• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lechia Gdańsk przeprosiła, a teraz tłumaczy. Gdzie jest granica zasad marketingu?

Damian Konwent
28 listopada 2023, godz. 18:30 
Opinie (78)

Lechia Gdańsk

Lechia Gdańsk zdobyła się na refleksję, a następnie przeprosiny Artura Baranowskiego, który wygrał osiągnął rekordowy wynik w programie telewizyjnym "1 z "10". Lechia Gdańsk zdobyła się na refleksję, a następnie przeprosiny Artura Baranowskiego, który wygrał osiągnął rekordowy wynik w programie telewizyjnym "1 z "10".

Lechia Gdańsk zreflektowała się i pokazała, że wszyscy popełniamy błędy, ale grunt to umieć się do nich przyznać. W ostatnich dniach głośno jest o rekordowym triumfie Artura Baranowskiego w programie telewizyjnym "1 z 10". Wiele klubów sportowych w Polsce wykorzystuje ten trend w celach marketingowych. Biało-zieloni również to zrobili, ale szybko wycofali się z pomysłu i oficjalnie przeprosili, a nam teraz tłumaczą dlaczego. Z drugiej strony skala zdarzeń pokazuje, że granica tzw. real time marketingu oraz odbioru jest coraz mniejsza i coraz trudniej ocenić co jest dziś właściwe a co nie.



Czy wykorzystywanie trendów w celach marketingowych uważasz za właściwe?

Zacznijmy od początku, by wytłumaczyć cały kontekst. W jednym z ostatnich odcinków popularnego programu telewizyjnego "1 z 10", Artur Baranowski, ekonomista z małej miejscowości Śliwniki, położonej w gminie Parzęczew w województwie łódzkim, uzyskał 773 punkty, do których dodano jeszcze 30 punktów za niewykorzystane szanse. Cały występ zakończył więc z rekordową sumą 803 punktów. Dało mu to pierwsze miejsce na liście zwycięzców poszczególnych odcinków.

Bardzo szybko stał się gwiazdą. Informację o rekordzie podawały kolejne portale, w mediach społecznościowych pojawiały się wpisy wychwalające wiedzę uczestnika, ale nie zabrakło też memów z 28-latkiem w roli głównej.



Real time marketing, czyli witamy obecnym świecie



Temat bardzo szybko "podłapały" też kluby sportowe w Polsce, które motyw z rekordową wygraną i samym ekonomistą przerabiały na różne sposoby w myśl zasady "real time markieting", czyli szeregu działań marketingowych, które w swojej strategii nawiązują do bieżących wydarzeń.

Na przykład Lechia Gdańsk zamieściła grafikę z wizerunkiem Artura Baranowskiego, która reklamowała black week z hasłem "Tak wygląda zwycięstwo".

Szymon Marciniak w derbach Arka Gdynia - Lechia Gdańsk. Od zachwytów po kontrowersje Szymon Marciniak w derbach Arka Gdynia - Lechia Gdańsk. Od zachwytów po kontrowersje

Taki wpis na Platformie X zamieściła Lechia Gdańsk. Taki wpis na Platformie X zamieściła Lechia Gdańsk.


Gdzie jest granica?



W sieci zawrzało. Zaczęto sugerować, że kluby mogą mierzyć się z konsekwencjami tej decyzji. Na tapet jako pierwsza trafiła Korona Kielce. Miało chodzić m.in. o wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia owych materiałów.

- Jest to bardzo niebezpieczne, co tu się stało. 1. Wykorzystanie wizerunku, 2. AI wykorzystujące głos Sznuka, 3. Cel sprzedażowy. To nie jest RTM (real-time marketing przyp. red.). To jest haniebne - ocenił Jakub Bolewicz, pracownik TVP, za pośrednictwem Platformy X, czyli dawnego Twittera.
Arka Gdynia - Lechia Gdańsk 1:0. Tego z derbów nie pokazali w telewizji Arka Gdynia - Lechia Gdańsk 1:0. Tego z derbów nie pokazali w telewizji

Wpis zyskiwał zarówno zwolenników jak i przeciwników. Wszak wątpliwość może budzić fakt, że każdy, kto do takiego programu przystępuje, godzi się na wykorzystywanie jego wizerunku, dlatego ci drudzy sugerowali, że skala afery jest zbyt nadmuchana.

- Idąc tym tokiem, niestety więcej niż połowę internetu należałoby wsadzać do więzień, a różne organizacje karać za np. wykorzystywanie wizerunku - odpowiedział Michał Siejak, który obecnie jest związany z Canal+ Sport.


