• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Pociagi bez zmian

    Gdańsk drugim Tokio, brakuje tylko służb dopychajacych, to kłamstwo że składy są większe, codziennie o 8 rano przeżywam ten sam koszmar, czy wsiądę i w jakim stylu będę jechać.... najczęściej przyklejona do drzwi i modlę się żeby dojechać w jednym kawałku.

    • 0 0

  • ZERO poprawy ZERO

    Kłamstwo!!!
    SKM nie uruchomiła dłuższego składu o godz. 6:31 z Gdańska Jasienia w kierunku Wrzeszcza. Nadal jest tłok, ścisk i desperackie wciskanie się do kolejki. Jeździła i nadal jeździ kolejka 3-drzwiowa. Ta PKMka jest z Kościerzyny. W dodatku jedyna, która pozwala przyjechać na godz. 7 do Oliwy/Wrzeszcza.
    Kolejna PKMka jest o... 7:19, więc za 50 min.

    • 0 0

  • Marszałek zwala winę na przewoźników ale przecież to Marszalek kupił te małe szynobusy.

    • 0 0

  • (7)

    Czyli żadnego bicia się w pierś, czy w kontekście częstotliwości kursowania, czy braku zapisania w umowach ścisłych wytycznych o długości składów. Za to jest uderzenie w spółkę, w której rządzi przeciwna opcja polityczna.

    I ktoś jest mi w stanie powiedzieć co realnie zmieni obecność tylko jednego przewoźnika, która jest przedstawiona jako wielkie remedium?

    • 77 4

    • Odpowiadam (4)

      Będzie jeździło tylko zaprzyjaźnione z marszałkiem Polregio. I to będzie dramat. Jak SKm nawala to przynajmniej jest jakieś info na facebooku SKM i ich aplikacji. Jak stałem 2 godziny przed Leborkiem w regio to kompletna cisza. Nie ma przewoźnika, który ma bardziej wywalone na pasażera.

      • 16 2

      • " zaprzyjaźnione z marszałkiem Polregio" (3)

        Z tego co powszechnie wiadome, to wręcz skoligacone...

        • 0 0

        • jakieś szczegóły można? (2)

          • 0 0

          • (1)

            Marszałek ma rodzinę w regio

            • 2 0

            • więcej? Zięć? Szwagier?

              Jakieś nazwiska?

              • 0 0

    • Na tak to trochę wygląda. "Wezwaliśmy" czyli nikt się nie zainteresował wcześniej i teraz zwalamy na innych

      • 12 2

    • Tyle samo, co tłumaczenie, że podniesienie ceny biletu i wydłużenie jego czasu ważności jest korzystne dla pasażerów. Coś musiał powiedzieć i powiedział. Nie ma znaczenia, że to nie ma sensu.

      • 25 0

  • w wakacje dojezdzalem do gdanska z kaszub

    nie dzialajaca klimatyzacja- w upalne dni bylo w pociagu cieplej niz na zewnatrz, przepelniony pociag o 15 w strone koscierzyny za kazdym razem kiedy byl jeden wagon. konduktor nie ma nawet jak sprawdzic biletow. pociagi jezdza za rzadko. caly projekt jest zaprzeczeniem promowania transportu publicznego.

    • 0 0

  • co za brednie Marszałku (18)

    przecież wszystkie szynobusy na tej lini są Pana.
    Oddał Pan zawodne Pesy dla SKM i się Pan dziwi że są kłopoty.
    Jeszcze większe będą jak będzie jeden przewoźnik. Oczywiście nie życzę tego nikomu ale ogólnie wiadomo ,że chce Pan przejąć SKM i robi Pan wszystko aby utrudnić działanie spółki która jest na wybrzeżu dłużej niż Pan. Zabija Pan przy tym możliwość rozwoju lokalnej kolei a co za tym idzie komfort pasażerów.

    • 42 13

    • No fakt (1)

      Marszałek udostępnił nowe pojazdy skm a ona sobie nie radzi z ich utrzymaniem. Zamiast zatrudnić dodatkowych specjalistów do utrzymania taboru, zatrudniona tłustego kota do zarządu ds finansów i przytuli okrągły mln rocznie.

      • 1 0

      • Strasznie Cie męczy ten członek zarządu... Trzeba było się uczyć a nie na wagary chodzic to też byś bańkę przytulał...

        • 0 0

    • No właśnie! SKM nie pozyskała żadnego taboru. (7)

      Jakoś PolRegio potrafi pożyczyć od SKPL, potrafi kupić "Linki" od pesy. skm poza powołaniem trzeciego członka zarządu nie zrobiło nic.

      • 8 10

      • SKM pozyskała pojazd z Dolnośląskiego (2)

        Chociaż tabor powinien zapewnić marszałek. POlregio jest firmą ogólnopolską i poszczególne zakłady mogą sobie pożyczać pojazdy.

        • 7 3

        • (1)

          Jakby były takie zapisy w umowie to Marszałek nie mógłby mieć zastrzeżeń do skm. Trochę logiki

          • 3 2

          • sądzisz że zastrzeżenia wynikają z zapisów?!

            o naiwności!

            • 0 0

      • (3)

        Ile pojazdów ma Polregio w swoim zakładzie a ile SKMT? swoich, nie dzierżawionych od marszałka?

        • 9 2

        • (2)

          Uwaga, aż 3 pojazdy są własnością Polregio w Pomorskim! Reszta jest dzierżawiona od marszałka!

          • 7 3

          • (1)

            Maja trochę więcej niż 3. Nie podawaj nie sprawdzonych inhormacji

            • 2 2

            • ale reszta pracuje

              na innych liniach.

              • 2 0

    • W tym właśnie problem że SKM się nie rozwija i nie jest lokalną koleją tylko nadal całkowicie zależy od starej państwowej PKP (3)

      • 6 9

      • przede wszystkim, zalezy od swojego jedynego klienta, czyli marszalka (2)

        A ten ustala takie zasady wspolpracy, ktore noe pozwalaja na zbudowanie strategii rozwoju.
        Konflikt jest oczywisty a marszalek idzie na wrogie przejecie.

        • 9 1

        • Dlaczego wrogie? (1)

          Bo wywali na ryj pisowski zarząd i paru nierobów?

          • 0 1

          • dlatego, że wsadzi swoich nierobów

            co widać, słychać i czuć...

            • 0 0

    • I slusznie że chce przejąć SKM, bo jak mozna odpowiadać za coś nie będąc właścicielem (3)

      Czy kupujesz sąsiadowi auto i je na niego przepisujesz, kupujesz paliwo, płacisz za remonty a on czasami łaskawie gdzieś Ciebie podwiezie

      • 8 12

      • czy aby napic sie piwa (2)

        musze kupowac browar?!!

        Jak nie umiesz sie z sasiadem dogadac, to nie dziw sie, ze bedzie chronil swoje interesy. A jak samochodu nie umiesz prowadzic, to wynajmij kierowce i mechanika.
        I plac im tak, abys mial czym jezdzic...

        • 6 3

        • Nie trafione porównanie (1)

          Przecież nikt nie oczekuje, żeby SKM kupiło producenta taboru (NEWAG np.).

          • 0 4

          • równiez samorząd nie musi mieć

            przewoźnika.

            W tym aspekcie porównanie jest bardzo trafione. Wręcz, zatopione...

            Każdy rozumie, jak mu wygodniej.

            • 3 2

  • Co zrobiło SKM (12)

    Nie kupili, ani nie pożyczyli nowego taboru.
    Ale za to powołali trzeciego członka Rady Nadzorczej.

    • 34 10

    • G*wno wiesz o SKM

      • 0 0

    • Członków rady nadzorczej jest więcej

      Chyba piszesz o trzecim członku zarządu spółki?

      • 0 1

    • Lala z UMWP (6)

      Dobrze zorientowana w rotacji kadrowej. Zgodnie z umową tabor zapewnia marszałek. Dał ciała, nie oszacował popytu i przewoźnicy maja sobie radzić. SKM pożyczyło jeden pojazd z Kolei Dolnośląskich.

      • 5 3

      • Ale SKM brzydzi się SKPL? (4)

        Dlatego od nich nie pożycza, choć byłoby co.

        • 2 4

        • Przecież tymi trupami od SKPL nie można jeździć po linii PKM.

          Te starocia nie są niskopodłogowe, a tabor na PKM musi posiadać niska podłogę.

          • 0 0

        • nie brzydzi (2)

          ale dlaczego ma dokładać do interesu?

          • 1 5

          • (1)

            Czyli przyznajesz że SKM źle skalkulowała stawkę.

            • 2 3

            • nie

              samorząd źle skalkulował zakres.

              • 3 2

      • Pewnie wynajęli za swoją kasę dodatkowy autobusik. A dlaczego nie były ich dwa, albo trzy. Chyba że Marszałek im zakazał wynajmu kolejnych pojazdów.

        • 0 2

    • PISowska mafia

      • 4 4

    • a dlaczego mają to robić?

      Tabor dostarcza samorząd.
      A że go za mało i nieodpowiedni?
      W niewielkim zakresie przewoźnik może reagować jeśli otrzyma wynagrodzenie za ponadumowne usługi.
      Rozwój to strategia a ta jest wieloletnia i wymaga konsekwencji i odpowiedzialności.
      A tej samorządowi brakuje.

      • 9 5

    • Nie prawda

      Wypozyczyli szybobus zamian za EZT z kolejami dolnoslaskimi. A twoja opinia to w stylu - nie wiem ale sie wypowiem

      • 9 4

  • PKM to wyrób kolejopodobny (9)

    Składy powinny już być dawno zelektryfikowane, bardziej pojemne a częstotliwość kursowania większa. W Gdyni brakuje co najmniej dwóch przystanków. Pociągi powinny jeździć z Gdańska Głównego do Gdyni Chyloni, a za Gdynią Główną po torach SKM. Niestety, w naszym województwie nie da się zrobić wszystkiego od razu. To musi trwać latami.

    • 16 6

    • To porównaj sobie co się dzieje na PKP (8)

      Akurat PKM to jedyna inwestycja kolejowa w Polsce, która została zrealizowana i oddana do użytku w terminie - właśnie dlatego, że odpowiadała za nią samorządowa spółka PKM SA, a nie rządowe pkp plk!

      Porównaj sobie jak wyglądają inwestycje tego państwowego molocha - żadna nie skończona zgodnie z harmonogramem, a kilkuletnie opóźnienia to standard.
      Nie trzeba nawet szukać daleko - przykładem może być elektryfikacja PKM (która zresztą nie mogła być zelektryfikowana od razu właśnie przez brak decyzji po stronie pkp plk), i należącej do pkp plk linii 201 Gdynia - Kościerzyna, z którą linia PKm się łączy tworząc jedną regionalną sieć. Obie te inwestycje były przygotowywane już od 2017 roku i miały zakończyć się w 2023, dzięki czemu pasażerowie już za rok mogliby jeździć większymi i szybszymi pociągami elektrycznymi.
      I co?
      Samorządowa PKM już kończy swoją cześć elektryfikacji i oficjalnie zapowiada oddanie nowego przystanku Firoga jeszcze w grudniu 2022 oraz gotowość całej swojej linii (Wrzeszcz - Rębiechowo) na wjazd pociągów elektrycznych w połowie 2023.
      Natomiast pkp plk jeszcze nawet nie rozpoczęła prac na swojej linii i nie wiadomo kiedy to nastąpi.
      Komentarz chyba jest tu zbędny

      • 5 6

      • PKP to nie miejsce pracy tylko stan umysłu

        • 0 0

      • Z tym oddaniem w terminie to bym się tak nie rozpędzał (5)

        Całość była planowana na EURO 2012 i została co prawda oddana na EURO .... ale to we Francji. Poza tym nieśmiało przypominam, że w czasie, kiedy rezygnowano z elektryfikacji PKM (rok 2012) zarówno władze województwa oraz władze krajowe pochodziły z jednej opcji politycznej. Więc jeżeli samorząd ma dziś do kogokolwiek pretensje to w pierwszej kolejności powinien mieć je przede wszystkim do siebie i do swoich politycznych kumpli.

        • 5 4

        • Z elektryfikacji wcale nie rezygnowano (3)

          Sprawdź dokładnie

          • 2 4

          • zrezygnowano w 2012, podobnie jak ze znajdującego się na liście inwestycji krajowych OPAT w 2014

            po latach powrócono do modernizacji i rozbudowy 201, podobnie jak do modernizacji układu torowego w portach.

            Widać różnicę?

            • 1 0

          • A co stało na przeszkodzie, żeby zrobić to od razu jak trzeba? (1)

            • 2 6

            • PLK, w których siedział nieusuwalny towarzysz Kogut

              Ten, co to ponoć do Kaczafi zabił covidem (przynajmniej sam Kaczafi tak twierdzi)

              • 2 1

        • Do GD.Głównego nie jadą,a to było najważniejsze w szumnych zapowiedziach powstania PKM.

          • 2 1

      • jak to klasyczny "projekt"

        PKM nie zostal ukonczony w terminie ani w budzecie. Budzet wzrosl 3x, termin pojechal o lata a realizacja zawiera "zgnile kompromisy" z ktorymi bedziemy borykac sie przez dziesieciolecia (wiadukt na Zaspie i brak przystanku, brak wpiecia w linie SKM, brak wykorzystania peronow 4, 5)
        Poczatki funkcjonowania PKM pamietamy, do dzisiaj niewiele sie zmienilo a jedynie pasazerowie sie przyzwyczaili...
        Swietne, wpasowane w potrzeby rozwiazanie, koncertowo spaprane i niszczone przez urzednikow...
        Brak elektryfikacji to skutki 20 lat rzadow ekipy samorzadowej, ktora calkowicie nie byla zainteresowana koleja i komunikacja zbiorowa. Zaniechania modernizacji linii 201 w 2012 a nastepnie wstrzymanie OPAT w 2014, w kontekscie obslugi portu Gdynia faktycznie sklania do uwierzenia w powtarzane haslo "porty mamy w Niemczech". Obecnie mozna dodac, ze rowniez na Litwie i Lotwie...

        • 3 2

  • zróbmy tak (1)

    dajmy sobie spokój z PKM i w ogóle komunikacją zbiorową, bo to tylko koszty. budujmy drogi i zachęcajmy ludzi to dojeżdżania z daleki przedmieść samochodami. co może się nie udać?

    • 2 0

    • całe 30 lat tak w samorządzie myślano

      i mamy skutki...

      • 0 0

  • Kolej

    Trzeba było tak od razu. Po co dwóch. Teraz będzie tylko jeden bałagan.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane