- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (434 opinie)
- 2 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (78 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (88 opinii)
- 4 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (42 opinie)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (283 opinie)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (127 opinii)
Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku
Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.
W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:
- Londynu - 591 170
- Oslo - 442 987
- Sztokholmu - 289 985
- Warszawy - 280 670
- Kopenhagi - 196 820
Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.
Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.
Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.
W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.
Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:
- Zadaru w Chorwacji,
- Kalamaty w Grecji,
- Bari we Włoszech,
- Zaporoża na Ukrainie
- Burgas w Bułgarii
Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.
Opinie (233) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-16 15:23
Jaja!, Geniusze matematyki, w zeszłym roku strata a teraz wzrost procentowy liczony w stosunku do zeszłego roku i rekord:) (2)
Ciekawe na co poszło około 53 ml w zeszłym roku, jakoś nie wierzę Prezesowi w te jego rezerwy...
- 8 7
-
2020-01-16 15:51
jest wykres słupkowy (1)
owszem 500% to bzdura, ale i tak jest znacząca różnica na plus z tym zyskiem sprzed 2 lat
- 2 0
-
2020-01-16 19:44
W zeszłym roku też był zysk i to porównywalny, tylko się gdzieś zapodział...
Gdybym był miłośnikiem teorii spiskowych, powiedziałbym rok wyborczy..
- 1 1
-
2020-01-16 15:24
A dlaczego tak mało ? Bo jest nierentowne i niepotrzebne ! Jest przecież w Berlinie !
- 6 2
-
2020-01-16 15:25
Powstrzymajcie ten PiS
Same sukcesy
- 13 8
-
2020-01-16 15:30
to jest chyba najdroższe lotnisko (1)
loty z innych miast są dużo tańsze, chyba w Gdańsku mają wysokie opłaty lotniskowe, dlatego też bieda taka z kierunkami lotów. to samo się tyczy wycieczek z wylotem z innego miasta jest często o kilkaset złotych taniej.
- 11 8
-
2020-01-16 15:49
nie maja wysokich opłat - taka jest polityka linii lotniczych
parę lat temu byłem przez dłuższy czas w UK, moja znajoma latała przez Warszawę
nie dość że było więcej połączeń, więcej wolnych miejsc, to jeszcze bilety były o kilkadziesiąt złotych tańsze (zawsze) jak porównywałem bilety do Gdańska- 2 0
-
2020-01-16 15:55
to dobrze ze 5.4 a nie jakieś 5 000 020
szkoda jednak, że nadal mamy jedna z najgorszych siatek połączeń w Polsce
- 5 2
-
2020-01-16 16:21
daleko Gdanskowi do lotniska
krakow i wawa przerastaja nas mega ! a loty czysto pracowe zacznie sie brexit to sie londek zdroj skonczy :(
- 11 11
-
2020-01-16 16:55
Ja latam dwa razy dziennie do pracy i z powrotem a co nie wolno -w sondazu nie ma takiej opcji nie wiem czemu ????
- 3 4
-
2020-01-16 16:59
Latanie jest nieekologiczne zatem nie ma się czym chwalić:)
- 3 1
-
2020-01-16 17:10
bolek air port
- 12 7
-
2020-01-16 17:15
Zarobki (2)
Ja sie pytam czemu lotnisko placi 2500 brutto za miesiac pracy skoro maja takie zyski
- 8 6
-
2020-01-16 22:11
Zależy jaki dział (1)
Na początku płaci 2700 zł brutto, po półtora roku 4000 zł brutto. Ogólnie ciężka praca.
- 1 0
-
2020-01-16 22:27
Koordynator
Panie koordynator wez pan się do tej ciężkiej roboty!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.