• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Masz pomysł jak ulepszyć transport publiczny? Zgłoś uwagi do Planu Zrównoważonej Mobilności

21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Mapa powiatów tworzących OMGGS. Mapa powiatów tworzących OMGGS.

Szybszy dojazd do stacji SKM i PKM, więcej połączeń autobusowych i węzłów przesiadkowych, lepsza koordynacja transportu zbiorowego, międzygminne trasy rowerowe - to rozwiązania, na które w metropolii czekamy od lat. Dzięki Planowi Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, który powstaje na zlecenie OMGGS, samorządy będą mogły ubiegać się o środki europejskie na usprawnienie transportu. Zapraszamy mieszkańców do zgłaszania propozycji do powstającego dokumentu.



Do sporządzenia dokumentu przystąpiły wszystkie gminy i powiaty Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, inaczej SUMP (z ang. Sustainable Urban Mobility Plan) ma zwiększyć swobodę przemieszczania się mieszkańców metropolii. Prace, na zlecenie stowarzyszenia metropolitalnego, wykonuje konsorcjum warszawskich i trójmiejskich firm: A2P2 Architecture & Planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.

- Wdrożenie planu ma sprawić, że dojazd pociągami i autobusami będzie sprawniejszy, szybszy i wygodniejszy, co jest kluczowym zadaniem metropolii z perspektywy mieszkańców - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - Już teraz, dzięki takim projektom jak PKM, coraz większa liczba mieszkańców metropolii regularnie wybiera pociąg jako szybszy sposób na dojazd do pracy czy szkoły. Krótsze czasy podróży, dzięki poprawie transportu zbiorowego, niosą oszczędności zarówno dla gmin, jak i mieszkańców.
Pomijając kwestie finansowe ważną korzyścią będzie upowszechnienie alternatywnych środków mobilności, które powinny przeważać nad indywidualnymi przejazdami samochodem.

SUMP będzie sprzyjał tworzeniu komfortowych przesiadek pomiędzy różnymi środkami transportu. SUMP będzie sprzyjał tworzeniu komfortowych przesiadek pomiędzy różnymi środkami transportu.
- Zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego oznacza mniej aut na drogach i większą wygodę podróży - dodaje Michał Glaser. - Lepsza komunikacja to z kolei dla mieszkańców metropolii ułatwienie dostępu do oddalonych od miejsca zamieszkania szkół, placówek medycznych czy instytucji kultury.
Głównym celem w zrównoważonej mobilności jest zapewnienie możliwości wyboru środka transportu przy jednoczesnej redukcji emisji zanieczyszczeń. SUMP postrzega kolej, autobusy, tramwaje, samochody, pieszych i rowerzystów jako elementy jednego systemu, które powinny być spójne i wzajemnie się uzupełniać.

SUMP warunkiem ubiegania się o unijne dotacje



Plan zrównoważonej mobilności dla metropolii jest ambitnym przedsięwzięciem, realizowanym wspólnie przez 51 gmin i miast oraz 8 powiatów zrzeszonych w OMGGS. Wykonanie SUMP jest wymagane dla uzyskania środków UE na inwestycje transportowe w nowej perspektywie finansowej (2021-2027).

- Dla gmin metropolii oznacza to możliwość pozyskania środków między innymi na realizację własnych zadań związanych z tworzeniem spójnego systemu transportu zbiorowego - mówi Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności OMGGS. - W praktyce są to środki na budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych, parkingów buforowych, nowych tras rowerowych, modernizację taboru i rozbudowę systemów informacji pasażerskiej.
Dodatkowo tworzenie planu to okazja do zacieśnienia współpracy przewoźników kolejowych, autobusowych i gmin w celu poprawy oferty transportowej dla mieszkańców.

SUMP kołem rozwojowym dla europejskich metropolii



Mapa gmin tworzących OMGGS: 1. Cedry Wielkie, 2. Chmielno, 3. Gdańsk, 4. Gdynia, 5. Gniew, 6. Gniewino, 7. Hel, 8. Jastarnia, 9. Kartuzy, 10. Kolbudy, 11. Kosakowo, 12. Krynica Morska, 13. Lębork, 14. Lichnowy, 15. Linia, 16. Liniewo, 17. Luzino, 18. Łęczyce, 19. Malbork, 20. Miłoradz, 21. Nowy Dwór Gdański, 22. Nowy Staw, 23. Ostaszewo, 24. Pelplin, 25. Pruszcz Gdański - gmina wiejska, 26. Pruszcz Gdański - miasto, 27. Przodkowo, 28. Przywidz, 29. Pszczółki, 30. Puck - miasto, 31. Puck - gmina wiejska, 32. Reda, 33. Rumia, 34. Sierakowice, 35. Skarszewy, 36. Somonino, 37. Sopot, 38. Stegna, 39. Stężyca, 40. Subkowy, 41. Suchy Dąb, 42. Sulęczyno, 43. Szemud, 44. Sztutowo, 45. Tczew - gmina wiejska, 46. Tczew - miasto, 47. Trąbki Wielkie, 48. Wejherowo - gmina wiejska, 49. Wejherowo - miasto, 50. Władysławowo, 51. Żukowo. Mapa gmin tworzących OMGGS: 1. Cedry Wielkie, 2. Chmielno, 3. Gdańsk, 4. Gdynia, 5. Gniew, 6. Gniewino, 7. Hel, 8. Jastarnia, 9. Kartuzy, 10. Kolbudy, 11. Kosakowo, 12. Krynica Morska, 13. Lębork, 14. Lichnowy, 15. Linia, 16. Liniewo, 17. Luzino, 18. Łęczyce, 19. Malbork, 20. Miłoradz, 21. Nowy Dwór Gdański, 22. Nowy Staw, 23. Ostaszewo, 24. Pelplin, 25. Pruszcz Gdański - gmina wiejska, 26. Pruszcz Gdański - miasto, 27. Przodkowo, 28. Przywidz, 29. Pszczółki, 30. Puck - miasto, 31. Puck - gmina wiejska, 32. Reda, 33. Rumia, 34. Sierakowice, 35. Skarszewy, 36. Somonino, 37. Sopot, 38. Stegna, 39. Stężyca, 40. Subkowy, 41. Suchy Dąb, 42. Sulęczyno, 43. Szemud, 44. Sztutowo, 45. Tczew - gmina wiejska, 46. Tczew - miasto, 47. Trąbki Wielkie, 48. Wejherowo - gmina wiejska, 49. Wejherowo - miasto, 50. Władysławowo, 51. Żukowo.
OMGGS nie jest jedyną metropolią, która sporządza takie plany. Dokumenty te są powszechnie opracowywane i wdrażane przez europejskie metropolie. Praga, Budapeszt, Lyon czy Manchester, to tylko niektóre z miast, które sukcesywnie wprowadzają w życie zapisy swoich SUMP-ów.

- Wdrażanie planu mobilności jest wyzwaniem, wymaga długotrwałej współpracy i zaangażowania wszystkich członków Obszaru Metropolitalnego oraz zarządców transportu - dodaje Maciej Jendryczka. - Rozwiązanie obecnych problemów, takich jak brak wspólnego biletu, lepsza koordynacja transportu zbiorowego czy też potrzeba budowy kolejnych węzłów integracyjnych wymaga czasu. Przygotowywany dokument określi plan przedsięwzięć do 2040 roku. Jednocześnie będą w nim zawarte zobowiązania i działania, które gminy i organizatorzy mogą wdrażać już teraz.

SUMP dla metropolii. Czekamy na wnioski mieszkańców



Dotychczasowe prace nad SUMPem pokazują, że najistotniejszym zagadnieniem jest zbudowanie wspólnej wizji rozwoju transportu i mobilności w OMGGS w kierunku zintegrowanego zarządzania transportem. To efekt pierwszych warsztatów, przeprowadzonych w ramach projektu przez wykonawcę, w których uczestniczyli eksperci i przedstawiciele samorządów.

Wdrożenie SUMP ma wpłynąć na zapewnienie odpowiedniego standardu przystanków w całym obszarze metropolitalnym. Wdrożenie SUMP ma wpłynąć na zapewnienie odpowiedniego standardu przystanków w całym obszarze metropolitalnym.
Na obecnym etapie prac zapraszamy również mieszkańców, do zgłaszania propozycji i wniosków do planu. Wnioski można zgłaszać na adres biura lub pocztą elektroniczną: maciej.jendryczka@metropoliagdansk.pl w terminie do 12 grudnia. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.

Prace nad dokumentem potrwają kolejne 10 miesięcy. Następnym etapem działań będzie opracowanie wstępnego projektu SUMPa. Szerokie konsultacje społeczne są planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla OMGGS finansowany jest z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

Opinie (29) 2 zablokowane

  • Wspolny bilet na autobusy i skp ,pkm

    Wspólny bilet na autobusy i skp ,pkm
    Więcej linii tramwajowych północ, południe.
    Wprowadzenie szybkich tras autobusowych przez centrum. Po co autobusy muszą sie zatrzymywać na wszystkich przystankach - to samo dla tramwajów

    • 11 2

  • Rozdzielenie dróg rowerowych od chodników, (1)

    aby nie było tak jak na Kartuskiej w Gdansku. Chodnik a obok asfalt, niby 2 oddzilne trasy a rowerzysci mogą tam jechać 50 km/h wiec kolizja z pieszym może mieć opłakane skutki. Tylko tam jest ciag pieszo-rowerowy z rozdzielonym ruchem ale pieszy ma pierwszeństwo. Wyjsciem nie jest ograniczenie predkosci bo rower staje sie powloi ważnym środkiem transportu, ale nei może być tak ze przez miasto bezdziemy jeździć 15 km/h bo to nie wycieczka weekendowa a regularny dojazd do pracy . Czasem 5 km, a ja mam 50 km dziennie wiec jadac 15 km/h to w życiu nie dojadę. Ale nie chcę być zmuszmny do jazdy po pieszorowerowych z predkosciami jakie osiagam. Nie to nie szosa, ale jak sie jezdzi 20 lat na rowerze cały rok to chciał nie chciał predkosci są spore.

    • 3 0

    • pozostaje Ci samochod

      A rower zostaw sobie na wekend w ciekawszej okolicy i zdrowszym powietrzu.

      • 0 0

  • transport publiczny powinien być darmowy dla osób posiadających stały meldunek w trójmieście

    w życiu zie zrezygnuję z jazdy autem na rzecz komunikacji w której mam płacic kupe kasy za stanie na przystankach i podróż w przetłoczonych tramwajach. do tego łatwiej dojechać z żabianki do cmentarza ale niczym nie da się dojechać bezpośrednio na lotnisko. to już nie są osiedla starców tylko chyba za ciężko na to wpaść

    • 3 1

  • Kupić gumowe autobusy z przyczepami

    To radykalnie pomoże.

    • 1 0

  • Te debaty to zwyczajne granie na zwłokę i pozorowanie działań.
    Wiadomo nie od dziś, że trzeba rozbudować sieć połączeń kolejowych, tramwajowych i autobusowych, stworzyć przejrzysty rozkład jazdy skoordynowany pomiędzy różnymi przewoźnikami, ujednolicić taryfę opłat wprowadzając wspólny bilet. Gdzie się da utworzyć buspasy, wybudować parkingi na obrzeżach aglomeracji, wprowadzić ograniczenia ruchu pojazdów w centrach miast tak by poprawić przepustowość dróg, i usprawnić funkcjonowanie transportu zbiorowego zarówno w zakresie częstotliwości jak i punktualności.
    Czego więcej trzeba?
    Jak dotąd widać jedynie tworzenie kolejnych słomianych "misiów" Barei, improwizowanie i pozorowanie wykonywanej pracy.
    Wydawanie ogromnych pieniędzy na "badania" których wynik już dawno jest znany.
    Tworzenie kolejnych stanowisk dla "swoich" aby bez posiadanych kompetencji mogli przychodzić "do pracy" podpisać listę, posiedzieć przed komputerem przeglądając Facebook, pijąc kawę z mlekiem sojowym, rzucać wolne żarty pomiędzy sobą, i tak aż do 15:00. Wyjść już o 14:30 aby nie stać w korkach, bo dzień w pracy był taki "wyczerpujący" że pędzą czym prędzej odpocząć od zgiełku jaki panuje w zaciszu ich biura...
    Żenujące jest to, że ten cały cyrk odbywa się za społecznym przyzwoleniem. Część ludzi pewnie nawet nie wie że takie "twory" istnieją, a nawet jeśli wiedzą, to nie zdają sobie sprawy z tego czym ci ludzie na codzień się zajmują.
    Samorząd lokalny sprawujący nadzór nad tymi co się w tych tworach dzieje, ukrywa w nich "swoich" którzy lojalnie będą na tych samych polityków głosowali z obawy przed utratą tak "wyczerpującej" pracy.
    Strach pomyśleć, co jeszcze wymyślą lokalni politycy i ilu nieudaczników jeszcze będą kryli w szeregach wciąż nowo powstających tworów.
    Na tyle dekad hucznego ogłaszania planów, mało widać rzeczy do których realizacji rzeczywiście przystąpiono.
    W tym tępie, to może nasze prarawnuki doczekają się poprawy.
    Na ten moment to celem samorządów jest walka z rządem...

    • 2 0

  • zaniechac "Fala"

    System dla przewoznikow za pieniadze przewozonych, majacy szybko wyciagac od przewozonych kase...

    • 0 0

  • i pod takim artykulem nie wylaczono komentarzy??!

    Bedzie sie dzialo...
    Wlasnie jade "planowo" spozniona o 15 minut SKM. Autobus przesiadki juz odjechal...

    Bede musial zostac w biurze a wieczorem wypadne ze szczytowego zageszczenia i bedze marzl na przystanku....

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane