- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (243 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (272 opinie)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej
W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do Studzienki oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.
Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.
Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych
Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
- w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
- w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
- w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.
Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
porównać
Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego
Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:
- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
porównać
Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju
Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.
- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.
Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają
Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.
Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garaży).
W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego" w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.
Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PG i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.
Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym
Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.
Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.
Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.
Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-25 13:16
Fajne te wizualizacje (20)
Wygląda wreszcie jak miasto, jak przestrzeń dla ludzi, a nie jak przypadkowy zlepek ulic z centralną autrostradą i od biedy i chaotycznie poupychanymi chodnikami (które i tak są zastawione przez samochody)
- 269 419
-
2022-10-26 12:40
Wizualizacja jak to, wizualizacja - często rzeczywistość ją później weryfikuje.
Tak z ciekawości - jak oni chcą w tym miejscu zrobić jeszcze jeden tor do lewoskrętu? Rozumiem, że zabierając pas dla kierowców jadących w stronę Oliwy, bo w stronę centrum nie ma już czego zabrać, bo nie ma miejsca.
- 2 0
-
2022-10-26 08:26
ohydna bezsensowna nieludzka przestrzeń
- 2 2
-
2022-10-25 23:21
ten filmik to petarda (1)
budować ten tramwaj i się nie zastanawiać.
- 10 7
-
2022-10-26 08:27
jestes ze wsi?
- 4 3
-
2022-10-25 20:24
fajne te wizualizacje...
takie nie za rzetelne...
Należy wprost powiedzieć, kłamliwe i wprowadzające w błąd...
Czyli "ałtorska" wizja i perspektywa...- 8 4
-
2022-10-25 18:05
że ktoś jeszcze na te kłamliwe wizki
się nabiera... :\
- 13 2
-
2022-10-25 17:36
Dzbanie niema nic gorszego niz tramwaj w miescie jest najbardziej szkodliwy i kosztowny!!A jednoczesnie najbardziej awaryjny! (1)
- 12 22
-
2022-10-25 18:29
Coooooooooooooooo?
- 6 6
-
2022-10-25 16:33
wstydu nie macie
- 8 2
-
2022-10-25 14:48
Wizualizacje w tym mieście rzeczywiście wyglądają świetnie. Tylko potem w realu jakoś nijak pasują do tych wizualizacji. Vide FG.
- 29 3
-
2022-10-25 14:22
Tragedia (9)
Tragedia, piękne budynki zastępować koszmarkami. I jeszcze ten głośny tramwaj. A jest tak urocza, klimatyczna ulica.
- 35 54
-
2022-10-25 17:21
Jakie piękne budynki??
- 8 3
-
2022-10-25 16:34
dla nowych nie ma wartosci - oni chca szybko dojechac z moreny (1)
- 9 4
-
2022-10-25 20:25
przecież nie dojadą...
a już na pewno nie tym tramwajem...
- 5 1
-
2022-10-25 16:03
Przecież tu mowa o przebudowie ulicy, a nowe budynki na wizualizacjach są tylko tam, gdzie dziś są dziury. (1)
Nikt nie będzie budynków ruszać
- 20 11
-
2022-10-27 08:37
Chociaż niektóre by się przydało
- 1 0
-
2022-10-25 14:40
(1)
albo głośny tramwaj albo samochody na chodnikach, zdecydujcie się lewaki
- 13 9
-
2022-10-26 10:45
cichy tramwaj i samochody oraz jezdnie i chodniki uwolnione od zaparkowanych samochodów
- 4 0
-
2022-10-25 14:34
(1)
dodaj jeszcze ze za komuny bylo lepiej
- 40 21
-
2022-10-25 14:46
Nie, nie było lepiej. Ale na pewno nie było tak amatorsko.
- 21 20
-
2022-10-26 09:20
W.S. (3)
W wizualizacji widać, że tramwaj w kierunku Boh. Getta jedzie po prawej stronie obecnego przystanku - czyli po obecnej jezdni! A dalej widać nadal (jak obecnie) trzy pasy ruchu dla samochodów w kierunku centrum Gdańska. Skąd zatem miejsce na linię tramwajową i dodatkowy przystanek?
- 28 7
-
2022-10-26 11:32
bardzo twórcza ta wizualizacja (1)
Przeanalizowałem ten filmik i miejsce na poszerzony przystanek Miszewskiego znaleźli usuwając lewoskręt z Grunwaldzkiej do do Studzienki. Czyli spory kawał torów należałoby przesunąć w kierunku targowiska. I co z tą relacją dla samochodów? To może od razu rondo by tam zrobili? Już teraz to skrzyżowanie jest jednym z najbardziej kolizyjnych w Gdańsku.
- 11 2
-
2023-08-23 22:20
Gdzie ty byś chciał zmieścić to rondo?
Tam jest ledwo miejsce na skrzyżowanie skanalizowane
- 0 0
-
2022-10-26 09:47
Ten motyw przewija się na wielu wizualizacjach :) Ulica jest z gumy, rozciągną ją :)
- 6 3
-
2022-10-25 20:59
Droga dla samochodów. (2)
Przede wszystkim, warto zostawić rezerwę pod drogę dwupasmowa dwujezdniowa. Nie ma żadnej drogi , która łączy południe Gdańska z główna arteria, a korki z uwagi na zwiększająca się liczbę mieszkańców. większe. Tramwaj w gruncie rzeczy.
- 259 63
-
2022-10-26 10:49
dlaczego piszesz takie dyrdymały? Co łączy Aleja Armii Krajowej z główną osią komunikacyjną aglomeracji?
Korków nie da się wyeliminować budując kolejne arterie pseudoszybkiego ruchu drogowego. Korki się redukuje przez oferowanie mieszkańcom możliwości zmiany nawyków komunikacyjnych, budując linie transportu szynowego i poprawiając komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków SKM i PKM oraz wielu innych celów codziennych podróży w mieście.
- 20 4
-
2022-10-25 21:23
Będzie, będzie, nie bój nic. Ten tramwaj jest dla niej przykrywką i te zapuszczone kamienice, o które tak piłują dzioby aktywiści z miejskiej kieszeni, ustąpią za jakiś czas buldożerom.
- 11 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.