• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 100 wymaga zmian

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Panująca aura z pewnością nie przyczynia się do większego zainteresowania podróżami i spacerami po Śródmieściu. Panująca aura z pewnością nie przyczynia się do większego zainteresowania podróżami i spacerami po Śródmieściu.

Linia 100, która miała ułatwić przemieszczanie się po Śródmieściu Gdańska, cieszy się nikłym zainteresowaniem pasażerów. Niejednokrotnie autobusy jeżdżą puste, ale czy to powód do jej likwidacji? Przedstawiamy kilka propozycji jej popularyzacji.



Czy korzystałeś(aś) z linii 100?

Linia 100 została uruchomiona 26 października. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzają malutkie minibusiki. Wbrew obawom niektórych osób, nie doprowadziły one do paraliżu komunikacyjnego na wąskich ulicach, nie stanowią też bezpośredniego zagrożenia dla pieszych, także przemierzając w poprzek Długi Targ zobacz na mapie Gdańska.

Spełniły się za to obawy tych, którzy wątpili w jej zasadność, bo autobusy często przewożą powietrze. Oczywiście, pierwszy miesiąc kursowania to zbyt krótki okres próbny, by skreślić tę linię, która wreszcie wypełnia dotychczas najsłabiej skomunikowany obszar śródmiejski w Trójmieście. Trzeba mieć też na uwadze niezbyt dobrą pogodę oraz całkowity brak promocji.

I to właśnie promocji linia 100 potrzebuje najbardziej. Jako jeden z nielicznych pasażerów, podróżując i sprawdzając popularność "setki", wciąż widzę, jak wiele osób spogląda na minibusy z niedowierzaniem. Jest to też chyba linia najczęściej fotografowana przez przypadkowych przechodniów, bo praktycznie podczas każdego kursu widać, jak ktoś robi zdjęcia telefonem komórkowym, szczególnie na Długim Targu.

Dlaczego więc nie zorganizować już teraz konkursu na najlepszą fotografię linii 100? Zarówno Zarząd Transportu Miejskiego, jak i Zakład Komunikacji Miejskiej prężnie działają na portalu społecznościowym Facebook, gdzie taką akcję mogą wypromować. Pozyskane w ten sposób zdjęcia (niekoniecznie tylko z komórek), idealnie pasowałyby do promocji tej linii w wiatach przystankowych, szczególnie w Śródmieściu. Dotychczas, oprócz reklam, dominowały w nich plakaty ZTM, zachęcające do przesiadki na komunikację miejską lub promujące (w sposób niezbyt efektowny) tramwaj wodny.

Być może warto również pomyśleć o jakimś lepszym oznakowaniu przystanków? Wolno stojący słupek o estetyce pasującej bardziej do wnętrza kombinatu hutniczego, całkowicie ginie w natłoku innych elementów przestrzeni miejskiej. Dlaczego nie pomyśleć o jakimś rysunku autobusu na chodniku w pobliżu przystanku? Albo pójść krok dalej i w nietypowy sposób urządzić przystanki z wykorzystaniem zieleni lub światła? Z pewnością artyści i studenci mieliby spore pole do popisu. Przy okazji wielu kierowców może wreszcie dostrzegłoby, że parkują na przystankach.

Z pewnością należy również zastanowić się nad lokalizacją przystanków. Szczególnie trudno dostrzegalny, a przede wszystkim z dala od głównych ciągów pieszych, jest ten zlokalizowany na Targu Węglowym. Jego nazwa - Katownia - niewiele ma wspólnego z dokładnym usytuowaniem, bo położony jest mniej więcej w połowie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska. Z punktu widzenia obsługi komunikacyjnej najbliższych obiektów, jest to logiczne, ale kto czeka na linię 100, tylko po to, by przejechać z dworca na Targ Węglowy, mając tuż obok tramwaj, który nie grzęźnie w korkach?

Dużo lepszą lokalizacją byłoby umieszczenie przystanku w bezpośrednim (a nie tylko z nazwy) sąsiedztwie Katowni zobacz na mapie Gdańska, możliwie jak najbliżej wyjścia z pobliskiego tunelu. Dzięki temu z linii skorzystaliby mieszkańcy dzielnic południowych, którzy zjeżdżają do Bramy Wyżynnej tramwajami. Nowa lokalizacja pomogłaby też w promocji tej linii, bo tędy kierują się na ul. Długą tłumy potencjalnych pasażerów, którzy niekoniecznie zawsze trafią na jadący autobus, zaś sam słupek przystankowy (niezależnie od jego estetyki) może zaciekawić przechodnia.

Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego, obecna lokalizacja jest jednak lepsza - Przystanek jest umiejscowiony możliwie najbliżej zespołu przystanków autobusowo-tramwajowych "Brama Wyżynna", dzięki czemu odległość i czas dojścia są minimalizowane - zapewnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Oczywiście o to, by z linii 100 skorzystało więcej osób, należy walczyć też ofertą przewozową. Obecna częstotliwość (co 20-30 minut), to co najwyżej oferta socjalna dla mieszkańców Śródmieścia, którzy z jakichś przyczyn nie mogą dojść do przystanków zlokalizowanych na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska, dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska lub w rejonie ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.

Przy tej częstotliwości mało kto jednak zdecyduje się na podróż łączoną tj. z przesiadką z tramwaju, autobusu lub pociągu, bo czekając na autobus, może dojść szybciej do celu podróży. Szczególnie mało skłonni do przesiadki będą ci, którzy wysiądą z tramwaju przy dworcu, bo przystanek linii 100 jest zlokalizowany po przeciwnej stronie (tj. przy gmachu kolejowym), niż główne zabudowania Śródmieścia.

Przypuszczać można również, że przedłużenie godzin kursowania linii 100 do pory nocnej i zsynchronizowanie ich z odjazdami pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej, byłoby świetnym rozwiązaniem dla imprezowiczów. Obecnie dojście z Długiej i wielu pobliskich uliczek do dworca zajmuje sporo czasu i niekoniecznie dla każdego wydaje się bezpieczne - zarówno ze względu na ewentualne kradzieże czy napady, jak i z powodu nierównej nawierzchni słabo oświetlonych chodników (szczególnie po kilku godzinach w pubie).

Urzędnicy na razie wstrzymują się jednak z uruchomieniem takich kursów, choćby w weekend, oraz zwiększeniem częstotliwości kursowania "setki".

- Jakiekolwiek ewentualne zmiany pod tym względem będą uzależnione od wyników badań, które zostaną wykonane w grudniu br. - wyjaśnia Gołąb i dodaje - Jest zdecydowanie za wcześnie, aby ocenić funkcjonowanie tej linii. Powodem jest długi okres adaptacji pasażerów, który średnio wynosi co najmniej dwa miesiące. Dopiero po tym czasie będziemy mogli podjąć próbę oceny funkcjonowania linii 100.

Na koniec rozwiewamy wątpliwości, które wynikają z kierunku umieszczanego na ekranach minibusów - Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska - Czy jadąc "setką" i wsiadając przy dworcu, można pojechać na tym samym bilecie jednorazowym dalej niż do Targu Rybnego? Czy Targ Rybny jest przystankiem końcowym, po którym trzeba ponownie kasować bilet? - pytają nas wielokrotnie czytelnicy.

- Linia 100 jest linią okólną. Zgodnie z przepisami uchwały taryfowej, bilety upoważniają do przejazdu jednym pojazdem od chwili skasowania biletu do opuszczenia go przez pasażera. Ponieważ na przystanku Targ Rybny nie ma obowiązku opuszczenia pojazdu, bilet jednoprzejazdowy zachowuje ważność do końca trasy przy Dworcu Głównym PKP - odpowiada rzecznik ZTM Gdańsk.

Tak wyglądał pierwszy dzień kursowania nowej linii autobusowej

Miejsca

Opinie (228) 1 zablokowana

  • (7)

    Bardzo fajne pomysły. Popieram!

    • 70 90

    • prawda? (1)

      tylko dlaczego nikt nie napisze prawdy dlaczego powstała,ze ma to zawiazek z wysokoscia czynszu na starowce,ze budyniek musiał by je obnizyc aaaa

      • 10 8

      • dlaczego nie pomyślisz, że koszty tej linii przekraczają wielokrotnie wpływy z czynszów?

        • 4 11

    • Ludziom mieszkającym w Śródmieściu, zwłaszcza starszym i niepełnosprawnym (3)

      taka linia to prawdziwy prezent.
      A że autobusik pustawy? To znakomicie,zbytnio przyzwyczailiśmy się do naszych standardów: przepełnione klasy szkolne, przepełnione tramwaje, autobusy, SKM.

      • 14 14

      • na Wałową, Rybaki Górne i Stare Miasta niektóre jeżdżą przecież autobusy 111, 112, 120, 130, 184, 178, 186, 212 (1)

        • 10 8

        • Nie wymyślaj. Te autobusy jeżdżą na końcową pętlę na Wałowej z dworca PKP i tylko częściowo z przystanku koło LOT =

          do/z centrum Głównego Miasta nie dojeżdżają.
          Chodziło o autobusowe skomunikowanie właśnie ścisłego Głównego Miasta i pewnie pojedyncze osoby to cieszy. Po frekwencji widać, że nieliczne ;-)
          Po drugie autobusy przegubowe na Starym Mieście to dopiero była porażka i całkowity absurd. Te minibusy choć nie mają uzasadnienia ekonomicznego przynajmniej są mało uciążliwe.

          Autobusy, o których wspominasz to całkiem inna bajka i inny kierunek jazdy, więc nie mąć. Jak z Twojej porady ma skorzystać średniosprawny mieszkaniec np. Szerokiej, Chlebnickiej czy dziesiątek innych uliczek w okolicy, któy chce dojechać do przychodni na Wałowej lub dworca PKP?

          • 8 6

      • Zgadzam się

        Chyba tylko u nas standardem jest wiecznie zawalony autobus :p prosze uwierzyc ze na zachodzie wcale tak nie jest, szczegolnie na wlasnie takich mniejszych liniach :)

        • 11 5

    • Największym problemem tej linii jest to,

      że przez korki minibus jedzie wolniej niż się idzie pieszo. Gdyby opłacało się wsiąść do minibusu, żeby skrócić sobie podróż, to więcej osób zdecydowało na podróże łączone.

      • 4 0

  • po co? (17)

    po scislym centrum pragi,jerozolimy,rzymu itp nie jezdza zadne autobusy, a turystow tam mnostwo.

    • 209 40

    • w manchester są 3 linie BEZPŁATNE (5)

      • 11 14

      • A w Gdańsku nie potrzeba nam 100 gdzie się spacerować woli!!! (4)

        • 36 9

        • Spacerować to sobie mogą przyjezdni (3)

          mieszkańcy chcą też jeździć, bo nie każdemu czas i nogi pozwalają na spacery.
          Też wszędzie maszerujesz z buta?

          • 13 21

          • Tak (2)

            Tak, z Wrzeszcza w każdą stronę na piechotę idę, jak mam dalej to rowerem. A co? Czemu nie mogę spacerować po swoim mieście?

            • 10 5

            • pewnie, że możesz

              zwłaszcza gdy żal ci grosza na bilet

              • 5 8

            • powiedz to 70-latkowi

              • 13 1

    • a ty w ogóle byłeś w Rzymie ? (1)

      Bo w centrum Rzymu dokładnie jeżdżą podobne autobusy. Np. do Schodów Hiszpańskich.

      • 19 9

      • np Watykan

        • 6 2

    • Autobusy i to przegubowe wjeżdżają do Kaplicy Sykstyńskiej (3)

      Sam jechałem.
      Osobiście.

      • 24 3

      • To już wiemy, co ci tak rozum pogięło (2)

        Przeguby rzymskiego autobusu.

        • 7 14

        • Jak tobie prosty bogaczu przegub myli się z pogięciem (1)

          To daruj - nawet nauka nie jest w stanie nic zdziałać.

          • 6 5

          • może kocimiętki?

            • 0 1

    • Normalność nie jest kwestią statystyki. (1)

      Liczba zwolenników błędu nie ma wpływu na fakt, że coś jest błędem. Jeśli prawdą jest co mówisz, to znaczy, że "praga,jerozolima,rzym" mają czasem głupie pomysły. Inna postawa jest lizusostwem.

      • 6 3

      • trzeba się było czegoś innego uczyć niż matematyki

        to byś nie był teraz kierowcą.

        • 0 1

    • a w Budapeszcie ty był???

      tam tez jeżdża takie małe autobusy w centrum :)

      • 5 1

    • Bzdury!!

      Co za bzdury piszesz??? W Rzymie jeździ mnóstwo takich busików w Barcelonie także!!!!

      • 9 1

    • W ścisłym centrum Pragi jest cała masa linii tramwajowych.

      HISTORYCZNA PRAGA wręcz słynie z obsługi komunikacją miejską.
      Proszę nie wypisywać bzdur.
      Uważam, że forum trójmiasto jest po to, by pisać uwagi prawdziwe i potwierdzone. To często pomaga innym.
      Chcesz wypisywać głupoty, zmień portal......

      • 2 0

  • Też mi niespodzianka. Nie sądzę, że jakość przystanków wpływa na ilość pasażerów...

    • 80 11

  • Linia 100 wymaga ... likwidacji (3)

    • 293 55

    • Popieram potrzebę likwidacji (1)

      Te busiki przydadzą się na różnych osiedlach np. Osowej, gdzie faktycznie są potężne braki w komunikacji miejskiej.

      • 27 9

      • Na osowej to macie po trzy samochody pod domami ,co nie stac juz na paliwko bogaczy ossowskich.
        A 100 zostawcie w spkoju dla starszych ludzi dojezdzajacych do domu, jak sie rozeznaja to zaczna jezdzic.

        • 20 11

    • Nie wiesz jak to było , jeden głupi wymyslił , drugi głupi podpisał i jeeeest

      • 1 0

  • Mogli otworzyć tą linię wiosną by przyzwyczaic turystów. Komu potrzeba tej trasy zimą? (7)

    jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.. tylko pytanie czy nie mogli z tym poczekać? niedługo kupią gondole miejskie i puszczą je po lodzie motławy..

    • 128 19

    • w ogóle nie potrzeba wlimy spacerować tam. (5)

      • 11 2

      • no tak ale są jeszcze starzy ludzie... niech im będzie - więcej dali na ten kraj niż my damy radę (4)

        • 9 8

        • (3)

          mają autobusy ze Starego Miasta i Rybaki i Wałowej do przychodni.

          • 6 12

          • Człowieku. Na serio bredzisz i nie wiesz o czym piszesz. (2)

            Chrzani ci się już w n-tym maniackim poście Stare Miasto (które nie potrzebuje żadnego dodatkowego skomunikowania, bo ma w pip autobusów i tramwajów na Jana z Kolna, przy Krewetce i dworcu PKP, Wałowej itp.) z Głównym Miastem, a piep.... w kółko głupot o Rybakach, na których nic nie ma poza PSG, to już w ogóle jakaś mega-obsesja.

            Starsze osoby z Głównego Miasta nie mają żadnego środka komunikacji do przychodni na Wałowej i 100-tka powinna jeździć z Głównego Miasta - Rybakami Górnymi (gdzie ostatnio była ta debilna dewastująca Stare Miasto pętla autobusowa przegubowców - miejmy nadzieję, że nigdy nie wróci) na Wałową i do dworca PKP.
            Gwarantuję, że frekwencja byłaby o wiele wyższa, a i minibus w godzinach szczytu szybciej dojeżdżałby do dworca PKP, bo postój na wąskim gardle - na Gnilnej i Rajskiej, to głupota nikomu niepotrzebna.

            • 11 3

            • Do przychodni ludzie starsi mają aurobusy ! (1)

              • 2 4

              • Ty masz aurobusa zamiast mózgu.

                Nie rozumiesz co się do ciebie pisze. Powtórzę drukowanymi - z głównego miasta nie jeżdżą żadne autobusy, bo przystanki przy lot dla wielu starszych osób są niedostępne (daleko od większości uliczek głównego miasta, schody itp)

                • 3 2

    • Linia 100 nie jest kierowania głównie do turystów a do ludzi którzy tam mieszkają

      • 10 5

  • Moim zdaniem zrypali sprawę trochę, że w sezonie turystycznym tego nie uruchomili. I zainteresowanie i promocja siłą rzeczy byłyby większe.

    • 69 7

  • 100 (4)

    Linie ZTM nie muszą zarabiać na siebie. A promocją linii powinny się zająć portale lokalne. Poza tym nie ma sensu zwiększać częstotliwości, skoro jest małe zainteresowanie. Wtedy będziecie pisali, że to jawne marnotrastwo publicznych pieniędzy.