Refleksja i przeprosiny. Lechia w gronie nielicznych



Tak czy inaczej Korona postanowiła oficjalnie przeprosić. Jako jedna z nielicznych na podobną refleksję zdobyła się również Lechia, która nie tylko usunęła wpis, ale i również wystosowała przeprosiny.

- Pragniemy przeprosić Pana Artura Baranowskiego oraz wszystkich naszych kibiców za nieuprawnione wykorzystanie wizerunku Pana Artura występującego w jednym z popularnych programów telewizyjnych. Popełniliśmy błąd i rozumiemy, jak ważna jest ochrona prywatności oraz szanujemy prawa innych do decydowania o tym, w jaki sposób i kiedy ich wizerunek jest używany publicznie - czytamy we wpisie biało-zielonych.
Dlaczego Lechia Gdańsk przegrała? Szymon Grabowski: Mieliśmy pod górkę Dlaczego Lechia Gdańsk przegrała? Szymon Grabowski: Mieliśmy pod górkę

Postanowiliśmy dopytać klub, co zadecydowało o wycofaniu się z tej decyzji.

- Ta decyzja podyktowana była refleksją na temat poszanowania prywatności Pana Artura Baranowskiego, którego sukces i wizerunek stał się chwilowo podmiotem działań komunikacyjnych i marketingowych wielu podmiotów. Te posty były efektem nieprzemyślanej chwili i wpisania się w trend, gdzie trzeba działać szybko. Po chwili zastanowienia i oceny skali zjawiska, uznaliśmy, że nasze działanie nie było trafione. Podjęliśmy własną decyzję, aby wycofać się tej publikacji. Skoro jednak miała miejsce, to poczuliśmy, że chcemy za nią przeprosić. Nie myli się ten, kto nic nie robi - a to nie jest akurat przypadek naszego Klubu - mówi nam Magdalena Urbańska, dyrektorka zarządzająca Lechii Gdańsk.


Typowanie wyników

LECHIA Gdańsk
Miedź Legnica

Jak typowano

68% 241 typowań LECHIA Gdańsk
22% 78 typowań REMIS
10% 34 typowania Miedź Legnica

Twoje dane

Kluby sportowe

Opinie (78) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Wydawało się że reklama jest dzwignią handlu.... (1)

    ale aby stworzyć dobra reklamę trzeba mieć do tego smykałkę a nie jechać na plecach innych.
    Przepraszam to chyba za mało.... :) Ale czego wymagać od ludzi w których rękach klub sportowy jest polem minowym!
    I cały czas strategia na uda " albo się uda albo nie uda"

    • 15 3

    • Trzeba mieć produkt. A Lechia przez ostatni czas szorowała po dnie

      Do tego afery z płatnościami, długi i cwaniaki u sterów

      • 8 0

  • W trojmiescie zylismy derbami ;););) (1)

    Grubo.... to znaczy że robiąc jedna rzecz nie kontrolujecie swoich poczynań na innych polach? Słabe tłumaczenie
    Ale skoro żyliście derbami to boję się pomyśleć co będzie jutro bo przyszło wam żyć do wiosny porażka w derbach :)

    • 22 9

    • Przeczytaj jeszcze raz

      • 5 4

  • Arka do dzisiaj nie przeprosiła za drukowanie meczów. (4)

    Ale czego spodziewać się po bosych, bezdomnych Antkach z Gdyni.

    • 15 24

    • (2)

      Murarze zobsczcie ile wy meczy kupiliście, ile przekrętów z kupowaniem klubów zrobiliscie..

      • 12 3

      • (1)

        Gdzie niby w XXI w Lechia kupowała mecze?
        Arka na potęgę i do tej pory jedynym klubem ukaranym dotkliwie za korupcję
        Przepraszam ale przez następne 100 lat nazwa Arka będzie równać się korupcja i nikt tego nie zmieni

        • 4 8

        • Bzdury

          Ukaranych za korupcję było kilka klubów (niestety tylko) a powszechnie wiadomo, że w XXI wieku słynne awanse Lechii od A klasy do ekstraklasy były ustawione ( słynne " budowanie od podstaw") . Cała ta afera korupcyjna to był taki pic na wodę, pokazówka, ukarano dla przykładu kilka klubów tzw. wierzchołek góry lodowej jak mówili prokuratorzy z Wrocławia, natomiast całej reszcie uwalonych klubów się upiekło i zastosowano dla nich abolicję czyli darowanie kary. Gorącym zwolennikiem abolicji była m.in.lechia Gdańsk Pisanie, że Arka to historycznie pierwszy i najbardziej skorumpowany klub jest totalną głupotą i brakiem jakichkolwiek wiedzy w tym temacie.

          • 6 2

    • a gdzie niby betoniarki mają swój dom?

      z trauguta was wywalili, a na tym czymś w letnicy tylko pozwalają wam grać, w innym wypadku zostały by wam orliki

      • 0 1

  • Brawo!

    Czasem robi się błędy ale potem trzeba przeprosić. Tylko tyle i aż tyle.

    • 9 2

  • Granice ? (2)

    U nas nie ma granic jesteśmy biało zielonymi diabłami

    • 6 12

    • Jedyny BKS to Jagiellonia.

      • 2 0

    • Wiemy o tym. Żabianka umajona bazgrołami waszych pseudo artystów nieustannie o tym przypomina.

      • 0 0

  • Pracownicy TVP nie maja mandatu do mówienia co jest haniebne (4)

    To szczujnia jakiej nie było nawet za komuny

    • 9 13

    • Marketing klubu piłkarskiego to nie głupoty w mediach społecznościowych

      Marketing to: ciekawa dla oka gra i zaangażowanie na boisku piłkarzy, transparentność funkcjonowania klubu, szkolenie młodzieży, oraz stawianie na lokalnych piłkarzy by kibice mieli tożsamość z klubem

      • 5 0

    • tak dalej oglądaj te gwiazdeczki od pączków w tejafen (2)

      • 4 3

      • Idź oglądać swoje rozmowy niedokończone w tv trwam (1)

        • 0 4

        • Poziom kultury w "rozmowach niedokończonych"

          dla większości innych stacji jest nieosiągalny

          • 0 0

  • (1)

    Piłkarze już wytarli łzy i katar po derbach?

    • 15 1

    • teraz tylko maść na ból d**y

      • 0 0

  • Lechia to inaczej Polska (15)

    Lechia ma na swojej fladze patriotyzm
    więc się nie myli.
    Lechia nie przeprasza.
    Lechii się słucha.

    • 13 128

    • Powiem tak. (1)

      Lechia to od kilku lat klub mem, z którego śmieje się cała Polska. Zaczynając od poziomu sportowego do wpadek i nietrzymania ciśnienia w mediach społecznościowych. Biało - zielony żart. Zaraz znowu ktoś straci robotę za dodawanie postów

      • 42 5

      • Odpowiem tak

        Albo ten dowcip słaby albo kibuce nic nie łapią

        • 8 2

    • tylko

      tylko Lech Poznań

      • 1 8

    • Lechja i Polska? Ale smiechlem (1)

      Przecież to niemiecki klub gdzie idolem jest Rudolf h

      • 7 5

      • Już dawno nie prawda....

        20 lat temu tak nieliczni śpiewali, teraz nie

        • 1 3

    • oślepłem

      Gdzie niby na fladze ten patriotyzm ? - chociaż dzbanku wiesz co to słowo oznacza zapewniam że nie nap...sie po lasach z innymi dzbananami co też ponoć coś na fladze mają. :):):)

      • 11 1

    • (1)

      Pan Artur powinien pozwać klub Lechia i zażądać milionowych odszkodowań tak by ten klub zrujnować i żeby upadł - bo to co jest to wstyd i porażka.

      • 8 3

      • Zapewne wielu prawników chciałby rzucić się na tę padlinę

        Jednak zakładanie, że pan Artur jest tak małostkowy, aby to robić jest niegrzeczne

        • 1 0

    • Lechię? Wiadomo co i wiadomo gdzie.
      5 gwiazdek. Tak samo jak PiS.

      • 4 1

    • (1)

      Flaga Lechii służy jako wycieraczka do butów w bloku na Grabówku.

      • 3 4

      • rozmarzyłeś się

        rozmarzyłeś się dzbanku - pewnie na naszej też widzisz patriotyzm - takie dzbany przynoszą wstyd klubowi zreszta jednemu i drugiemu

        • 1 0

    • Chłopie, Lechia to tylko stowarzyszenie sympatyków turlania kulki po trawniku. Autorytet mniejszy niż Oddziału Terenowego Polskiego Związku Hodwców Kanarków Ptaków Egzotycznych.

      • 6 0

    • Defekuje na twoją śmieszną lechię jak i na wszystkich troglodytów w kolorowych szmatach zwanymi szalikami.

      • 2 0

    • Wyrywanie krzeseł, pobicia i niszczenie własnego stadionu... Ja ci podziękuję za taki patriotyzm.

      • 3 0

    • Lechię to powinno się odciąć od samorządowych pieniędzy

      • 1 0

  • "Tak wyglada zwycięstwo"

    Baranowskiego nie bylo w finale... ;)

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane