• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna TBM wraca do szybu startowego. Dziś transport największych elementów

Maciej Naskręt
9 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Cztery dni zajmie wykonawcy transport poszczególnych elementów maszyny TBM z powrotem do szybu startowego.


W środę rozpoczął się transport czoła maszyny TBM, która drąży tunel pod Martwą Wisłą. Elementy kreta są transportowane ciężarówkami z budowy przy Węźle Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska m.in. przez ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, a potem, po przeładunku na barkę, trafią na drugą stronę rzeki. Największe fragmenty maszyny będą transportowane w czwartek. Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej nitki na przełomie lutego i marca.



Pod koniec listopada ubiegłego roku zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret pokonała 1076 m pod ziemią, wydrążyła (po upływie niespełna pół roku pracy) otwór o średnicy 12,5 metra i dotarła w pobliże Węzła Marynarki Polskiej.

By rozpocząć drążenie drugiego otworu, wykonawca - firma Obrascon Huarte Lain (OHL) - w pierwszej kolejności musiał zdemontować urządzenie, by następnie przetransportować je na drugi brzeg Martwej Wisły. W tym celu z pierwszej nitki tunelu wyciągnięto tyłem korpus maszyny TBM, a tarczę wypchnięto z tunelu do przodu (z uwagi na większą jej średnicę od tworzących krąg tubingów, z których powstał pierwszy otwór) na tzw. kołyskę.

Maszyna została zdemontowana przed Bożym Narodzeniem. Budowa na czas świąt i Nowego Roku została wstrzymana. Hiszpanie, którzy budują tunel, wrócili do pracy po święcie Trzech Króli i rozpoczęli przygotowania do transportu.

- Zaplanowanych jest w sumie 12 transportów. Potrwają one do 12 stycznia. Od środy trwa załadunek pierwszych części, które przewożone są na Nabrzeże Szczecińskie zobacz na mapie Gdańska i dalej zostaną przetransportowane przez Martwą Wisłę na Nabrzeże Rudowe zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki miejskiej Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Według inwestora transport największych części zacznie się w czwartek, a zakończy 12 stycznia. 9 i 10 stycznia ul. Wielopole, z uwagi na transport maszyny, będzie czasowo zamykana dla ruchu. To też jedyna okazja dla tych, którzy chcą zobaczyć elementy i wielkość maszyny TBM. Transport na nabrzeże ma się odbywać w godzinach od 8 do 15.

Maszyna TBM ma być złożona do końca przyszłego miesiąca. - Musimy nie tylko scalić kreta - połączyć jego części - w szybie startowym, ale także podłączyć do niego m.in. kable zasilające i zakład separacji bentonitu. Rozpoczęcie drążenia planujemy na przełomie lutego i marca - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Kret - "Damroka" to TBM typu mixshield, przystosowana do wiercenia mocno nawodnionych gruntów o średnicy tarczy 12,6 metrów, czyli jedna z największych na świecie. TBM mający 91 metrów długości i ważący 2200 ton zasilany jest w prąd o mocy 3,5 MW.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu.

Miejsca

Opinie (68) 4 zablokowane

  • znowu przy artykułach o Damroce, autor połowe pisze na zasadzie kopiuj/wklej i powtarza 3 razy to samo (2)

    np 3 razy pisze ze teraz bedzie drążona druga nitka, a ostatnie 2 akapity wkleja ciągle do każdego artykułu. Znam to juz na pamieć.
    Rozxumiem ze ma płacone od słowa.

    • 9 6

    • Ehh

      A może sa osoby które czytają tekst pierwszy raz i chcą sie zorientować o co w inwestycji w ogóle chodzi. Nie myśl tylko o swoim nosie :)

      • 6 1

    • może są osoby które nie rozumieją tekstu

      i muszą czytać parę razy

      • 1 0

  • Niech maszyna zabierze Budynia

    i podąży w siną dal, albo.....
    do jądra Ziemi

    • 6 7

  • Do redakcji. (1)

    Nie nazywajcie proszę tej maszyny 'kretem' bo profesor Gwizdała z Politechniki dostaje spazmów (kret to dużo mniejsza maszyna, do wiercenia np. kanałów dla rur).

    Wikipedia: "Kret potoczna nazwa urządzenia przeciskowego, wykorzystywanego do drążenia poziomych podziemnych kanałów, umożliwiających drenaż lub bezrozkopowe układanie np. rur lub kabli"

    • 6 3

    • Dla mnie to krecik :))

      • 3 0

  • Głupki zamiast wozić, mogli obrócić o 180 stopni i kopać obok drugą nitkę. (2)

    • 1 15

    • My byśmy ze szwagrem właśnie tak zrobili

      • 1 2

    • pracownik tmb

      Nie tak kolego ,robię na tej maszynie plany są takie że aby zachować symetrię trzeba zaczynać od początku strony skąd zaczynała .

      • 1 0

  • Tytuł sugeruje, że maszyna przejedzie przez miasto, a potem okazuje się że ledwo jedną ulicą bo przewiozą ją barką haha

    • 4 1

  • A niech przejedzie i najlepiej cały załora

    • 0 3

  • a nie prościej by było teraz odwrotnie drążyć

    • 0 4

  • Trochę pomyślunku panowie ińżynierowie. (4)

    A nie można wyciągnąc maszyny tam gdzie zakończyła pracę i przestawic ją w kierunku przeciwnym? Po co ją transportowac do miejsca startu?

    • 1 17

    • ińż. się znalazł.... a panowie inż. wiedzą co robią

      • 7 1

    • W Polsce każdy jest ekspertem od planowania przestrzennego,zamówień publicznych, wypadków lotniczych i,jak widać,budowy tuneli (1)

      W Polsce każdy jest ekspertem od planowania przestrzennego,zamówień publicznych, wypadków lotniczych i,jak widać,budowy tuneli metodą tarczową

      • 9 0

      • Racja. Tylko po co piszesz to dwa razy?

        • 0 0

    • Urządzenia do separacji urobku są po wschodniej stronie tak samo jak szyb startowy który jest dużo większy od końcowego no i słynne zasilanie. Do tego cały plac budowy, tubingi itd. Widocznie taniej jest rozebrać czoło TBMa i przewieść niż całą budowę z zapleczem.

      • 3 1

  • czy tutaj słowo tunel kojarzy się ze słowem zasypanie ?

    • 2 1

  • Najważniejsze jest to aby tunel Damroki oddany został do użytku w zaplanowanym terminie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane