derbów nie pokazali w telewizji
Wpis zyskiwał zarówno zwolenników jak i przeciwników. Wszak wątpliwość może budzić fakt, że każdy, kto do takiego programu przystępuje, godzi się na wykorzystywanie jego wizerunku, dlatego ci drudzy sugerowali, że skala afery jest zbyt nadmuchana.
- Idąc tym tokiem, niestety więcej niż połowę internetu należałoby wsadzać do więzień, a różne organizacje karać za np. wykorzystywanie wizerunku - odpowiedział Michał Siejak, który obecnie jest związany z Canal+ Sport.
Refleksja i przeprosiny. Lechia w gronie nielicznych
Tak czy inaczej Korona postanowiła oficjalnie przeprosić. Jako jedna z nielicznych na podobną refleksję zdobyła się również Lechia, która nie tylko usunęła wpis, ale i również wystosowała przeprosiny.
- Pragniemy przeprosić Pana Artura Baranowskiego oraz wszystkich naszych kibiców za nieuprawnione wykorzystanie wizerunku Pana Artura występującego w jednym z popularnych programów telewizyjnych. Popełniliśmy błąd i rozumiemy, jak ważna jest ochrona prywatności oraz szanujemy prawa innych do decydowania o tym, w jaki sposób i kiedy ich wizerunek jest używany publicznie - czytamy we wpisie biało-zielonych.
Dlaczego Lechia Gdańsk przegrała? Szymon Grabowski: Mieliśmy pod górkę
Postanowiliśmy dopytać klub, co zadecydowało o wycofaniu się z tej decyzji.
- Ta decyzja podyktowana była refleksją na temat poszanowania prywatności Pana Artura Baranowskiego, którego sukces i wizerunek stał się chwilowo podmiotem działań komunikacyjnych i marketingowych wielu podmiotów. Te posty były efektem nieprzemyślanej chwili i wpisania się w trend, gdzie trzeba działać szybko. Po chwili zastanowienia i oceny skali zjawiska, uznaliśmy, że nasze działanie nie było trafione. Podjęliśmy własną decyzję, aby wycofać się tej publikacji. Skoro jednak miała miejsce, to poczuliśmy, że chcemy za nią przeprosić. Nie myli się ten, kto nic nie robi - a to nie jest akurat przypadek naszego Klubu - mówi nam Magdalena Urbańska, dyrektorka zarządzająca Lechii Gdańsk.
Typowanie wyników
Jak typowano
68% | 241 typowań | LECHIA Gdańsk | |
22% | 78 typowań | REMIS | |
10% | 34 typowania | Miedź Legnica |
Kluby sportowe
Opinie wybrane
-
2023-11-29 13:12
te memy z tym typem sa juz nudne
- 0 0
-
2023-11-29 09:52
(4)
P. Artur biorąc udział w programie na pewno podpisał z tv umowę o wykorzystywaniu jego wizerunku w celach związanych z programem. W inny przypadkach jest to nadużycie. I o ile zwykli ludzie czasem wykorzystując coś w niekomercyjnych celach nie są ścigane o tyle osoby prawne zawsze muszą działać w zgodzie z prawem.
- 26 1
-
2023-11-29 13:08
Pełna zgoda, wykorzystywanie wizerunku w celach zarobkowych bez wymaganej zgody jest nie tylko haniebny, jest zwyczajnie kradzieżą i mimo przeprosin to Pan Artur powinien od każdego, który ukradł jego wizerunek zażądać odszkodowania.
- 2 0
-
2023-11-29 11:17
a Żołnierze Wyklęci ? (2)
spadkobiercy wyrazili zgodę na wykorzystanie wizerunku ich bliskich?
Przestańcie pitlić......Dajcie spokój z tym RODO- 3 5
-
2023-11-29 15:17
Zmarły nie podlega pod RODO - doucz się zanim napiszesz takie bzdury.
- 0 0
-
2023-11-29 12:28
biedny jestes , chyba te szczy...zwane piwem za 2 zł ci to zrobiły
- 0 0
-
2023-11-29 10:32
(3)
Abstrahując od haniebnego wykorzystania wizerunku tego pana, to jaka gramotna ta reklama, zero polotu, mój kilkuletni siostrzeniec ma w sobie więcej inwencji. A już najbardziej drażni mnie fakt połączenia tego inteligentnego pana z jakimiś troglodytami z klubów piłkarskich. To jakby ktoś wykorzystał wizerunek Dylana do reklamowania nowej płyty Zenka.
- 55 5
-
2023-11-29 13:00
(2)
Wśród kibiców są i troglodyci, są i ludzie przeciętni jak (chyba?) Pan lub ja. Wrzucanie wszystkich do 1 wora jest nieporozumieniem i jednocześnie pokazuje Pana szacunek do innych i ogładę. Proszę się zastanowić nad sobą zanim zacznie Pan zwracać uwagę innym.
- 4 3
-
2023-11-29 16:52
Oczywiście. Co nie zmienia faktu, że jednak właśnie wśród kibiców tego typu klubów jest szansa na większą liczbę troglodytów niż w jakichś innych grupach społecznych:) Dla mnie ta reklama jest poniżej poziomu. I wątpię, żeby pan ze zdjęcia chciał być identyfikowaną z lechią, legią czy czym tam jeszcze.
- 0 0
-
2023-11-29 13:18
Nie zgodzę się z panem, jest pan zbyt grzeczny w stosunku do pana, co napisał komentarz o troglodytach
stąd zestawianie siebie, choć skromne z tym panem jest nietrafione
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.