    • 58 12

    • i tak jest marntrastwo publicznych pieniędzy na zakup tych małych busików i uruchomienie niepotrzebnej linii! (1)

      • 18 3

      • te busiki

        Zakupił sobie ZKM dla obsługi linii zlecone przez ZTM

        • 0 0

    • (1)

      ooo przedstawiłeś logikę ZTM i władz miasta - mało ludzi jeździ nasza linia kursująca co 20-30 min. Rozwiązaniem nie jest polepszenie oferty tylko jeszcze mniej kursów żeby jeszcze mniej ludzi nią jeździło. Potem zostaje już likwidacja.
      Okolice Fashion House na Szadółkach są zakorkowane - nikt w urzędzie nie wpadnie na pomysł wprowadzania tam NORMALNEJ komunikacji bo przecież przy obecnym rozkładzie co 30-1H-1,5H nie ma w nich jakiegoś wielkiego tłoku... Tylko jaką konkurencje wobec auta stanowi obecna oferta ZTM pt. "autobus raz na ruski rok"

      • 12 3

      • Nie zgadzam się z Tobą, że zwiększenie częstotliwości kursowania

        minibusa linii 100 zwiększyłoby frekwencję. Z pewnością zwiększyłoby za to i tak już ogromne koszty czyt. straty.

        Częstotliwość powinna być zachowana, ale w okresie promocyjnym tj. np. do końca roku powinno się nagłośnić akcję "jazda za free setką". Teraz i tak jeżdżą pojedyńcze osoby na biletach miesięcznych lub z darmowymi przejazdami, więc żadna strata dla Miasta to nie byłaby.

        Do tego uwzględnić sugestie dotyczące modyfikacji trasy (dojazd do przychodni na Wałowej, być może jazda bardziej przez centrum Głównego Miasta - obecny objazd obrzeżem nie jest szczególnie atrakcyjny (włączyć bardziej Szeroką, okolice Węglarskiej, hali Targowej, Podwala Staromiejskiego itp.).)

        • 5 2

  • 100 do likwidacji panie Lisicki !!! (2)

    • 151 43

    • (1)

      Hehe daję dyszkę, że pewnie nawet nie mieszkasz w Centrum, nigdy nie widziałeś tego autobusu, a w dodatku pewnie zagłosowałeś, mimo że nie było tam opcji dla ciebie, ponieważ w centrum bywasz raz do roku i skąd możesz wiedzieć.

      Zgadłem ? Pewnie, że zgadłem, troll śmierdzi na kilometry, a ja nic nie czuję, tak więc jesteś gdzieś daleko.

      • 2 12

      • jeździłem nim j jestem na NIE!

        • 1 0

  • Urzędasy i ich pomysły (1)

    bez ponoszenia odpowiedzialności

    • 134 21

    • ZTM od wielu lat rządzi się własnymi prawami . Od 2 lat nie potrafią porządnie wykonać czasu przejazdów autobusów jadących od pętli Łostowice Świętokrzyska .Ktoś kto układał tam rozkłady był chyba naćpany , niektóre linie już po 2 przystankach mają opóźnienia , nawet bez korków . Ale co tam , urzędnicy mają nas w d...e . Można dzwonić , dzwonić i słyszy się , że coś ich przerasta .Co z tablicami świetlnymi przy Bramie Wyżynnej ? Kto dpowiada za zakup urządzenia , na którym nic nie widać ? Dlaczego ustawia się automaty biletowe w takich dziwnych miejscach i niektóre się dubluje ? Dlaczego nie zwiększa się liczby automatów ?

      • 13 3

  • Zmiana trasy (4)

    Proponuję niewielka korektę trasy. Myślę, ze cenny byłby przystanek Wałowa (obok przychodni specjalistycznej). Wielu starszym osobom z Głównego Miasta trudno się do przychodni dostać na piechotę.

    • 131 11

    • To skąd zatem te kolejki ? a w kolejkach prawie sami starsi ludzie ?

      • 13 8

    • (1)

      Na Wałowej jest dużo autobusów i na Rybaki i Stare Miasto. A 100 jest zbędna.

      • 8 13

      • Co za bzdury opowiadasz.

        Jakie autobusy z Głównego Miasta jadą do przychodni na Wałowej? O takiej trasie jest mowa.

        • 13 4

    • na Wałowej i tak jest juz za duzo autobusów

      100 musi jezdzic swoja trasą częściej i zgodnie z rozkładem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane